اثبات جرم با فیلم

اثبات جرم با فیلم

اثبات جرم با فیلم

اثبات جرم با فیلم

 

با توجه به اهمیت موضوع سعی داریم به اسناد و ادله قانونی که می توان جهت اثبات جرم ، به دادگاه ارائه کرد، اشاره می کنیم زیرا از منظر قانون هر ادله ای نمی تواند دلیل و شاهدی برای اثبات جرم باشد. با توجه به وجود دوربین های مداربسته، افراد  با در دست داشتن، عکس و یا ضبط صدا به جهت اثبات جرم با فیلم،  به محاکم قضایی مراجعه می کنند، در صورتی که باید بدانند و این مدارک شاید بتواند به اثبات جرم کمک کند ولی نمی تواند به عنوان تنها دلیل، قاضی پرونده را متقاعد به صدور رای نماید.

رزرو مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل

 

اثبات جرم سرقت با فیلم دوربین مدار بسته

فیلم های به دست آمده از دوربین های مدار بسته می تواند یکی از راههای اثبات جرم سرقت و یا دیگر جرائم باشد اما در زمره امارات قرار میگیرد.یکی از ادله اثبات دعوی در قانون مدنی اماره است و به قاضی کمک می کند تا در اثبات یک موضوع در دادگاه سریعتر به این علم برسد که جرم، اتفاق افتاده و مجرم باید مجازات شود.فیلم های بدست آمده از صحنه جرم توسط دوربین های مدار بسته و یا هر فیلم دیگری که بتواند قاضی را به این اطمینان برساند، که جرمی اتفاق افتاده و موجب اثبات جرم با فیلم شود، می توان از آن استفاده و در اثبات جرم به دادگاه کمک کرد.دوربین های مدار بسته می توانند با توجه به توانایی های موجود به اثبات جرم کمک کنند ولی نیاز است شرایط مختلفی در آن لحاظ شده باشد. این شرایط می تواند کیفیت و وضوح  فیلم یا تصویر باشد. دوربین جهت کاربردی بودن در دادگاه ، برای اثبات جرم با فیلم از نظر سخت افزاری باید در سطحی بالا  و به روز باشد تا بتواند فیلم های با وضوح بالا را داشته باشیم و در این راستا افرادی که می خواهند از دوربین های مدار بسته جهت اثبات جرم با فیلم، در دادگاه و یا مراجع قضایی استفاده نمایند باید به فکر ارتقای دوربین مدار بسته در محل مورد نظر باشند.دوربین های مدار بسته در اثبات جرم با فیلم ، در کنار علم قاضی می تواند به او کمک کند تا  در کنار ادله دیگر، به جمع بندی برسد ولی فیلم های بدست آمده از دوربین های مدار بسته به تنهایی نمی تواند یکی از امارات قضایی به شمار آید و اثبات جرم با دوربین های مدار بسته در صورتی امکان پذیر است  که در کنار دلایل دیگر مانند شهادت شهود، قرار گیرد.

اثبات جرم با فیلم از دوربین مدار بسته

شرایط ارائه و تنظیم فیلم به عنوان دلیل استناد در پرونده کیفری چگونه است؟

همانطور که ذکر نمودیم مطابق ماده 160 قانون مجازات اسلامی دلایل اثبات در امور کیفری عبارتند از اقرار، شهادت، قسامه، و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است.

در واقع می توان گفت در قوانین وضع شده در ایران ادله سنتی و مدرن در کنار هم قرار می گیرند و هر یک می تواند تکمیل کننده دیگری باشد و در اثبات وقایع اتفاق افتاده به قاضی پرونده در صدور حکم کمک کند.

آیا  به اصالت فیلمی که به عنوان دلیل در دادگاه ارائه میشود را میتوان ایراد گرفت؟

جهت اثبات جرم با فیلم در دادگاه باید قواعد و مقرراتی را مورد توجه قرار داد تا دادگاه و قاضی پرونده بتواند به آن استناد کند زیرا اگر دوربین به صورت مخفی در جایی نصب شده  و قوانین نصب رعایت نشده باشد ممکن است از طرف دادگاه قابلیت استناد پیدا نکند و فرد ی که صاحب دوربین است را با مشکل روبرو کرده و به علت تهمت به دیگری، مجرم شناخته شود و مورد بازخواست دادگاه قرار گیرد و مجازات شود.

جهت رفع ابهامات قانونی در استفاده از صدا ها و تصاویر ضبط شده و اثبات جرم با فیلم صحنه جرم، با کارشناسان حقوقی و  وکلای متخصص در این حوزه ارتباط برقرار نمایید تا با علم به موضوع اقدام به شکایت کنید.

 

آیا اثبات جرم یا فیلم در مجازات حداقل و یا حداکثر تاثیری دارد؟

قوانین وضع در هر کشور اهدافی را دنبال می کنند که مهمترین آن حفظ امنیت افراد جامعه است. برای حفظ امنیت و آرامش افراد در جامعه ایران اسلامی ، تلاش هایی صورت گرفته است و مردم موظف به رعایت و تبعیت از قوانین وضع شده می باشند.محاکم، قضات و مراجع قضایی، فیلم ها و صداهای ضبط شده را مدرک جرم نمی دانند زیرا این مدارک همانقدر که می توانند در تحقیقات اثبات جرم موثر باشند، می توانند قابلیت تغییر و تقلب  را  نیز با خود به همراه داشته باشد از این رو این اسناد صرفا اماره، قرائن و نشانه هایی هستند که در رای قاضی، به عنوان مدرک مورد استناد قرار نمی گیرند. با اشاره به ماده 160 قانون مجازات اسلامی ، صدای ضبط شده و تصاویری که به وسیله دوربین مدار بسته و یا هر دوربینی ضبط شده است به خودی خود در اثبات جرم با فیلم نمی تواند تاثیر گذار باشد و نقشی در مجازات حداقلی و یا حداکثری تعیین شده ندارد و صرفا به قاضی پرونده کمک می کند تا با آگاهی بیشتر و علم به موضوع صدور حکم داشته باشد. هر گونه اقدامی که با آگاهی و علم به موضوع صورت گیرد می توان نتایج خوبی را در پی داشته باشد و گستردگی موضوعات حقوقی و پیچیدگی در قوانین عاملی است تا افراد نیازمند وجود فردی متخصص و متعهد در کنارشان باشند و بهترین و سریعترین ارتباط می تواند از طریق این موسسه حقوقی با ارتباط تلفنی و یا آنلاین از طریق سایت صورت گیرد. وکلا و مشاورین این موسسه حقوقی همواره آمادگی پاسخگویی به سوالات و ارائه راهکار در پرونده های حقوقی و یا کیفری شما را دارند.

مشاوره حقوقی با وکیل شبانه روزی

آیا فیلم دوربین مدار بسته در دادگاه سندیت دارد؟

از دوربین مدار بسته فقط در دادگاه می توان به عنوان مدرکی برای اثبات حضور شخصی در یک مکان استفاده نمود. مثلا حضور دزد در آپارتمان و ... . از این وسیله می توان جهت ارتقاء سطح امنیت و پیشگیری از وقوع جرم بهره جست. وجود دوربین های مدار بسته در خیابان ها و یا در معابر و در ورودی بانکها و یا در ورودی آپارتمانها و ... می تواند در پیشگیری از وقوع جرم و در صورت وقوع در اثبات جرم استفاده کرد.با استناد به ماده 160 قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم عبارت است از، اقرار، شهادت، قسامه، سوگند در موارد قانونی و علم قاضی. ادله اثبات جرم هستند. با استناد به ماده 162 قانون مجازات اسلامی: هرگاه ادله که موضوعیت دارد فاقد شرایط شرعی و قانونی لازم باشد، می تواند به عنوان اماره قضایی مورد استناد قرار گیرد مشروط بر اینکه همراه با قرائن و امارات دیگر موجب علم قاضی شود.با توجه به ادله مورد توجه در قانون، به اثبات جرم با فیلم اشاره ای نشده و در دادگاه  اثبات جرم با فیلم به عنوان تنها دلیل شاکی امکان پذیر نیست و فقط می تواند به قاضی پرونده کمک کند تا در کنار ادله دیگر همچون اقرار ، شهادت، قسامه و سوگند، برای اثبات اتهام رخ داده یا تبرئه متهم مورد توجه قرار گیرد.بنابراین صدای ضبط شده و اثبات جرم با فیلم به عنوان اماره ای در کنار اماره های دیگر قرار می گیرد تا در تصمیم گیری قاضی کمک کند و قاضی پرونده بتواند با ادله موجود و علم کافی به موضوع رای صادر، و دستور اجرای حکم را در مورد پرونده مذکور را بدهد.

وکلای متخصص در این حوزه می توانند به شما کمک کنند تا برای اثبات جرم با فیلم در کنار ادله های دیگر در پرونده، بهترین راهکار را ارائه دهند و در تنظیم شکوائیه ای تاثیر گذار و دلایل محکمه پسند به دادگاه در اثبات حقانیت دعوی در کنارتان باشند تا بهترین نتیجه را در هنگام صدور حکم از طرف دادگاه داشته باشید.

 

سوالات متداول

1-   آیا می توان با در دست داشتن فیلم دوربین مدار بسته دزدی را اثبات نمود؟

اثبات جرم با فیلم به تنهایی امکان پذیر نیست و فقط می تواند یکی از راههای اثبات جرم سرقت و یا جرایم دیگر باشد اما می تواند موجب اقناع علم قاضی شده و قاضی را به نتیجه و تصمیم گیری نهایی نزدیک کند.

2-   ویژگی دوربین های مدار بسته در اثبات جرم با فیلم ؟

دوربین های مدار بسته می توانند با توجه به توانایی های موجود به اثبات جرم کمک کنند ولی نیاز است شرایط مختلفی در آن لحاظ شده باشد این شرایط می تواند مانند کیفیت و وضوح فیلم یا تصاویر باشد .

3-   آیا محاکم در مراجع قضایی اثبات جرم با فیلم و صدا های ضبط شده را مدرک جرم می دانند؟

محاکم و قضات مراجع قضایی، فیلم ها، صداهای ضبط شده را مدرک جرم نمی دانند زیرا این مدارک همانقدر که می توانند در تحقیقات حرم و اثبات آن موثر باشند می توانند قابلیت تغییر و تقلب  را  نیز با خود به همراه داشته باشد از این رو این ها مدارک صرفا اماره، قرائن و نشانه هایی هستند که در رای قاضی  به تنهایی به عنوان مدرک مورد استناد نمی تواند قرار گیرد.

4-   دلایل اثبات جرم، مطابق  ماده 160 مجازات اسلامی کدام است؟

همانطور که ذکر نمودیم مطابق ماده 160 قانون مجازات اسلامی دلایل اثبات جرم در امور کیفری عبارتند از اقرار، شهادت، قسامه، و سوگند و موارد مقرر قانونی و علم قاضی است.

5-   کاربرد دوربین مدار بسته در مکان های عمومی چیست؟

دوربین های موجود در مرکز شهر و یا فرودگاهها و یا مراکز حمل و نقل عمومی و... جهت پیشگیری از جرم و امنیت عمومی است.


سوالات متداول

نظرات

سید محمد مهدی خلیل زاده

با سلام و تشکر از موسسه وکیل تلفنی فیلم و صوت در حد اماره قضایی و در اکثر مواقع مکمل علم قاضی می باشند. کارشناسی فیلم و صوت یا ارجاع آنها به پلیس فتا برای بررسی های فنی در دادگاه ها معمول است. به هر حال اگر علم قاضی حاصل شود حتی به وسیله فیلم و صوت، آن علم معتبر است.


علیرضا محمدی

خسته نباشید میگم بهتون بابت تلاشهای شبانه روزی که در خدمت رسانی به مردم دارید خوشبختانه یکی از دوستان شمارو از قبل به من معرفی کرده بود وقتی در ساختمان محل کارم درگیری اتفاق افتاد خیلی سریع با شما تماس گرفتم و از راهنمایی هایی که مشاور مجرب شما در اختیارم قرارداد توانستم از همین ابتدا مسیر قانونی صحیح را طی کنم موفق باشید


معراج فرجی

با سلام. طبق قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم معین می باشد. صرف فیلم ضبط شده دلیل اثبات جرم نمی باشد اما این فیلم بعنوان اماره میتواند موجب علم قاضی شود و از این طریق حجیت پیدا کند


محسن حاجی آبادی

وجود دوربین های مدار بسته در خیابان ها و یا در معابر و در ورودی بانکها و یا در ورودی آپارتمانها و ... می تواند در پیشگیری از وقوع جرم و در صورت وقوع در اثبات جرم استفاده کرد.با استناد به ماده 160 قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم عبارت است از، اقرار، شهادت، قسامه، سوگند در موارد قانونی و علم قاضی. ادله اثبات جرم هستند


علی زاده

با سلام احتراما همان طور که ذکر شده تصاویر دوربین های مدار بسته و صداهای ضبط شده جزو ادله در دادگاه ها محسوب نمی شود و می توانند همراه با دلایل دیگری مثل شهادت شهود موجب علم قاضی گردند و به موجب آن قاضی به این علم برسد که جرم واقع و محض گشته است و دوربین های مدار بسته به تنهایی دلیل بر وقوع جرم و اثبات جرم نمی گردد بلکه جزو اماره و وسیله برای متقاعد کردن قاضی قرار میگیرد با تشکر


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان‌طوری که همه ما می‌دانیم جهان جدید ما ،اصطلاحات، ابزارآلات و مفاهیم جدیدی را با خود به‌همراه دارد که برخی از آن‌ها به‌صورت طبیعی در دنیای حقوق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همون‌طور که دزدها و کلاهبرداران از ابزارهای نوین برای کار خویش استفاده می‌کنند به‌صورت طبیعی کارآگاهان و افسران پلیس نیز با استفاده از تکنولوژی روز به استقبال مجرمین خواهند رفت. یکی از ابزارهایی که در کشف جرایم کمک زیادی به افراد می‌نماید استفاده از تصاویر دوربین مدار بسته است، شاید این سوال برای همه ما پیش بیاید که تصاویر دوربین مدار بسته که یک حقیقتی را احراز می‌نماید تا چه حد می‌تواند برای دادگاه سندیت داشته و به احراز یک جرم کمک نماید. باید دانست که تصاویر دوربین مداربسته به‌تنهایی نمی‌تواند برای اثبات یک جرم کمک کند اما می‌تواند به‌عنوان یکی از دلایل جهت احراز آن استفاده گردد مثلاً اگر گزارش ضابط قضایی یا کارشناس رسمی یا شهادت شهود با آن فیلم اخذ شده از دوربین مداربسته همخوان داشته باشد جهت اثبات بیشتر جرم بسیار مؤثر خواهد بود اما مواردی مانند تار بودن تصویر ،احتمال تغییر و تحریف در آن یا نصب در مکان‌های ممنوعه از جمله موانعی هستند که باعث می‌شود نتوانیم به‌تنهایی به این تصاویر اخذ شده استناد نماییم. برای دانستن دیگر جزئیات می‌توانید با وکلای مؤسسه وکیل تلفنی هماهنگ کرده و مشکل خویش را برطرف نمایید موفق باشید.


حمید مرادی نیا

با سلام. طبق قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم معین می باشد. صرف فیلم ضبط شده دلیل اثبات جرم نمی باشد. پس جهت اثبات وقوع جرم علاوه بر فیلم ضبط شده مستندات و دلایل دیگر که منجر به جرم شده است نیز ارائه تا در رسیدگی پرونده تاثیر داشته باشد.


مهدی

بنده در پمپ بنزین با اپراتور به من حمله کرد و درگیر شدیم و دستم شکست و فیلم دوربین مداربسته جایگاه را به دادگاه ارائه داده ام لطفاً تصمیم دادگاه را بفرمایید


جمال ذوالقدری

در کار گاه کار میکردم شب کار بودم تنها هر چی صاحب کار گاه میگفت انجام دادم حالا شکایت کرده تهمت دوزدی زدن


میثاق

شیشه خونه مارو ساعت دو نصف شب شکستن روبه ما دوربین مددر بسته بوده میشه شکایت کرد


باسلام ودرود من دوشب پیش موردظرب وشتم فردی قرارگرفتم که درنزدیکی درگیری بام دوربینهایم مداربسته بودچگونه میتوانم فیلمها رااز صاحب دوربینها بگیرم ایا فیلم دوربینها برای مدرک پرونده کافی است

عالی


ابراهیم باروتی

تشکر میکنم از زحمات شما برای تنظیم مطالب ودر کل عالی هست


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.