مشاوره حقوقی قتل دختر توسط پدر

مشاوره حقوقی قتل دختر توسط پدر

مشاوره حقوقی قتل دختر توسط پدر

مجازات قتل عمدی در قانون ایران

در قتل عمد فردی با قصد فعل و قصد نتیجه جان یک نفر دیگر را می گیرد به عنوان مثال شخصی به سمت فرد دیگری و اصابت به او گلوله شلیک می کند و هدفش از این شلیک گرفتن جان فرد مورد نظر است در چنین حالتی آن شخص مرتکب قتل عمد شده است.بر اساس ماده 381 قانون مجازات اسلامی در صورت وجود شرایط قصاص و تقاضای ولی دم مجازات قتل عمد قصاص است. در حالتی که اولیای دم رضایت بدهند دیه جایگزین خواهد شد و قاتل باید مبلغ تعیین شده را ظرف یک سال قمری به اولیای دم مقتول پرداخت کند. اگر قاتل بر اثر رضایت ولی دم مقتول قصاص نشود بر اساس قانون به 3 الی 10 سال محکوم می گردد. قرآن کریم یکی از منابع اصلی قانون مجازات اسلامی و فقه جزایی است که خداوند بارها در آیات گوناگون مجازات قتل عمد را تعیین کرده است. بر اساس همین آیات مجازات قتل عمد قصاص است. قانونگذار اسلامی نیز در قانون مجازات اسلامی بارها حکم قتل عمد را قصاص تعیین کرده است.

رزرو فوری مشاوره حقوقی تلفنی

مجازات پدر در صورت قتل دختر

در قتل فرزند توسط پدر قصاص انجام نخواهد شد اما تمامی مجازات از قاتل که همان پدر باشد سلب نمی شود و باید دیه کامل فرزند خود را به ورثه پرداخت کند. در ماده 220 ق.م.ا به این موضوع اشاره شده است. همچنین در ماده 612 ق.م.ا اگر عمل کشتن فرزند باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه شود برای پدر محکومیت تعزیری در نظر گرفته خواهد شد و معمولا مجازات آن 3 تا 15 سال حبس است.

با توجه به ادله ای که توسط پدری که فرزند خود را کشته است بیان می شود اختیار تصمیم گیری با قاضی دادگاه خواهد بود. اگر موضوعی مطرح شود که قانون به شکل واضح آن را توضیح نداده باشد قاضی به فتواهای معتبر و مطابق با شرع اسلام رجوع خواهد کرد.

به عنوان مثال دادگاه بدوی برای پدری که دختر خود (رومینا )را با داس در سال 99 به قتل عمد رساند 9 سال حبس در نظر گرفت و این موضوع مورد اعتراض مادر او و وکیل قرار گرفت و پرونده او به دادگاه تجدید نظر ارسال شد.

در این زمینه می توانید با وکیل متخصص در حوزه قتل عمد مشاوره حقوقی انجام دهید. این امکان فراهم شده است در کمترین زمان ممکن با کمترین هزینه مشاوره حقوقی انجام دهید.

 

وضعیت دیه در پرونده های فرزند کشی توسط پدر

در صورتی که ورثه مقتول طلب دیه نمایند قاتل موظف به پرداخت دیه است و در قانون نیز به پرداخت دیه محکوم خواهد شد. طبق ماده 880 قانون مدنی « قتل فرزند توسط پدر از موانع ارث است بنابراین کسی که مورث خود را عمدا بکشد از ارث محروم می شود اعم از اینکه قتل بالمباشره باشد یا بالتسبیب و منفردا باشد یا به شرکت دیگری.»طبق قانون، اگر برای پدری که فرزند خود (بین پسر و دختر تفاوتی نیست) را کشته است دیه تعیین شود، دیه بین افرادی که از مقتول ارث می برند تقسیم خواهد شد که این افراد شامل پدر، مادر، فرزند و همسر او هستند. اما چون قتل مانع از بردن ارث خواهد شد پس در اینجا پدر حقی از دیه فرزند خود نخواهد داشت.در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی رایگان در ارتباط با قتل ناموسی دارید می توانید با ثبت نام در سایت وکیل تلفنی سوالات حقوقی خود را مطرح کنید. مشاوران حقوقی در زمان کمی به سوالات شما پاسخ خواهند داد. مشاوره در این سامانه به صورت مختلف انجام خواهد شد و شما می توانید با در نظر گرفتن روش مورد علاقه سریعا با وکیل مجرب و متخصص ارتباط برقرار کنید و مشاوره حقوقی در مورد قتل عمد انجام دهید.

مشاوره حقوقی قتل وکیل پایه یک دادگستری

ولی دم در پرونده های فرزند کشی توسط پدر کیست؟

بر اساس قانون ورثه، ولی دم محسوب می شوند در ماده 351 قانون مجازات اسلامی آمده است « ولی دم ، همان ورثه مقتول است به جز زوج و زوجه او که حق قصاص ندارد.»  یعنی افرادی که از مقتول ارث می برند همان افرادی نیز اولیای دم به حساب می آیند در اینجا چون قتل مانع ارث خواهد بود قطعا دیگر پدر از پسر ارث نخواهد برد و اولیای دم نیز نخواهد بود. بر این اساس مادر ولی دم فرزند کشته شده توسط پدر می باشد.مباحثی مانند ارث، اولیای دم و قتل عمد پیچیدگی های خاص خود را دارد و جزو مسائل حقوقی مهمی هستند که باید به نکات ریز در مورد آنها توجه کرد. برای دریافت مشاوره حقوقی در موسسه وکیل تلفنی این امکان فراهم شده است از طریق مشاوره حقوقی آنلاین یا مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره با کیفیت انجام دهید.

 

عدم قصاص پدر در صورت فرزندکشی

همانطور که به آن اشاره شد  پدر در صورت کشتن فرزند به صورت عمد قصاص نخواهد شد. طبق روايات اسلامي، رابطه ي ابوت كه مانع قصاص ميشود، شامل پدر بزرگ پدري و هرچه كه بالاتر رود نيز ميشود. بنابراين اگر پدر بزرگ پدري يا پدر پدر بزرگ پدري، نوه يا نتيجه ي خود را بكشد، قصاص نخواهد شد.پدری که فرزند خود را به قتل عمد برساند تحت تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت و محاکمه خواهد شد و بر اساس قوانین مجازات برای او تعیین خواهد شدمتاسفانه فرزند کشی در داخل کشور ایران وجود دارد و بارها خبرهای مبنی برای موضوع را که پدری دختر یا به پسر خود را به قتل رسانده است را شنیده ایم. بارها نیز عمل و محاکمه این افراد رسانه ای شده است اما آن چیزی که وکلای اولیای دم مقتول به آن اشاره دارند کم بودن مجازات پدران قاتل است که باید این قوانین بازنگری و مجازات شدیدتری برای برخورد با پدرانی که اقدام به کشتن دختران خود می کنند در نظر گرفته شود.حال بر اساس قوانین موجود پدر قاتل محاکمه خواهد شد و برای اینکه اطلاعات حقوقی بیشتری در این زمینه بدست بیاورید می توانید با وکلای مجرب وکیل تلفنی تماس برقرار کنید.

مشاوره حقوقی قتل دختر

سوالات رایج

پدری که فرزند خود را کشته است از فرزند خود ارث خواهد برد؟

خیر، به دلیل اینکه قتل مانع ارث بردن خواهد شد پدری که فرزند دختر یا پسر خود را به قتل رسانده باشد از او ارث نخواهد برد.

+ حداکثر مجازات حبس پدری که فرزند خود را به قتل رسانده باشد چند سال است؟

حداکثر مجازات حبسی که برای این مورد در نظر گرفته خواهد شد 10 سال است.

+ وارث فرزند کشته شده توسط پدر چه کسانی هستند؟

بر اساس قانون پدر، مادر ، فرزند و همسر او وارث اموال فرزند هستند اما چون قتل مانع ارث خواهد شد پدر از این گروه خارج خواهد شد.

+ نیاز به مشاوره فوری در مورد قتل ناموسی دارم چکار کنم؟

شما می توانید از طریق تماس فوری با مشاوران حقوقی وکیل تلفنی تماس بگیرید و موضوع خود را مطرح کنید؟

+ حکم قتل عمد در اسلام و قانون جمهوری اسلامی چیست؟

حکم قتل عمد که در قرآن نیز به آن اشاره شده است قصاص است.

 


سوالات متداول

نظرات

mohamadi

سلام و وقت بخیر من دیشب در خارج از تایم اداری نیاز فوری به مشورت با یک متخصص حقوقی داشتم و مشکلی پیش آمد که بدون مشورت نمیتوانستم بهترین تصمیم را بگیریم مشاوره های حقوقی شبانه روزی توسط وکلای مجرب اقدام موثری است که وکیل تلفنی در اختیار عموم مردم قرار داده سایت شما هم برخلاف بسیاری از سایت های دیگر سرشار از نکات مفید و پرکاربردی است که مشکل عده زیادی از مردم است و مطالعه آن کمک شایانی به حل مشکلات مردم میکند ممنونم ازتون


شیوا فرخندی

با سلام به نظر می رسد در این زمینه قوانین کیفری نیازمند بازنگری جدی هستند، متاسفانه قتل فرزند توسط پدر در جامعه ما به کرات اتفاق می افتاد و این موضوع در مناطقی از کشور بدلیل وجود رسومات قبیله ای و سنت های موجود، تحت عنوان قتل های ناموسی،مصداق بیشتری دارد، چنانچه در سالهای اخیر نیز شاهد این قتل ها خصوصا قتل دختر توسط پدر بوده ایم، خصوصا اینکه در سالهای اخیر قاتلین عموما از این موضوع که بعد از قتل فرزند خود،نهایتا چندسال در زندان خواهند بود، آگاه بوده و مرتکب قتل می شوند. البته در کنار وضع قوانین کیفری متناسب که بایستی توسط متخصصین امر و علمای علم حقوق و به صورت کارشناسی شده، فرهنگ‌سازی و آگاه نمودن مردم از طریق بالا بردن سواد عمومی جامعه نیز طبعا ضروری است تا در کنار هم ،مانع وقوع حوادثی از این دست باشند.چرا که تجربه نشان می دهد صرف وضع قوانین کیفری ،بدون فرهنگ‌سازی ،کارایی لازم را نخواهد داشت.


حمید مرادی نیا

با سلام. حداکثر مجازات حبس که برای پدی که فرزند خود را کشته است ١٠ سال می باشد که این خود جای تامل در قوانین جزایی می باشد که پدری ادامه حق حیات فرزند را از وی سلب و ساقط نموده است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در قتل عمد فردی با قصد فعل و قصد نتیجه جان یک نفر دیگر را می گیرد به عنوان مثال شخصی به سمت فرد دیگری و اصابت به او گلوله شلیک می کند و هدفش از این شلیک گرفتن جان فرد مورد نظر است در چنین حالتی آن شخص مرتکب قتل عمد شده است.بر اساس ماده 381 قانون مجازات اسلامی در صورت وجود شرایط قصاص و تقاضای ولی دم مجازات قتل عمد قصاص است. در حالتی که اولیای دم رضایت بدهند دیه جایگزین خواهد شد و قاتل باید مبلغ تعیین شده را ظرف یک سال قمری به اولیای دم مقتول پرداخت کند. اگر قاتل بر اثر رضایت ولی دم مقتول قصاص نشود بر اساس قانون به 3 الی 10 سال محکوم می گردد. قرآن کریم یکی از منابع اصلی قانون مجازات اسلامی و فقه جزایی است که خداوند بارها در آیات گوناگون مجازات قتل عمد را تعیین کرده است


حسین سیفی

در خصوص قتل فرزند از دختر یا پسر توسط پدر در نهایت تاسف قانونگذار ایران با استناد به برخی منابع فقهی به واسطه ولایت پدر بر فرزند قصاص را برای پدر لحاظ نکرده است و با توجه به تشدید نسبتاً غیر موثری که اخیراً در قانون مجازات اسلامی ماده ۶۱۲ تعزیرات ایجاد شده است می‌تواند سه تا پانزده سال حبس داشته باشیم همانگونه که گفته شد وجود چنین قوانینی در عصر حاضر مایه تاسف است است


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، براساس آموزه‌های دینی خصوصاً دین مبین اسلام هیچ‌چیز بالاتر از جان انسان‌ها نمی‌باشد و کسی که مرتکب قتل نفس شود مانند آنست که همه انسان‌ها را کشته است و این مسئله این‌قدر سنگین است که قرآن کریم و آیات و روایات به انسان‌ها هشدار داده‌اند که یک انسان قاتل تا ابد در جهنم خواهد بود. بدلیل حرمت شدید این جرم در قانون مجازات اسلامی نیز برای آن مجارات قصاص نفس را در نظر گرفته‌اند اما چنین جرمی و با این ویژگی‌ها دارای برخی استثنائات در قانون هست و  و آن‌هم زمانی است که ولی دم و  قاتل یک نفر باشند، به‌عنوان مثال پدری که فرزند دختر خویش را به قتل می‌رساند هم‌ ولی دم محسوب شده و هم قاتل، در چنین مواقعی درست است که پدر قصاص نمی‌شود اما همه ما می‌دانیم که جرایم کیفری دارای ۲ وجه هستند: وجه اول به‌علت جریح دار کردن احساسات عمومی و برهم زدن نظم جامعه و وجه دوم به‌علت تضییع حقوق اولیای دم، در این‌جا شاید وجه دوم آن خدشه‌دار گردد اما وجه اول یعنی جریحه‌دار کردن احساسات عمومی به قوت خود باقی بوده و فرد متخلف به مجازات مقرر در قانون که می‌تواند از سه‌تا ده سال باشد مجازات خواهد شد البته در پاره‌ای از موارد عنوان شده که اگر پدری فرزند خود را بکشد و بیم تجری وی برود و این ترس وجود داشته باشد که بعد از آن به افراد دیگری از افردد جامع تعرض نماید اعدام خواهد شد اما بدلیل پیچیدگی این امر و دانستن ذکر جزئیات بهتر است با وکلای کارکشته مؤسسه مشورت نمایید ، موفق باشید .


بهنام رحمانی فرد

باسلام آنچه در این مقاله به آن اشاره شده است قتل فرزند توسط پدر می باشد،در قانون جمهوری اسلامی ایران چنانچه فرزند توسط پدر به قتل برسد،مجازات پدر اعدام نمیباشد بلکه مجازات تعزیری و پرداخت دیه در صورت مطالبه وراث در انتظار او خواهد بود،بنابراین با توجه به اینکه قتل سلب حیات از دیگری می باشد بایستی مجازات سنگینی را داشته باشد اما در مورد پدر در صورتی که فرزند خود را به قتل رساند مجازات اعدام از او برداشته شده است و بر حسب نظر دادگاه ممکن است به حبس سه تا ۱۵ سال برای او در نظر گرفته شود. اما اگر بخواهیم از جنبه دیگر به این موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این عمل ناپسند می باشد و به همین دلیل قانونگذار پدر را در صورت فوت فرزند از ارث محروم نموده است.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.