ماده قانونی پرداخت دیه از بیت المال

ماده قانونی پرداخت دیه از بیت المال

ماده قانونی پرداخت دیه از بیت المال

در قانون، دیه به عنوان یکی از راه های مجازات برای جرایم عمدی و غیر‌عمدی در نظر گرفته می شود. دیه که با عنوان خون بها نیز شناخته می شود، تنها برای قتل نبوده و حتی بروز جراحت و کبودی در هر یک از قسمت های بدن افراد نیز مشمول دیه خواهد شد. مقدار این جریمه نقدی توسط قانون مشخص شده و توسط مجرم به شاکی پرداخت می شود. قوانین دیه در قانون جمهوری اسلامی ایران بسیار گسترده بوده و تنها یک وکیل مجرب به تمامی جوانب دیه و چگونگی پرداخت آن تسلط دارد.

وکلا، دیه را به عنوان یک مجازات نقدی برای جبران به خطر افتادن سلامتی افراد تعریف می کنند. وکلا دیه را در بسیاری از مواقع به عنوان راهی برای نجات جان مجرم نیز در نظر می گیرند. بطور مثال، در قتل عمد، مجرم می تواند به جای قصاص، با پرداخت دیه و گرفتن رضایت اولیای دم مقتول، از اعدام نجات پیدا کند. البته در مواردی، پرداخت دیه از بیت المال انجام می شود که در این محتوا به شرایط آن می پردازیم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

در چه مواردی می توان برای مطالبه دیه اقدام کرد؟

مواردی که دیه به شخص یا خانواده وی تعلق می گیرد، شامل قتل، جراحت و آسیب است. به عبارت دیگر، دیه برای جبران خسارت به بدن و نقص عضو پرداخت می شود؛ خواه جراحت در تصادفات پیش آید یا در نزاع و درگیری. معمولا خسارت ناشی از تصادفات رانندگی را می توان از بیمه و پزشکی قانونی دریافت کرد. شیوه دیگری که برای گرفتن دیه وجود دارد، مطالبه ی آن قبل از حکم دادگاه است. بطور مثال، زمانی که شخصی تصادف کرده یا در نزاع دچار آسیب شده، باید به مراکز درمانی مراجعه نماید. در این شرایط، پرداخت هزینه های درمانی وی، نوعی پرداخت دیه در نظر گرفته می شود. در نهایت، زمانی که طرفین به دادگاه مراجعه نمایند، دادگاه مربوطه، مقدار دیه را مشخص نموده و مجرم مکلف به پرداخت آن است.

در صورتی که شما هم مکلف به پرداخت دیه شده اید یا مشمول دریافت دیه هستید، می توانید برای آگاهی از شرایط مختلف پرداخت و دریافت دیه با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید. مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان   موسسه ما به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهد داد.

 

مدارک لازم برای دادخواست مطالبه دیه

برای دادخواست مطالبه دیه و همچنین پرداخت بیمه از بیت المال به مدارک معتبری نیاز است. از جمله ی این مدارک می توان به مدارک شناسایی شاکی و متشاکی عنه، نظریه پزشکی قانونی، رای قطعی دادگاه، گزارش مقامات انتظامی و کارشناسان با‌صلاحیت اشاره نمود. علاوه بر این، پرونده شاکی در مراکز درمانی نیز برای مطالبه دیه ضروری می باشد. اگر دیه برای سانحه رانندگی در نظر گرفته شده باشد، گواهینامه و بیمه نامه معتبر نیز از جمله مدارک مورد نیاز برای دادخواست مطالبه دیه می باشند.

البته افراد می توانند با در اختیار داشتن مدارکی از قبیل شهادت شهود، تحقیقات محلی، درخواست استعلام، معاینات محلی و شماره پرونده استنادی نیز، نسبت به دریافت دیه اقدام نمایند. از طریق مشاوره حقوقی تلفنی  سوالات دیگر خود را از مشاوران ما بپرسید.

 

مرجع رسیدگی کننده به مطالبه دیه

تشخیص مقدار دیه و پرداخت آن بر اساس عمدی یا غیر‌عمدی بودن جرم انجام می شود. این کار از جمله مسئولیت های مقامات قضایی می باشد. مرجع صالح برای رسیدگی به مطالبه دیه و پرداخت آن، دادگاه های کیفری می باشند. البته، افراد باید در ابتدا به دادسراها مراجعه نموده و مدارک مورد نیاز را به مقامات ارائه دهند. پس از بررسی مدارک و صدور کیفرخواست، دعاوی مربوط به مطالبه دیه در دادگاه کیفری بررسی شده و مقدار دیه تعیین می گردد.

 

 

 

پرداخت دیه از بیت المال 
مشاوره حقوقی محاسبه دیه 
مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

 

مواردی که دیه توسط بیت المال پرداخت می شود

برخلاف تصور عموم که فکر می کنند دیه همیشه توسط مجرم پرداخت می شود، بودجه عمومی نیز می تواند صرف این کار شود. به عبارت دیگر، در شرایطی خاص، پرداخت دیه از بیت المال انجام می شود. یکی از مواردی که در آن دیه از بیت المال پرداخت می شود، زمانی است که شخصی دیوانه مورد آسیب یا قتل قرار گرفته باشد. در این شرایط، شخص مقابل برای دفاع از خود دست به همچین کاری زده و مکلف به پرداخت دیه نیست. مورد دیگری که منجر به پرداخت دیه از بیت المال می شود، پیدا نشدن جانی است. همچنین، اگر جانی در شرایط روحی و جسمی مساعدی نباشد و قانون تشخیص دهد که قادر به پرداخت دیه نیست، دیه توسط بیت المال پرداخت می شود.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، اشتباهات قاضی نیز می تواند دلیلی بر پرداخت دیه از بیت المال باشد؛ یعنی اگر به دلیل تصمیم قاضی و دیگر مقامات، آسیبی به کسی وارد شود، دیه باید از بودجه عمومی پرداخت گردد. مورد دیگر، عدم وجود عاقله برای جانی می باشد. عاقله، یکی از بستگان مرد نسبی جانی بوده که مسئولیت پرداخت دیه را بر عهده دارد. بعلاوه، اگر ماموری که موظف به انجام امری قانونی است، در حین انجام عمل خود مرتکب قتل یا آسیب رساندن به دیگران شود، مکلف به پرداخت دیه نبوده و قانون از بیت المال دیه را پرداخت می کند.

 

 

 

مطالبه دیه

 

پرداخت دیه توسط بیت المال چه مدت زمان می برد؟

تعیین مدت زمانی مشخص برای پرداخت دیه از بیت المال دشوار است؛ زیرا عوامل مختلفی می توانند مسیر پرونده را تحت تاثیر قرار دهند. بطور مثال، مدارک باید محکمه پسند باشند و گزارش پزشکی قانونی باید تکمیل باشد. همچنین، اگر برای پرونده ای به رضایت شاکی و اولیای دم وی نیاز است، باید رضایت آنها در اولین فرصت جلب شود. با این حال، در بهترین شرایط، حدود 2 تا 3 ماه پس از صدور حکم، دیه توسط بیت المال پرداخت خواهد شد.

 

مشاوره حقوقی مواد قانونی پرداخت دیه توسط بیت المال

چنانچه شما هم در مسیر پرونده پرداخت یا مطالبه دیه به مشاوره ی وکلای متخصص در این زمینه نیاز داشتید، از طریق مشاوره حقوقی  به وکلای ما اعتماد کنید و از آنها کمک بخواهید. مشاوران حقوقی موسسه ما با تجربه درخشانی که در انواع پرونده های دیه دارند، به شما در حل این نوع پرونده ها در کوتاهترین زمان ممکن کمک خواهند کرد.

 


سوالات متداول

نظرات

سمیرا مرآتی

در موارد دیگری هم امکان پرداخت دیه از بیت المال وجود دارد ، مثل ماده ۴۷۷ ق م ا که مربوط به زمانی است که علم اجمالی به ارتکاب جنایت توسط یکی از دو یا چند نفر وجود دارد لکن لوث وجود ندارد، بنابراین صاحب حق می‌تواند از تمام متهمان مطالبه سوگند نماید که اگر همگی سوگند یاد نمایند در خصوص قتل دیه از بیت المال پرداخت خواهد شد.


قادری

ماده قانونی پرداخت دیه از بیت المال ۲۱اسفند ۱۴۰۱   Fereshteh Ghasemi   کیفری در قانون، دیه به عنوان یکی از راه های مجازات برای جرایم عمدی و غیر‌عمدی در نظر گرفته می شود. دیه که با عنوان خون بها نیز شناخته می شود، تنها برای قتل نبوده و حتی بروز جراحت و کبودی در هر یک از قسمت های بدن افراد نیز مشمول دیه خواهد شد. مقدار این جریمه نقدی توسط قانون مشخص شده و توسط مجرم به شاکی پرداخت می شود


امین چراغی شیخ آباد

براساس مواد ۴۷۴ و ۴۷۵ قانون مجازات اسلامی در صورتی که درجرایمی که شبه عمد یا خطای محض باشند و به مرتکب جرم دسترسی نداشته باشیم و مرتکب نیز اموالی نداشته باشد، بیت المال دیه را می پذیرد. براساس ماده ۴۳۵ در مورد جنایات عمدی نیز اگر به مرتکب و اموال او دسترسی داشته باشیم، دیه از عاقله ی مرتکب گرفته می شود.


mohamad sheykhi

تشخیص مقدار دیه و پرداخت آن بر اساس عمدی یا غیر‌عمدی بودن جرم انجام می شود. این کار از جمله مسئولیت های مقامات قضایی می باشد. مرجع صالح برای رسیدگی به مطالبه دیه و پرداخت آن، دادگاه های کیفری می باشند. البته، افراد باید در ابتدا به دادسراها مراجعه نموده و مدارک مورد نیاز را به مقامات ارائه دهند. پس از بررسی مدارک و صدور کیفرخواست، دعاوی مربوط به مطالبه دیه در دادگاه کیفری بررسی شده و مقدار دیه تعیین می گردد.


آزاده حیدری

با اینکه مسئولیت پرداخت دیه در نظام فقهی اسلام، در نوسان بین فرد، عاقله و بیت‏ المال بوده است، با اینحال همواره، طرح هر نوع مسئولیتی، نیازمند مبانی فقهی واستنباطی است. با توجه به تمهیدات یاد شده یکی از قواعد فقهی که جزو مستندات پرداخت دیه از بیت‏ المال قرار می‏گیرد، قاعدة «الخراج بالضمان» است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در قانون، دیه به عنوان یکی از راه های مجازات برای جرایم عمدی و غیر‌عمدی در نظر گرفته می شود. دیه که با عنوان خون بها نیز شناخته می شود، تنها برای قتل نبوده و حتی بروز جراحت و کبودی در هر یک از قسمت های بدن افراد نیز مشمول دیه خواهد شد. مقدار این جریمه نقدی توسط قانون مشخص شده و توسط مجرم به شاکی پرداخت می شود. قوانین دیه در قانون جمهوری اسلامی ایران بسیار گسترده بوده و تنها یک وکیل مجرب به تمامی جوانب دیه و چگونگی پرداخت آن تسلط دارد. وکلا، دیه را به عنوان یک مجازات نقدی برای جبران به خطر افتادن سلامتی افراد تعریف می کنند. وکلا دیه را در بسیاری از مواقع به عنوان راهی برای نجات جان مجرم نیز در نظر می گیرند. بطور مثال، در قتل عمد، مجرم می تواند به جای قصاص، با پرداخت دیه و گرفتن رضایت اولیای دم مقتول، از اعدام نجات پیدا کند. البته در مواردی، پرداخت دیه از بیت المال انجام می شود


وحید فراست

حکم دیه در بیشتر جرایم غیرعمدی یا شبه عمدی صادر می گردد و در بعضی موارد در جرایم عمدی مانند قصاص عضو نیز دیه جایگزین می گردد البته با شرایطی


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.