قتل‌هایی که مجازات قصاص ندارد

قتل‌هایی که مجازات قصاص ندارد

قتل‌هایی که مجازات قصاص ندارد

در قوانین اسلامی برخی از قتل‌ها هستند که مجازات اعدام برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. این قتل‌ها در دسته قتل‌های عمد و غیرعمد قرار می‌گیرند. در قتل عمد در صورتی فرد مجازات قصاص ندارد که یا جد پدری مقتول باشد، یا دیوانه و مجنون بوده و یا در حالت مستی این کار را انجام داده باشد. در همه این موارد مجازات اعدام نخواهد بود.

در قتل‌های غیر عمد یا شبه عمد هم در صورتی که اثبات شود، مجازات در بیشتر مواقع پرداخت دیه است. برای آشنایی بیشتر با مصادیق قتل عمد و غیرعمد و نوع مجازات آن‌ها تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف قتل در قانون ایران

قتل در قوانین اسلامی و غیر اسلامی به دو دسته قتل عمد و غیر عمد تقسیم بندی می‌شود. طبق قانون مجازات اسلامی، قتل عمد در صورتی اتفاق می‌افتد که قاتل از کشتن مقتول هدف مشخصی داشته باشد. طبق ماده 290 اگر اعمال فرد هم باعث کشته شدن شخص یا افراد نشود اما باز هم به قصد از بین بردن نفس بوده باشد، بازهم قتل عمد شناخته می‌شود.

قتل غیرعمد اما قوانین متفاوتی دارد. در این حالت شخصی که قاتل بوده قصد نداشته تا منجر به مرگ فرد دیگری شود اما بر اثر اشتباه یا خطای خود باعث شده تا جانی گرفته شود. به عنوان مثال فردی که در تصادف منجر به قتل شخصی شود اما در همین حین قوانین راهنمایی و رانندگی را هم زیر پا نگذاشته باشد؛ قتل غیرعمد شناخته می‌شود.

قتل غیرعمد البته مصادیق دیگری هم دارد. به عنوان مثال اگر زمانی فردی قصد داشته باشد تا حیوانی را بکشد اما اشتباها تیر به انسان عادی برخورد کند، قتل غیرعمد خواهد بود. با این حال می‌توانید با مشاوره حقوقی تلفنی نسبت به موارد مهمی که شامل قتل می‌شوند، اطلاع پیدا کنید.

مجازات قتل چیست؟

مجازات قتل براساس نوع عمدی یا غیرعمدی بودن قتل تعیین می‌شود. طبق ماده 381 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که فردی مرتکب قتل عمد شود و در صورتی که اولیای دم تقاضای قصاص داشته باشند، امکان اجرای آن وجود دارد. در صورتی هم که فرد مرتکب قتل شده باشد اما شاکی نداشته و یا اولیای دم از قصاص گذشت کرده باشند، شخص قاتل باید مجازات زندان را تحمل کند. مدت آن هم بسته به نوع و شرایط قتل بین سه تا 10 سال خواهد بود.

 

مشاوره حقوقی قتل عمد

مجازاتی که برای قتل‌های غیرعمد در نظر گرفته می‌شود به جای قصاص، پرداخت دیه خواهد بود. البته این در صورتی است که اولیای دم درخواست دریافت دیه را داشته باشند. به علاوه دیه شخصی که قتل غیرعمد را مرتکب شده به حبس نیز محکوم می‌شود. مدت زمان حبس هم توسط قاضی و براساس میزان و شرایط جرم مشخص خواهد شد.

 

تفاوت قصاص و اعدام

کلمه اعدام از ریشه عدم به معنای نابودی و نیستی می‌آید. در مقابل، کلمه قصاص که از ریشه قص بوده یک اصطلاح حقوقی برای مجازات مجرم است. اولین تفاوت اعدام و قصاص این است که مجازات اعدام مستقیما به معنای کشتن فرد است اما قصاص هم می‌تواند به معنای پایان دادن به زندگی فرد بوده و هم می‌تواند منجر به نقص یکی از عضوهای بدن شود.

تفاوت دیگری که اعدام و قصاص دارند این است که در مجازات اعدام، دادستان نیز می‌تواند اقامه دعوی کند. با این حال در مجازات قصاص باید شخصی که دچار ضرر و آسیب شده به دادگاه مراجعه کرده و اقامه دعوی کند. بعد از بررسی‌هایی که انجام شده توسط قاضی، حکم قصاص صادر می‌شود.

اعدام یک مجازات تعزیری است؛ یعنی حد و حدود آن توسط قانونگذار تعیین شده است. با این حال قصاص یک مجازات حدی بوده به این معنا که حدود و اندازه آن در شریعت آورده شده است. از لحاظ اجرا هم این دو یعنی قصاص و اعدام با هم متفاوت هستند. در قصاص، مجازات کاملا شبیه به کاری که مجرم انجام داده روی او اجرا می‌شود اما در اعدام نحوه برگزاری همیشه یکسان است. البته برای مطلع شدن از مصادیق مختلف اعدام و قصاص می‌توانید از مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان بهره‌مند شوید.

 

وکیل قتل

کدام قاتلان اعدام نمی شوند؟

برخی از قتل‌های عمد منجر به اعدام نمی‌شوند که برای این حکم باید موارد مختلفی در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد. یکی از اولین مواردی که طبق آن، قاتل اعدام نمی‌شود وقتی است که قاتل پدر یا جد پدری باشد. براساس قانون مجازات اسلامی، در صورتی که قاتل پدر یا جد پدری فرد باشد امکان قصاص وی وجود ندارد.

علاوه بر این هر زمان که شخص قاتل نابالغ باشد یا از لحاظ مغزی مشکل داشته و دیوانه تلقی شود، اگر فردی را به قتل عمد برساند قصاص نمی‌شود. البته باید دیه مورد نظر را به خانواده مقتول پرداخت کند.

حالت بعدی زمانی است که مقتول دیوانه باشد، در این صورت هم اعدامی صورت نخواهد گرفت. اگر قاتل مست بوده یا تحت تاثیر مواد مخدر یا روانگردان باشد، در صورتی که فردی را به قتل برساند دچار مجازات اعدام نخواهد شد.

در دو حالت دیگر هم قاتل اعدام نخواهد شد؛ یکی اینکه قاتل مسلمان و مقتول غیر مسلمان باشد که در مجبور به پرداخت دیه است. حالت بعدی هم وقتی بوده که شخصی در حالت بیهوشی یا خواب، فرد دیگری را به قتل برساند. در این صورت هم مجازات اعدام متوجه او نخواهد شد.

مجازات زندان برای قاتل

قتل عمد یکی از بدترین اعمالی است که انسان می‌تواند مرتکب شود و برای عمل او مجازات‌های در نظر گرفته شده است. در درجه اول قصاص قرار دارد و بعد از آن، اگر امکان انجام قصاص وجود نداشته باشد، دیه پرداخت می‌شود. در یک سری شرایط خاص نیز ممکن است قاتل از اجرای حکم مبرا شود، مانند دفاع از خود و مواردی این چنینی. در نهایت اگر قاتل شاکی خصوصی یا عمومی نداشته باشد و یا اینکه شاکی گذشت کند و در هر صورت عمل قصاص انجام نشود، اگر عمل او باعث اخلال در نظم عمومی شده باشد و مجازات نشدن او باعث جری شدن سایرین شود، قاتل به تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود. اگر در رابطه با بررسی حکم در راستای تقلیل مجازات به حبس و زندان سوالی داشتید، می‌توانید جهت مشاوره حقوقی با یک وکیل متبحر تماس بگیرید.

 

ارتباط در واتس اپ

کاربرد دیه در قتل

هر عمل قتلی، یک فعل انجام دارد و یک قصد نتیجه عمل. در برخی موارد، قتل به خاطر نتیجه انجام نمی‌گیرد یعنی فقط فعل قتل انجام شده و به نتیجه آن توجه نشده است. در هر صورت اینکار مستحق مجازات بوده و در قانون مجازات اسلامی مجازات آن برابر با قصاص است. در برخی موارد که اجرای حکم قصاص ممکن نباشد، میزان مجازات به پرداخت دیه کاهش پیدا می‌کند. از موارد مهم در راستای تبدیل قصاص به پرداخت دیه می‌توان به داشتن رابطه پدر فرزندی، دیوانه بودن قاتل، نابالغ بودن آن و مواردی از این دست دارد.

پرداخت دیه به خانواده مقتول، کاربردها و مزایای بسیاری دارد. از جمله هزینه‌های دفن و کفن تا هزینه‌های حقوقی و مواردی از این دست. از طرفی به دلیل اینکه مقتول ممکن است خانواده‌ای داشته باشد که آن‌ها را تامین مالی می‌کرده، پرداخت دیه می‌تواند تا مقدار زیادی از این منظر به آن‌ها کمک کند و مبلغ دیه همانند قانون ارث در بین وراث تقسیم می‌شود.

 

مشاوره حقوقی صندوق تامین 
مشاوره حقوقی خون بها از بیت المال 
مشاوره حقوقی قتل 
مشاوره حقوقی کیفری  
درباره ما 


نظرات

امانی

باسلام هرگاه یکی از دو شاهد عادل گواهی دهد که متهم اقرار به قتل عمد کرده است و دیگری گواهی دهد که متهم اقرار به قتل کرد و به کلمه عمد اشاره ای نکند، اصل قتل ثابت می ‌شود و متهم مکلف است، نوع قتل را بیان کند. اگر اقرار به عمد نمود، قصاص می‌شود و چنانچه منکر قتل عمد باشد و قسم یاد کند، قصاص از او ساقط است.


محمد حسین انصاری مهیاری

درود در مورد قتلهایی که مجازات قصاص ندارد باید توضیح داده شود که در جنایات به دو دسته عمدی و غیرعمدی تقسیم‌میشود لذا فقط مجازاتهای که عمدی باشد قصاص فقط دارد و اینکه یکی از موارد قصاص اثبات جنایات هست که با اقرار و شهود و علم قاضی و قسامه اثبات میشود و در مورد اقامه قسامه باید شرایط آن فراهم باشد اینکه اولیای دمی که قصد قصاص دارد باید مبلغ دیه مابقی حق قصاص را پرداخت نمایند و لوث نیز باید حاصل گردد و شرایط قصاص مساوی در دین و داشتن عقل و بالغ بودن هست


فاطمه عمادی

با سلام شرایط عدم قصاص قاتل عبارت است از ١-قتل عمدی که در مقام دفاع مشروع ارتکاب می‌یابد ٢-قتل عمد مرد اجنبی که با همسر فردی در حال زنا باشند ٣- قاتل پدر یا جد پدری مقتول باشد ۴-قاتل دیوانه یا نابالغ باشد ۵-مقتول دیوانه باشد ۶-قاتل مست باشد ٧-هر گاه کسی در حال خواب یا بیهوشی شخصی را بکشد ٨-عدم قصاص قاتل مسلمان و مقتول غیرمسلمان


بهنام رحمانی فرد

باسلام قتل در قوانین اسلامی و غیر اسلامی به دو دسته قتل عمد و غیر عمد تقسیم بندی می‌شود. طبق قانون مجازات اسلامی، قتل عمد در صورتی اتفاق می‌افتد که قاتل از کشتن مقتول هدف مشخصی داشته باشد. طبق ماده 290 اگر اعمال فرد هم باعث کشته شدن شخص یا افراد نشود اما باز هم به قصد از بین بردن نفس بوده باشد، بازهم قتل عمد شناخته می‌شود. قتل غیرعمد اما قوانین متفاوتی دارد. در این حالت شخصی که قاتل بوده قصد نداشته تا منجر به مرگ فرد دیگری شود اما بر اثر اشتباه یا خطای خود باعث شده تا جانی گرفته شود. به عنوان مثال فردی که در تصادف منجر به قتل شخصی شود اما در همین حین قوانین راهنمایی و رانندگی را هم زیر پا نگذاشته باشد؛ قتل غیرعمد شناخته می‌شود


بشیر علی پاریاد

سلام . در چند مورد قاتل قصاص نمی شود که عبارت اند از:. 1_قاتل پدر یا جدّ پدری مقتول باشد بر اساس مادہ 301 قانون مجازات اسلامی، قصاص در صورتی ثابت می‌شود ڪه مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیٌ‌علیه نباشد. 2. قاتل دیوانه یا نابالغ باشد همچنین هر گاہ دیوانه یا نابالغی عمدا کسی را بکشد خطا محسوب و قصاص نمی‌شود بلکه باید عاقله‌ آن‌ها دیه‌ قتل خطا را به ورثه مقتول بدهند. 3. مقتول دیوانه باشد همچنین در ادامہ مادہ 301 قانون مجازات اسلامی تاڪید شدہ است ڪه «قصاص در صورتی ثابت می‌شود ڪه مجنی‌علیہ عاقل باشد.» 4. قاتل مست باشد بر اساس مادہ 307 قانون مجازات اسلامی، ارتڪاب جنایت در حال مستی و عدم تعادل روانی در اثر مصرف مواد مخدر، روانگردان و مانند آنها، موجب قصاص است مگر اینڪه ثابت شود بر اثر مستی و عدم تعادل روانی، مرتڪب بہ ڪلی مسلوب الاختیار بودہ است ڪه در این صورت، علاوہ بر دیہ به مجازات تعزیری مقرر در ڪتاب پنجم «تعزیرات» محڪوم می‌شود. اما اگر ثابت شود ڪه مرتڪب قبلاً خود را برای چنین عملی مست ڪردہ یا علم داشتہ است ڪه مستی و عدم تعادل روانی وی ولو نوعاً موجب ارتڪاب آن جنایت یا نظیر آن ازجانب او می‌شود، جنایت، عمدی محسوب می‌شود. 5. هر گاہ ڪسی در حال خواب یا بیهوشی شخصی را بڪشد هر گاہ ڪسی در حال خواب یا بیهوشی شخصی را بڪشد، خطای محض بودہ و بر اساس بند الف مادہ 292 قانون مجازات اسلامی قصاص نمی‌شود و فقط به دیه قتل به ورثه مقتول محڪوم می‌شود. 6. قاتل مسلمان و مقتول غیرمسلمان باشد بر اساس تبصرہ 2 مادہ 310 ، اگر مجنی‌علیه غیرمسلمان باشد و مرتڪب پیش از اجرای قصاص، مسلمان شود، قصاص ساقط و علاوہ بر پرداخت دیه به مجازات تعزیری مقرر در ڪتاب پنجم «تعزیرات»، محڪوم می‌شود.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب در بند ث ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامی در خصوص عدم قصاص قاتل و معافیت از قصاص مردی است که همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده می‌کند، موارد زیر گفته شده است: این حق تنها برای شوهر زن اختصاص داده شده است. اگر مرد، همسر خود با مرد اجنبی را در حال زنا باهم مشاهده کند و صرفا شنیدن خبر کافی نیست. قاتل باید آنان را در همان حال زنا به قتل برساند و اگر بعد از فراغت از زنا به قتل برساند، این قتل موجب قصاص خواهد بود. مرد علم به تمکین زن خود داشته باشد. در واقع علم داشته باشد که همسرش با رضایت به این کار تن داده است.


مجید شیخی

برخی از قتل‌های عمد منجر به اعدام نمی‌شوند که برای این حکم باید موارد مختلفی در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد. یکی از اولین مواردی که طبق آن، قاتل اعدام نمی‌شود وقتی است که قاتل پدر یا جد پدری باشد. براساس قانون مجازات اسلامی، در صورتی که قاتل پدر یا جد پدری فرد باشد امکان قصاص وی وجود ندارد. علاوه بر این هر زمان که شخص قاتل نابالغ باشد یا از لحاظ مغزی مشکل داشته و دیوانه تلقی شود، اگر فردی را به قتل عمد برساند قصاص نمی‌شود. البته باید دیه مورد نظر را به خانواده مقتول پرداخت کند. حالت بعدی زمانی است که مقتول دیوانه باشد، در این صورت هم اعدامی صورت نخواهد گرفت. اگر قاتل مست بوده یا تحت تاثیر مواد مخدر یا روانگردان باشد، در صورتی که فردی را به قتل برساند دچار مجازات اعدام نخواهد شد. در دو حالت دیگر هم قاتل اعدام نخواهد شد؛ یکی اینکه قاتل مسلمان و مقتول غیر مسلمان باشد که در مجبور به پرداخت دیه است. حالت بعدی هم وقتی بوده که شخصی در حالت بیهوشی یا خواب، فرد دیگری را به قتل برساند. در این صورت هم مجازات اعدام متوجه او نخواهد شد.


مهدی مظفری اناری

اولا بین اعدام‌ و قصاص تفاوت های قابل توجهی وجود دارد. قصاص حق شخصی مجنی علیه و ولی دم است اما اعدام مجازاتی است که واجد جنبه عمومی بوده و از سوی مدعی العموم اقامه می شود. ثانیا قصاص در برخی موارد قابلیت اجرا ندارد و آن سه مورد کلی است؛ ۱- وقتی قاتل پدر یا جد پدری مقتول باشد ۲- وقتی مقتول دیوانه باشد و قاتل عاقل ۳- وقتی مقتول غیر مسلمان و قاتل مسلمان باشد.


mohamad sheykhi

مجازات قتل براساس نوع عمدی یا غیرعمدی بودن قتل تعیین می‌شود. طبق ماده 381 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که فردی مرتکب قتل عمد شود و در صورتی که اولیای دم تقاضای قصاص داشته باشند، امکان اجرای آن وجود دارد. در صورتی هم که فرد مرتکب قتل شده باشد اما شاکی نداشته و یا اولیای دم از قصاص گذشت کرده باشند، شخص قاتل باید مجازات زندان را تحمل کند. مدت آن هم بسته به نوع و شرایط قتل بین سه تا 10 سال خواهد بود.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قتل در قوانین اسلامی و غیر اسلامی به دو دسته قتل عمد و غیر عمد تقسیم بندی می‌شود. طبق قانون مجازات اسلامی، قتل عمد در صورتی اتفاق می‌افتد که قاتل از کشتن مقتول هدف مشخصی داشته باشد. طبق ماده 290 اگر اعمال فرد هم باعث کشته شدن شخص یا افراد نشود اما باز هم به قصد از بین بردن نفس بوده باشد، بازهم قتل عمد شناخته می‌شود. قتل غیرعمد اما قوانین متفاوتی دارد. در این حالت شخصی که قاتل بوده قصد نداشته تا منجر به مرگ فرد دیگری شود اما بر اثر اشتباه یا خطای خود باعث شده تا جانی گرفته شود. به عنوان مثال فردی که در تصادف منجر به قتل شخصی شود اما در همین حین قوانین راهنمایی و رانندگی را هم زیر پا نگذاشته باشد؛ قتل غیرعمد شناخته می‌شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.