محاسبه دیه پزشکی قانونی

محاسبه دیه پزشکی قانونی

محاسبه دیه پزشکی قانونی

محاسبه دیه باید توسط کارشناس حقوقی انجام شود. وکیل کیفری با در نظر گرفتن موارد مختلف درباره دیه اظهار نظر خواهد کرد. افراد ممکن است درباره دیه سوالات متعددی داشته باشند. اینکه مبلغ دیه چگونه تعیین می شود؟ آیا جنسیت افراد در تعیین دیه موثر است؟ آیا زمان و مکان حادثه برای تعیین مبلغ دیه مهم خواهد بود.

مشاوره حقوقی درباره محاسبه دیه اطلاعات دقیقی در اختیار افراد قرار می دهد. افراد می توانند با مراجعه به کارشناس حقوقی پرونده کیفری خود را پیگیری نمایند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

نرخ دیه در 1401

قوه قضاییه هر سال با توجه به شاخص های اقتصادی به محاسبه دیه می پردازد. در فقه دیه کامل یک انسان صد شتر تعیین شده است. قوه قضاییه معادل آن را هر سال محاسبه و اعلام خواهد کرد. در سال 1401 دیه 600 میلیون تومان تعیین شده است. این مبلغ برای ماه های غیرحرام است. با توجه به متون فقهی در صورتی که جنایت عمد و غیر عمد در ماه های حرام اتفاق افتاده باشد دیه تغلیظ خواهد شد. مبلغ دیه برای ماه های حرام 800 میلیون تومان می باشد.

در مشاوره حقوقی تلفنی افراد می توانند درباره مبلغ دیه اطلاعات لازم را به دست آورند. وکیل کیفری درباره محاسبه دیه سایر اعضا بدن افراد را راهنمایی خواهد کرد.

محاسبه فوری دیه

در محاسبه دیه موارد مختلفی در نظر گرفته می شود. دیه هر قسمت از بدن انسان مقدار مشخصی دارد. دیه شامل دیه قتل، منافع اعضا، جراحت و از بین بردن عضو می شود. در دیه قتل شخص باید دیه کامل را بپردازد. در محاسبه دیه منافع اعضا در نظر گرفته می شود که چه منفعتی از عضو ساقط شده است. به طور مثال چشم از بین نرفته است اما قدرت بینایی خود را از دست داده در این صورت پزشکی قانونی دیه منافع اعضا را مشخص می کند.

 

دیه در پزشکی قانونی

محاسبه دیه جراحت با توجه به میزان صدمه مانند خراش، کبودی، سیاهی، جراحت همراه خونریزی و شکافته شدن گوشت و .... تعیین می شود. ماده 709 قانون مجازات اسلامی در این باره اظهار نظر کرده و با استناد به آن می توان دیه جراحت را دریافت کرد. در صورتی که عضوی از بدن از بین برود دیه کامل به آن تعلق می گیرد.

در مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان وکیل کیفری به طور اختصاصی درباره محاسبه دیه هر عضو با موکل خود گفتگو خواهد کرد.

هزینه محاسبه دیه

برای اطلاع از هزینه محاسبه دیه می توان به سایت وکلای تلفنی مراجعه کرد. موسسه حقوقی وکلای تلفنی به عنوان بزرگترین مرکز ارائه خدمات حقوقی تلاش می کند با کمترین قیمت افراد به خدمات حقوقی دسترسی داشته باشند.

چارت قیمت ها به افراد کمک می کند که با هر نوع توان مالی بتوانند به وکیل کیفری مراجعه کرده و مشکلات خود را حل و فصل نمایند. در سایت وکلای تلفنی هزینه مشاوره حقوقی تلفنی آورده شده است. تنها کافی است افراد به این سایت مراجعه و از خدمات حقوقی بهره مند شوند.

 

محاسبه فوری دیه

تفاوت دیه زن و مرد

بر اساس قانون مجازات اسلامی دیه زن نصف دیه مرد می باشد. اما در محاسبه دیه زن نکات مختلفی در نظر گرفته می شود. در صورتی که جراحت وارده شامل ارش شود، یا صدمه منجر به نقص عضو و زوال عقل نگردد صندوق تامین خسارت بدنی مقدار کسر شده از دیه زن را پرداخت می کند.

بنابراین قانون گذار تلاش کرده است با وضع سایر قوانین درباره پرداخت دیه کامل زن چاره اندیشی کند. وکیل کیفری فعال در موسسه حقوقی وکلای تلفنی تلاش خواهد کرد که موکل در سریع ترین زمان به حق و حقوق کامل خود برسد.

 

ارتباط در واتس اپ

منظور از ارش چیست؟

بر اساس ماده 17 قانون مجازات اسلامی دیه ممکن است مقدر یا غیر مقدر باشد. میزان دیه مقدر در فقه تعیین شده است. اما دیه غیر مقدر باید توسط مقام قضایی مشخص شود. به این نوع خسارت مالی ارش گفته می شود.

به عبارت دیگر در برخی مواقع با پیش آمدن جنایت عمد یا غیر عمد دادگاه برای محاسبه دیه مسئله را به کارشناس ارجاع می دهد. پزشکی قانونی ابتدا نوع صدمه و کیفیت آن را مشخص خواهد کرد. پس از آن کارشناس درباره میزان خسارت مالی اظهار نظر خواهد کرد.

به این ترتیب برای محاسبه دیه غیر معین یا همان ارش مواردی همچون نوع و کیفیت صدمات وارده، مقدار دیه کامل و گزارش پزشکی قانونی در نظر گرفته می شود. با کمک مشاوره حقوقی می توان اطلاعات دقیقی درباره میزان ارش به دست آورد.

وکیل کیفری برای محاسبه دیه موکل پرونده را به طور دقیق بررسی می کند. پس از آن به جمع آوری مدارک و مستندات محکمه پسند می پردازد. سپس با حضور در جلسات دادرسی از موکل خود دفاع می کند و تلاش خواهد کرد وی به حق و حقوق مالی خود برسد.

 

مشاوره حقوقی دیه بینی 
مشاوره حقوقی محاسبه دیه 
مشاوره حقوقی دیه 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام قانونی، محاسبه دیه براساس مبلغی است که به صورت سالانه توسط قوه قضاییه یا مراجع ذی صلاح اعلام می شود. در این روند، پزشکی قانونی با ارائه گواهی های پزشکی و اعلام میزان صدمات وارده به فرد، به دادگاه کمک می کند تا مسیر محاسبه دیه را هموار سازد. دادگاه با توجه به گواهی های پزشکی قانونی و دیگر شواهد ارائه شده، مبلغ دیه را تعیین و اعلام می کند. این روند با همکاری بین پزشکی قانونی و دادگاه، به منظور تعیین مبلغ مناسب جبران خسارت، انجام می شود. لازم به ذکر است که این روند و نحوه محاسبه دیه ممکن است در هر سیستم حقوقی و قانونی متفاوت باشد که در ایران دیه کامل برای سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان می باشد.


بهنام رحمانی فرد

باسلام بر اساس ماده 17 قانون مجازات اسلامی دیه ممکن است مقدر یا غیر مقدر باشد. میزان دیه مقدر در فقه تعیین شده است. اما دیه غیر مقدر باید توسط مقام قضایی مشخص شود. به این نوع خسارت مالی ارش گفته می شود. به عبارت دیگر در برخی مواقع با پیش آمدن جنایت عمد یا غیر عمد دادگاه برای محاسبه دیه مسئله را به کارشناس ارجاع می دهد. پزشکی قانونی ابتدا نوع صدمه و کیفیت آن را مشخص خواهد کرد. پس از آن کارشناس درباره میزان خسارت مالی اظهار نظر خواهد کرد. به این ترتیب برای محاسبه دیه غیر معین یا همان ارش مواردی همچون نوع و کیفیت صدمات وارده، مقدار دیه کامل و گزارش پزشکی قانونی در نظر گرفته می شود. با کمک مشاوره حقوقی می توان اطلاعات دقیقی درباره میزان ارش به دست آورد. وکیل کیفری برای محاسبه دیه موکل پرونده را به طور دقیق بررسی می کند. پس از آن به جمع آوری مدارک و مستندات محکمه پسند می پردازد. سپس با حضور در جلسات دادرسی از موکل خود دفاع می کند و تلاش خواهد کرد وی به حق و حقوق مالی خود برسد


سهند مهدی پور

محاسبه دیه موارد مختلفی در نظر گرفته می شود. دیه هر قسمت از بدن انسان مقدار مشخصی دارد. دیه شامل دیه قتل، منافع اعضا، جراحت و از بین بردن عضو می شود. در دیه قتل شخص باید دیه کامل را بپردازد. در محاسبه دیه منافع اعضا در نظر گرفته می شود که چه منفعتی از عضو ساقط شده است. به طور مثال چشم از بین نرفته است اما قدرت بینایی خود را از دست داده در این صورت پزشکی قانونی دیه منافع اعضا را مشخص می کند


مهدی مظفری اناری

با سلام دیه مجازات مالی محسوب می شود که مبتنی بر فقه اسلامی و قانون مجازات اسلامی مورد حکم واقع می شود. در تعیین دیه می بایست کارشناسی متخصص نظر بدهد و آن پزشکی قانونی است. اما باید اشاره داشت برای تعیین دقیق مقادیر دیه لازم است شاکی در کوتاه ترین مهلت ممکن جهت معاینات بالینی به پزشکی قانونی رجوع‌ کند.


‌مجید شیخی

در محاسبه دیه موارد مختلفی در نظر گرفته می شود. دیه هر قسمت از بدن انسان مقدار مشخصی دارد. دیه شامل دیه قتل، منافع اعضا، جراحت و از بین بردن عضو می شود. در دیه قتل شخص باید دیه کامل را بپردازد. در محاسبه دیه منافع اعضا در نظر گرفته می شود که چه منفعتی از عضو ساقط شده است. به طور مثال چشم از بین نرفته است اما قدرت بینایی خود را از دست داده در این صورت پزشکی قانونی دیه منافع اعضا را مشخص می کند.تعیین مقدار ارش نیز با دادگاه است ک توسط کارشناس منتخب تعیین میگردد


mohamad sheykhi

ر اساس ماده 17 قانون مجازات اسلامی دیه ممکن است مقدر یا غیر مقدر باشد. میزان دیه مقدر در فقه تعیین شده است. اما دیه غیر مقدر باید توسط مقام قضایی مشخص شود. به این نوع خسارت مالی ارش گفته می شود. به عبارت دیگر در برخی مواقع با پیش آمدن جنایت عمد یا غیر عمد دادگاه برای محاسبه دیه مسئله را به کارشناس ارجاع می دهد. پزشکی قانونی ابتدا نوع صدمه و کیفیت آن را مشخص خواهد کرد. پس از آن کارشناس درباره میزان خسارت مالی اظهار نظر خواهد کرد. به این ترتیب برای محاسبه دیه غیر معین یا همان ارش مواردی همچون نوع و کیفیت صدمات وارده، مقدار دیه کامل و گزارش پزشکی قانونی در نظر گرفته می شود.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب دیه طبق قانون مجازات اسلامی برای مواقعی در نظر گرفته شده که قصاص امکان‌پذیر نباشد؛ یعنی در صورتی که یک نفر در درگیری و ضرب و شتم یا در تصادف و… به فرد دیگری صدمه جسمانی وارد کند، قانون‌گذار این شرایط را برای فرد آسیب دیده در نظر گرفته که بر اساس میزان جراحت وارده دیه دریافت کند.فردی که صدمه جسمانی را به دیگری وارد کرده، موظف است مبلغ دیه اعلام شده توسط قاضی را به صورت یکجا یا اقساطی به طرف مقابل بپردازد


مجید پریدست فومنی

باسلام دیه مقدار مالی است که جهت جبران آسیب عمد یاغیر عمد با دو شکل مقدر که در شرع و فقه تعیین و غیر مقدر که تنها به تشخیص مقام قضایی است پرداخت میشود در محاسبه آن زن یا مرد بودن ودرچه ماه از سال است (ماه حرام) فرق دارد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اساس قانون مجازات اسلامی دیه زن نصف دیه مرد می باشد. اما در محاسبه دیه زن نکات مختلفی در نظر گرفته می شود. در صورتی که جراحت وارده شامل ارش شود، یا صدمه منجر به نقص عضو و زوال عقل نگردد صندوق تامین خسارت بدنی مقدار کسر شده از دیه زن را پرداخت می کند. بنابراین قانون گذار تلاش کرده است با وضع سایر قوانین درباره پرداخت دیه کامل زن چاره اندیشی کند. وکیل کیفری فعال در موسسه حقوقی وکلای تلفنی تلاش خواهد کرد که موکل در سریع ترین زمان به حق و حقوق کامل خود برسد.


پروانه

با سلام دیه مقدار مال معیّنی است و در شرع مقدس به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده است. همانطور که از اسم دیه نیز مشخص است، این جریمه برای موارد زیر مقرر شده و پرداخت می‌گردد: قتل نفس غیر عمد اعضای بدن (یکی از عضوهای بدن، قطع شده یا به صورت کامل، از کار بیفتد) جراحت منافع اعضا (یکی از حواس پنجگانه بدن انسان از کار بیفتد) برای هر کدام از این موارد، در قانون مجازات‌های اسلامی، دیه مشخص و مقدری تعیین شده است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در محاسبه دیه موارد مختلفی در نظر گرفته می شود. دیه هر قسمت از بدن انسان مقدار مشخصی دارد. دیه شامل دیه قتل، منافع اعضا، جراحت و از بین بردن عضو می شود. در دیه قتل شخص باید دیه کامل را بپردازد. در محاسبه دیه منافع اعضا در نظر گرفته می شود که چه منفعتی از عضو ساقط شده است. به طور مثال چشم از بین نرفته است اما قدرت بینایی خود را از دست داده در این صورت پزشکی قانونی دیه منافع اعضا را مشخص می کند.


حسین

سلام سوال داشتم درمورد مبلغ دیه انگشت شکسته وقطع شده


عبدالزهرا سلمانی

من در کارتخریب از چهار متری خردم زمین پاشنه ی پام شکست از چهار جا نمیدونید دیه ام چقدره


محیداکرمی

درحین کاربافرزازناحیه مچ پاآسیب شدیددیدم.آیادیه بمن تعلق میگیرد؟


حسین نژاد

سلام.برادر من بر اثر سهل انگاری دکتر سکته کرد و بعد از آن عمل باز قلب انجام داد .رای دادگاه هم به نفع ما صادر شد .۲۰ درصد رای زدن.میخواستم بدون ۲۰ درصد دیه قلب چقدر میشه اونم تو ماه حرام بوده ؟


امین

سلام دیه من چقدر میشه يك و نيم درصد از يك سوم از يك دهم ديه كامل بابت جراحت متلحمه بند مياني انگشت چهارم دست چپ و دو دهم درصد ديه كامل بابت ارش پارگي تاندون صاف كننده انگشت-يك درصد از يك سوم از يك دهم ديه كامل بابت جراحت داميه بند انتهايي انگشت پنجم دست چپ و دو دهم درصد ديه كامل بابت ارش اسيب ناخن انگشت موصوف و سه دهم درصد ديه كامل بابت ارش محدوديت حركتي بند اخر انگشت دست چپ در حق شاكي خصوصي


پیمان

سلام دیه خورد شدن لگن و پزشک قانونی یکسال زده و لنگ هم دارد برای همیشه دیه چقدر میشه پلاتین هم دارد


هایده سید خامسی

سوال داشتم در مورد مبلغ دیه اعلام از طرف پزشکی قانونی


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.