شرایط عدم اجرای قصاص در قتل های ناموسی

شرایط عدم اجرای قصاص در قتل های ناموسی

شرایط عدم اجرای قصاص در قتل های ناموسی

یکی از زشت‌ترین و کریه‌ترین اعمال انسانی قتل عمد بوده که در آن فردی را برای همیشه از نعمت زندگی محروم می‌کنند. شکل‌ زشت‌تر این قتل عمد زمانی بوده که فردی دست به قتل ناموسی می‌زند یعنی یکی از اعضای خانواده خود که بیشتر اوقات یک زن بوده را به قتل می‌رساند. قتل‌ های ناموسی، اکثر اوقات زمانی رخ می‌دهد که مردان در خانواده خود را رئیس و صاحب دیگر اعضای خانه می‌دانند.

به همین دلیل تصمیم می‌گیرند تا پاسخ هر عمل مخالف میلشان را به بدترین شکل ممکن نمایش دهند. مجازات چنین اعمالی قصاص بوده اما در بعضی شرایط و موقعیت‌ها، مجازاتی که برای قتل های ناموسی در نظر گرفته می‌شود، چیز دیگری است. بنابراین مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف قتل در قانون ایران

قتل در قانون ایران به معنای این است که فردی را از زندگی محروم کنید، که همانا کشتن فرد چه به صورت عمد و چه به صورت غیرعمد است. چیزی که باعث تفاوت بین قتل عمد و غیرعمد می‌شود، نیت و قصد شخص است. در صورتی که شخصی با قصد و نیت قبلی برای قتل فرد دیگری نقشه کشیده باشد، به آن قتل عمد گفته می‌شود.

با این حال اگر فرد بدون داشتن هیچ برنامه‌ای و به صورت کاملا تصادفی اقدام به کشتن فرد دیگری نماید، به آن قتل غیرعمد گفته می‌شود. به عنوان مثال زمانی که با سرعت مجاز در اتوبان در حال رانندگی هستید و فردی ناگهان جلوی اتومبیل شما پریده و در اثر ضربه کشته می‌شود، به آن قتل غیرعمد می‌گویند.

مجازات قتل غیرعمد قصاص نبوده و با توجه به نظر قاضی، حبس و جریمه نقدی خواهد بود. برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب یا پرونده قتل غیرعمد را در دادگاه حل و فصل نمایید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی بهره‌مند گردید.

 

قتل ناموسی چیست؟

همانطور که در مقدمه هم به این مسئله اشاره نمودیم، یکی از شنیع‌ترین اعمالی که یک فرد می‌تواند به آن دست بزند، قتل ناموسی است. تعریف قتل ناموسی در جنبه حقوقی به قتلی گفته می‌شود که یکی از مردان خانواده، دست به قتل یکی از اعضای دیگر خانه به خصوص زنان بزند.

قتل های ناموسی یکی از معضلات و مشکلات جوامع در حال پیشرفت بوده زیرا سطح فرهنگ پایین‌تر است و به دلیل تعصب، مردان خود را صاحب و مالک زنان خانواده می‌دانند. بنابراین در بسیاری اوقات برای پاک نمودن یک لکه ننگ اقدام به چنین عمل زشتی می‌نمایند.

البته قدمت قتل ناموسی فقط به ایران و همین چند دهه برنمی‌گردد. بلکه از قرن‌ها پیش، بسیاری از افراد براساس قوانین بدوی دست به قتل همسران، دختران و مادران خود می‌زده‌اند.

 

منظور از قصاص چیست؟

معنا و مفهوم قصاص این است که عمل یک فرد کاملا به خودش بازگردد. به معنای ساده‌تر اگر کسی آسیبی به فرد دیگری رسانده و از قصد او را مجروح نموده یا به قتل رسانده، مجازات او دقیقا مطابق با کاری باشد که خودش انجام داده است. از واژه قصاص بیشتر برای نقص عضو و قتل استفاده می‌شود؛ بنابراین در صورتی که فردی اقدام به قطع عضو شخص دیگری نماید، طبق قانون او را هم قطع عضو می‌نمایند.

 

 

 

قصاص در قتل ناموسی

 

بیشتر ما قصاص و اعدام را با همدیگر یکی می‌دانیم اما مسئله این است که در تعریف، کمی این دو عبارت با هم تفاوت دارند. اعدام یکی از انواع قصاص بوده که به عنوان مجازات برای فردی در نظر گرفته می‌شود که قتل عمد انجام داده است. با این حال قصاص حالت‌های دیگری هم داشته و همانطور که گفتیم نقص عضو هم جز آن است.

 

مصادیق سقوط قصاص در قتل عمد

سقوط قصاص در قتل عمد به معنای این است که مجازات اعدام ملقی شده و اجرا نشود. حالا این سوال پیش می‌آید که در چه زمانی این حکم تغییر می‌نماید؟ سه حالت وجود دارد که طبق آن، مجازات قصاص می‌تواند در قتل عمد سقوط نماید و اجرا نشود. البته این مورد را در نظر داشته باشید که برای پرونده‌های قتل ناموسی، عمد و غیرعمد حضور یک وکیل متخصص بسیار ضروری است. بنابراین در صورتی که درگیر چنین مسئله‌ای بودید پیشنهاد می‌شود تا حتما از مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید.

  • در درجه اول زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که ولی یا اولیای دم از مجازات قصاص گذشت نمایند. اولیای دم افرادی هستند که از مقتول ارث می‌برند، البته به جز همسر مقتول سایرین می‌توانند در مورد نحوه قصاص اظهار نظر نمایند.
  • در قدم بعدی، گذشت خود مقتول اهمیت دارد، اما چگونه؟ فرض نمایید مقتول قبل از قتل، از نیت و قصد قاتل خود اطلاع داشته باشد. در این صورت نامه‌ای نوشته یا صدایی ضبط نموده که در آن می‌گوید از قاتل خود گذشت خواهد نمود.
  • در حالت آخر هم زمانی مجازات قصاص سقوط می‌نماید که قاتل فوت کند. در صورتی که شخص مجرم، در اثر اتفاقات طبیعی یا هر عامل دیگری، فوت نماید؛ دیگر مجازات نمی‌شود. در این وضعیت، علاوه بر قصاص، پرداخت دیه هم انجام نمی‌شود.

 

 

شرایط لازم برای عدم اجرای قصاص در قتل ناموسی

در مورد شرایطی که طبق آن اجرای قصاص برای قتل های ناموسی ملقی می‌شود، باید گفت که مواردی که بالاتر به آن اشاره نمودیم، همگی از جمله آن شرایط می‌باشند. به این معنا که قاتل فوت نموده، مقتول یا ولی دم از مجازات بگذرند.

علاوه بر این در قتل های ناموسی در صورتی که قتل را پدر یا جد پدری انجام داده باشد هم قصاصی انجام نمی‌شود. همچنین اگر قاتل مست، دیوانه یا در حال خواب کسی را کشته باشد هم شامل قصاص نمی‌شود.

علاوه بر این موارد گفته شده در صورتی که مردی همسر خود را در حال زنا با مرد دیگری ببیند هم می‌تواند وی را به قتل رسانده و آن قتل غیرعمد شمرده می‌شود.

 

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده قتل ناموسی

قتل در قانون مجازات اسلامی از جمله جرایمی است که حکم قصاص داشته و تفاوت زیادی در نوع آن وجود ندارد. برخی دلایل در قتل، مثل فراش یا قتل غیر عمد، ممکن است در نتیجه نهایی دادگاه تاثیر گذار باشد. در سال 1381 دادگاه عمومی و انقلاب بر این اساس رای صادر نمود که برای رسیدگی به جرائم قتل، مرجع صالح همان دادگاه کیفری استان خواهد بود. ممکن است در مورد قتل های ناموسی این سوال پیش آید که اگر قتل غیر عمد باشد کدام دادگاه مسئول رسیدگی به پرونده خواهد بود.

سوالات زیادی در خصوص موارد مربوط به دادگاه‌‌های رسیدگی به قتل وجود دارد که می‌توانید با استفاده از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان  به پاسخ اکثر سوالات خود برسید. دیوان عالی کشور در خصوص پرونده‌هایی که قتل عمد در نظر گرفته شده‌اند اما در خلال رسیدگی به آن مشخص شده که قتل غیر عمد بوده است، اعلام نموده است که دادگاه کیفری همچنان می‌تواند به این پرونده رسیدگی نماید، اما اگر از ابتدا فرض بر غیر عمد بودن قتل باشد، دادگاه‌های عمومی جزائی مرجع صالح رسیدگی به پرونده‌ها خواهند بود.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی متخصص در زمینه ارائه مشاوره کیفری آماده بوده تا در صورت وقوع اتفاقات ناخوشایند مانند به قتل رسیدن یکی از نزدیکان یا اعضای خانواده‌تان، کنار شما باشد. وکلای برجسته و توانمند این مجموعه می‌توانند به صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته، جلسات مشاوره برگزار نموده و پرونده‌ شما را پیگیری نمایند. برای رزرو وقت در سریع‌ترین زمان ممکن،‌ می‌توانید با شماره تلفن‌های 02147625900 و 09212242670 تماس بگیرید.

 

 

 

رویکرد قضایی در جرائم منافی عفت 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی قتل
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما 


نظرات

فاطمه عمادی

باسلام,,, شرط لازم در قصاص نفس در جرایم قتل عمد، قصد و اراده‌ قاتل است اما برای اجرای قصاص، تنها قصد مجرمانه کفایت نمی‌کند و شرایط دیگری نیاز است که اگر این شرایط وجود نداشته باشد، قصاص اجرا نمی‌شود. قتل‌های ناموسی از منظر قانون، در شرایط زیر مجازات قصاص، ندارند. منطبق بر ماده ۳۰۱قانون مجازات اسلامی، مرتکب آن، پدر یا اجداد پدری مقتول باشد. یا اولیا دم به عدم قصاص رضایت دهند یا قاتل قبل از قصاص فوت کند همچنین منطبق بر ماده ۳۰۲قانون مجازات اسلامی، مرتکب، همسر فرد زناکار باشد و علم به رضایت زن به زنا داشته باشد و حین ارتکاب جرم، مرد و زن زناکار را به قتل رسانده باشد.


علیرضا

پرونده های کیفری به خصوص موضوعاتی که به قتل های خانوادگی مربوط میشود چون بیشتر در رسانه ها نیز به آنها پرداخته شده معمولا جذاب تر است اما بسیاری باورهای غلط حقوقی نیز متاسفانه از همین طریق در افکار مردم ایجاد شده از تلاش قابل تقدیر شما در آگاهی بخشی به عموم پردم سپاسگزاریم


بهنام رحمانی فرد

باسلام سقوط قصاص در قتل عمد به معنای این است که مجازات اعدام ملقی شده و اجرا نشود. حالا این سوال پیش می‌آید که در چه زمانی این حکم تغییر می‌نماید؟ سه حالت وجود دارد که طبق آن، مجازات قصاص می‌تواند در قتل عمد سقوط نماید و اجرا نشود. البته این مورد را در نظر داشته باشید که برای پرونده‌های قتل ناموسی، عمد و غیرعمد حضور یک وکیل متخصص بسیار ضروری است. بنابراین در صورتی که درگیر چنین مسئله‌ای بودید پیشنهاد می‌شود تا حتما از مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. در درجه اول زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که ولی یا اولیای دم از مجازات قصاص گذشت نمایند. اولیای دم افرادی هستند که از مقتول ارث می‌برند، البته به جز همسر مقتول سایرین می‌توانند در مورد نحوه قصاص اظهار نظر نمایند. در قدم بعدی، گذشت خود مقتول اهمیت دارد، اما چگونه؟ فرض نمایید مقتول قبل از قتل، از نیت و قصد قاتل خود اطلاع داشته باشد. در این صورت نامه‌ای نوشته یا صدایی ضبط نموده که در آن می‌گوید از قاتل خود گذشت خواهد نمود. در حالت آخر هم زمانی مجازات قصاص سقوط می‌نماید که قاتل فوت کند. در صورتی که شخص مجرم، در اثر اتفاقات طبیعی یا هر عامل دیگری، فوت نماید؛ دیگر مجازات نمی‌شود. در این وضعیت، علاوه بر قصاص، پرداخت دیه هم انجام نمی‌شود


سعید ربیعی

باسلام و احترام .در قانون مجازات اسلامی داریم که چنانچه مرد در زمان انجاگ عمل زنای همسرش با مرد بیگانه سررسد و ایشان را در حین انجام ان عمل ببیند مجوز قتل همسرش و مرد زانی را دارد،البته تنها در همان حال و زمان می تواند و اگر مدتی بگذرد یگر مجوز قانونی نیست. این قتل را قاعده فراش جواز می کند و چنانچه قتل انجام شود مرد قصاص نمیشود ، البته که باید به مجازات قانونی غیر از قصاص و دیه محکوم شود.


معراج فرجی

گفته می شود که مرد به صورت سر زده و ناخواسته زوجه خود را در حال رابطه جنسی با مرد بیگانه ببیند و به دلیل عصبانیت و عدم تعادل ذهنی اقدام به قتل زوجه خود و مرد بیگانه نماید. قاعده فراش در قانون مجازات اسلامی در ماده 630 و شروطی که منجر به تحقق آن می شود به صورت مبسوط بیان شده است.


محدثه عابدی

قتل به دو صورت اتفاق می افتد، قتل عمد و غیر عمد. که اگر قتل غیرعمد بوده باشد مجازات آن حبس یا جزای نقدی خواهد بود ولی اصولا در قتل عمد مجازات آن قصاص می باشد مگر در چند مورد مه قصاص اجرا نمی شود: قاتل پدر یا جد پدری مقتول باشد. بخشش از طرف اولیای دم. فوت قاتل


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، هنگامی که شخصی مرتکب جرمی می‌گردد و جرم موردنظر قتل باشد و این قتل صورت گرفته با نیت و آگاهی مرتکب آن و به عبارتی بهتر از نوع قتل عمد باشد مجازات درپی خواهد داشت. بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر نوع جرمی مستوجب مجازات است و مجازات جرم قتل عمد هم قصاص قاتل خواهد بود. قصاص مجازات شخصی است که جنایتی را به دیگری وارد نموده است. موانع اجرای مجازات قصاص به دو نوع قصاص عضو و قصاص نفس تقسيم‌بندی می‌شود که به منظور تقاضای قصاص متهم لازم است که شرایط اجرای مجازات قصاص را داشته باشد. در حقیقت قصاص نفس موقعی اعمال می‌گردد که جرم قتل عمد محقق گردیده باشد و قاتل دارای هیچ کدام از عوامل رافع مسئولیت کیفری نباشد. در این شرایط قصاص اعمال و اجرا می‌شود. ولی هنگامی که از طرف مراجع قضایی حکم محکومیت متهم به قصاص صادر شود. می‌بایست این حکم اجرا گردد لیکن در قانون مجازات اسلامی مواردی پیش بینی شده است که با وجود آن مجازات قصاص اجرا نخواهد شد و به عنوان موارد سقوط قصاص شناخته می‌شوند. در متون مرتبط با حقوق اسلامی، مواردی تحت عنوان عوامل سقوط مجازات قصاص تعریف است که یک‌سری از آنها در حقوق موضوعه با عوامل سقوط مجازات قصاص مطابقت داشته و بعضی دیگر از آنها تنها در شرع پیش بینی است. مواردی مانند صلح ، عفو، فوت قاتل و ... از جمله این موارد سقوط می باشند که می توانید در خصوص هر یک از این موارد از وکلای موسسه مشورت گرفته و بعد از ان اقدام نمائید.


امین چراغی شیخ آباد

به این معنا که قاتل فوت نموده، مقتول یا ولی دم از مجازات بگذرند. علاوه بر این در قتل های ناموسی در صورتی که قتل را پدر یا جد پدری انجام داده باشد هم قصاصی انجام نمی‌شود. همچنین اگر قاتل مست، دیوانه یا در حال خواب کسی را کشته باشد هم شامل قصاص نمی‌شود.


وحید فراست

فوت قاتل یا متهم یا مجنی علیه از موارد صدور قرار موقوفی تعقیب است


فریبرز ذوالفقاری

با سلام یکی از زشت‌ترین و کریه‌ترین اعمال انسانی قتل عمد بوده که در آن فردی را برای همیشه از نعمت زندگی محروم می‌کنند. شکل‌ زشت‌تر این قتل عمد زمانی بوده که فردی دست به قتل ناموسی می‌زند یعنی یکی از اعضای خانواده خود که بیشتر اوقات یک زن بوده را به قتل می‌رساند. قتل‌ های ناموسی، اکثر اوقات زمانی رخ می‌دهد که مردان در خانواده خود را رئیس و صاحب دیگر اعضای خانه می‌دانند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.