مراحل شکایت از قاتل در پرونده جنایی به چه صورت است؟

مراحل شکایت از قاتل در پرونده جنایی به چه صورت است؟

مراحل شکایت از قاتل در پرونده جنایی به چه صورت است؟

تعریف پرونده جنایی از زبان وکیل

به طور کلی منظور از پرونده جنایی، تحقق جرم قتل است. از زبان وکیل، پرونده جنایی وقتی مطرح می شود که قتل یا ستاندن جان دیگری محقق شده باشد. این جرم ممکن است به صورت عمدی یا غیر عمدی ارتکاب پیدا کند. در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 به موجب ماده 16 در صورتی که قتل به صورت عمدی محقق گردیده باشد، اولیای دم حق قصاص جانی را خواهند داشت. در این مقاله به ابعاد گوناگون پرونده جنایی و همچنین مراحل شکایت از قاتل در پرونده جنایی می پردازیم.  

 

هزینه مشاوره حقوقی

قاتل کیست؟

نخستین قدم از مراحل شکایت از قاتل در پرونده جنایی شناخت قاتل است. به عبارت دیگر در این بخش می خواهیم بدانیم قاتل کیست؟ قاتل کسی است که میان رفتار او و فوت یک انسان دیگر، رابطه علیت برقرار باشد. منظور از رابطه علیت یا سببیت این است که فوت مقتول در نتیجه رفتارِ قاتل حادث شده باشد. تیری چکانده و قلبی سوراخ شود. شایان توجه است که رابطه سببیت میان رفتار قاتل و فوت مجنی علیه ضرورتاً در قالب فعل مثبت و ایجابی اتفاق نمی افتد. گاهاً ممکن است قتل در نتیجه ترک فعل قاتل واقع شود. به موجب ماده 295 قانون مجازات اسلامی اگر کسی به موجب قانون یا خواست خود، موظف به انجام اقداماتی در مراقبت از دیگری باشد، اگر از انجام وظیفه قانونی خودداری کند و قتل در نتیجه تقصیر وی اتفاق افتد نیز ممکن است قصاص شود. مثل مربی شنایی که عمدا به قصد کشته شدن شناگری که وظیفه مراقبت و آموزش او را بر عهده داشته است، از پریدن در آب خودداری کند. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

مشاوره حقوقی کیفری

برای شکایت از قاتل چه باید کرد؟

مراحل شکایت از قاتل در پرونده جنایی معمولا با گزارش به پلیس و تشخیص هویت مقتول آغاز می شود. البته این در صورتی است که قتل به فاصله اندکی پس از اتفاق، کشف شود. در مواردی که یک فوت مشکوک به وقوع می پیوندد، دادستان یا قاضی کشیک از طریق ضابطان قضایی اطلاع پیدا می کند. در این صورت دادستان حسب مورد دستورات گوناگونی صادر می کند. پیش از این که متوفی را به خاک بسپارند به دستور دادستان جسد وی تحویل پزشکی قانونی می شود. پزشکی قانونی با انجام آزمایشات بالینی علت فوت را تشخیص داده و گواهی فوت صادر می کند. در این صورت جسد متوفی به خانواده نزدیک او برای خاکسپاری تحویل داده می شود.

از دیگر دستوراتی که دادستان صادر می کند این است که ضابطین دادگستری یا همان نیروی پلیس از نزدیکان مقتول و اهالی محلی که قتل اتفاق افتاده است پرس و جو کرده و گزارش خود را تحویل دهند. در این شرایط، دوستان و خانواده متوفی اگر به کسی به عنوان قاتل مشکوک باشند می توانند موضوع را با ضابط قضایی در میان بگذارند. همچنین آنها می توانند به صورت ابتدایی در دادسرای محل حاضر شده و طرح شکایت کنند.

 

شکایت از قاتل

از دیگر مراحل شکایت از قاتل در پرونده جنایی، تحت پیگرد قرار دادن او به موجب دستور قضایی است. اگر در مورد کسی به اتهام قتل پرونده جنایی تشکیل شده باشد، بازپرس یا دادستان در صورتی که قرائن اطمینان آوری وجود داشته باشد، دستور جلب وی را صادر می کند. اگر متهم فرار کند، خود او و کسی که او را فراری داده مرتکب جرم بوده و مجازات تعزیری دارند. برای کسب اطلاع در خصوص شیوه های دستگیری و احکام جلب صادره در مورد متهمین به ارتکاب قتل می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس گرفته و مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده قتل

نخستین مرجعی که اقدامات اولیه در خصوص جرم قتل را انجام می دهد دادسرا است. به عبارت دیگر نخستین قدم از مراحل شکایت از قاتل در پرونده جنایی، تشکیل پرونده در دادسرا است. دادستان یا بازپرس نتایج و گزارشات دستوراتی را که صادر کرده است بررسی می کند. در صورت نیاز به تحقیق محلی و حضور در صحنه جرم اقدام می کند. گواهی پزشکی قانونی و علت فوت را بررسی می کند. در این حالت اگر کسی متهم به ارتکاب قتل باشد و دادستان ظن قوی بر ارتکاب قتل از جانب او داشته باشد، بر علیه او کیفرخواست می نویسد و قرار جلب به دادرسی به اتهام جرم قتل صادر می کند.

در همان نخستین مراحل شکایت از قاتل در پرونده جنایی اگر مقام قضایی به ارتکاب قتل از ناحیه متهم مظنون باشد و متهم نیز دلایلی برای رد اتهام از خود ارائه نکند، می تواند قرار بازداشت موقت وی را صادر کند. اصولاً این قرار نباید بیشتر از یک ماه به طول بینجامد. اما قابل تمدید است.

 

ارتباط در واتس اپ

حق الوکاله وکیل برای شکایت از قاتل

به موجب مقررات قانون آیین دادرسی کیفری، قتل عمدی از جمله جرایمی است که حضور وکیل پایه یک دادگستری در آن ضرورت دارد. حق الوکاله وکیل به صورت توافقی بین وکیل و موکل تعیین می گردد. اگر متهم توانایی گرفتن وکیل را نداشته باشد یا نسبت به این کار اقدامی نکند، مقام قضایی برای او وکیل معاضدتی می گیرد. همچنین خانواده مقتول در صورت عدم استطاعت مالی می توانند به واحد معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری مراجعه کرده و وکیل کیفری اختیار کنند.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی با عضویت بیش از هزار وکیل کیفری ارائه دهنده خدمات وکالت، مشاوره حقوقی قتل می باشد. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان ما در وبسایت وکلای تلفنی بهره مند شوید.

وکیل متخصص برای پیگیری پرونده های جنایی

یکی از مراحل شکایت از قاتل در پرونده جنایی انتخاب وکیل متخصص برای پرونده جنایی و داشتن مشاوره حقوقی با اوست. وکیل متخصص در حوزه کیفری و جنایات، باید اهمیت فراوانی برای جان انسان داشته باشد. این که علت واقعی فوت مجنی علیه چه بوده و رفتار متهم چگونه تاثیر داشته است و این که عمدی بوده یا خیر از موضوعات تخصصی جرم قتل و پرونده های جنایی است.

 

مشاوره حقوقی خون بها از اداره بیت المال 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی قتل 
نگارش شکوائیه 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسن احسانی

یکی بر اساس ظاهر داخل خودرو بر اثر اتنشاق گاز ناشی از چراغ فانوس دچار خفگیی وسپس اتش سوزی شده است اولا نظر جنابعالی در مورد قتل وده یا نه وایا می شود از بیمه خودرو استفاده کرد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.