صاحب حق قصاص کیست

صاحب حق قصاص کیست

صاحب حق قصاص کیست

در قانون مجازات اسلامی برای افرادی که به قتل نفس منجر شده یا اقدام به قطع عضو دیگری کرده‌اند، مجازاتی در نظر گرفته می‌شود. در این صورت همه افراد باید هنگام انجام هر جرمی به عواقب آن نیز بیاندیشند. ما در این مقاله قصد داریم به موضوع حق قصاص پرداخته و علاوه بر توضیح آن، به انواع و موارد اجرایی آن بپردازیم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از قصاص چیست؟

در هر قانونی برای افرادی که مرتکب جرم می‌شوند، مجازاتی در نظر گرفته می‌شود. در قوانین مجازات اسلامی برای فردی که مرتکب به قتل یا نقص عضو فرد دیگری می‌شود، مجازاتی به نام قصاص در نظر گرفته شده است. مجازات قصاص دو نوع مختلف دارد که شامل حق قصاص نفس و عضو می‌باشد. در حالت اول یعنی قصاص نفس، مجرم مرتکب جرم قتل شده و بعد از تأیید این موضوع توسط دادگاه؛ اعدام می‌شود.

در حالتی که قصاص عضو صورت ‌گیرد، فرد در اثر عمد یا اشتباها آسیبی به یکی از اعضای شخص می‌رساند که غیرقابل بازگشت است. به عنوان مثال فردی که اقدام به اسیدپاشی می‌کند، باعث از دست رفتن بینایی و دیگر اعضای بدن قربانی می‌شود. در صورتی که بتوان وی را دستگیر نمود، مجازاتش قصاص عضو خواهد بود.

 

صاحب حق قصاص در قصاص عضو

صاحب حق قصاص در قصاص عضو فردی است که به هر دلیلی این جنایت علیه او انجام شده است. بنابراین فردی که در اثر عمل خلاف شخص دیگری، یک یا چند عضو از بدنش را از دست داده باشد، می‌تواند صاحب حق قصاص عضو باشد. در این صورت قربانی لازم است تا با استخدام یک وکیل یا مراجعه به مشاوره حقوقی پرونده را به مراجع قانونی ببرد.

بعد از بررسی پرونده، مدارک و اسناد موجود، مجرم دستگیر شده و قرار بازداشت صادر می‌شود. بعد از طی فرآیندهای اداری، جلسات دادگاه تشکیل خواهد شد. در این جلسات وکیل هر دو طرف اقدام به ارائه دلیل و مدرک نموده و در نهایت هم قاضی رأی دادگاه را اعلام می‌نماید. بعد از اعلام رأی، مجرم به قصاص عضو محکوم می‌شود.  

 

 

 

مشاوره حقوقی قصاص

 

در قصاص نفس صاحب حق قصاص کیست؟

همانطور که کمی قبل هم اشاره نمودیم، دو نوع حق قصاص وجود دارد که یکی عضو و دیگری نفس است. ما در اینجا به بررسی قصاص نفس می‌پردازیم. سوال این است که در قتل، چگونه می‌توان قصاص را اجرا نمود. در اینجا ولی دم فرد یا افرادی هستند که می‌توانند در مورد این مجازات تصمیم بگیرند.

در اینجا می‌توان اشاره نمود که ولی دم یک فرد می‌تواند والدین، فرزندان، خواهر و برادران، مادر بزرگ و پدر بزرگ‌ها و در صورت نبود هریک از گروه‌های قبلی عمو‌های وی هستند. در این حالت متأسفانه زوج و زوجه نمی‌توانند برای مقتول به عنوان صاحب حق قصاص تصمیم بگیرند.

 

ایا همسر مقتول می تواند صاحب حق قصاص باشد؟

همسر از نظر عاطفی یکی از نزدیک‌ترین افراد به مقتول به حساب می‌آید و از این رو ضربه‌های احساسی شدیدی را تحمل خواهد نمود، اما با این وجود در قانون مجازات اسلامی به صراحت گفته شده است که اولیای دم که می‌توانند حق قصاص داشته باشند، همان ورثه مقتول هستند مگر شوهر یا زن که در قصاص یا عفو اختیاری ندارند.

به دلیل شفافیت موضوع در قانون، همسر نمی‌تواند درخواست قصاص دهد. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر قصاص تبدیل به دیه شود، حال به هر دلیلی، تمام افرادی که از مقتول ارث می‌برند، حتی همسر او، به مقدار سهم خود از این مبلغ ارث می‌برند. مشاوران موسسه وکلای تلفنی می‌توانند در کمترین زمان با مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در زمینه حق قصاص به شما کمک نمایند.

 

 

مجازات قصاص

 

منظور از ولی دم کیست؟

داشتن حق قصاص مسئولیت بزرگ و سنگینی است و می‌توان اینگونه برداشت نمود که حکم مرگ و زندگی فردی در اختیار یک نفر دیگر قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی، نمی‌توان هرکسی را که دچار ضرر اندکی شده به عنوان ولی دم قبول نمود. از طرفی صرفا ارتکاب قتل عمد نیز برای قصاص کافی نخواهد بود، بنابراین شناخت و وجود ولی دم به دلیل داشتن حق قصاص ضروری است.

برای تعیین ولی دم دو دیدگاه کلی وجود دارد. یک دیدگاه جامع‌تر می‌گوید که حق قصاص در اختیار ورثه مقتول است و آن‌ها هستند که بر مسئله مجازات متقابل تعیین تکلیف می‌کنند. البته استثنای این قاعده این است که شوهر یا زن در قصاص و اجرای آن هیچ اختیاری ندارند. دیدگاه دیگری وجود دارد که ولی دم را فقط عصبه میت می‌داند، یعنی افرادی که از طریق خون پدری به میت مرتبط می‌شوند. در حال حاضر دیدگاه اول جامعیت بیشتری داشته و در اکثر محافل مورد قبول است.

 

در صورت نبودن ولی دم تکلیف قصاص چیست؟

برای اجرای قصاص،‌ لازم است که برخی شریط مهیا باشد و اگر این شرایط بوجود نیاید، حتی با محرض بودن قصاص، این اتفاق رخ نمی‌دهد. از جمله مهمترین شرایط قصاص می‌توان به تقاضای اولیا دم، اجازه حاکم شرع و شرایط اجرای قصاص اشاره نمود. در صورتی که درباره قصاص، شرایط آن و لزوم وجود ولی دم در زمان اجرای قصاص سوال دارید، می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نمایید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

همانطور که گفته شد از مهمترین شرایط قصاص، تقاضای ولی دم بوده، زیرا حق قصاص فقط برای او است. حال اگر ولی دم وجود نداشت اما قصاص از قبل اثبات شده باشد، فرد دیگری باید مسئولیت این وظیفه را به عهده بگیرد. باید توجه نمود که خون مجرم تنها برای ولی دم است و دیگران نمی‌توانند این حکم را برای مجرم اجرا کنند. چنانچه فردی غیر از ولی دم اقدام به اینکار نماید، او نیز قاتل محسوب شده و باید مجازات شود. در این شرایط حاکم شرع متولی امر قصاص می‌شود. در حکمی کلی، حاکم شرع ولی تمام کسانی است که ولی ندارند.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی 24 ساعته در تمام ایام هفته امکان ارائه انواع مشاوره به صورت تلفنی و آنلاین را فراهم نموده است. شما می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره تلفن‌های 02147625900 و 09212242670 تماس گرفته و در سریع‌ترین زمان ممکن وقت مشاوره با یک وکیل متخصص را دریافت نمایید.

 

 

 

مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی قتل 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

پروانه برغمدی

با سلام صاحب حق قصاص در صورتی که قصاص عضو باشد فردی است که جنایت بر او وارد شده است ولی اگر جنایت بر نفس و قتل باشد حق قصاص او به ارث می رسد . ولی دم همان ورثه مقتول است به جز زوج یا زوجه که حق قصاص ندارد


فاطمه مسافری

صاحب حق قصاص در قصاص عضو فردی است که به هر دلیلی این جنایت علیه او انجام شده است. لذا در قصاص نفس صاحب حق قصاص ولی دم می‌باشد . ولی دم یک فرد می‌تواند والدین، فرزندان، خواهر و برادران، مادر بزرگ و پدر بزرگ‌ها و در صورت نبود هریک از افراد پیش گفته ، اشخاص طبقه سوم هستند. شایان ذکر است زوج و زوجه نمی‌توانند ولی دم یکدیگر باشند با اینکه از هم ارث میبرند


Mohammad sheykhi

صاحب حق قصاص در قصاص عضو فردی است که به هر دلیلی این جنایت علیه او انجام شده است. لذا در قصاص نفس صاحب حق قصاص ولی دم می‌باشد . ولی دم یک فرد می‌تواند والدین، فرزندان، خواهر و برادران، مادر بزرگ و پدر بزرگ‌ها و در صورت نبود هریک از افراد پیش گفته ، اشخاص طبقه سوم هستند. شایان ذکر است زوج و زوجه نمی‌توانند ولی دم یکدیگر باشند با اینکه از هم ارث میبرند


بهنام رحمانی فرد

باسلام حق قصاص مسئولیت بزرگ و سنگینی است و می‌توان اینگونه برداشت نمود که حکم مرگ و زندگی فردی در اختیار یک نفر دیگر قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی، نمی‌توان هرکسی را که دچار ضرر اندکی شده به عنوان ولی دم قبول نمود. از طرفی صرفا ارتکاب قتل عمد نیز برای قصاص کافی نخواهد بود، بنابراین شناخت و وجود ولی دم به دلیل داشتن حق قصاص ضروری است. برای تعیین ولی دم دو دیدگاه کلی وجود دارد. یک دیدگاه جامع‌تر می‌گوید که حق قصاص در اختیار ورثه مقتول است و آن‌ها هستند که بر مسئله مجازات متقابل تعیین تکلیف می‌کنند. البته استثنای این قاعده این است که شوهر یا زن در قصاص و اجرای آن هیچ اختیاری ندارند. دیدگاه دیگری وجود دارد که ولی دم را فقط عصبه میت می‌داند، یعنی افرادی که از طریق خون پدری به میت مرتبط می‌شوند. در حال حاضر دیدگاه اول جامعیت بیشتری داشته و در اکثر محافل مورد قبول است


امان آبادی

صاحب حق قصاص در صورتی که قصاص عضو باشد فردی است که جنایت بر او وارد شده است، ولی اگر جنایت بر نفس و قتل باشد حق قصاص او به ارث می‌رسد. ولی دم همان ورثه مقتول است به جز زوج یا زوجه که حق قصاص ندارد


معراج فرجی

صاحب حق قصاص در قصاص عضو فردی است که به هر دلیلی این جنایت علیه او انجام شده است. لذا در قصاص نفس صاحب حق قصاص ولی دم می‌باشد . ولی دم یک فرد می‌تواند والدین، فرزندان، خواهر و برادران، مادر بزرگ و پدر بزرگ‌ها و در صورت نبود هریک از افراد پیش گفته ، اشخاص طبقه سوم هستند. شایان ذکر است زوج و زوجه نمی‌توانند ولی دم یکدیگر باشند با اینکه از هم ارث میبرند


امین چراغی شیخ آباد

صاحب حق قصاص در صورتی که قصاص عضو باشد فردی است که جنایت بر او وارد شده است ولی اگر جنایت بر نفس و قتل باشد حق قصاص او به ارث می رسد . ولی دم همان ورثه مقتول است به جز زوج یا زوجه که حق قصاص ندارد .


مجید پریدست فومنی

با سلام چنانچه قتلی اتفاق افتد یا نقص عضوی حادث شود که در روند رسیدگی اثبات گردد جانی مستوجب کیفر ازنوع قصاص است آنگاه در نقص عضو مجنی علیه ولی در اجرا یا بخشش خواهد بود اما در قصاص نفس تنها اولیا دم کس یا کسانی هستند که پیوند خونی دارند و وابستگان سببی مانند زوج و زوجه اختیار قصاص را نخواهند داشت


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، ارتکاب هر جرمی در جامعه مستوجب مجازات است که یکی از انواع چهارگانه مجازات های اصلی بیان شده در قانون مجازات قصاص است که قانونگذار در قانون مجازات اسلامی بیان کرده است . قصاص مجازات فردی است که به دیگری جنایتی را وارد کرده است و این جنایت ممکن است به نفس یا به عضو وارد شده باشد که اگر جایت به عضو وارد گردد موجب قصاص عضو می شود و اگر به جان یا نفس وارد گردد قصاص نفس می شود اما کسانی که می توانند قصاص مرتکب را از دادگاه بخواهند در قانون بیان شده است و بر همین اساس، صاحب حق قصاص در صورتی که قصاص عضو باشد فردی است که جنایت بر او وارد شده است ولی اگر جنایت بر نفس و قتل باشد حق قصاص او به ارث می رسد . ولی دم همان ورثه مقتول است به جز زوج یا زوجه که حق قصاص ندارد. ولی دم همان ورثه مقتول است به جز زوج یا زوجه که حق قصاص ندارد. اگر ورثه مقتول یا همان اولیا دم چند نفر باشند حق قصاص هر یک مجزا و به صورت جداگانه لحاظ می گردد. گرچه زوج یا زوجه حق قصاص ندارند اما از ورثه مقتول محسوب می گردند و اگر حق قصاص به هر علت تبدیل به دیه شود یا با مال یا حقی بین مرتکب و اولیاء دم مصالحه شود ، همسر مقتول نیز از آن ارث می برد و بر طبق قانون مجازات اسلامی اگر بعضی از اولیا دم خواهان قصاص باشند و برخی خواهان دیه باشند همسر مقتول از سهم دیه ارث می برد.


حسین سیفی

دو نوع حق قصاص وجود دارد که یکی عضو و دیگری نفس است.صاحب حق قصاص در قصاص عضو فردی است که به هر دلیلی این جنایت علیه او انجام شده است. لذا در قصاص نفس صاحب حق قصاص ولی دم می‌باشد . ولی دم یک فرد می‌تواند والدین، فرزندان، خواهر و برادران، مادر بزرگ و پدر بزرگ‌ها و در صورت نبود هریک از افراد پیش گفته ، اشخاص طبقه سوم هستند. شایان ذکر است زوج و زوجه نمی‌توانند برای مقتول به عنوان صاحب حق قصاص تصمیم بگیرند.


سیما غفوری

اولیای دم متوفی ورثه متوفی هستند که طبق قانون مدنی رابطه با شخص را فراهم می کند. توجه به این جنبه نیز حائز اهمیت است که حتی زوجه متوفی که وارث محسوب می شود، ولی دم فرد نیست. طبق قوانین، افرادی که وارث محسوب می شوند و اولیای دم نیز محسوب می شوند، به سه دسته تقسیم می شوند. پدر، مادر، فرزندها و فرزندان فرزند اجداد، خواهران، برادران و اولاد آن ها عموها، دایی ها، خاله ها، عمه ها و فرزندانشان برای این که مشخص شود ولی دم کیست و اولیای دم چه کسانی هستند، ابتدا باید نحوه تعیین طبقات ارث را مشخص کرد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در هر قانونی برای افرادی که مرتکب جرم می‌شوند، مجازاتی در نظر گرفته می‌شود. در قوانین مجازات اسلامی برای فردی که مرتکب به قتل یا نقص عضو فرد دیگری می‌شود، مجازاتی به نام قصاص در نظر گرفته شده است. مجازات قصاص دو نوع مختلف دارد که شامل حق قصاص نفس و عضو می‌باشد. در حالت اول یعنی قصاص نفس، مجرم مرتکب جرم قتل شده و بعد از تأیید این موضوع توسط دادگاه؛ اعدام می‌شود. در حالتی که قصاص عضو صورت ‌گیرد، فرد در اثر عمد یا اشتباها آسیبی به یکی از اعضای شخص می‌رساند که غیرقابل بازگشت است. به عنوان مثال فردی که اقدام به اسیدپاشی می‌کند، باعث از دست رفتن بینایی و دیگر اعضای بدن قربانی می‌شود. در صورتی که بتوان وی را دستگیر نمود، مجازاتش قصاص عضو خواهد بود.


افشاری

با سلام انجام هر نوع جرمی در جامعه مستحق مجازات بوده که یکی از چهار مجازات اصلی مقرر در قانون، قصاص می باشد. در حقیقت قصاص مجازات فردی می باشد که در حق انسانی دیگر مرتکب جنایت شده است. حال ممکن است این جنایت به عضو یا به نفس دیگری وارد شده باشد. بنابراین در صورت وارد شدن جنایت به عضو، قصاص عضو و در صورت وارد شدن جنایت به نفس، قصاص نفس اتفاق می افتد. قانون به طور دقیق مشخص نموده که چه افرادی حق قصاص دارند.


وحید فراست

صاحب حق قصاص کسی است که از متوفی ارث می برد که البته زوجه جزو صاحب حق قصاص نیست


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.