همه چیز در مورد انواع طلاق

همه چیز در مورد انواع طلاق

همه چیز در مورد انواع طلاق

طلاق چیست؟

طلاق، پایان دادن قانونی به زندگی مشترک زوجین است که معنای لغوی آن جدا شدن می باشد. زن و مرد زمانی که با همدیگر ازدواج می کنند عقد نکاح در بین آنها جاری می شود که با انجام طلاق، نکاح از بین می رود. به زبانی ساده تر زن و مرد با عشق و علاقه و بنا بر دلایلی که دارند با همدیگر ازدواج می کنند اما بعد از مدتی دیگر تحمل زندگی مشترک را ندارند و تصمیم به جدایی از همدیگر می گیرند. طلاق انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
طلاق ممکن است یک ماه یا کمتر بعد از عقد دائم اتفاق بیفتد و گاهی اوقات نیز زندگی مشترک سال ها طول می کشد و زن و شوهر صاحب تعدادی فرزند می شوند بعد تصمیم به جدایی از یکدیگر می گیرند. در زندگی مشترک اختلاف هایی بین زن و شوهر با دلایل مختلف اتفاق می افتد گاهی اوقات این مشکلات و اختلافات تا اندازه ای شدت پیدا می کنند که زوجین آخرین راه حل را طلاق می دانند. گاها یکی از طرفین تحمل زندگی مشترک را ندارد و اقدام به گرفتن طلاق می گیرد و برخی اوقات نیز هر دو طرف تمایل دارند به صورت توافقی از همدیگر جدا شوند. برای انجام طلاق باید مراحل قانونی انجام شود.

 

رزرو مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل طلاق

 

انواع طلاق در قانون مدنی

بر اساس ماده 1143 قانون مدنی انواع طلاق رجعی و بائن است. طلاق نیز به مانند سایر مسائل حقوقی انواع و اقسام گوناگونی دارد. طلاق یا با درخواست مرد یا برعکس با درخواست زن انجام می شود ممکن است طلاق به صورت توافقی و با درخواست طرفین اتفاق بیفتد. طلاق ممکن است قابلیت رجوع داشته باشد یا نداشته باشد به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود.

در طلاق موضوعی به اسم عده مطرح می شود بهتر است بدانید زنی که ازدواج او منحل شده است باید مدت زمانی را برای ازدواج با مردی دیگر صبر کند. اگر زنی در زمان عده ازدواج کند ازدواج او باطل و رابطه او در حکم زنا خواهد بود. ماده 1150 قانون مدنی به این موضوع اشاره کرده است.

به مانند سایر مسائل حقوقی، مسائل قانونی مربوط به انواع طلاق نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد و افرادی که قصد دارند پروسه طلاق را طی کنند می توانند قبل از آغاز مراحل انواع طلاق با بهترین وکیل مشاوره حقوقی طلاق انجام دهد. برای انجام مشاوره حقوقی این امکان در موسسه حقوقی وکیل تلفنی فراهم شده است در کمترین زمان ممکن مشاوره با بهترین وکیل انواع طلاق انجام شود.

مشاوره حقوقی طلاق

فرق بین طلاق حکمی و طلاق عاطفی چیست؟

زن و مرد زمانی که به عقد هم در می آیند وظایفی در قبال یکدیگر دارند. زمانی که درست به وظایف زناشویی عمل نشود بستر طلاق عاطفی فراهم خواهد شد در طلاق عاطفی فاصله فکری و روانی در میان زن و شوهر به وجود می آید و زوجین نسبت به یکدیگر سرد و در یک بستر نمی توانند همدیگر را تحمل کنند. اتفاقی که در طلاق عاطفی صورت می گیرد زن و شوهر دیگر تحمل همدیگر را ندارند اما بنا بر شرایطی طلاق رسمی نگرفته اند و در یک خانه با یکدیگر زندگی می کنند. ادامه دار شدن همین روند باعث می شود زن و شوهر در نهایت به طلاق حکمی روی بیاورند. در طلاق رسمی یا طلاق حکمی زن و شوهر بعد از انجام مراحل طلاق، دادگاه حکم طلاق صادر می کند و طلاق در دفتر ثبت طلاق جاری و ثبت می شود. در واقع همیشه اختلافات زناشویی وجود داشته است اما زن و شوهر ها برای حل مشکلاتی که در بین آنها به وجود می آید تلاش می کنند تا این اختلافات منجر به طلاق عاطفی و طلاق حکمی نشود. برای جلوگیری از طلاق بهتر است دختر و پسر قبل از ازدواج اشتراکات فکری با یکدیگر داشته باشند.

طلاق بائن چیست؟

در طلاق بائن زوج نمی تواند به زوجه رجوع کند و اگر بخواهد دوباره زندگی زناشویی خود را با زوجه آغاز کند باید دوباره عقد نکاح جدید در بین آنها جاری شود به دلیل اینکه عقد جدید جاری شده است بر سر مسائلی مانند مهریه و شرایط ضمن عقد توافق جدید صورت می گیرد.چهار نوع طلاق وجود دارد که زوج نمی تواند در زمان عده به زن رجوع کند که جزء طلاق های بائن محسوب می شوند. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی در ارتباط با انواع طلاق و اینکه چگونه برای طلاق اقدام کنید بهتر است با یک وکیل مجرب و متخصص در حوزه انواع طلاق مشاوره حقوقی آنلاین انجام دهید. گاها بسیاری از افراد اطلاعی در مورد طلاق رجعی یا بائن ندارند و ممکن است بعد از انجام طلاق با مشکل مواجه شوند.

مصادیق طلاق بائن

گاهی اوقات زن و شوهر بعد از جاری شدن نکاح خیلی زود به این نتیجه میرسند که امکان زندگی کردن با یکدیگر را ندارند. آنها تصمیم می گیرند قبل از اینکه با همدیگر همبستر شوند از یکدیگر طلاق بگیرند. در صورتی که طلاق قبل از رابطه جنسی و دخول اتفاق بیفتد طلاق بائن است.بعد از اینکه سن و سالی از زن بگذرد زن دیگر عادت ماهانه ندارد (این سن در زنها متغیر است) به اصطلاح زن یائسه می شود و دیگر توانایی بچه دار شدن را ندارد. اگر زن در زمان یائسگی طلاق بگیرد دیگر حق رجوع وجود ندارد و به اصطلاح طلاق از نوع بائن است. اگر سه بار طلاق در بین زن و مرد اتفاق بیفتد یعنی سه بار طلاق گرفته باشند باز باهم ازدواج کنند حق رجوع از بین می رود و بعد از جاری شدن طلاق دیگر نمی توانند با همدیگر ازدواج کنند که این نوع طلاق نیز طلاق بائن است.اگر طلاق به دلیل تنفر و کراهت شدید زن و مرد از یکدیگر اتفاق بیفتد دیگر مرد حق رجوع را ندارد و طلاق یک طلاق بائن است. در این نوع طلاق زن مقداری یا به میزان مهریه مالی را به همسر خود می بخشد.

مشاوره حقوقی تلفنی وکیل خانم برای پرونده  طلاق

طلاق خلع چیست؟

طلاق خلع بر اساس دو رکن اتفاق می افتد. اول اینکه زن نسبت به مرد کراهت و تنفر دارد و ادامه زندگی را برای یکی یا هر دو آنها سخت و غیر قابل قبول کرده است. این کراهت منجر به عدم انجام تکالیف شرعی ، نافرمانی و بی توجهی به عواطف انسانی و احساسات می شود.

دوم، زن مالی را در قبال گرفتن طلاق به مردی بدهد به طوری که زوج در زمان عده حق رجوع را نداشته باشد. بر خلاف طلاق مبارات در طلاق خلع زن می تواند مبلغی بیشتر از مهریه را نیز به زوج ببخشد تا از همسر خود طلاق بگیرد.

به دلیل اینکه بر اساس قانون حق طلاق با مرد است زن نمی تواند بدون دلیل از همسر خود جدا شود. به همین خاطر است برای اینکه زن بتواند از همسر خود جدا شود و خود را آزاد کند مبلغی را به شوهر خود می بخشد.

روش های گوناگونی برای انجام مشاوره حقوقی در موسسه حقوقی وکیل تلفنی وجود دارد کاربران می توانند حتی مشاوره حقوقی رایگان در مورد انواع طلاق انجام دهند یا اینکه با روش هایی مانند تماس تلفنی، چت، پیام یا تماس تصویری مشاوره حقوقی انجام دهند.

 
مصادیق بارز طلاق خلع

گاهی اوقات زن به دلیل بدخلقی هایی که از شوهر خود می بیند یا رفتارهایی که دارد نسبت به او تنفر و کراهت پیدا می کند. به همین دلیل زوجه به دلیل اینکه دلیل و شرایط گرفتن طلاق را ندارد نمی تواند اقدام به گرفتن طلاق نماید از این رو مالی را به شوهر خود می بخشد و شوهر نیز با طلاق موافقت می کند.

معمولا در چنین شرایطی به دلیل اینکه حق طلاق با شوهر است زن مهریه خود را به اجرا میگذارد و از این طریق به همسر خود فشار می آورد که در قبال بخشیدن مهریه با انجام طلاق موافقت کند.

طلاق مبارات چیست؟

در طلاق مبارات زوج و زوجه از همدیگر تنفر و کراهت دارند که زوجه با پرداخت مبلغی از زوج طلاق می گیرد. از لحاظ عرفی طلاق مبارات نیز نوعی طلاق توافقی است. بعد از طلاق مبارات مرد امکان رجوع به زن را ندارد ولی زن باید عده طلاق مبارات را نگه دارد.

بر اساس ماده 1147 قانون مدنی دو شرط برای طلاق مبارات در نظر گرفته شده است. در شرط اول باید هم زن و هم مرد از یکدیگر تنفر و کراهت داشته باشند. به دلیل اینکه حق طلاق با مرد است زن باید مالی را به مرد بدهد و او را به طلاق راضی کند. در شرط دوم نیز مالی که زن برای راضی کردن به مرد می بخشد باید به اندازه مهریه یا کمتر از آن باشد.

طبق ماده 1151 قانون مدنی، که به صورت کلی تکلیف عده طلاق را مشخص کرده است عده طلاق مبارات نیز سه طهر است. در طلاق مبارات که از اقسام طلاق بائن است زوج حق رجوع به زن را در زمان عده ندارد اما اگر زن در زمان عده از مالی که بخشیده است منصرف شود مرد می تواند رجوع کند و دوباره زن و شوهر شوند

مصادیق طلاق مبارات چیست؟

در طلاق مبارات وقتی زن و شوهر از یکدیگر کراهت داشته باشند یعنی هر دوی آنها تمایل به انجام طلاق دارند در چنین حالتی به اصلاح طلاق توافقی صورت می گیرد. در این نوع طلاق باید زوجین بر سر مسائلی همچون مهریه، نفقه، حضانت فرزند، اجرت المثل و سایر حق و حقوق قانونی به توافق برسند. زن و شوهر به دلیل مشکلات متعددی که در زندگی مشترک آنها به وجود آمده است و نتوانسته اند آنها را حل کنند از یکدیگر تنفر و کراهت پیدا کرده اند و این تنفر و بیزاری از یکدیگر منجر به جدایی عاطفی و در نهایت طلاق حکمی می شوند.گاهی اوقات حرمت در میان زوجین از بین رفته است و بی مهابا نسبت به یکدیگر توهین و فحاشی می کنند و برخی اوقات خانواده یکدیگر را نیز مود تهمت و توهین قرار می دهند به همین دلیل است که بعد از مدتی از همدیگر تنفر پیدا می کنند و نسبت به هم احساس بیزاری دارند.یا اینکه بعضا به خاطر اینکه یکی از طرفین یا هر دو آنها وظایف شرعی و قانونی زندگی زناشویی را انجام نمی دهند.

طلاق رجعی چیست و مصادیق آن را چگونه میتوان یافت؟

طلاق رجعی نیز یکی از انواع طلاق است که تا زمان پایان عده مرد می تواند به همسر خود رجوع کند. طبق ماده 1148 قانون مدنی " در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده است". این فرصت به دلیل حفظ کیان خانواده و به عنوان فرصت آخر به مرد داده شده است که در صورت پشیمانی طلاق همسر خود به او رجوع کند.

مرد می تواند در زمان عده با انجام سخن، رفتار، فعل یا رفتاری رجوع خود را اعلام کند یا می تواند به منزلی که زن در آن عده طلاق را نگاه داشته است مراجعه کند. مرد باید نهایتا تا یک ماه رجوع به زن خود را اعلام و ثبت رجوع نماید. مرد در زمان عده باید به زن نفقه پرداخت کند. اگر مرد در زمان عده به زن خود رجوع کند نیاز به انعقاد مجدد عقد نکاح نیست. همانطور که در مطلب به آن اشاره شد موضوع حقوقی طلاق سختی های و پیچیدگی های مخصوصی دارد برای اینکه اطلاعات بیشتری در ارتباط با انواع طلاق بدست بیاورید می توانید با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره انجام دهید.

رزرو مشاوره حقوقی تلفنی با وکلای پایه یک دادگستری

سوالات رایج

+ در چه ماده ای به انواع طلاق اشاره شده است؟

در ماده 1143 قانون مدنی با دسته بندی کلی به انواع طلاق اشاره شده است.

+ انواع طلاق شامل چه مواردی می باشد؟

انواع طلاق به صورت کلی شامل طلاق رجعی و طلاق بائن می شود.

+ برای انجام مشاوره حقوقی در ارتباط با انواع طلاق باید چکار کرد؟

در موسسه حقوقی وکیل تلفنی با روش های گوناگون از جمله تماس تلفنی، ارسال پیام، چت یا حتی تماس تصویری در مورد انواع طلاق با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره حقوقی انجام دهید.

+ مشاوره در ارتباط با انواع طلاق چقدر هزینه دارد؟

تمامی مشاوره های حقوقی در موسسه حقوقی وکیل تلفنی تعرفه منصفانه ای انتخاب شده است و کاربران می توانند با وکیل متخصص انواع طلاق مشاوره ارزان را تجربه کنند.

+ در طلاق بائن در زمان عده مرد می تواند به زن رجوع کند؟

خیر در طلاق بائن امکان رجوع مرد به زن وجود ندارد.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، مانند سایر مسائل حقوقی، مسائل قانونی مربوط به انواع طلاق نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد و افرادی که قصد دارند پروسه طلاق را طی کنند می توانند قبل از آغاز مراحل انواع طلاق با بهترین وکیل مشاوره حقوقی طلاق انجام دهد. برای انجام مشاوره حقوقی این امکان در موسسه حقوقی وکیل تلفنی فراهم شده است در کمترین زمان ممکن مشاوره با بهترین وکیل انواع طلاق انجام شود.


Mohamad sheykhi

انواع طلاق (چند نوع طلاق داریم) بائن رجعی بائن در لغت به معنی جدا شونده است در مثنوی آمده است که: پور سلطان گر بر او خائن شود آن سرش از تن بدان بائن شود طلاق بائن در مقابل طلاق رجعی، به طلاقی گفته می شود که برای مرد که حق طلاق با او بوده است و پس از ثبت طلاق حق رجوع نباشد به عبارت دیگر پس از ثبت طلاق بائن امکان رجوع برای مرد وجود ندارد. (ماده ۱۱۴۴ قانون مدنی) مورد دیگر انواع طلاق ,طلاق بائن است که خود چهار مورد است: هرگاه طلاق در موقعی انجام شود که زن دوشیزه و باکره باشد. طلاق در زمانی باشد که زن یائسه شده باشد. طلاق خلع و مبارات طلاقی که پس از سه بار وصلت متوالی به عمل آید یعنی زن و شوهری سه بار ازدواج کنند یا رجوع کنند و طلاق بگیرند. بر خلاف طلاق بائن، در طلاق رجعی، شوهر می تواند فقط در ایام عده به زن رجوع کند و طلاق را بر هم زند بدانید که همه طلاق ها رجعی هستند مگر مواردی که برای طلاق بائن آمده است. انواع طلاق هرگاه مردی تقاضای طلاق کند و رای صادر شود و طلاق ثبت گردد اگر زن دوشیزه یا یائسه نباشد و طلاق پس از سه بار ازدواج نباشد طلاق رجعی است در ایام عده می تواند به زن رجوع کند بدین معنی که طلاق را بر هم بزند. هر گاه مردی (شوهری) تقاضای طلاق کند و رای صادر شود و زن دوشیزه باشد طلاق بائن است. هر گاه مردی (شوهری) تقاضای طلاق کند و رای صادر شود و زن یائسه باشد طلاق بائن است. هر گاه زنی تقاضای طلاق کند و چیزی (مالی) را در قبال طلاق ببخشد چه اینکه مرد قبول کند و یا اینکه دادگاه به جای او قبول کند طلاق خلعی است و طلاق خلعی بائن است خلع به معنی بخشیدن است یعنی زن مقداری مال مثلا بخشی از مهریه را به جهت کراهت از مرد و زندگی مشترک در قبال طلاق بذل می کند که در این صورت طلاق خلع می شود و طلاق خلع هم بائن است. هر گاه طلاق توافقی باشد ماهیتا مبارات (یعنی کراهت طرفینی) است که البته در رای طلاق توافقی دادگاه معمولا طلاق خلع نوشته می باشد. طلاق خلع که همانطور که گفته شد بائن است و مرد حق رجوع ندارد اما نکته ای در طلاق خلعی وجود دارد و آن اینکه زن تا پایان عده می تواند با مراجعه به دفترخانه ای که صیغه طلاق را خوانده است به آنچه بخشیده و در اصطلاح حقوقی “مابذل” رجوع کند و پس از رجوع زن به آنچه بذل کرده مثلا مهریه، نوع طلاق از بائن به رجعی تبدیل می شود و مرد نیز می تواند طلاق را بر هم زند


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه وکیل تلفنی .طلاق، پایان دادن قانونی به زندگی مشترک زوجین است که معنای لغوی آن جدا شدن می باشد. زن و مرد زمانی که با همدیگر ازدواج می کنند عقد نکاح در بین آنها جاری می شود که با انجام طلاق، نکاح از بین می رود. به زبانی ساده تر زن و مرد با عشق و علاقه و بنا بر دلایلی که دارند با همدیگر ازدواج می کنند اما بعد از مدتی دیگر تحمل زندگی مشترک را ندارند و تصمیم به جدایی از همدیگر می گیرند.


فاطمه موسوی نژاد

با سلام و درود طلاق طبق قانون مدنی ایران انواع مختلفی دارد که هریک از آنها واجد آثار متفاوتی است. در واقع هر یک از انواع طلاق حقوق و تکالیف متفاوتی را برای طرفین ایجاد می کند. از سوی دیگر روش وقوع هریک از آنها نیز متفاوت است طبق ماده ی ماده ۱۱۳۳ اینگونه مقرر می دارد: « مرد می تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد.» قانون مدنی بر طبق فقه شیعه دوازده امامی نوشته است.انواع طلاق عبارت هستند از طلاق بائن ورجعی طلاق رجعی یکی از انواع طلاق است که در آن تحت شرایطی مرد می تواند در مدت عده به زن رجوع کند. طلاق بائن به طلاقی گفته می شود که در آن شوهر نمی تواند به زن رجوع نماید لذا برای از سرگیری زندگی مشترک در قانون به مرد این اجازه داده نشده که هرگاه اراده کند بتواند به زن برای از سرگیری دوباره زندگی مشترک رجوع کند. بلکه باید دوباره عقد نکاح جدیدی منعقد کرده و صیغه عقد جاری شود.برای آشنایی بهتر راه وچاه هر کدام از این طلاقها بهتر است بایک وکیل خانواده مشورت کنیم که نزدیکترین وسریعترین راه تماس با وکلای سایت وکیل تلفنی با هزینه ی کن هست


سهند مهدی پور

سلام در زندگی مشترک اختلاف هایی بین زن و شوهر با دلایل مختلف اتفاق می افتد گاهی اوقات این مشکلات و اختلافات تا اندازه ای شدت پیدا می کنند که زوجین آخرین راه حل را طلاق می دانند. گاها یکی از طرفین تحمل زندگی مشترک را ندارد و اقدام به گرفتن طلاق می گیرد و برخی اوقات نیز هر دو طرف تمایل دارند به صورت توافقی از همدیگر جدا شوند. برای انجام طلاق باید مراحل قانونی انجام شود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.