طلاق زن باردار

طلاق زن باردار

طلاق زن باردار

طلاق زن باردار

همه ما با مفهوم طلاق آشنا هستیم. هنگامیکه سخن از طلاق می شود، تقریبا همه ما تُن غم انگیز این واژه را می شنویم و برای مبتلابه های آن، احساس ناراحتی می کنیم. حال فرض کنید با ترکیبی چنین، روبرو شوید: طلاق زن باردار. غم ما با شنیدن این واژه چندین برابر می شود. چون این بار پای یک فرزند متولد نشده و یک مادر در میان است. ممکن است با خود بپرسید آیا اصلا طلاق در چنین وضعیتی ممکن است؟ آیا اساسا منصفانه است؟ آیا نباید موانعی بیشتر نسبت به طلاق های عادی برای آن وجود داشته باشد؟ دقیقا چه روندی درباره طلاق زن باردار طی می شود؟

قبل از اینکه وارد بحث و سوالات اصلی شویم، لازم است راجع به چند مفهوم، کمی دقیق تر بدانیم و از چند مشاوره حقوقی نیز بهره بگیریم.

مشاوره حقوقی طلاق با وکیل طلاق

                                                                       

طلاق

طلاق در لغت یعنی آزاد و رها کردن چیزی از بند که در اصطلاح، به معنای زائل کردن عقد نکاح به واسطه خواندن و قرائت صیغه طلاق می باشد.

طلاق بر دو نوع است:

  1. طلاق رجعی
  2. طلاق بائن: زوجه در طلاق بائن دارای شرایط خاصی است. مثل اینکه نه سالش تمام نشده یا بعد از عقد با شوهرش نزدیکی نکرده باشد، یائسه باشد، یا برای سومین بار طلاق داده شود. و همچنین طلاق خلع و مبارات که در آن ها زوجه مالی را به شوهر بذل می کند تا طلاق خود را بگیرد. ( طلاق مبارات همان طلاق توافقی است.)

اصل بر رجعی بودن طلاق است. مگر اینکه یکی از موارد پنج گانه طلاق بائن باشد.

تفاوت این طلاق ها نیز در شرایط عده آن ها می باشد. در دوران عده طلاق رجعی، زوج می تواند به زوجه رجوع کند و بدون جاری شدن دوباره صیغه نکاح، آن دو زن و شوهر خواهند شد. اما در دوران عده در طلاق بائن امکان رجوع زوج وجود ندارد. مگر با بازپس گیری مال توسط زوجه در طلاق خلع و مبارات.

درخواست طلاق

زوج و زوجه هر دو می توانند تقاضای طلاق کنند. زوج با اختیار تام درصورت پرداختن همه حقوق مالی زوجه از جمله نفقه و مهریه و ...، در هر زمان می تواند زن را طلاق بدهد. اما اگر تقاضای طلاق زوج مستند به دلایلی مانند عدم تمکین زن باشد، وظیفه پرداخت حقوق مالی زن از او سلب می شود.

زوجه نیز در موارد خاصی می تواند تقاضای طلاق کند. مانند مورد ضرب و شتم قرار گرفتن از جانب شوهر، اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا مشروب به گونه ای که مخل اساس زندگی خانوادگی باشد، محکومیت قطعی شوهر به حبس در زندان به مدت پنج سال یا بیشتر یا موارد محدود دیگر.

طلاق زن ناشزه

آثار طلاق

  1. ساقط شدن تمامی حقوق مالی زن که سابقا بر عهده شوهر بوده است.
  2. آغاز عده برای زوجه. یعنی مدت زمان معینی که زوجه نمی تواند با فرد دیگری ازدواج کند. این عده در ازدواج دائم به اندازه سه بار پاکی از حیض است. این مدت برای زنان یائسه و فاقد رحم به اندازه سه ماه می باشد.

 

طلاق زن باردار

سوال ها و شبهات زیادی در ذیل این موضوع قابل طرح است که ما با دسته بندی موضوعات در این حیطه، به بخشی از ابهامات پاسخ خواهیم گفت.

تفاوت طلاق زن باردار با طلاق های دیگر

در یک بیان ساده می توان گفت که اساسا برخلاف تصور برخی، ماهیت طلاق زن باردار با طلاق های دیگر تفاوتی ندارد. یعنی طلاق هم می تواند رجعی باشد هم بائن هم توافقی. و درخواست طلاق هم می تواند از جانب مرد باشد و هم از جانب زن. دلایل تقاضای طلاق و آثار طلاق هم، در طلاق زن باردار و غیرباردار تفاوتی ندارد.

معمولا طلاق زن باردار از نوع رجعی است مگر اینکه زن مالی را از چمله مهریه به مرد بذل نماید. که در این صورت طلاق از نوع خلع و بائن خواهد بود. طلاق توافقی در این دوران هم ممکن است که البته باز هم از نوع بائن به حساب می آید.

تنها تفاوت طلاق زن باردار با بقیه موارد، در عده زن باردار و تصمیم گیری درباره سه مسئله است.

الف) تفاوت عده طلاق زن باردار

عده طلاق زنان غیرباردار در بالا گفته شد. اما عده زن باردار تا زمان وضع حمل او خواهد بود. ولو اینکه وضع حمل زن، حاصل سقط شدن جنین باشد.

 

ب) تصمیم گیری های لازم در فرآیند طلاق زن باردار

هنگامیکه زن باردار در فرآیند طلاق قرار می گیرد، صرف خودش موضوع بحث نیست. بلکه جنین و فرزند او هم مورد بحث است. بنابراین برخی از آثار طلاق در این نوع طلاق، جاری نمی شود. یعنی نفقه زن تا هنگام وضع حمل او بر عهده مرد خواهد بود و پس از آن، مرد مکلف به پرداخت نفقه فرزند خواهد شد.

مضاف بر اینکه زوجین باید درباره هزینه تولد فرزند و حضانت او نیز تصمیم گیری کنند.

به طور کلی حضانت فرزند مورد بحث، بدین شکل خواهد بود:

0 تا 7 سالگی فرزند: با مادر

7 تا سن بلوغ شرعی فرزند (دختر در نه سالگی و پسر در پانزده سالگی): با پدر

پس از بلوغ انتخاب با خود فرزند است.

شایان ذکر است که این موارد از دسته قوانین تکمیلی است. یعنی والدین می توانند برخلاف آن نیز توافق کنند. ضمن اینکه گاهی یکی از والدین ممکن است حضانت را نپذیرد یا مشمول شرایط سلب حضانت شود.

رزرو مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل
 
طلاق زن باردار به دلیل عدم تمکین

زن در قبال پرداخت نفقه از سوی مرد، موظف به تمکین است. اما در مواردی قانون به او اجازه عدم تمکین داده است. مانند بیمار بودن خودش یا ابتلای شوهر به بیماری های مقاربتی.

در طلاق زن باردار هم مانند طلاق های دیگر، زن فقط در موارد مجاز مذکور در قانون می تواند تمکین ننماید. در غیر این صورت متحمل عواقب عدم تمکین مانند درخواست طلاق از سوی مرد، ازدواج دوباره مرد و عدم دریافت نفقه و... خواهد شد.

طلاق زن باردار از طریق رابطه نامشروع

ممکن است زن بارداری که در فرآیند طلاق است، از طریق نامشروع و زنا باردار شده باشد. اگر فرزند ناشی از زنای دوران عده طلاق باشد، عده زن باردار به اندازه زن غیرباردار خواهد بود و پس از اتمام عده نیز می تواند با فرد دیگری ازدواج کند. اما اگر زنا در دوران نکاح با شوهر صورت گرفته باشد، با اثبات زنا توسط شوهر، زنای محصنه محسوب می شود و مجازات آن برای زن اعدام است.

رویه عملی

غالبا دادگاه ها حکم طلاق را تا پایان وضع حمل به امید صلح و سازش میان زوجین، صادر نمی کنند و کمتر زنی در دوران بارداری طلاق می گیرد.

اگر زنی از مرد دیگری ناشی از زنای در دوران نکاح خود با شوهر، باردار شود و شوهر این را بداند، غالبا طلاق توافقی به واسطه بذل مهریه توسط زن صورت می گیرد. چون شوهر معمولا می خواهد از زیر بار پرداخت مالی فرار کند و حتی با وجود زنا، مهریه و نفقه و... به زن تعلق می گیرد. بنابراین طلاق از راه اثبات زنای محصنه زن، خیلی به نفع شوهر نیست و رویه عرفی غالبا بدین شکل است.

برای آشنایی بیشتر با مسائل این حوزه می توانید از پرسش و پاسخ فوری حقوقی، مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته و مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی استفاده کنید.

 

 

مشاوره حقوقی طلاق

سوالات متداول این حوزه:

  1. آیا طلاق در دوران بارداری ممکن است؟

بله.

  1. چطور می توان زن باردار را طلاق داد؟

به همان شیوه زن غیرباردار.

  1. اگر زن از مرد دیگری باردار باشد، چگونه باید او را طلاق داد؟

اگر زنای منجر به بارداری، در دوران نکاح بوده است، زنای محصنه صورت گرفته و با اثبات آن مجازاتش برای زن اعدام است.

  1. طلاق بدلیل عدم تمکین زن در دوران بارداری چگونه است؟

مانند طلاق در دوران غیر بارداری.

  1. شرایط ازدواج با زن باردار پس از طلاق چگونه است؟

عده طلاق زن باردار از نظر قانونی و شرعی، تا هنگام وضع حمل است. اگر هم نطفه حاصل زنا باشد، حکمش قبلا گفته شد. اما در عمل برخی زنان در این دوران نیز به طور غیرقانونی با فرد دیگری رابطه دارند. اما از نظر قانونی اگر نطفه حاصل رابطه حلال باشد، تا وضع حمل زن نمی تواند ازدواجی صورت گیرد.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، در یک بیان ساده می توان گفت که اساسا برخلاف تصور برخی، ماهیت طلاق زن باردار با طلاق های دیگر تفاوتی ندارد. یعنی طلاق هم می تواند رجعی باشد هم بائن هم توافقی. و درخواست طلاق هم می تواند از جانب مرد باشد و هم از جانب زن. دلایل تقاضای طلاق و آثار طلاق هم، در طلاق زن باردار و غیرباردار تفاوتی ندارد. معمولا طلاق زن باردار از نوع رجعی است مگر اینکه زن مالی را از چمله مهریه به مرد بذل نماید. که در این صورت طلاق از نوع خلع و بائن خواهد بود. طلاق توافقی در این دوران هم ممکن است که البته باز هم از نوع بائن به حساب می آید.


محمد صادق تیغ نورد

با عرض سلام و احترام خدمت همه بزرگواران، در حالت عادی ، طلاق زن باردار شرايط مشابهی با زنان غیر باردار دارد اما شرایط امروز جامعه ما و بروز اتفاقات متفاوت برای افراد ، نیازمندی به آگاهی از شرايط چنین طلاقی را افزایش داده است . سوالات رایجی که برای افراد در خصوص این نوع از طلاق ها رخ می دهد در چند دسته خلاصه می شود مانند اینکه: عده زنان حامله چگونه است، در زمان خیانت زوجه همسرش چه اقداماتی باید انجام دهد ، اگر زوجه بعلت شرايط سخت زندگی و یا بد اخلاقی شوهر برای جنین خود نگران باشد چه اقداماتی مورد نیاز است و ... حتی گاهی پیش می‌آید که زوجه به خاطر دختر بودن جنین خود با تقاضای طلاق همسر مواجه می شود یا شرايط نفقه بعد از طلاق را نمی داند لذا آگاهی کامل از این موارد نیاز مبرم هر فردی است که چنین شرایطی را تجربه می کند . موسسه وکیل تلفنی این امکان را برای همگان فراهم کرده تا به صورت شبانه روزی تمامی سوالات و ابهامات خود در این زمینه را مطرح کرده و پاسخ مناسب خود را در این خصوص دریافت نمایند.


Mohamad sheykhi

طلاق یک نوع ایقاع است یعنی یک عمل حقوقی یک طرفه، که معمولا از طرف مرد انجام می پذیرد که منجر به پایان ازدواج و انحلال عقد نکاح بین زن و شوهر می شود. برای طلاق زن حامله، مانع شرعی یا قانونی وجود ندارد و شوهر، یا زن در شرایطی، یا هر دو به صورت توافقی می توانند در صورت باردار بودن زن هم به دادگاه مراجعه کنند و حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش دریافت کنند. در احکام، چگونگی و شرایط جدا شدن از همسر باردار تفاوتی با طلاق در زمان دیگر وجود ندارد و تنها تفاوت آن در مدت زمان نگهداری عده است به این معنا اگر زن بخواهد ازدواج مجدد داشته باشد، باید یک مدت زمانی از طلاق او بگذرد و این مدت زمان در صورت بارداری وی با زمانی که باردار نیست متفاوت است و در ادامه به تفضیل به آن پرداخته شده است. درخواست طلاق از طرف زن حامله حق طلاق در نظام حقوقی ایران با مرد است، با این حال در شرایطی پیش بینی شده است که زن هم می تواند درخواست طلاق از دادگاه کند. شرایط طلاق از طرف زن شامل داشتن وکالت در طلاق ، عدم پرداخت نفقه از سوی شوهر، عسر و حرج زوجه ، غیبت شوهر بیش از چهار سال است که در صورتی که او بتواند صحت این مسائل را به دادگاه ثابت کند، دادگاه حکم طلاق را صادر می کند و به استناد آن می تواند از شوهرش طلاق بگیرد. در این میان، تفاوتی میان در خواست طلاق زن حامله و غیر حامله وجود ندارد و در صورتی که شرایط ذکر شده محقق، و به دادگاه اثبات شود، وی می تواند از دادگاه در خواست طلاق کند. طلاق توافقی در دوران بارداری زوجین می توانند به هر دلیلی که تمایل داشته باشند، با توافق از یکدیگر جدا شوند و این توافق ها می تواند در زمینه های مهریه، حضانت و نفقه باشد و از این طریق به دادگاه برای گواهی عدم سازش مراجعه می کنند و دادگاه هم این توافق را محترم و مورد تایید می داند. در تنظیم دادخواست طلاق توافقی تفاوتی میان شرایط جدا شدن از همسر باردار از زمانی که زن باردار نیست وجود ندارد با این حال در صورت حامله بودن زن، زوجین باید در مورد موارد هزینه های زایمان، نفقه زن و حضانت فرزند به توافق برسند. طلاق از طرف شوهر در زمان بارداری زن طبق قانون ایران، مرد هر زمان که اراده کند می تواند از دادگاه چه به دلایل موجه وچه غیر موجه، در خواست صدور گواهی عدم امکان سازش و طلاق کند، حتی اگر زن مخالفت کند.و همانطور که گفته شد تفاوتی میان احکام طلاق در زمان حاملگی و غیر حاملگی وجود ندارد و بنابراین مرد می تواند به شرط پرداخت حقوق مالی زن باردار، وی را طلاق بدهد.


بهاره توکلی پور

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان موسسه وکیل تلفنی کار بسیار ارزشمندی را در دوران بیماری انجام دادن و سبب صرفه جویی در هزینه ها و وقت مردم شدن ونیاز به مراجعه حضوری رو به حداقل رساندند،پیشنهادمیکنم مردم حتما از این حرکت خیروخوب استفاده کنندوبه وکلای مجرب موسسه مراجعه کنند باتشکر


علیرضا محمدی

ضمن عرض ادب و احترام خدمت کلیه همکاران موسسه وکیل تلفنی خواستم از این طریق مجددا تشکر و قدردانی داشته باشم نسبت به تمام زحماتی که در طول پرونده دخترم کشیدید. از اولین مشاوره تلفنی تا آخرین روز که رای دادگاه صادر شد مشاورین و وکلای شما بسیار دلسوزانه اورا همراهی کردند از خدا براتون بهترین هارو خواستارم


فریبرز ذوالفقاری

با سلام زوج و زوجه هر دو می توانند تقاضای طلاق کنند. زوج با اختیار تام درصورت پرداختن همه حقوق مالی زوجه از جمله نفقه و مهریه و ...، در هر زمان می تواند زن را طلاق بدهد. اما اگر تقاضای طلاق زوج مستند به دلایلی مانند عدم تمکین زن باشد، وظیفه پرداخت حقوق مالی زن از او سلب می شود. زوجه نیز در موارد خاصی می تواند تقاضای طلاق کند. مانند مورد ضرب و شتم قرار گرفتن از جانب شوهر، اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا مشروب به گونه ای که مخل اساس زندگی خانوادگی باشد، محکومیت قطعی شوهر به حبس در زندان به مدت ۵ سال


فاطمه موسوی نژاد

طلاق در دوران حاملگی رسمیت دارد و قانونی است و برای آن شرایطی از پیش تعیین شده است راحت ترین نوع طلاق، تقریبا طلاق توافقی محسوب می شود زیرا با رضایتمندی و توافق زوج و زوجه در کمترین زمان انجام می گیرد. در موضوع طلاق توافقی و تقدیم دادخواست هیچ تفاوتی بین دادخواست طلاق توافقی زن باردار یا زن غیرباردار نیست. اما باید توجه داشته باشیم که چنانچه زن باردار باشد، زوجین باید در مورد موارد هزینه‌های زایمان، نفقه زن و حضانت فرزند به توافق برسند.پس از زایمان هم اگر مادر طالب نگهداری از فرزند خود باشد حداکثر تا هفت سالگی میتواند از بچه نگه داری نماید اما تامین هزینه های کودک و نفقه‌ی فرزند در این زمان کماکان نیز با پدر است و در صورت نبود پدر یعنی اگر مفقود گشته یا در قید حیات نباشد با جد پدری است جد پدری با اعمال و ولایت قهری عهده دار سرپرستی فرزند می باشد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.