جرم ثانویه چیست؟

جرم ثانویه چیست؟

جرم ثانویه چیست؟

جرم ثانویه چیست؟ مصادیق بارز جرم مذکور چه می باشد؟ قانونگذار برای این جرم چه مجازاتی در نظر گرفته است؟ آیا جهت حل و فصل جرم ثانویه می توان با وکیل مشورت داشت؟ کدام مرجع جهت رسیدگی به جرم ثانویه صالح می باشد؟ برخی از اصطلاحات حقوقی از آنجایی که نقش مهمی در زندگی شهروندان دارند، نام آنها نیز به کرات شنیده می شود. در حالی که برخی دیگر از اصطلاحات حقوقی مانند جرم ثانویه علیرغم اهمیتی که دارند، در بین مردم آنچنان شناخته شده نیستند. به همین منظور همه روزه اشخاص زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی جرم ثانویه با متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند. در واقع سوالات گوناگونی پیرامون این موضوع برای افراد به وجود می آید که از رایج ترین و مهمترین آنها می توان به موارد فوق الذکر اشاره داشت. به همین منظور تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به این سوالات پاسخ داده و به صورت کامل با جرم ثانویه آشنا شویم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از جرم ثانویه چیست؟

اولین گامی که در راستای آشنایی با جرم ثانویه بایستی برداشته شود، این است که ببینیم منظور از جرم ثانویه چیست؟ اگر سری به قوانین و مقررات گوناگون بزنیم متوجه خواهیم شد که قانونگذار، جرم ثانویه را تعریف نکرده است. به همین منظور بایستی به سراغ دکترین حقوقی برویم. در واقع دکترین حقوقی جرم ثانویه را آن دسته از جرایمی می دانند که برای ارتکاب آنها بایستی جرایم دیگری نیز اتفاق افتاده باشد.

در نتیجه جرم ثانویه را می توان همان اصطلاح حقوقی تعدد جرم دانست. در واقع تعدد جرم عبارت است از اینکه جرایم متعددی ارتکاب یابند، بدون اینکه علیه متهم برای اتهامات متعدد پیشین، محکومیت کیفری قطعی صادر شده باشد. در نظر داشته باشید که تعدد جرم نیز خود به دو قسمت تقسیم می شود که عبارتند از تعدد جرم واقعی، تعدد جرم اعتباری. البته از توضیح تفصیلی آنها خودداری می نماییم. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون جرم ثانویه از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با متخصصین ما در ارتباط باشید.

 

 

 

جرم ثانویه

 

 

مصادیق بارز جرم ثانویه

در ادامه آشنایی با جرم ثانویه بایستی با مصادیق بارز آن نیز آشنا شویم. در ابتدا بهتر است به بارزترین مصداق جرم ثانویه بپردازیم. در واقع دکترین حقوقی، جرم پولشویی را بارزترین مصداق جرم مذکور می دانند. به عبارت دیگر، برای اینکه جرم پولشویی تحقق یابد پیش از آن جرایم دیگری نظیر آدم ربایی، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و غیره باید صورت گرفته باشد.

اکنون می توانیم به سایر مصادیق بارز جرایم ثانویه اشاره داشته باشیم. این موارد عبارتند از:

  • سرقت با هتک حرز با استناد به ماده 656 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی. در این جرم ابتدا مجرم، مرتکب جرم هتک حرز شده و سپس اقدام به سرقت نموده است.
  • سرقت مسلحانه با استناد به ماده 281 قانون مجازات اسلامی. در این روش مجرم ابتدا از سلاح استفاده نموده و سپس اقدام به سرقت می نماید.
  • کلاهبرداری با استفاده از جعل اسناد.
  • استعمال مواد مخدر که لازمه آن ارتکاب جرم خرید و فروش مواد مخدر می باشد.

مصادیق دیگری برای جرایم ثانویه وجود دارند که شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی با متخصصین ما در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

 

دادخواست اعسار از محکوم به 
جرم فحاشی تلفنی و مجازات آن 
جرم فرار از دین و مجازات آن 
درباره ما 

 

مجازات جرم ثانویه

اکنون نوبت آن فرا رسیده که به سراغ مجازات جرم ثانویه برویم. در واقع مجازات جرم ثانویه را می توان در دو حالت بررسی نمود:

حالت اول: اگر هر کدام از جرایم ارتکاب یافته شامل جرایم اولیه و جرایم ثانویه، دارای مجازات جداگانه ای باشند و قانونگذار نیز برای آن وصف کیفری واحدی وضع نکرده باشد، مرتکب به «اشد مجازات های مقرر» محکوم خواهد شد. ماده 131 قانون مجازات اسلامی صراحتا به این موضوع اشاره دارد. به عنوان مثال در جرم پولشویی که پیش از آن باید جرایمی نظیر قاچاق مواد مخدر انجام گیرد، مرتکب به حداکثر مجازات محکوم می شود.

حالت دوم: اگر مجموع جرایم ارتکابی دارای وصف کیفری یکسانی باشد، مرتکب به همان مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد. تبصره 2 ماده 134 قانون مجازات اسلامی صراحتا به این موضوع اشاره دارد. به عنوان مثال در ماده 652 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم سرقت مقرون به آزار پیش بینی شده است. از طرفی، علی رغم اینکه در این نوع از سرقت، جرم آزار و اذیت دیگران نیز دیده می شود، قانونگذار برای آن مجازات مشخصی در نظر گرفته و مرتکب تنها به آن مجازات محکوم خواهد شد.

 

 

مشاوره حقوقی جرم ثانویه

 

 

مشاوره حقوقی تلفنی جرم ثانویه

تا اینجای مقاله شما را با نکات حقوقی مهم و متنوع پیرامون جرم ثانویه آشنا نمودیم. با این حال نبایستی فراموش کنید که جرم ثانویه از جمله اصطلاحات ناشناخته سیستم حقوقی ایران محسوب می شود. به همین منظور قطعاً سوالات دیگری پیرامون این موضوع در ذهن شما نیز وجود دارد. در نتیجه ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی با گرد هم آوردن بیش از 1000 وکیل متخصص در کنار شما عزیزان هستیم. شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

مرجع رسیدگی به جرم ثانویه

تعیین مرجع صالح جهت رسیدگی به جرایم ثانویه از جمله بحث برانگیزترین و مفصل ترین مباحث حقوقی ایران محسوب می شود. به نحوی که قوانین و مقررات متعدد و گوناگونی پیرامون این موضوع وضع شده است. در نتیجه پرداختن به تمامی مسائل پیرامون تعیین مرجع رسیدگی به جرم ثانویه از حوصله این مقاله خارج است با این حال از آنجایی که تعیین این موضوع در رسیدگی به پرونده های مربوط به جرایم ثانویه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، امکان مشاوره حقوقی تلفنی را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم.

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

دانیال جمشیدی پور

یکی از علل تشدید مجازات در قوانین جزایی هر کشور، تعدد جرم است که مقنن کشور ما نیز از ابتدای قانونگذاری به آن توجه داشته است جرم ثانویه نیز در واقع همان تعدد جرم می باشد . که مصادیق بارز آن نیز شامل پولشویی ، سرقت مسلحانه ، کلاهبرداری همراه با جعل سند و..


پروانه

با سلام پولشوئی جرم ثانویه است : برای ارتکاب این جرم باید جنایت دیگری از قبیل قاچاق مواد مخدر ،‌آدم دزدی ،‌ فروش اعضای بدن انسان و … اتفاق افتاده باشد. طبیعت ثانویه جرم پولشویی باعث می شود که وجدان عمومی جامعه در مقابله با آن چندان برانگیخته نشود. پولشویی جرم سازمان یافته است.


رحمنی

در واقع دکترین حقوقی جرم ثانویه را آن دسته از جرایمی می دانند که برای ارتکاب آنها بایستی جرایم دیگری نیز اتفاق افتاده باشد در نتیجه جرم ثانویه را می توان همان اصطلاح حقوقی تعدد جرم دانست. جرائمی مانند جرم قاچاق مواد مخدر و کلاهبرداری از رایج ترین جرائمی است که افراد در آنها اهداف مالی دارند


علیرضا

وقت بخیر و خداقوت بابت تمامی زحمات شبانه روزی پرسنل خوب وکیل تلفنی سعی میکنم روزانه مرتبا مطالب منتشر شده در سایت شمارو دنبال کنم چون بی اغراق هرچه که تا امروز از آموزشهای شما آموختم برام مفید بود


بهنام رحمانی فرد

با سلام جرم ثانویه را می توان همان اصطلاح حقوقی تعدد جرم دانست. در واقع تعدد جرم عبارت است از اینکه جرایم متعددی ارتکاب یابند، بدون اینکه علیه متهم برای اتهامات متعدد پیشین، محکومیت کیفری قطعی صادر شده باشد. در نظر داشته باشید که تعدد جرم نیز خود به دو قسمت تقسیم می شود که عبارتند از تعدد جرم واقعی، تعدد جرم اعتباری. البته از توضیح تفصیلی آنها خودداری می نماییم.


مجید

با سلام به نظره بنده جرم پولشویی اگرچه نوعی از جرایم ثانویه می باشد, لکن متصف به وصفی است که آن را از این گونه جرایم متمایز می سازد. استقلال این جرم از جرایم اولیه, وصف خاصی است که در جرایم ثانویه ی دیگر موجود نبوده و همین وصف نیز جرم انگاری پولشویی را تبدیل به راهکاری کارآمد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته می نماید. از آنجا که کشف جرایم سازمان یافته غالباً به جهت پیچیدگی آن به سختی صورت می گیرد و از طرفی در فرض کشف جرم نیز اغلب گردانندگان سازمان مجرمانه درگیر عدالت کیفری نمی شوند و این عدالت در خوش بینانه ترین صورت در حق کارگزاران رده پایین سازمان مجرمانه اِعمال می شود موفق باشید


محمد نوربخش

یکی از علل تشدید مجازات در قوانین جزایی هر کشور، تعدد جرم است که مقنن کشور ما نیز از ابتدای قانونگذاری به آن توجه داشته است جرم ثانویه نیز در واقع همان تعدد جرم می باشد . که مصادیق بارز آن نیز شامل پولشویی ، سرقت مسلحانه ، کلاهبرداری همراه با جعل سند و..


مهران رمضان پناه

سلام؛ پولشوئی جرم ثانویه است : برای ارتکاب این جرم باید جنایت دیگری از قبیل قاچاق مواد مخدر ،‌آدم دزدی ،‌ فروش اعضای بدن انسان و … اتفاق افتاده باشد. طبیعت ثانویه جرم پولشویی باعث می شود که وجدان عمومی جامعه در مقابله با آن چندان برانگیخته نشود.


دهقان

سلام وقت بخیر جرم پولشویی پول و مالی که به صورت غیر قانونی به دست امده باشد جرم ها دو قسم دارد مادی و معنوی اعتبار جرم تقسیم میشود


علیرضا

پولشوئی جرم ثانویه است : برای ارتکاب این جرم باید جنایت دیگری از قبیل قاچاق مواد مخدر ،‌آدم دزدی ،‌ فروش اعضای بدن انسان و … اتفاق افتاده باشد. طبیعت ثانویه جرم پولشویی باعث می شود که وجدان عمومی جامعه در مقابله با آن چندان برانگیخته نشود.


قاسم رفعتی

تعدد جرم از اصطلاحات علم حقوق بوده و به معنای ارتکاب جرایم متعدد است، مشروط بر اینکه متهم برای اتهامات متعدد پیشین خود به محکومیت کیفری قطعی نرسیده باشد. خواه این جرایم در فواصل کوتاهی تحقق یافته باشد که امکان تعقیب و محکومیت متهم در زمان‌ اندک وجود نداشته است و خواه متهم متواری بوده یا جرایم او به دلایلی کشف نشده باشد.تعدد جرم به دو قسم تعدد مادی یا واقعی جرم و تعدد معنوی یا اعتباری جرم تقسیم می‌شود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همانطور که می دانیم، بسیار از جرائم با انگیزه های مالی رخ می دهند و افراد با این فکر که یک شبه می توانند راه صد ساله را بروند ، مرتکب جرائم مختلفی می شوند . اگر سری به قوانین و مقررات گوناگون بزنیم متوجه خواهیم شد که قانونگذار، جرم ثانویه را تعریف نکرده است. به همین منظور بایستی به سراغ دکترین حقوقی برویم. در واقع دکترین حقوقی جرم ثانویه را آن دسته از جرایمی می دانند که برای ارتکاب آنها بایستی جرایم دیگری نیز اتفاق افتاده باشد در نتیجه جرم ثانویه را می توان همان اصطلاح حقوقی تعدد جرم دانست. جرائمی مانند جرم قاچاق مواد مخدر و کلاهبرداری از رایج ترین جرائمی است که افراد در آنها اهداف مالی دارند . گاهی مجرمان در این جرائم چنان غرق می شوند که خلاصی از آن ممکن نیست و شاید پول و مالی هم از این راه به دست آورند اما در نهایت با پرونده ای سنگین تر به چنگال قانون اسیر خواهند شد . پولشویی یکی از این جرائم است که به دامنه مجازات های برخی از خلافکاران می افزاید و مصداق بارز جرم ثانویه می باشد . در واقع پولشویی جرمی است که پول و مالی که به واسطه یک عمل غیر قانونی به دست آمده است با فریب دادن ماموران قانونی مشروع جلوه داده می شود و افرادی که آن را به دست آورده اند اینگونه تظاهر می کنند که آن مال مشروع بوده است .


آزاده

پولشوئی جرم ثانویه است زیرا برای ارتکاب این جرم باید جنایت دیگری از قبیل قاچاق مواد مخدر ،‌آدم دزدی ،‌ فروش اعضای بدن انسان و … اتفاق افتاده باشد. طبیعت ثانویه جرم پولشویی باعث می شود که وجدان عمومی جامعه در مقابله با آن چندان برانگیخته نشود.


امین

تعیین مرجع صالح جهت رسیدگی به جرایم ثانویه از جمله بحث برانگیزترین و مفصل ترین مباحث حقوقی ایران محسوب می شود. به نحوی که قوانین و مقررات متعدد و گوناگونی پیرامون این موضوع وضع شده است.


محمد عبداللهی

باتوجه به اینکه جرم ثانویه از موارد تعدد جرم محسوب میشود اگر فردی جرم قاچاق مواد را در استان کرمان و ضرب و شتم را در تهران مرتکب شده باشد در خصوص مرجع رسیدگی کدام استان صالح است؟


بهاره توکلی پور

باسلام و وقت بخیر،خواستم تشکر کنم از موسسه حقوقی و تمام وکلای آن که با پاسخگویی وحل مشکلات حقوقی مردم تاثیر مهمی در آرامش و رفع سردرگمی ما میگذارند بسیار سپاسگزارم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.