جرم فرار از دین و مجازات آن

جرم فرار از دین و مجازات آن

جرم فرار از دین و مجازات آن

جرم فرار از دین چیست؟ تعریف فرار از دین چه می باشد؟ آیا معامله به قصد فرار از دین جرم است؟ انواع معامله فرار از دین چیست؟ چه روش هایی جهت اثبات معامله فرار از دین وجود دارد؟ مجازات جرم فرار از دین چه می باشد؟ یکی از جرائمی که نام آن قطعا به گوش شما نیز خورده است، جرم فرار از دین می باشد. در واقع قانونگذار با توجه به اهمیت این جرم، قوانین و مقررات گوناگونی را پیرامون آن وضع کرده است. به همین منظور، همه روزه اشخاص زیادی جهت مشاوره حقوقی فرار از دین با متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند. همچنین در جلسات مشاوره حقوقی فرار از دین، متقاضیان سوالات گوناگونی را از ما میپرسند که به مهمترین آنها در آغاز مقاله اشاره داشتیم. در نتیجه با توجه به اهمیت جرم فرار از دین تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به صورت کامل و تفصیلی به این موضوع و سوالات پیرامون آن بپردازیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از فرار از دین چیست؟

پیش از اینکه با جرم فرار از دین آشنا شویم بایستی به تعریف معامله به قصد فرار از دین بپردازیم. در واقع همه ما در زندگی خود دیونی داریم که بایستی آنها را پرداخت کنیم. این کاری است که مورد تایید قانونگذار می باشد. حال بسیاری از افراد هستند که با روش های گوناگون به دنبال عدم پرداخت دیون خود می باشند. یکی از این روش ها معامله به قصد فرار از دین است.

در نتیجه معامله به قصد فرار از دین عبارت است از آن معامله ای که افراد برای عدم پرداخت دیون خود آن را انجام می دهند. در واقع با این روش، دارایی آنها برای پرداخت دیونشان کافی نخواهد بود. لازم به ذکر است که این معامله می تواند در قالب های گوناگونی از جمله عقد بیع، عقد هبه، عقد صلح و عقد معاوضه انجام گیرد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

 

مشاوره حقوقی فرار از دین

 

 

معامله فرار از دین جرم است؟

اکنون که با تعریف معامله به قصد فرار از دین آشنا شدیم، بایستی ببینیم که آیا قانونگذار آن را جرم می داند یا خیر؟ با توجه به اهمیتی که معامله فرار از دین دارد قانونگذار، هم ضمانت اجرای کیفری برای آن در نظر گرفته است هم ضمانت اجرای حقوقی. در نتیجه معامله به قصد فرار از دین جرم می باشد. ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نیز این معامله را جرم می داند. همچنین ماده مذکور عنوان می کند که اگر منتقل الیه از نیت انتقال دهنده مبنی بر معامله به قصد فرار از دین آگاه باشد، به عنوان شریک جرم مجازات خواهد شد.

لازم به ذکر است که برای تحقق جرم فرار از دین شرایطی باید وجود داشته باشد که عبارتند از:

  • معامله انجام گرفته بایستی ناقل مالکیت باشد و در عمل نیز مال به طرف مقابل منتقل گردد.
  • طلبکاران باید در نتیجه این انتقال متضرر شوند. انتقال مذکور تنها در صورت جرم می باشد که مابقی اموال بدهکار پاسخگوی پرداخت دیون وی نباشد.
  • برای بدهکار بودن بدهکار رای قطعی وجود داشته باشد. در واقع با توجه به رای وحدت رویه 774 دیوان عالی کشور، محکومیت بدهکار بایستی مقدم بر زمان انجام معامله باشد.

شما می توانید سوالات خود پیرامون جرم معامله به قصد فرار از دین را از طریق مشاوره حقوقی از ما بپرسید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

نمونه شکوائیه ممانعت از حق 
سوال از وکیل کیفری 
دادخواست اعسار از محکوم به
درباره ما 

 

 

انواع معامله فرار از دین

در ادامه بررسی جرم فرار از دین بایستی به سراغ انواع معامله به قصد فرار از دین برویم. به صورت کلی معامله فرار از دین دارای دو نوع می باشد که عبارتند از:

  • معامله صوری: در این نوع از معامله، بدهکار قصدی برای انعقاد عقد و انتقال مالکیت مال مورد نظر خود ندارد و صرفاً با ظاهرسازی قصد فریب بدهکاران را دارد. این نوع از معامله با استناد به ماده 218 قانون مدنی باطل می باشد.
  • معامله واقعی: در این نوع از معامله به قصد فرار از دین همه چیز به صورت واقعی و بدون ظاهرسازی انجام می گیرد. با این تفاوت که فرد قصد دارد بدهی خود را پرداخت نکند. در چنین مواردی معامله انجام شده صحیح می باشد. با این حال، حالات گوناگونی وجود دارد که از توضیح تفصیلی آنها خودداری می کنیم.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون حالات فوق الذکر از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با بهترین وکیل فرار از دین در ارتباط باشید.

 

 

روش های اثبات معامله فرار از دین

سوال مهم دیگری که متقاضیان مشاوره حقوقی فرار از دین از ما می پرسند این است که روش های اثبات معامله فرار از دین چیست؟ به صورت کلی چهار مورد را می توان برای اثبات جرم فرار از دین مورد استفاده قرار داد که عبارتند از:

  • اقرار.
  • شهادت شهود.
  • سوگند.
  • علم قاضی.

 

 

معامله فرار از دین

 

 

لازم به ذکر است که اگر با جرم فرار از دین دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است حتماً با وکیل فرار از دین مشورت داشته باشید. در همین راستا شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

مجازات جرم فرار از دین

اکنون نوبت آن فرا رسیده که به سراغ مجازات جرم فرار از دین برویم. در همین راستا بایستی به ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی اشاره داشته باشیم. این ماده عنوان می کند: «انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکومٌ به یا هر دو مجازات می شود».

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

دانیال جمشیدی پور

معامله به قصد فرار از دین یعنی معامله ای که بدهکار (مدیون ) برای جلوگیری از توقیف اموالش توسط طلبکاران انجام می دهد تا اموال از مالکیت بدهکار خارج شود و طلبکاران نتوانند طلب خود را از آن اموال وصول کنند


محمدعلی

سلام و خداقوت من امروز که روز تعطیل رسمی بود وقت داشتم که بتونم مشاوره بگیرم چون روزهای کاری در زمان اداری امکان مشاوره ندارم چندجا تماس گرفتم کسی پاسخگو نبود اما وکیل تلفنی در زمانی کوتاه منو به وکیلشون معرفی کرد و ایشون با من تماس گرفتند ممنونم از خدمات خوبتون


ف م

در صورتی که شخصی از پرداخت بدهی خود فرار کند یا با تنظیم معامله صوری با هدف فرار از دین تمام یا بخشی از اموال خود را به نام دیگر افراد انتقال بدهد مرتکب جرم شده است. در این شرایط امکان تنظیم شکواییه برای شکایت از فرار دین برای افراد وجود دارد. بر اساس قانون مدنی ذکر هدف معامله ضرورتی ندارد. اگر هدف، انگیزه و جهت طرفین در یک معامله ذکر شود باید هدف ایشان قانونی و مشروع باشد در غیر این صورت معامله باطل محسوب خواهد شد. در صورت انجام معامله با هدف فرار از دین، معامله باطل خواهد بود. در صورتی که اشخاص اموال خود را با هدف فرار از دین به دیگری فروخته یا واگذار کرده باشند می توان شکایت فرار از دین را علیه آن ها به روش های مختلف مطرح کرد


رحمنی

معامله به قصد فرار از دین یعنی معامله ای که بدهکار (مدیون ) برای جلوگیری از توقیف اموالش توسط طلبکاران انجام می دهد تا اموال از مالکیت بدهکار خارج شود و طلبکاران نتوانند طلب خود را از آن اموال وصول کنند.


فاطمه

یکی از مراجع صالح رسیدگی به شکایت فرار از دین دادسرای محل وقوع جرم می باشد. محل وقوع جرم در طول این شکایت جایی است که معامله با هدف فرار از دین در آنجا انجام شده باشد. این مکان ممکن است محل اقامت یکی از طرفین دعوا باشد. برای برخی عناوین حقوقی همچون باطل کردن معامله صوری نیز می توان به دادگاه محل وقوع جرم یا محل اقامت مجرم مراجعه نمود.


آزاده

طرح شکایت فرار از دین حجم زیادی از پرونده های قضایی دادگاه ها را به خود اختصاص داده و بخش زیادی از این پرونده ها در رابطه با فرار از پرداخت مهریه در محاکم در حال رسیدگی هستند. متاسفانه هر روزه در محاکم قضایی شاهد طرح این دعوا هستیم از این رو باید عنوان کرد تخمین زمان آغاز و پایان طرح شکایت غیر قابل پیش بینی است و امکان تعیین زمان مشخص برای آن وجود ندارد. پیشگویی زمان پرونده های حقوقی و کیفری در زمینه های مختلف در اکثر مواقع دقیق نمی باشد اما کارشناسان و وکلای فعال در این حوزه با توجه به تجربه خود در پیگیری و انجام این پرونده ها می توانند بهترین و سریع ترین راهکار را به شما معرفی نمایند.


محمد نوربخش

معامله به قصد فرار از دین یعنی معامله ای که بدهکار (مدیون ) برای جلوگیری از توقیف اموالش توسط طلبکاران انجام می دهد تا اموال از مالکیت بدهکار خارج شود و طلبکاران نتوانند طلب خود را از آن اموال وصول کنند. در واقع اگر بدهکار اموال خود را به هر نحوی به دیگری انتقال دهد و مابقی اموال او برای پرداخت بدهی های او کافی نباشد ، معامله به قصد فرار از دین رخ داده است . انتقال مال می تواند از طریق قرارداد بیع ، قرارداد صلح ، قرارداد هبه و هرگونه عقدی که مال را منتقل می کند ، اتفاق بیفتدو شرط مهم وقوع معامله به انگیزه فرار از دین ، این است که بدهکار اموال دیگری برای پرداخت بدهی نداشته باشد و بنابراین اگر مدیون اموال دیگری داشته باشد و حتی فروش آن اموال دشوار باشد ، معاملات قبلی او را مشمول عنوان معامله با انگیزه فرار از دین نمی کند


بهنام رحمانی فرد

با سلام معامله به قصد فرار از دین با معامله صوری متفاوت می‌باشد و در معامله به دست فرار از دین رارداد بین طرفین منعقد می‌شود و مالک قصد فروش مال خویش را دارد منتها با توجه به اینکه شخص طلبکار در اینجا متضرر می‌گردد بنابراین می‌تواند جهت ابطال معامله اقدام نماید که زمانی فرار از دین محسوب می‌شود که شخص بعد از صدور حکم قطعی دادگاه اموال خویش را فروخته باشد.


قاسم رفعتی

انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکومٌ به یا هر دو مجازات می شود و در صورتی که منتقلٌ الیه نیز با علم به موضوع اقدام کرده باشد در حکم شریک جرم است


بهاره توکلی پور

سلام از موسستون بخاطر وقتی که می‌گذارید و برای حل مشکلات حقوقی مردم با کمترین هزینه تلاش میکنید سپاسگزارم.من بارها از مشاورهاتون استفاده کردم و واقعا راضی بودم. ۱


مجید

با سلام ب نظره بنده معامله به قصد فرار از دین عبارت است از آن معامله ای که افراد برای عدم پرداخت دیون خود آن را انجام می دهند. در واقع با این روش، دارایی آنها برای پرداخت دیونشان کافی نخواهد بود. لازم به ذکر است که این معامله می تواند در قالب های گوناگونی از جمله عقد بیع، عقد هبه، عقد صلح و عقد معاوضه انجام گیرد. موفق باشید والسلام


M.j sheykhi

معامله به قصد فرار از دین عبارت است از آن معامله ای که افراد برای عدم پرداخت دیون خود آن را انجام می دهند. در واقع با این روش، دارایی آنها برای پرداخت دیونشان کافی نخواهد بود. لازم به ذکر است که این معامله می تواند در قالب های گوناگونی از جمله عقد بیع، عقد هبه، عقد صلح و عقد معاوضه انجام گیرد.


مرتضی مینابی

اگر شخصی با همسرش مشکل داشته باشد و قبل از هرگونه اقدام قضایی توسط زن مرد اموالش زا به صورت صوری به برادر یا اعضای خانواده اش انتقال بدهد آیا زن میتواند اثبات کند و مهریه اش را بگیرد یا خیر؟


محمد مومني

جرم فرار از دین به اقداماتی اطلاق می‌شود که فرد بدهکار برای اجتناب از پرداخت بدهی‌های خود انجام می‌دهد، به ویژه از طریق انتقال اموال به دیگران. این عمل به عنوان "معامله به قصد فرار از دین" شناخته می‌شود و در قوانین ایران مجازات‌هایی برای آن تعیین شده است.


محمد مجد

سلام اگر درظهرنویسی انتقال دهنده بدون امضا سند تجاری رامنتقل کند دربرابر عدم پرداخت احتمالی سند تجاری درمقابل دارنده مسئول میباشد وباسایر مسئولین سنددتجاری طبق ماده ی ۲۴۹قانون تجارت مسئولیت تضامنی دارد یاخیر


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.