عده طلاق توافقی

عده طلاق توافقی

عده طلاق توافقی

عده طلاق توافقی

ممکن نیست کسی تا به امروز نام طلاق به گوشش آشنا نباشد. همه ما نام آن را شنیده ایم و برخی آن را در نزدیکان خود دیده ایم و حتی برخی از ما هم آن را تجربه کرده ایم. این پدیده، غالبا نامبارک اما رایج است. بنابراین مهم است که درباره آن اطلاعات دقیق و صحیحی داشته باشیم. در این متن برآنیم تا شما را با یکی از رایج ترین ابهامات در حیطه طلاق، آشنا کنیم و به واسطه مشاوره حقوقی آنلاین با مفاهیم عده، طلاق توافقی و عده طلاق توافقی آشنا شویم و به برخی مسائل پیرامونی و شبهه برانگیز آن هم بپردازیم.

مشاوره حقوقی طلاق

عده

عده در لغت از ریشه عدد، به معنای شمردن است و درواقع مدت معینی است که در آن مدت، زوجه از لحاظ شرعی از ازدواج با فرد دیگر منع می شود. و همان طور که از تعریف بر می آید، عده فقط مخصوص زوجه یا زن است و مرد هیچ گونه عده ای ندارد. عده می تواند ناشی از طلاق از شوهر (زوج) باشد یا به واسطه فوت زوج. قانون مدنی ایران در مواد 1150 تا 1157، درباره عده و شرایط و احکام مختلف آن صحبت کرده است.

عده در زمانی واجب می شود که نزدیکی میان زوجین صورت گرفته باشد. مگر در عده وفات و بنا بر شرایط مختلف، انواع و مدت های متفاوتی دارد. بطور مثال:

  • عده طلاق: سه دور پاکی زوجه از حیض
  • عده وفات: چهار ماه و دو روز

ممکن است درباره این پرسش شود که فلسفه قراردادن عده پس از طلاق چیست. می توان اینگونه پاسخ داد که اولا در این دوران امید به رجوع زوج و زوجه به یکدیگر و ادامه دادن زندگی مشترک است. به علاوه اینکه اگر فرزندی در میان است، از آثار طلاق والدین دچار آسیب نشود. ثانیا در این دوران باید از باردار بودن یا نبودن زوجه با گواهی پزشکی اطمینان حاصل کرد. ثالثا این دوران از مخلوط شدن نطفه ها در رحم زن جلوگیری می کند و باعث ایجاد شبهه در هویت پدر واقعی فرزند نمی شود.

در خصوص اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

طلاق

طلاق در لغت به معنای جدایی و رهایی از قید و بند است. در اصطلاح، به معنای زائل شدن عقد نکاح به واسطه قرائت صیغه طلاق است.

 طلاق انواعی دارد: رجعی و بائن

عده طلاق زنی که دارای فرزند مشترک میباشد

طلاق توافقی

همانطور که گفته شد، طلاق دو نوع است. یا رجعی است و یا بائن.

بائن به طلاق هایی می گویند که زن یا زوجه در آن ها دارای یک سری شرایط خاصی باشد. مثل اینکه زوجه   نه سالش تمام نشده باشد، یائسه باشد، بعد از عقد با شوهرش نزدیکی نکرده باشد یا برای سومین بار طلاق داده شود.

دو نوع دیگر از انواع طلاق بائن وجود دارد که «طلاق خلع» و «طلاق مبارات» نامیده می شوند. طلاق خلع زمانی است که زن نسبت به ادامه زندگی مشترک اکراه داشته باشد و مالی را (مانند مهریه) به شوهر بذل کند، تا او را طلاق دهد. درواقع طلاق بدین شکل، به نوعی معامله محسوب می شود.

طلاق مبارات، طلاقی است که هم زن و هم شوهر نسبت به ادامه زندگی مشترک، مکره باشند و زن به شوهر مالی را بذل کند تا شوهر طلاق او را بدهد.

هر طلاقی هم که غیر این ها باشد، رجعی به حساب می آید.

طبق نظر غالب، طلاق توافقی همان طلاق مبارات از دسته بائن است. هرچند برخی استدلال هایی دارند که این نوع طلاق را ذیل رجعی به حساب آورند. اما رویه و نظر غالب بر بائن بودن و مبارات بودن طلاق توافقی می باشد.

برای آشنایی بیشتر با روند عملی طلاق می توانید از مشاوره حقوقی استفاده کنید.

 

 

عده طلاق

آغاز عده طلاق از زمان جاری شدن صیغه طلاق است و طلاق باعث وجوب عده بر زن می شود مگر اینکه نزدیکی میان زوجین صورت نگرفته باشد. شرایط و احکام عده طلاق در هر قسم از اقسام آن متفاوت است و مدت عده نیز در شرایط مختلف، فرق دارد.

در دوران عده طلاق رجعی، شوهر می تواند به زن رجوع کند. یعنی با یک رفتار یا گفتار، تمایل خود را برای ادامه زندگی مشترک اعلام کند. در این حالت دیگر نیازی به جاری شدن دوباره صیغه نکاح نیست. اما در دوران عده طلاق بائن، مرد حق رجوع ندارد و اگر قصدی برای ادامه دادن زندگی مشترک است، دوباره باید صیغه نکاح جاری شود. البته در طلاق خلع و مبارات، با بازگرداندن مال به زن توسط شوهر می توان رجوع کرد.

به طور کلی عده زن سه دور پاکی او از حیض است. عده زن یائسه سه ماه است و عده ازدواج موقت، پاکی از دو حیض می باشد. عده زن یائسه در ازدواج موقت نیز، چهل و پنج روز است. عده زن باردار تا هنگام وضع حمل اوست. (در این مورد سقط جنین نیز وضع حمل محسوب می شود.) و عده زن فاقد رحم به مثابه عده زن یائسه می باشد.

عده طلاق توافقی به عنوان طلاق بائن

عده طلاق توافقی نیز که از ابتدا محل بحث ما بود، همان احکام عده طلاق بائن را دارد. زیرا طلاق توافقی، طلاق مبارات به حساب می آید و مبارات نیز ذیل بائن است. در نتیجه عده طلاق توافقی در ازدواج دائم برای زن سه دور پاکی از حیض، برای زن یائسه سه ماه، برای زن باردار تا هنگام وضع حمل است. عده طلاق توافقی در ازدواج موقت برای زن پاکی از دو حیض، برای زن یائسه چهل و پنج روز و برای زن باردار تا هنگام وضع حمل است. عده طلاق توافقی برای زن فاقد رحم نیز مانند زن یائسه حساب می شود.

عده در طلاق بائن

رویه عملی

برای صدور رای طلاق در طلاق توافقی، زوجین موظف به گذراندن سری جلسات مشاوره اجباری سازمان بهزیستی هستند و حتما باید گواهی عدم امکان سازش دریافت نمایند. بنابراین معمولا بسیاری از زوج هایی که قصد طلاق از یکدیگر را دارند، برای طی نکردن چنین فرآیندی، شوهر دادخواست طلاق می دهد و زن نیز با آن موافقت می کند.

مسئله متفاوت بعدی در رویه عملی این است که قضات قوه قضائیه و دادگاه ها معمولا در مواردیکه زن، باردار است و درخواست طلاق توافقی صورت گرفته است، تا هنگام وضع حمل زوجه رای قطعی طلاق را صادر نمی کند. و عده طلاق توافقی در مورد زن باردار معمولا بنابر صلاحدید قاضی دیده نمی شود.

با مشاوره حقوقی آنلاین و پرسش و پاسخ فوری حقوقی و مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته می توانید اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید.

 

سوالات متداول این حوزه:

  1. عده چیست؟

مدت معینی که در آن مدت، زوجه از لحاظ شرعی از ازدواج دوباره منع می شود.

  1. مدت زمان عده طلاق توافقی چقدر است؟

به مثابه طلاق بائن است.

  1. عده طلاق توافقی در صورت باردار بودن زوجه به چه صورت است؟

تا هنگام وضع حمل.

  1. عده طلاق توافقی در صورت یائسه بودن زوجه به چه صورت است؟

در ازدواج دائم، سه ماه و در ازدواج موقت، چهل و پنج روز است.

  1. عده طلاق توافقی در صورت فاقد رحم بودن زوجه به چه صورت است؟


سوالات متداول

نظرات

ملیکا محبوبی

گواهی عدم امکان سازش که دادگاه خانواده صادر میکنه نهایت باید ظرف سه ماه پس از ابلاغ رای قطعی و درصورتی که رای قطعی نشده باشد پس از قطعی شدن  رای توسط زوجین به دفتر خانه ارائه شود .اگر در این مدت ارائه نشود یا زوجین مدارک لازم را به دفتر خانه ندهند گواهی از اعتبار می افتد و همچنین توافق ها هم از اعتبار می افتد و زوجین اگر خواهان طلاق توافقی باشند باید مجدد درخواست بدهند. صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفتر خانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر انجام می گیرد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ موضوع طلاق از جمله مباحثی است که بیشتر خانواده های ایرانی دست کم یک بار با آن درگیر شده اند خصوصا از زمان گسترش فضای مجازی و افزایش دوستی های اینترنتی ،متاسفانه آمار طلاق در کشورمان بسیار افزایش یافته و از طرفی ما به ازای آن وقایع حقوقی زیادی رخ خواهد داد مانند شرایط حضانت فرزند، به اجرا گذاشتن مهریه، دادخواست تمکین ، مطالبه اجرات امثل ایام، استرداد اموالی که مربوط به هریک از زوجین می باشد و ... مضاف اینکه در کنار این مسائل ،عده زوجه در زمان طلاق و شرایط رجوع از آن از جمله مواردی است که هر کسی را مجاب می نماید تا با ارتباط با یک مجموعه کارآمد و مجرب نیاز خود را در هر ساعتی از شبانه روز بر طرف نماید که این امکان در موسسه وکیل تلفنی برای همه افراد در هر مکان و زمانی بوجود آمده تا بتواند نیاز های خود را مرتفع نماید.


مینافراهانی

باسلام یکی از انواع طلاق طلاق توافقی است که زوجین در مورد حقوق مالی و حضانت فرزند خودشان به توافق رسیده اندوپرسه طلاق خیلی زود به سرانجام میرسد.عده طلاق اگرزوجه مدخوله باشد عده ندارد.اگر مدخوله و یایسه باشد ندارد.واگر حیض ببیند و مدخوله باشد سه طهر است


Mohamad sheykhi

عده مدت زمان مشخص شده توسط قانون و شرع می باشد که زوجه پس از طلاق یا مرگ همسر خود بایستی مدتی از ازدواج مجدد خودداری نماید . معنای عده در گفته ی فقها به تربص مشهور است به معنای حالت انتظار نامیده می شود. نگه داشتن عده برای زن علاوه بر حکم قانونی می توان از آن به عنوان یک حکم شرعی نیز یاد کرد که جهت جلوگیری از اختلاط نسل می باشد زیرا مدت هایی که برای انواع عده از نظر قانونی قرار گرفته شده است، می توان اطمینان حاصل کرد که زن باردار بوده است یا خیر دومین دلیل نیز می تواند به جهت رعایت نمودن حرمت نکاحی که به هر دلیل منحل شده است باشد. تماس با وکیل دادگستری عده در نکاح دائم به لحاظ شرعی و قانونی بعد از طلاق یا فوت زوج و یا فسخ نکاح بایستی زوجه به دلایلی از جمله اختلاط نسل و حرمت ازدواج قبل برای ازدواج مجدد مدت زمانی را برای ازدواج مجدد به صورت عده نگاه دارد که در قسمت پایین به صورت جزیی به آن می پردازیم. ۱٫عده وفات شوهر در این نوع از عده بنابر متن صریح قرآن و قانون چهارماه و ده روز می باشد و در صورت حامله بودن زوجه عده تا زمان وضع حمل باقی است به شرط اینکه کمتر از چهارماه و ده روز نباشد. به عبارت دیگر یعنی چنانچه زوجه باردار باشد عده تا زمان وضع حمل است ولی اگر فاصله فوت شوهر تا وضع حمل زن کمتر از چهار ماه و ده روز باشد، عده همان چهارماه و ده روز خواهد بود. ۲-عده طلاق الف- زن باردار اگر زوج ، زوجه را در زمان بارداری طلاق بدهد ، به نظر همه مراجع عده زن باردار، تا زمان به دنیا آمدن یا سقط شدن حمل می‌باشد. یعنی اگر طلاق در ماه اول بارداری انجام شود عده حدود هشت ماه و تا زمان وضع حمل است و اگر طلاق زن باردار در هشت ماهگی از بارداری اجرا شود عده طلاق حدود یک ماه است و بعد از آن می تواند با شخص دیگری ازدواج نماید. همچنین بخوانید: طلاق در دوران بارداری ب-زن باردار نباشد نیز اگر عادت می بیند بایستی سه طهر و اگر عادت نمی بیند سه ماه عده نگاه دارد. در بیان معنای طهر چنین می توان شرح داد به پاکی از نفاسات طهر گفته می شود از این رو ، به محض زمان پاکی زوجه از حیض و نفاس ( ایام طهر) اطلاق می شود. بنابراین ایامی که زوجه خون استحاضه را میبیند نیز جزء ایام طهر بوده زیرا از حیض و نفاسات پاک گشته است. قانون در مورد عده طلاق و عده فسخ نکاح آن را سه طهر عنوان کرده مگر اینکه زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او ۳ ماه است. مشاوره حقوقی عده در دیگر اقسام طلاق از اقسام طلاق طلاق خلع و مبارات و سه طلاقه است که در آن عده هرکدام را بصورت مختصری توضیح داده ایم. ۱) طلاق خلع و مبارات و سه طلاقه مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد. طلاق خلع و مبارات را چنین می توان عنوان کرد. طلاق خلع، به عبارتی می توان آن را نمونه از طلاق‌های توافقی عنوان کرد که در آن، زوجه به دلیل کراهتی و تنفری که از زوج دارد و با توافق زوج، مالی را به او می‌بخشد تا از قید زوجیت و زندگی زناشویی با مرد رها گردد به زبان ساده تر زن می گوید مهرم حلال جانم آزاد زن می‌تواند تا قبل‌ از طلاق‌ خلع‌ و حتی‌ بعد از طلاق در مدت عده و تا قبل تمام شدن‌ آن به بذل (فدیه) رجوع کند که در این صورت، طلاق خلع به رجعی تبدیل شده و مرد می‌تواند در زمان عده به زن رجوع کند، این مطلب در مورد عده که در طلاق خلع شرح دادیم در مورد طلاق مبارات نیز صدق پیدا می کند .در مقابل طلاق خلع طلاق مبارات قرار می گیرد که کراهت و تنفر دو طرفه می باشد به این نوع طلاق مبارات است. همچنین بخوانید: طلاق در دوران بارداری ۲) سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید باشد. به زبان عامیانه در میان افراد جامعه به این نوع طلاق سه طلاق می گویند. مدت زمان عده سه طلاقه برابر با ۳ دفعه پاکیزگی یا ۳ طهر است. به عبارت دیگر اگر زنی که باردار نباشد، چند روز بعد از اجرای صیغه طلاق عادت ماهیانه شود و سپس پاک شود (پاکی اول)، دوباره عادت ماهیانه شود و پاک شود (پاکی دوم) و برای بار سوم عادت ماهیانه شود و پاک شود (پاکی سوم)، پایان این پاکی که مصادف می‌‌شود با شروع عادت ماهیانه چهارم، عده طلاق برای این زن تمام و مجوز ازدواج برای ایشان صادر می‌‌شود. عده در نکاح موقت عده بذل یا انقضای مدت را در ،نکاح موقت، در مورد زنان باردار و در مورد زنان غیر باردار را در نکاح منقطع بررسی می کنیم : الف: در نکاح منقطع یا همان صیغه نیز زن می بایست عده نگهدارد که دو طُهر است. یعنی دو مرتبه عادت ماهیانه کامل شود. مگر اینکه زن به اقتضای سن عادت‌ زنانگی نبیند که در این صورت ۴۵روز است. ب: عده زن باردار را اگر بخواهیم در ازدواج موقت شرح دهیم می توان گفت عده زن باردار مثل نکاح دائم تا زایمان و بعد از وضع حمل عده زن منقضی می شود. ج: عده زن غیر باردار اگر عادت می بیند دو طهر. طهر همان پاکی از نجاسات ( عادت ماهیانه ) است ولی اگر عادت نمی بیند چهل و پنج روز می باشد. مشاوره حقوقی چه زنانی عده طلاق ندارند ۱) طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود برای نمونه طلاق زنان باکره طلاق زنان غیر مدخوله اینگونه موارد شامل عده نمی شوند. ۲) طلاق یائسه به زنانی اطلاق می شود که از سن بارداری آنها گذشته است و احتمال باروری در این افراد بسیار کم و یا ممکن نمی باشد. ۳) زنان فاقد رحم نیز لازم به نگاه داشتن عده نیستند. فسخ نکاح طبق ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی ” عقد دائم به فسخ یا طلاق منحل می شود “ در توضیح مختصری از فسخ نکاح می توان گفت یکی از موارد انحلال نکاح است براساس عیوبی که زن و مرد دارند یا تدلیسی که در ازدواج رخ داده است و یا تخلفی که از شرط صفت صورت گرفته باشد می توان مبحث فسخ نکاح استفاده کرد ،که تفاوت‌هایی با طلاق دارد و نیازمند رعایت تشریفات مربوط به طلاق نیست از شرایط طلاق بایستی حضور دو مورد مرد عادل و همچنین خواندن صیغه طلاق انجام گیرد در صورتی که در فسخ نکاح این شرایط لازم نمی باشد، یکی از شباهت های فسخ نکاح با طلاق این است که عده فسخ نکاح و عده طلاق با هم یکسان است. همچنین بخوانید: تفاوت طلاق با فسخ نکاح چیست؟ عده نزدیکی به شبهه نزدیکی اشتباهی یک مرد با زنی که همسر او نیست و یا زنی به اعتقاد اینکه زوجه اش است نزدیکی می نماید در صورتی که آن مرد همسر او نبوده به چنین حالتی که رخ می دهد نزدیکی به شبهه می گویند. نزدیکی به شبهه از موجبات عده را در برمی گیرد، خواه زن همسر داشته باشد و خواه بی همسر باشد. از این رو، ماده ۱۱۵۷ قانون مدنی مقرر می دارد: “زنی که به شبهه با کسی نزدیکی کند، باید عده طلاق را نگه دارد”


فریبرز ذوالفقاری

با سلام عده طلاق از زمان جاری شدن صیغه طلاق است و طلاق باعث وجوب عده بر زن می شود مگر اینکه نزدیکی میان زوجین صورت نگرفته باشد. شرایط و احکام عده طلاق در هر قسم از اقسام آن متفاوت است و مدت عده نیز در شرایط مختلف، فرق دارد. در دوران عده طلاق رجعی، شوهر می تواند به زن رجوع کند. یعنی با یک رفتار یا گفتار، تمایل خود را برای ادامه زندگی مشترک اعلام کند. در این حالت دیگر نیازی به جاری شدن دوباره صیغه نکاح نیست. اما در دوران عده طلاق بائن، مرد حق رجوع ندارد و اگر قصدی برای ادامه دادن زندگی مشترک است، دوباره باید صیغه نکاح جاری شود. البته در طلاق خلع و مبارات، با بازگرداندن مال به زن توسط شوهر می توان رجوع کرد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.