مشاوره حقوقی بذل مهریه

مشاوره حقوقی بذل مهریه

مشاوره حقوقی بذل مهریه

بخشیدن یا بذل مهریه یکی از مباحث داغ حقوقی است، که نیاز به بررسی دارد. همانطور که می دانیم مرد و زن پس از عقد نکاح، نسبت به هم از برخی حقوق بهره مند می شوند. یکی از این حقوق، پرداخت مهریه توسط زوج به زوجه است. اما این حق می تواند توسط زوجه به زوج هبه شود.  البته معمولا زوجه زمانی که تمایل به طلاق توافقی داشته باشد، اقدام به هبه کردن مهریه خود می نمایند. برای این که در مورد چگونگی و شرایط بذل مهریه اطلاعات لازم را به دست آورید، بهترین راهکار برقراری ارتباط با یک مشاوره حقوقی است. بهتر است پیش از اقدام به هبه مهریه خود، اطلاعات لازم را در این خصوص به دست آورید. 

رزرو مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل


تعریف مهریه از زبان وکیل خانواده 
مهریه را باید مالی بدانیم که پس از عقد نکاح، زوجه مالک آن می شود و زوج باید آن را بپردازد. در اصل، مهریه پس از عقد بر ذمه مرد است تا زمانی که آن را به زن بپردازد. مهریه می تواند به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد. بسته به نوع مهریه، مرد باید اقدام به پرداخت آن نماید. مهریه عندالمطالبه مهریه ای است که مرد به محض تقاضای زن باید آن را بپردازد. به هیچ عنوان در این نوع مهریه، به توانایی مرد برای پرداخت مهریه توجه نمی شود. اما مهریه عندالاستطاعه به مهریه ای گفته می شود که پرداخت آن وابسته به میزان توانایی مرد برای پرداخت مهریه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع مهریه ها و شرایط پرداخت آن می توان با مشاوره حقوقی تلفنی ارتباط برقرار کرد. 

مشاوره حقوقی بذل مهریه

منظور از بذل مهریه چیست؟
به طور کلی زن تنها زمانی اقدام به بخشیدن مهریه خود می نماید، که قصد طلاق توافقی داشته باشد. طلاق های توافقی به گونه ای هستند که زن با بذل مهریه خود، از مرد تقاضا می کند که او را طلاق دهد. البته لازم به ذکر است که در چنین شرایطی، زن برای رهایی از زندگی مشترک اقدام به بخشیدن مهریه خود می نماید.
اما می تواند در مدت زمان عده، به مهریه خود رجوع کند. یعنی مهریه ای که به مرد بخشیده است را از او طلب کند. البته این اقدام منجر به تبدیل طلاق نیز می شود. به این صورت که مرد قادر خواهد بود در مدت زمان عده مجددا به همسر خود رجوع کند. اما در صورت عدم رجوع بعد از بخشیدن مهریه، طلاق صحیح خواهد بود. 
افراد بسیاری در کشور وجود دارند که در خصوص بذل مهریه شرایط و نحوه انجام ان اطلاعاتی ندارند. آنها می توانند از طریق مشاوره حقوقی آنلاین به تمام سوالات و ابهامات خود در این خصوص پاسخ دهند.  

مشاوره حقوقی از طریق واتساپ
 

آیا امکان دریافت مهریه پس از بذل آن وجود دارد؟ 
همانطور که پیش از این بیان نمودیم، زن می تواند پس از بخشیدن مهریه اقدام به دریافت آن از مرد نماید. اما برای این کار شرایط خاصی وجود دارد. لازم است حتما رجوع از بذل مهریه در مدت زمان عده زن بعد از طلاق باشد و طلاق او نیز رجعی خواهد شد. یعنی مرد می تواند هر زمان که بخواهد و تمایل داشته باشد به همسر خود رجوع کند. لازم است زوجه پیش از اقدام به بخشیدن مهریه، این نکته را بداند که دیگر نمی تواند به آن رجوع کند. مگر بسته به شرایط خاص، یا تمایل شخصی. افرادی که در این خصوص اطلاعاتی ندارند، می توانند با مشاوران حقوقی ارتباط برقرار نمایند. پرسش و پاسخ فوری حقوقی توسط مشاوران انجام می شود و اطلاعات لازم در اختیار شخص مورد نظر قرار خواهد گرفت. 

بذل شفاهی مهریه کفایت می کند یا باید ثبت شود؟ 
به طور کلی زن می تواند به صورت شفاهی اقدام به بذل مهریه خود نماید و نیازی به هیچ شاهدی هم ندارد. اما عرف جامعه برای بخشیدن مهریه شرایط خاصی مقرر نموده است. لازم است زن برای این کار به همراه پدر یا برادرش به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کند. سپس اقدام به امضای سند بخشش مهریه نماید. 
پس زن می تواند به هر روشی اقدام به بخشیدن مهریه خود نماید. اما در صورتی که تمامی شرایط قانونی آن مد نظر قرار گرفته شده باشد. در غیر این صورت ممکن است مشکلات زیادی برای زن پیش آید. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی، بهترین راهکار دریافت مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته از وکلا و مشاوران با تجربه و متخصص است. 

مشاوره حقوقی دعاوی خانواده
مشاوره فوری با وکلای تلفنی 
مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل طلاق 
مشاوره حقوقی با وکیل مهریه 


مشاوره حقوقی چگونگی بذل مهریه 
زوجه لازم است پیش از آنکه اقدام به بخشیدن مهریه خود نماید، ابتدا با یک مشاور حقوقی ارتباط برقرار نماید. به طور کلی در برخی موارد زن می تواند پس از بخشیدن مهریه خود، رجوع کند. اما در برخی موارد نیز این امکان دیگر برای زن وجود ندارد. یکی از این موارد صلح کردن مهریه در عوض چیزی است. 
 یعنی اگر زن در عوض به دست آوردن چیزی به صورت عقد صلح، مهریه خود را بخشیده باشد، دیگری نمی تواند به آن رجوع کند. پس برای جلوگیری از بروز هرگونه خطایی، زوجه بهتر است با یک مشاور حقوقی مشورت نماید. 

برای بذل مهریه اجازه پدر لازم است؟ 
از آنجایی که معمولا خانم ها در زمان طلاق دچار احساسات زودگذر می شوند، لازم است برخی از اعمال آنها با اجازه پدر انجام شود. یکی از این اعمال بخشیدن مهریه است. به طور کلی زن باید برای بخشیدن مهریه خود، از پدر اجازه دریافت کند. موارد بسیاری وجود داشته است که زن بدون اجازه پدر یا برادر خود اقدام به بخشیدن مهریه نموده است. پس از  آن مشکلات بسیاری برای دفترخانه ای که بدون اجازه پدر اقدام به بذل مهریه نموده است، پیش می آید. علاوه بر آن زن و پدر او نیز درگیر مشکلات بیشتری می شوند. از این رو لازم است پیش از اقدام به بخشیدن مهریه، حتما در مورد آن با یک فرد متخصص ارتباط برقرار نمود.

 


سوالات متداول

نظرات

سجاد جداخانلو

سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه دوستان و عزیزان ... طلاق در کشور ما انواعی دارد که یکی از بهترین آ ها طلاق توافقی است و آن در جایی است که زوجین ضمن حفظ احترامات فی مابین در خصوص مباحث مختلفی از جمله حقوق مالی توافق میکنند و محترمانه از یکدیگر جدا میشوند . به امید روزی که ازدواج با دانش قبلی باشد تا دیگر شاهد طلاق ها نباشیم و اگر هم طلاق به صلاح است یک جدایی مسالمت آمیز باشد .


سحر نیک پور

با سلام و عرض ادب، زن می تواند پس از بخشیدن مهریه اقدام به دریافت آن از مرد نماید. اما برای این کار شرایط خاصی وجود دارد. لازم است حتما رجوع از بذل مهریه در مدت زمان عده زن بعد از طلاق باشد و طلاق او نیز رجعی خواهد شد. یعنی مرد می تواند هر زمان که بخواهد و تمایل داشته باشد به همسر خود رجوع کند. لازم است زوجه پیش از اقدام به بخشیدن مهریه، این نکته را بداند که دیگر نمی تواند به آن رجوع کند. مگر بسته به شرایط خاص، یا تمایل شخصی. افرادی که در این خصوص اطلاعاتی ندارند، می توانند با مشاوران حقوقی ارتباط برقرار نمایند. پرسش و پاسخ فوری حقوقی توسط مشاوران انجام می شود و اطلاعات لازم در اختیار شخص مورد نظر قرار خواهد گرفت.


علیرضا محمدی

سلام خسته نباشید میگم بابت زحمات شبانه روزی که برای تولید محتوای کاربردی و نفید و علمی در سایت میکشید. من بیشتر مقالات سایت خوب شمارو دنبال میکنم و از طریق همین مقالات به اطلاعات خوبی دست پیدا کردم. امروز برای اولین بار مشاوره تلفنی هم دریافت کردم. واقعا سرعت و کیفیت مشاوره ها بسیار قابل قبول بود. جا داره از مدیریت موسسه جناب آقای دکتر توکلی و همکاران خوبشون تشکر کنم که باعث شدید دسترسی به وکلای مجرب در کل کشور آسان شود


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه محترم وکیل تلفنی .بخشیدن یا بذل مهریه یکی از مباحث داغ حقوقی است، که نیاز به بررسی دارد. همانطور که می دانیم مرد و زن پس از عقد نکاح، نسبت به هم از برخی حقوق بهره مند می شوند. یکی از این حقوق، پرداخت مهریه توسط زوج به زوجه است. اما این حق می تواند توسط زوجه به زوج هبه شود. البته معمولا زوجه زمانی که تمایل به طلاق توافقی داشته باشد، اقدام به هبه کردن مهریه خود می نمایند. برای این که در مورد چگونگی و شرایط بذل مهریه اطلاعات لازم را به دست آورید، بهترین راهکار برقراری ارتباط با یک مشاوره حقوقی است. بهتر است پیش از اقدام به هبه مهریه خود، اطلاعات لازم را در این خصوص به دست آورید.


مینافراهانی

باسلام مهریه یکی از حقوق زوجه است که با وقوع عقد نکاح زوجه مالک ان میشود.همانطور که میتواند ان راهرلحظه مطالبه کند،میتواند ان را به شوهر هبه یا ابرا کند.معمولا برای طلاق توافقی زوجه تمام یا قسمتی از مهریه خود لا میبخشد تا شوهراورا طلاق دهد.


سهند مهدی پور

سلام به هیچ عنوان در این نوع مهریه، به توانایی مرد برای پرداخت مهریه توجه نمی شود. اما مهریه عندالاستطاعه به مهریه ای گفته می شود که پرداخت آن وابسته به میزان توانایی مرد برای پرداخت مهریه است


ریحانه یاری

بذل مهریه، در واقع، همان هبه است، و رجوع از بذل نیز ممکن است، حتا اگر بذل به موجب سند رسمی (در دفترخانه اسناد رسمی) واقع شده باشد، مگر اینکه ابراء یا بخشش طلب صورت بگیرد، که در این صورت، قابل رجوع نخواهد بود. اقرار به دریافت مهریه از طرف زن نیز معتبر است اما اگر نادرستی این اقرار محرز گردد، اعتباری نخواهد داشت، گرچه ممکن است دادگاه اقرار به دریافت مهریه را «ابراء» قلمداد کند و ابراء، غیر قابل رجوع است.در طلاق توافقی، اگر زن مهریه اش را بذل کند، تا سه ماه بعد از ثبت صیغه طلاق در دفترخانه اسناد رسمی، می تواند رجوع کند؛ در مقابل، مرد میتواند به ازدواج رجوع کند. گرچه طلاق توافقی قابل رجوع نیست اما در این حالت خاص، امکان رجوع مرد به ازدواج وجود دارد. برای اینکه زن نتواند به مهریه رجوع کند، معمولاً، در دادنامه طلاق توافقی، یا در هنگام ثبت صیغه طلاق در دفترخانه طلاق، زن حق رجوع به مهریه را از خود سلب و ساقط می نماید.


Mohamad sheykhi

بذل مهریه بذل مهریه، در واقع، همان هبه است، و رجوع از بذل نیز ممکن است، حتا اگر بذل به موجب سند رسمی (در دفترخانه اسناد رسمی) واقع شده باشد، مگر اینکه ابراء یا بخشش طلب صورت بگیرد، که در این صورت، قابل رجوع نخواهد بود. اقرار به دریافت مهریه از طرف زن نیز معتبر است اما اگر نادرستی این اقرار محرز گردد، اعتباری نخواهد داشت، گرچه ممکن است دادگاه اقرار به دریافت مهریه را «ابراء» قلمداد کند و ابراء، غیر قابل رجوع است. رجوع از بذل مهریه در طلاق توافقی در طلاق توافقی، اگر زن مهریه اش را بذل کند، تا سه ماه بعد از ثبت صیغه طلاق در دفترخانه اسناد رسمی، می تواند رجوع کند؛ در مقابل، مرد میتواند به ازدواج رجوع کند. گرچه طلاق توافقی قابل رجوع نیست اما در این حالت خاص، امکان رجوع مرد به ازدواج وجود دارد. برای اینکه زن نتواند به مهریه رجوع کند، معمولاً، در دادنامه طلاق توافقی، یا در هنگام ثبت صیغه طلاق در دفترخانه طلاق، زن حق رجوع به مهریه را از خود سلب و ساقط می نماید. رجوع از بذل بعد از فوت شوهر ماده ۸۰۵ قانون مدنی: «بعد از فوت واهب یا متهب رجوع ممکن نیست.» بنابر این، اگر زنی مهریه خود را بذل کند، بعد از فوت همسرش نمی‌تواند به مهریه رجوع کند. اسقاط حق رجوع از بذل مهریه حق رجوع قابل اسقاط (ساقط کردن) است؛ در عمل نیز دادگاهها، حق رجوع را قابل اسقاط می دانند. در باره بذل مهریه به طور کلی و خلاصه، باید گفت که بذل عین معین در قالب هبه صورت می گیرد و بذل دین در قالب ابراء؛ هبه قابل رجوع است (مگر موارد خاص مذکور در ماده ۸۰۳ قانون مدنی) اما ابراء قابل رجوع نمی باشد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.