وکیل مهریه

وکیل مهریه

وکیل مهریه 

مهریه قرار دادن ارز های دیجیتال منطقی است یا خیر؟

 

مشاوره حقوقی ارز دیجیتال

 

حال با این تعریف آیا ارز دیجیتال مال است ؟ بله مال است. ( هر چند در این مورد هم سخنان ضد و نقیض وجود دارد ) . اما اینکه آیا میتوان این نوع مال را به عنوان مهریه قرار داد یا خیر از منظر فقها و قانون جای بحث و تردید دارد . ماده 1079 قانون مدنی میگوید : مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آنها بشود معلوم باشد  . بسیاری از فقها نیز مانند آیت الله مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی و وحید خراسانی و همینطور آیت الله هاشمی شاهرودی اظهار دارند که ورود در این معاملات و یا خرید و فروش آن و یا مهر قرار دادن آن محل اشکال و تردید است .( برخی نیز معتقدند که معاملات ارز دیجیتال مخالف با نظم عمومی است به این دلیل که قمار در فضای مجازی محسوب میشود و بنابراین باطل است ) همینطور باید به این موضوع توجه داشت که ارز دیجیتال نرخ ثابتی ندارد و همواره دستخوش تغییر است و ممکن است در نهایت به ضرر زوجه تمام شود. با توجه به مطالب فوق و با نگرش از منظر منطق مهریه قرار دادن ارز دیجیتال خیلی نمیتواند محکم و اطمینان بخش باشد . لذا توصیه میشود اگر زوجین قصد این عمل را دارند حتما با وکیل تخصصی مهریه مشاوره داشته باشند که مبادا در آینده دچار مشکلات عدیده ای شوند . موسسه وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی اماده خدمت رسانی به مردم عزیز است.

 

مشاوره تعیین اصولی مهریه

مهریه در طلاق توافقی

یکی از انواع طلاق و البته ساده ترین و سریع ترین راه طلاق طلاق توافقی است. در طلاق توافقی که از اسم آن پیداست زن و مرد با یکدیگر برای جدایی توافق میکنند. حال در این توافق ممکن است امتیازات یا اموالی رد و بدل شود . میدانیم که مهریه حق مسلم و محرز زن است و هیچکس تحت هیچ شرایطی نمیتواند مهریه زن را از بین ببرد و یا پرداخت نکند . قانونگذار به طور کلی طبق قانون مدنی این اختیار را به مرد داده است که میتواند با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید بدون اینکه نیاز به شرط یا ثابت کردن چیزی باشد . هر زمان که خواست میتواند دادخواست مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش دهد و متعاقب آن طلاق را ثبت کند . اما زن با این وسعت در خصوص طلاق اختیار ندارد . یعنی اصولا زن نمیتواند برای طلاق اقدام کند مگر اینکه عسر و حرج ( سختی غیر قابل تحمل ) را ثابت کند که اثبات این موضوع نیز کمی  دشوار است . در این لحظه زن اولین کاری که میکند به همسرش پیشنهاد میدهد که برای طلاق توافق کنند . معمولا ( نه همیشه ) در این مواقع زن از بخشی از مهریه خود گذشت میکند و آن را به مرد میبخشد . در ازای طلاق توافقی بخشی از مهریه را میبخشد . نرخ یا توافق ثابت و مشخصی در این خصوص وجود ندارد بلکه همه چیز بستگی به توافق زن و مرد دارد . ممکن است خانمی مهریه اش 500 عدد سکه باشد و تمام آن را نیز بگیرد و به صورت توافقی جدا شوند یا ممکن است مثلا 250 عدد آن را بگیرد و بقیه را ببخشد و یا ممکن است صرفا یک منزل بگیرد و بقیه مهریه را ببخشد و یا ممکن است در ازای دریافت حضانت دائمی فرزند مشترک مهریه خود را جزئا یا کلا ببخشد . پس در نتیجه همه چیز بستگی به نوع توافق زن و مرد دارد . جهت دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مهریه طلاق توافقی

مهریه در خلع و مبارات

طلاق به دو صورت طلاق بائن و طلاق رجعی است. اگر طلاق رجعی باشد مرد در مدت عده حق رجوع دارد ( یعنی میتواند مجددا رابطه زوجیت را برقرار کند ) اما در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست ( یعنی به محض جاری شدن صیغه طلاق جدایی به صورت کامل و دائم اتفاق می افتد و مرد نمیتواند رجوع کند ) . حال این طلاق بائن انواعی دارد که دو مورد آنها عبارت اند از طلاق خلع و مبارات . بسیار سوال میشود که طلاق خلع و مبارات چیست و تکلیف مهریه در آن ها به جه صورت تعیین میشود و ... . طلاق خلع : یعنی زن به دلیل کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد . حال این مالی که به شوهر می دهد باید چه مقدار باشد ؟ ممکن است دقیقا عین مهریه باشد ( یعنی مثلا اگر مهریه زن 110 سکه است زن 110 عدد سکه به مرد میدهد ) یا ممکن است معادل مهریه باشد ( یعنی مثلا به میزان 100 سکه پول به شوهر بدهد ) یا حتی ممکن است بیشتر از مهریه باشد یا کمتر باشد . به این مالی که زن به مرد میدهد اصطلاحا فدیه یا عوض میگویند . حال این فدیه باید مالیت داشته باشد ( یعنی مفید باشد و قابل تملک باشد ) وگرنه باطل است . یک نکته مهمی که وجود دارد این است که زن حق رجوع از فدیه را دارد . یعنی میتواند اصطلاحا پشیمان شود و مالی را که به شوهر داده است پس بگیرد . البته در این صورت شوهر هم حق رجوع به زن را مجددا دارا میشود و میتواند دوباره رابطه زوجیت را برقرار کند . طلاق توافقی معمولا ( نه همیشه ) از نوع طلاق خلع است . باید توجه داشت که بخشش مهریه یا دادن مال به شوهر وسیله جلب رضایت مرد است برای طلاق و مرد اجباری به قبول بذل مهریه ندارد ( یعنی میتواند قبول نکند ) .  طلاق مبارات چیست و مهریه در آن چه وضعیتی دارد ؟ طلاق مبارات یعنی زن و مرد هر دو نسبت به هم کراهت دارند ( در طلاق خلع فقط زن نسبت به مرد کراهت دارد اما در مبارات کراهت از جانب هر دو طرف است ) . تکلیف مهریه چیست ؟ در این صورت اگر زن به مرد مالی میدهد این مال نباید به هیچ وجه بیشتر از میزان مهریه باشد ( در صورتی که در طلاق خلع میتوانست بیشتر باشد ) . با توجه به نکات فوق میتوان اینگونه برداشت کرد که در طلاق خلع و مبارات زن مهریه خود را به شوهر میبخشد یا حتی در فرضی بیشتر از میزان مهریه را به مرد میدهد که رضایت او را برای طلاق جلب کند . یکی از تخصص های وکیل وصول مهریه این است که میتواند با حفظ منافع زوجه او را در رسیدن به هدف نهایی خود یاری میکند و فنون مذاکره را به نحو صحیح و کامل بلد است . موسسه وکلای تلفنی با وکلای مجرب و دوره دیده خود آماده خدمت رسانی به مردم است .

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

 

تکلیف مهریه در صورت عدم تعیین آن چیست؟

در نکاح موقت، مهریه باید تعیین شود و اگر تعیین نشود عقد باطل است . ولی در نکاح دایم میتوان مهریه را در حین عقد تعیین نکرد . حال اگر مهریه تعیین نشود و نزدیکی نیز صورت بگیرد تکلیف مهریه چیست ؟ در این صورت زن مستحق مهرالمثل است ( مهرالمثل یعنی با توجه به اوضاع زن و عرف محل مهریه برای او تعیین میشود ) . حال اگر مهریه تعیین نشود و نزدیکی هم صورت نگیرد و زن فوت کند تکلیف مهریه چیست ؟ در این صورت زن مستحق مهریه نیست یعنی هیچ مهری به زن تعلق نمیگیرد . مورد دیگر این است که اگر مهریه تعیین نشود و نزدیکی هم صورت نگیرد و زوجین از یکدیگر طلاق بگیرند حال تکلیف مهریه چیست ؟ آیا چیزی به زن تعلق میگیرد ؟ در این صورت یک نوع دیگر از مهریه به نام مهرالمتعه به زن تعلق میگیرد ( برای تعیین میزان مهرالمتعه اوضاع مالی مرد را مد نظر قرار میدهند ) .

 

اموزش تعیین مهریه در صیغه موقت

تکلیف مهریه در صورت طلاق قبل از نزدیکی

امروزه شاهد یک موضوع بسیار رایج در حوزه خانواده هستیم . اینکه زن و مرد عقد میکنند و مهریه را نیز تعیین میکنند اما در طول دوران نامزدی زمانی که با روحیات یکدیگر و فرهنگ و اخلاق یکدیگر بیشتر آشنا میشوند پی به این مسئله میبرند که با هم تفاهم ندارند و در نهایت تصمیم به جدایی و طلاق میگیرند . در این صورت سوال پر تکرار و رایج از سوی هر دو طرف این است که آیا در این وضعیت مهریه به زوجه تعلق میگیرد ؟ اگر میگیرد به چه میزان ؟ اینکه مهریه به زوجه تعلق میگیرد یا خیر قطعا تعلق میگیرد زیرا مهریه حق مسلم و محرز زوجه است . اما نکته مهمی که وجود دارد این است که آیا تمام مهریه به زوجه تعلق میگیرد ؟ این موضوع بستگی به ایجاد رابطه جنسی و زناشویی دارد . اگر زوجین بعد از عقد و قبل از طلاق رابطه جنسی برقرار کرده باشند مهریه به صورت کامل به زوجه تعلق میگیرد و مرد باید مهریه را تماما به زوجه پرداخت کند. ولی اگر بعد از عقد و قبل از طلاق رابطه جنسی برقرار نشده باشد و عقد بوجود آمده به طلاق منجر شود مهریه زوجه نصف میشود . یعنی اگر مثلا مهریه 200 عدد سکه تمام بهار آزادی بوده است در این صورت مهریه نصف میشود و 100 عدد سکه به زن تعلق میگیرد . حال اگر شوهر قبل از طلاق تمام مهر را به زوجه داده بود و بدون نزدیکی طلاق گرفتند تکلیف مهریه پرداخت شده چیست ؟ در این صورت شوهر حق دارد مازاد بر نصف مهریه را عینا از زوجه پس بگیرد و اگر عین آن نیست مثل آن یا قیمت آن را پس بگیرد . شما می توانید از خدمات مشاوره حقوقی انلاین رایگان و یا مشاوره حقوقی تلفنی موسسه وکلای تلفنی استفاده نمایید.

 

مهریه قبل از دخول

توقیف اموال زوج برای مهریه

یکی از موضوعات بسیار مهم و رایج جامعه کنونی بحث توقیف اموال مدیون است . بسیاری از بانوان محترم این سوال را دارند که آیا میشود اموال مرد را برای مهریه توقیف کرد ؟ چه زمانی میتوان اموال را توقیف کرد ؟ چگونه باید توقیف کنیم ؟ به چه میزان میشود توقیف کرد ؟ اصلا چرا باید توقیف کنیم ؟ اگر توقیف کنیم عین آن اموال به زن میرسد ؟ زن  در چند زمان مختلف میتواند اموال مرد را بابت مهریه توقیف کند . الف - بعد از اینکه زوجیت و مدیون بودن مرد بابت مهریه به زن ثابت شد و حکم نیز صادر شد طبق قانون اجرای احکام مدنی در صورتی که محکوم علیه ( شوهر ) حکم دادگاه  را اجرا نکند ( یعنی مهریه را پرداخت نکند ) و قراری هم برای پرداخت مهریه نگذارد و یا خودش مالی را برای پرداخت معرفی نکند محکوم له ( زن ) میتواند درخواست کند که از اموال شوهر معادل مهریه توقیف شود .  ب زوجه میتواند قبل از اقامه دعوای مهریه از طریق قرار تامین خواسته اموال شوهر را توقیف کند . یعنی بدون اینکه شوهر متوجه شود و بدون اینکه مستقیما برای مهریه به دادگاه مراجعه شود از قبل اموال شوهر را توقیف کنیم که مبادا آن ها را بفروشد یا به نام شخص دیگری بزند . البته باید توجه کرد که عین این اموال از ابتدا به زن داده نمیشود بلکه بعد از صدور حکم به پرداخت مهریه اگر مرد مهریه را پرداخت نکند از طریق اموال توقیف شده مهریه زن پرداخت میشود . از طریق اجرای ثبت نیز میتوان اموال مرد را در کوتاه ترین زمان ممکن توقیف کرد . البته باید توجه داشت که توقیف اموال مرد باید به میزان مهریه باشد نه بیشتر از آن . یعنی اگر مهریه 110 عدد سکه است ما نمیتوانیم بیشتر از ارزش 110 سکه از اموال مرد را توقیف کنیم . پس میزان توقیف اموال باید به میزان مهریه باشد نه بیشتر از آن .

 

مشاوره حقوقی مهریه

ممنوع الخروج کردن زوج برای مهریه

موضوعی که جدیدا خیلی کاربردی شده است و سوال های زیادی در خصوص آن مطرح میشود بحث ممنوع الخروج کردن شوهر از کشور بابت عدم پرداخت مهریه است . سوالی که وجود دارد این است که آیا میشود شوهر را ممنوع الخروج کرد ؟ پس از درخواست زوجه برای پرداخت مهریه و ثابت شدن زوجیت و مهریه و عدم پرداخت مهریه دادگاه حکم به پرداخت مهریه را صادر میکند . بعد از قطعی شدن حکم دادگاه مبنی بر پرداخت مهریه زوجه باید تقاضای صدور اجراییه کند . در این زمان اگر زن بخواهد شوهر را از کشور ممنوع الخروج کند باید از مرجع اجرا کننده رای تقاضا کند و این مرجع باید به صرف تقاضای زوجه قرار ممنوع الخروج بودن محکوم علیه ( شوهر ) را صادر کند . این قرار تا زمان اجرای رای یا ثابت شدن اعسار شوهر یا جلب رضایت زن یا سپردن تامین مناسب به قوت خود باقی است . پس نتیجه میگیریم طبق قانون زن میتواند شوهر را به دلیل عدم پرداخت مهریه ممنوع الخروج کند .برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

چگونگی درخواست تعدیل اقساط مهریه

بعد از اینکه زن درخواست پرداخت مهریه را کرد دادگاه در این خصوص حکم صادر میکند و شوهر را محکوم به پرداخت مهریه به زن میکند . حال اگر شوهر توانایی مالی نداشته باشد که مهریه را پرداخت کند باید دادخواست اعسار تقدیم دادگاه صادر کننده رای کند . دادگاه پس از بررسی شرایط و دلایل مرد اگر اعسار و عدم تمکن مالی وی را  تشخیص داد حکم به پرداخت اقساطی مهریه میکند.حال ممکن است تعیین میزان اقساط باب میل شوهر یا زن نباشد .طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی : هر یک از محکوم له ( زوجه ) یا محکوم علیه ( زوج ) میتوانند با تقدیم دادخواست تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند . دادگاه با عنایت به نرخ تورم بر اساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد محکوم علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام میکند .

 

آموزش گام به گام تقسیط مهریه در اداره ثبت

نحوه برداشت اقساط مهریه از حقوق زوج

بعد از اینکه زن درخواست مهریه کرد ( از طریق اجرای ثبت یا دادگاه ) و زوجیت و عدم پرداخت مهریه ثابت شد دادگاه با صدور حکم، مرد را به پرداخت مهریه محکوم میکند . حال اگر مرد توانایی پرداخت یک جا داشته باشد که خب در اینجا مشکلی بوجود نمی آید ولی اگر تمکن مالی نداشته باشد باید دادخواست اعسار بدهد . زن این اختیار را دارد که قبل از صدور حکم دادگاه یا بعد از آن یا در زمانی که مرد ادعا میکند مالی ندارد از محل اشتغال مرد حقوق دریافتی وی را توقیف کند . حال سوالی که در اینجا وجود دارد این است که تا چه میزان از حقوق دریافتی مرد توقیف میشود ؟ طبق قانون اجرای احکام مدنی از حقوق و مزایای مرد در صورتی که دارای فرزند باشد ( چه از همسر سابق خود چه از همسر فعلی خود )  یک چهارم توقیف میشود و این مبلغ از حقوق مرد کسر میشود و مستقیما توسط کارفرمای مرد ماهانه  به شماره حساب اعلامی زوجه واریز میشود . حال اگر مرد هیچ فرزندی نداشته باشد یک سوم از حقوق و مزایای دریافتی وی توقیف می شود و هر ماه این مبلغ از حقوق مرد کسر و مستقیما توسط کارفرما به شماره حساب اعلامی زوجه واریز می شود .

 

بهترین وکیل مهریه

اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت

طبق قانون مدنی زن درست از زمان انعقاد عقد مالک مهریه می شود و می تواند هر تصرفی که بخواهد در آن بنماید . ممکن است همان لحظه مهریه را مطالبه کند یا ممکن است چند ماه بعد یا چند سال بعد . حال زوجه از چه طریق و چگونه باید مهریه خود را مطالبه کند ؟ دو راه وجود دارد که زن بتواند رسما مهریه خود را از شوهر مطالبه کند . الف اجرای ثبت . ب دادگاه خانواده . هر کدام از این دو راه مزایا و معایب خود را دارد . مثلا اگر از طریق دادگاه مراجعه شود باید هزینه دادرسی زیادی را پرداخت کند اما اگر از طریق اجرای ثبت اقدام کند این هزینه به مراتب کمتر میشود. اگر از طریق اجرای ثبت اقدام کند در مدت در مدت خیلی کوتاهی خواسته وی ثبت و اجرا میشود ولی اگر از طریق دادگاه اقدام کند باید دادخواست تقدیم کند و منتظر تعیین شعبه و تعیین جلسه و برگزاری جلسه و صدور رای و قطعی شدن رای و صدور اجراییه باشد که خب مدت زیادی را باید منتظر بماند . اما یکی از معایب اجرا از طریق اجرای ثبت این است که مثلا اگر سکه در لحظه اجرا گذاشتن 12 میلیون تومان باشد و در زمان پرداخت مثلا بشود 14 میلیون تومان همان 12 میلیون تومان لحظه درخواست محاسبه میشود نه به نرخ روز . در حالی که در دادگاه همواره به نرخ روز محاسبه میشود . حال سوال این است که اگر بخواهیم از طریق اجرای ثبت مطالبه مهریه کنیم باید چه کنیم ؟ در این لحظه باید به همان دفترخانه ای که عقد ازدواج در آن منعقد شده است مراجعه شود و به صورت کتبی این تقاضا مطرح شود و با انجام کارهای اداری و ارجاع به اجرای ثبت این امر میسر خواهد شد . لذا یکی از مهمترین فواید مطالبه از طریق اجرای ثبت این است که در زمان کوتاهی خواسته شما که همان مطالبه مهریه یا توقیف اموال است به اجرا در می آید و همینطور با هزینه به مراتب کمتری نسبت به دادگاه .

 

مطالبه مهریه چیست؟

 

وکیل مهریه خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

زمانی که زوجه تصمیم به وصول مهریه میگیرد به دلیل پیچیدگی ها و چالش های فراوان این مسیر توصیه می شود حتما با وکیل تخصصی مهریه همراه شود . حال سوالی که پیش می آید این است که وکیل تخصصی مهریه باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟ در وهله نخست وکیل مهریه باید بتواند روانشناس خوبی باشد . یعنی با توجه به حالات و روحیه زوجه بتواند اوضاع روحی و انگیزه وی را بهبود ببخشد و او را از نگرانی و دلهره به نحو صحیح و درست و البته منطبق با قانون رهایی ببخشد . نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که نباید امید واهی و بی ارزش به زوجه بدهد و هر سخنی که در خصوص پرونده به زبان می آورد باید منطبق با قانون و قابل اجرا باشد در غیر این صورت در نهایت زوجه زمانی که متوجه شود راه به جایی نمیبرد با ضربه روحی سنگینی مواجه میشود . نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که وکیل تخصصی مهریه یک مذاکره کننده خوب باید باشد و فنون مذاکره و تشکیل جلسه را بلد باشد زیرا گاهی ممکن است با تشکیل جلسه و مذاکره با زوج یا نماینده یا وکیل وی بتواند قبل از اقدامات قضایی و حقوقی نتیجه مطلوب را کسب کند و همینطور بتواند از این هنر خود در جلسه دادرسی به نحو صحیح و کامل استفاده کند . یکی دیگر از ویژگی های وکیل مهریه خوب این است که با پیچ و خم و چالش های در مسیر آشنا باشد . یعنی بتواند پیش بینی کند که چه سرنوشت یا مسیری در انتظار پرونده است و با همین پیش بینی بتواند اقدام متقابل انجام دهد . گاه ممکن است اتفاق هایی پیش بیاید که اگر زن وکیل نگیرد یا وکیل تخصصی مهریه نگیرد نتواند راهکار مناسب ارائه کند و در نهایت حق مسلم وی پایمال شود . وکیل مهریه باید راه های رسیدن به هدف را خوب بشناسد . بداند کدام مسیر زودتر زوجه را به هدف خود که وصول مهریه است می رساند . به مراحل و مراتب اداری آگاهی کامل داشته باشد . در خصوص مبحث مهریه و تبعات و آثار و انواع مهریه به قانون مسلط باشد و همینطور نسبت به چگونگی توقیف اموال و اینکه به کدام مرجع باید مراجعه کند آگاه باشد . در همین راستا موسسه وکلای تلفنی با سابقه ای درخشان در این عرصه و با کسب رضایت عمومی هم میهنان عزیز مفتخر است به تمامی عزیزان داخل یا خارج از کشور اعلام کند که با همکاری وکلای مجرب و متخصص و دوره دیده خود آماده خدمت رسانی و احقاق حقوق شما است .

 

در چه صورتی اعسار زوج برای پرداخت مهریه پذیرفته میشود؟

طبق قانون مدنی زن دقیقا از لحظه انعقاد عقد مالک مهریه می شود و می تواند هر زمان که خواست آن را مطالبه کند و شوهر در این خصوص به زوجه بدهکار است . حال ممکن است زن دقیقا یک روز بعد از عقد مهریه اش را بخواهد یا چند ماه بعد یا چند سال بعد . زمانی که زن در خصوص مهریه رسما و قانونا اقدام کرد و زوجیت و عدم پرداخت مهریه برای مرجع قضایی ثابت شد دادگاه ضمن محکوم کردن زوج حکم به پرداخت مهریه را می دهد . بعد از قطعی شدن حکم زن باید درخواست صدور اجراییه کند . زمانی که اجراییه صادر شد به مرد 10 روز مهلت میدهند که حکم را که همان پرداخت مهریه است اجرا کند و اگر ظرف 10 روز اجرا نکند زن می تواند اموال وی را توقیف کند . در همان اجراییه به مرد گفته میشود که اگر توان پرداخت مهریه را ندارد باید ظرف 1 ماه از تاریخ صدور اجراییه دادخواست اعسار به دادگاه بدهد و اگز ظرف 1 ماه حکم را اجرا نکند و دادخواست اعسار هم ندهد و قراری نیز برای پرداخت مهریه با زن نگذارد زن میتواند حکم جلب شوهر را بگیرد . جال اگر ظرف 1 ماه مرد دادخواست اعسار داد و مدعی شد که توان پرداخت مهریه را ندارد دادگاه در این خصوص تشکیل جلسه میدهد و مدارک وی را بررسی میکند . شوهر باید در این زمینه 2شاهد مرد بیاورد که شهادت دهند ایشان هیچ مالی ندارد و هیچ چیزی نیز به نامش نیست و شاهدین نیز باید بدانند که شغل شوهر و میزان حقوق دریافتی وی چه میزان است و همینطور باید به نحوه آشنایی خودشان با شوهر و مدت زمان آشنایی نیز اشاره کنند . دادگاه با بررسی شهادت و ادله مرد و همینطور با استعلام از مراجع ثبت و راهنمایی رانندگی و استعلام حساب بانکی شوهر و گردش حساب وی و همینطور نقل و انتقال 1 سال اخیر شوهر در خصوص اعسار وی حکم صادر میکند . اگر هیچ چیزی به نام شوهر نباشد و حساب بانکی و گردش حساب وی نیز حاکی از عدم تمکن وی باشد و شهود نیز شرایط لازم را داشته باشند حکم به اعسار و عدم تمکن مالی شوهر صادر میکند و با توجه به توان مالی زوج و میزان حقوق دریافتی و معیشت وی مهریه را قسط بندی میکند .

 

اعسار از پرداخت مهریه

آیا مهریه به ارث میرسد؟

یکی از سوالات رایج این است که آیا مهریه زن به ارث می رسد ؟ باید توجه داشت که زن از لحظه انعقاد عقد مالک مهریه میشود و می تواند هر زمان که خواست آن را مطالبه کند و هر تصرفی نیز که خواست در آن بنماید . ممکن است زن در زمان حیات خود مهریه را مطالبه یا دریافت نکرده باشد و سپس فوت کند . آیا در این صورت مهریه از بین میرود ؟ آیا دیگر قابل وصول نیست ؟ طبق قانون مهریه از حقوق مالی است که به ورثه منتقل میشود و در صورت تعیین مهر و فوت زوجه مهر به وراث زوجه منتقل میشود حتی اگر نزدیکی بین زوج و زوجه صورت نگرفته باشد . وراث زوجه میتوانند طبق گواهی انحصار وراثت با تقدیم دادخواست به طرفیت زوج مطالبه مهریه زوجه متوفی را کنند .

کاربرد تامین خواسته در وصول مهریه چیست؟

تصمیمات دادگاه در 2 قالب است . یا حکم است یا قرار . قرار انواعی دارد که یکی از آنها قرارهای تامینی است . قرار های تامینی 2 نوع هستند . الف تامین خواسته . ب دستور موقت . یکی از ویژگی های وکیل تخصصی مهریه این است که چه زمانی و چگونه باید از تامین خواسته استفاده کند. اصلا تامین خواسته چیست و چه فایده ای دارد ؟ تامین خواسته یعنی توقیف اموال شخص بدهکار . حال جه فایده ای دارد ؟ ما تامین خواسته را میگیریم و اموال شوهر را توقیف میکنیم که زمانی که دادگاه شوهر را محکوم به پرداخت مهریه کرد وشوهر مهریه را پرداخت نکرد ما که از قبل مثلا خودرو یا حساب بانکی شوهر را توقیف کردیم حساب بانکی وی به زن منتقل شود و خودرو نیز به فروش برسد و مبلغش به زن منتقل شود و هر چه که توقیف شده است نیز به همین طریق به زن منتقل شود . پس میبینیم که تامین خواسته بسیار مهم و تاثیر گذار است . اگر ما از قبل اموال را توقیف نکنیم ممکن است شوهر حساب بانکی خود را خالی کند یا مثلا خودرو یا ملک خود را بفروشد و دیگر نتوان به راحتی مهریه را وصول کرد . پس این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . توصیه میشود هموطنان گرامی حتما در این خصوص قبل از هر اقدامی با وکیل تخصصی مهریه به واسطه موسسه مردمی وکلای تلفنی  مشورت نمایند .

آیا مطالبه مهریه از پدر شوهر امکان پذیر است؟

خیلی مواقع پیش می آید که شوهر مهریه را نمیدهد یا تمکن مالی برای پرداخت مهریه را ندارد اما پدر شوهر تمکن مالی دارد . سوالی که مطرح میشود این است که آیا میتوان در این شرایط مهریه را از پدر شوهر مطالبه کرد ؟ خیر . زیرا بواسطه عقد نکاح این شوهر است که در خصوص مهریه به زن بدهکار است نه هیچ شخص دیگری و تنها میتوان از شوهر مهریه را مطالبه کرد . اما در یک فرضی میتوان از اشخاص دیگر نیز مهریه را مطالبه کرد و آن زمانی است که یک شخص دیگر مثلا پدر شوهر در سند ازدواج ضامن شوهر شده باشد برای پرداخت مهریه . در این صورت است که اگر شوهر مهریه را نداد زن میتواند از ضامن ( در این مثال پدر شوهر ) مهریه را مطالبه کند . پس به طور کلی مهریه را فقط از شوهر میتوان مطالبه کرد و نه پدر شوهر یا هیچ شخص دیگری مگر اینکه پدر شوهر ضامن شوهر برای پرداخت مهریه شده باشد.

 

نگارش دادخواست استرداد جهیزیه
نگارش دادخواست ابطال واقعه طلاق 
انتقال اموال برای فرار از مهریه 
دفتر حقوقی 24 ساعته خانواده 
رویکرد بلاتکلیفی در دوران عقد 
مشاوره حقوقی ازدواج موقت
مشاوره حقوقی حذف نام همسر 
وکیل دادگستری خانواده
درباره ما

 

سوالات متداول 

-ایا امکان نکاح موقت بدون تعیین مهریه وجود دارد؟

خیر. در نکاح موقت مهریه باید تعیین شود. در غیر اینصورت نکاح باطل است.

-حال اگر مهریه تعیین نشود و نزدیکی هم صورت نگیرد و زن فوت کند تکلیف مهریه چیست ؟

در این صورت زن مستحق مهریه نیست یعنی هیچ مهری به زن تعلق نمیگیرد

-اگر شوهر توانایی مالی نداشته باشد که مهریه را پرداخت کند تکلیف چیست؟

باید دادخواست اعسار تقدیم دادگاه صادر کننده رای کند.

- چه میزان از اموال مرد را برای مهریه می توان متوقف کرد؟

توقیف اموال مرد باید به میزان مهریه باشد نه بیشتر از آن . یعنی اگر مهریه 110 عدد سکه است ما نمیتوانیم بیشتر از ارزش 110 سکه از اموال مرد را توقیف کنیم . پس میزان توقیف اموال باید به میزان مهریه باشد نه بیشتر از آن .

-ایا موسسه وکلای تلفنی وکیلی در حوزه مهریه دارد؟

بله. موسسه وکلای تلفنی دارای صدها وکیل متبحر در حوزه های مختلف است. 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه سلیمانی

باسلام و عرض ادب مهریه جزو حقوق مالی زوجه است که به موجب ماده ۱۰۸۲قانون مدنی به‌محض وقوع عقد زن مالک آن می گردد و میتواند هرنوع دخل و تصرفی در آن بنماید.با این وصف معمولا زوجه در صورت مواجهه با مشکل خانوادگی و ناامیدی از زندگی مشترک درصدد احقاق حق خود برمی آید وگاها با‌مشکلات عدیده ای مواجه میگردد.کسب اطلاعات از وکیل معتبر در زمینه مسائل خانوادگی چه قبل از ازدواج و یا حین دعوی خانوادگی کمک شایانی به کسب نتیجه مطلوب خواهد نمود.وکیل تلفنی با همکاری وکلای متخصص خانوادگی آماده ارائه مشاوره آنلاین و ۲۴ساعته به کاربران عزیز میباشد.با احترام_فاطمه سلیمانی


سحر نیک پور

سلام، یکی از موضوعات بسیار مهم و رایج جامعه کنونی بحث توقیف اموال مدیون است . بسیاری از بانوان محترم این سوال را دارند که آیا میشود اموال مرد را برای مهریه توقیف کرد ؟ چه زمانی میتوان اموال را توقیف کرد ؟ چگونه باید توقیف کنیم ؟ به چه میزان میشود توقیف کرد ؟ اصلا چرا باید توقیف کنیم ؟ اگر توقیف کنیم عین آن اموال به زن میرسد ؟ زن در چند زمان مختلف میتواند اموال مرد را بابت مهریه توقیف کند . الف - بعد از اینکه زوجیت و مدیون بودن مرد بابت مهریه به زن ثابت شد و حکم نیز صادر شد طبق قانون اجرای احکام مدنی در صورتی که محکوم علیه ( شوهر ) حکم دادگاه را اجرا نکند ( یعنی مهریه را پرداخت نکند ) و قراری هم برای پرداخت مهریه نگذارد و یا خودش مالی را برای پرداخت معرفی نکند – محکوم له ( زن ) میتواند درخواست کند که از اموال شوهر معادل مهریه توقیف شود . ب – زوجه میتواند قبل از اقامه دعوای مهریه از طریق قرار تامین خواسته اموال شوهر را توقیف کند . یعنی بدون اینکه شوهر متوجه شود و بدون اینکه مستقیما برای مهریه به دادگاه مراجعه شود از قبل اموال شوهر را توقیف کنیم که مبادا آن ها را بفروشد یا به نام شخص دیگری بزند . البته باید توجه کرد که عین این اموال از ابتدا به زن داده نمیشود بلکه بعد از صدور حکم به پرداخت مهریه اگر مرد مهریه را پرداخت نکند از طریق اموال توقیف شده مهریه زن پرداخت میشود . از طریق اجرای ثبت نیز میتوان اموال مرد را در کوتاه ترین زمان ممکن توقیف کرد . البته باید توجه داشت که توقیف اموال مرد باید به میزان مهریه باشد نه بیشتر از آن . یعنی اگر مهریه 110 عدد سکه است ما نمیتوانیم بیشتر از ارزش 110 سکه از اموال مرد را توقیف کنیم . پس میزان توقیف اموال باید به میزان مهریه باشد نه بیشتر از آن .


غلامحسین کهراری

با سلام مهریه به عنوان مهمترین حقوق مالی زن در زندگی مشترک قلمداد می شود. قانونگذار در قوانین موجود در زمینه خانواده و ازدواج به صراحت وجود این حق را برای زن به رسمیت شناخته است. وصول مهریه و نحوه مطالبه و برقراری این حق برای زن در قوانین به وضوح قید شده است. رن می تواند برای دریافت مهریه خود به محض وقوع عقد ازدواج اقدام نماید، شرایط و مقرراتی که در این زمینه وجود دارد بیانگر این است که مهریه در تمام شرایط به زن تعلق می گیرد و قابل وصول و مطالبه برای زن است مگر در مواردی که قانون به واسطه عیوب و یا امراض زن و برخی از شرایط صحت عقد ازدواج آنرا قابل وصول نمی داند. زن می تواند از طریق طلاق توافقی برای جدایی اقدام کند و در این روش می باید با مرد توافق داشته باشد، بخشیدن تمام و یا قسمتی از مهریه می تواند این امکان را برای زن فراهم نماید. قانونگذار برای پرداخت مهریه زن ضمانت اجرا در نظر گرفته است که در مواردی حبس برای مرد و در برخی از شرایط هم اقساط مهریه برای مرد را تحت شرایط خاصی شامل می شود. زن می تواند زمانی که پرداخت مهریه از طرف مرد طبق حکم دادگاه صادر شد برای وصول مهریه اقدامات قانونی مانند تامین خواسته و یا تقاضای ممنوع الخروجی مرد را از دادگاه داشته باشد. دادگاه با رعایت مقررات موجود در این راستا اقدام به صدور قرار تامین خواسته و یا صدور حکم ممنوع الخروجی برای مرد می نماید. در صورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه نداشته باشد با درخواست اعسار از دادگاه و اثبات این موضوع می تواند مهریه را به صورت اقساط پرداخت نماید.


سجاد جداخانلو

سلام وقت بخیر ... موضوع مهریه همواره یکی از مباحق مهم حقوق خانواده بوده است و اکنون نیز به دلایل متعددی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است . امید است هم میهنان عزیز قبل از ازدواج حتما با وکیل تخصصی در این زمینه مشاوره انجام دهند تا مبادا در آینده اسیر چالش های عجیب و غریبی در این خصوص شوند زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است .


Mohamad sheykhi

وقتی زن و مرد باهم ازدواج می کنند و عقد نکاح منعقد می شود به محض وقوع آثاری را نیز به دنبال دارد .یکی از این آثار پرداخت مهریه توسط مرد به زن است. مهریه مالی است که از جانب مرد به زن داده می شود. مهریه یا صداق نشان دهنده احترام و محبتی است که شوهر نثار زن می کند. روانشناسان نیز امروزه معتقدند که هدیه از سوی مرد به زن در ایجاد انرژی عاطفی و تقویت عشق بسیار مفید و موثر است. در واقع مهریه نوعی حق شخصی است که زن مالک آن می‌شود و در صدر بدهی‌های مرد قرار می‌گیرد و پس از مرگ نیز به وراث زن می‌رسد. گذشته از این در دین اسلام و در قدم بعدی فقه و حقوق نیز پرداخت مهریه ، از تکالیف شوهر محسوب شده و در این زمینه برای زن احترام خاصی قائل شده اند. زن از لحظه عقد مالک مهریه می شود و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند و هرگونه دخل و تصرفی را در آن انجام دهد .چرا که مهریه در واقع مال زن محسوب می شود. مهریه عند المطالبه و مهریه عندالاستطاعه منظور ازعند المطالبه بودن مهریه این است که به محض انعقاد عقد نکاح زن مالک مهریه می‌شود و هر زمان بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند .البته زن و شوهر می توانند در هنگام عقد برای پرداخت مهریه شرط و شروطی بگذارند به این صورت که عند المطالبه باشد یا عند الاستطاعه، نقد باشد یا نسیه، تعیین شده باشد یا تعیین نشده. وقتی زن و مرد توافق می‌کنند که مهریه عندالاستطاعه باشد منظور از آن مهریه ای است که در آن پرداخت مهریه به محض مطالبه زن انجام نمی‌شود و بستگی به استطاعت و توان مالی مرد دارد .و پرداخت آن منوط به داشتن استطاعت مالی مرد است. به عبارتی مهریه ای است که در آن تعداد دقیق مهر توافق شده و در عقدنامه قید گردیده ولی زمانی زن مستحق دریافت آن می شود که بتواند استطاعت مالی زوج را اثبات کند . برای زوجین این امکان وجود دارد که حتی بعد از عقد نیز با توافق یکدیگر مهریه را از عند المطالبه بودن به عندالاستطاعه بودن تغییر دهند. چه چیزی می تواند موضوع مهریه واقع شود؟ هر چیزی که اصطلاحا مالیات داشته باشد می‌تواند با توافق به عنوان مهریه قرار گیرد. اگر چه امروزه بنا بر مصالحی از جمله کاهش ارزش وجه رایج در طول زمان رایج شده است که سکه بهار آزادی به عنوان مهریه قرار می گیرد. علاوه بر این مهریه باید مشروع نیز باشد. انواع مهریه در باب انواع مهریه باید گفت که مهریه تقسیم بندی ها متفاوتی دارد اما در یک تقسیم بندی معروف مهریه به ۴ نوع تقسیم می شود: مهر السنه مهر المسمی مهر المثل مهر المتعه مهر السنه منظور از مهر السنه مهریه حضرت فاطمه زهراست که ۵۰۰ درهم می باشد. و از آن جایی که رسول خدا (ص) آن را برای کلیه زنان ودخترانش تعیین می نمود از آن تعبیر به مهر السنه می شود. مهر المسمی همانطور که از نام آن مشخص است مهری است که در عقد ازدواج از آن اسم برده می‌شود. و عبارت است از میزان مالی که به عنوان مهر در عقد نکاح ذکر می شود و مورد توافق زوجین قرار می‌گیرد. مهر المثل مهرالمثل هم یکی دیگر از انواع مهریه است . زن و شوهر می توانند در عقد نکاح مهر را تعیین نکنند و پس از وقوع عقد با توافق مهر را معین کنند. چنانچه قبل از تعیین مهر نزدیکی صورت بگیرد ،زن مستحق مهرالمثل است. و منظور از مهرالمثل نیز مالی است که با در نظر گرفتن وضعیت خانوادگی، و حال نزدیکان زوجه تعیین می شود .و اینکه مهریه زن هایی مشابه زوجه به لحاظ موقعیت شغلی و خانوادگی چگونه مهری باشد ملاک عمل قرار می‌گیرد. به بیان دیگر مهرالمثل میزان مهریه ای است که با توجه به شرایط جامعه و عرف وعادت و نیز با در نظرگرفتن ویژگی های زن مانند سن ،زیبایی، میزان تحصیلات، وضعیت اجتماعی و خانوادگی زن تعیین می شود . از طرفی اگر زن و مرد در زمان عقد مهریه را تعیین کرده باشند ولی مهریه به جهتی از جهات مانند نامشروع بودن یا مالیات نداشتن باطل اعلام شود مانند مهریه قرار دادن مشروبات الکلی و آلات و ادوات قمار، در حالی که نزدیکی بین زن و مرد رخ داده باشد در این صورت مستحق مهرالمثل است. مهر المتعه اگر در عقد نکاح مهر تعیین نشود و زوج بخواهد که زوجه را قبل از نزدیکی طلاق دهد باید مقداری را به عنوان مهر تعیین کند و به زوجه پرداخت نماید. این مبلغ نیز بستگی به وضعیت مالی زوج دارد. بنابراین تعیین میزان مهرالمثل به وضعیت خانوادگی زوجه و مهرالمتعه به وضعیت مالی زوج بستگی دارد. این مهر متعلق به نکاح دائم است و در عقد نکاح موقت وجود ندارد. و این مهریه هم فقط در صورت طلاق به زوجه تعلق می‌گیرد و در صورت فوت شوهر و رخ ندادن نزدیکی این مهر به زن تعلق نمی گیرد


سهند مهدی پور

طلاق مبارات یعنی زن و مرد هر دو نسبت به هم کراهت دارند ( در طلاق خلع فقط زن نسبت به مرد کراهت دارد اما در مبارات کراهت از جانب هر دو طرف است


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در نکاح موقت، مهریه باید تعیین شود و اگر تعیین نشود عقد باطل است . ولی در نکاح دایم میتوان مهریه را در حین عقد تعیین نکرد . حال اگر مهریه تعیین نشود و نزدیکی نیز صورت بگیرد تکلیف مهریه چیست ؟ در این صورت زن مستحق مهرالمثل است ( مهرالمثل یعنی با توجه به اوضاع زن و عرف محل مهریه برای او تعیین میشود ) . حال اگر مهریه تعیین نشود و نزدیکی هم صورت نگیرد و زن فوت کند تکلیف مهریه چیست ؟ در این صورت زن مستحق مهریه نیست یعنی هیچ مهری به زن تعلق نمیگیرد . مورد دیگر این است که اگر مهریه تعیین نشود و نزدیکی هم صورت نگیرد و زوجین از یکدیگر طلاق بگیرند حال تکلیف مهریه چیست ؟ آیا چیزی به زن تعلق میگیرد ؟ در این صورت یک نوع دیگر از مهریه به نام مهرالمتعه به زن تعلق میگیرد ( برای تعیین میزان مهرالمتعه اوضاع مالی مرد را مد نظر قرار میدهند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.