شرایط محاسبه مالیات بر ارث

شرایط محاسبه مالیات بر ارث

شرایط محاسبه مالیات بر ارث

مرگ آشنایان اتفاقی تلخ است که آثار زیادی را برای بازماندگان به همراه خواهد داشت. علاوه بر این ماترک متوفی نیز دستخوش قواعد ارث خواهد شد. به علاوه میزان مشخصی از مالیات نیز برای ارث تعیین می شود. مالیات بر ارث موضوعی مهم و حقوقی می باشد که پیش از انحصار وراثت مورد توجه قرار می گیرد. نحوه محاسبه آن به شرایط و عوامل متعددی بستگی دارد‌. برای محاسبه مالیات بر ارث، باید به مفهوم آن اشاره کنیم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در آن را مورد بررسی قرار می دهیم. پس از آن می توانیم شرایط محاسبه و مشاوره حقوقی در این زمینه شرح دهیم‌.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از مالیات بر ارث چیست؟

پس از درگذشت یکی از نزدیکان، وراث متوفی باید فهرستی از ماترک او را تهیه کنند. فهرست مذکور به اداره امور مالیاتی که محل سکونت متوفی بوده است ارائه می شود. لیست مورد نظر به همراه بقیه مدارک، تقدیم شورای حل اختلاف خواهد شد. پس از ارائه فهرست ماترک متوفی، بدهی ها و دیون او محاسبه و پرداخت می شود. یکی از این دیون، مالیات خواهد بود که تحت عنوان مالیات بر ارث از آن نام می برند. سپس میزان سهم الارث ورثه بر اساس گواهی انحصار وراثت مشخص خواهد شد. در این حالت پس از کسر و پرداخت بدهی های متوفی، میزان سهم الارث هر کدام از وراث تعیین می شود.

میزان مالیات بر ارث به چه عواملی بستگی دارد؟

بر اساس تقسیم بندی وراث، میزان مالیات بر ارث به عوامل زیادی بستگی دارد. بر اساس نوع دارایی متوفی، میزان مالیاتی که به هر طبقه تعلق می گیرد، متغیر خواهد بود. در این حالت برای محاسبه مالیات هر طبقه باید به درصد های مقرر شده در قانون مالیات مراجعه نمود. این درصد ها تعیین کننده میزان مالیات پرداختی خواهند بود.

 

مشاوره حقوقی انحصار وراثت

میزان مالیات بر ارث وراث در طبقه های مختلف

در قانون مالیات، تقسیم بندی مشخصی برای هر طبقه از وراث وجود دارد‌. میزان مالیات بر ارث در طبقه های مختلف متفاوت است. برای تعیین و محاسبه مالیات، ابتدا وراث هر طبقه را ذکر می کنیم.

وراث طبقه اول شامل: پدر، مادر، زوج، زوجه، اولاد و اولاد اولاد آنها می باشند.

وراث طبقه دوم شامل: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها است.

وراث طبقه سوم شامل: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها خواهد بود.

پس از محاسبه کردن مالیات، پرداخت و صدور گواهی، انتقال ماترک انجام خواهد شد. در طبقه اول میزان مالیات کمتر از طبقات دوم و سوم می باشد. بر این اساس مالیات طبقه دوم دو برابر و طبقه سوم نیز چهار برابر خواهد بود.

تقسیم ماترک بدون پرداخت مالیات بر ارث

پرداخت مالیات از واجبات انحصار وراثت است. بر همین اساس عدم پرداخت آن مشمول جریمه خواهد شد‌. به علاوه انتقال ماترک به وراث انجام نمی شود‌. اما در این بین راه دیگری نیز وجود دارد که می تواند پرداخت مالیات را متوقف کند. تا زمانی که شخصی در قید حیات می باشد، این اختیار را دارد که برای اموال و دارایی های خود تصمیم گیرد. برای مثال پدر تصمیم می گیرد که تنها خانه خود را به دخترش انتقال دهد. در این حالت دارایی به نام او باقی نمی ماند که پس از فوت مالیاتی به آن تعلق گیرد. در حال حاضر تنها راه قانونی که برای فرار از مالیات بر ارث وجود دارد، همین راه می باشد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با برترین وکلای متخص در حوزه مالیات بر ارث با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

با تمام این تفاسیر گاهی اوقات نقشه شماره دو نیز در پس پرده پنهان خواهد بود. در شرایط خاصی بعضی از افراد تصمیم می گیرند که اموال خود را منتقل کنند ولی تا زمانی که در قید حیات هستند از اموال خود استفاده نمایند. در این حالت می توان از صلح عمری استفاده نمود. با وجود اینکه مالکیت به وراث انتقال پیدا می کند اما حق انتفاع تا آخر عمر برای انتقال دهنده محفوظ خواهد ماند.

 

مالیات بر ارث

راهنمای پرداخت مالیات بر ارث

جهت استفاده از راهنمایی های لازم برای پرداخت مالیات، می توانید از خدمات مشاوره وکلای تلفنی استفاده کنید. هزینه مشاوره حقوقی تلفنی اندک است و با تمام مشاوره ها با بالاترین کیفیت خواهند بود.

به چه اموالی مالیات بر ارث تعلق نمی گیرد؟

در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، برخی از اموال، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. بر این اساس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. معافیت به اموال شهدا برای وراث طبقه اول و دوم
  2. معافیت مالیات برای لوازم خانگی ضروری منزل متوفی
  3. معافیت برای اموال وزارتخانه ها، موسسه ها و دستگاه های دولتی که محل تامین بودجه آنها دولت خواهد بود.

علاوه بر موارد مذکور، وجوه خدمت و بازنشستگی، پس انداز و مزایای پایان خدمت، بازخرید، وجوه پرداختی موسسه ها، انواع بیمه های عمر و خسارت و... نیز از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

 

ارتباط در واتس اپ

مرجع قانونی برای رسیدگی به مالیات بر ارث

مرجع قانونی که اظهارنامه مالیاتی و سایر مدارک را بررسی کرده و ترتیب اثر خواهد داد، شورای حل اختلاف خواهد بود.

مالیات بر ارث چگونه محاسبه می شود؟

نحوه محاسبه مالیات آسان است اما نیازمند اطلاعات و مشاوره حقوقی می باشد. بر اساس جدولی که در این خصوص تهیه شده است، محاسبه انجام خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید با موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان موسسه وکلای تلفنی در هر ساعت از شبانه روز استفاده نمایید و در کمترین زمان مشکل خود را به صورت ریشه ای جل نمایید.

 

دعوی ماترک در نظام حقوقی ایران
مشاوره حقوقی مهر و موم ترکه
فروش سهم الارث 
مشاوره حقوقی حصر وراثت 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

علیزاده

گ سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اشخاصی را که اموال موضوع بند ۱ ماده ۱۷ ق.م.م را نزد خود دارند مکلف نماید قبل از پرداخت یا تحويل اموال مزبور به وراث، مالیات متعلق را کسر و تا آخر ماه بعد از پرداخت به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز و مابقی آن را به وراث یا ذی نفعان دیگر پرداخت نمایند در این صورت اشخاص مذکور مکلفند مشخصات وراث یا ذی نفعان دیگر و مبالغ پرداختی را ظرف مدت مذکور به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند.


علی زاده

در صورتی که متوفی و وراث، تبعه خارجی باشند، اموال و دارایی های متوفی که در ایران واقع است، مشمول مالیات به نرخ وراث طبقه اول خواهد بود.سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اشخاصی را که اموال موضوع بند ۱ ماده ۱۷ ق.م.م را نزد خود دارند مکلف نماید قبل از پرداخت یا تحويل اموال مزبور به وراث، مالیات متعلق را کسر و تا آخر ماه بعد از پرداخت به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز و مابقی آن را به وراث یا ذی نفعان دیگر پرداخت نمایند در این صورت اشخاص مذکور مکلفند مشخصات وراث یا ذی نفعان دیگر و مبالغ پرداختی را ظرف مدت مذکور به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند.


وحید قلی پور عباسی

این نوع مالیات نوعی از مالیات‌های مستقیم به حساب می‌آید که بر اساس قانون کشور پس از مرگ افراد باید به دولت پرداخت شود. برای پرداخت این نوع مالیات در مرحله اول باید جهت انحصار وراثت اقدام شود تا به موجب آن مراسم رسمی و قانونی متوفی تعیین گردند. در قدم بعدی طبق قوانین مالیات انحصار وراثت ، نماینده قانونی متوفی یا وارثان به مدت زمان یک سال مهلت دارند تا نسبت به پرداخت این نوع مالیات اقدام کنند. برای این منظور افراد باید به سازمان امور مالیاتی موجود در محل زندگی متوفی مراجعه کنند. در قدم بعدی باید اظهارنامه‌های مخصوص سازمان امور مالیاتی با اطلاعاتی مانند: هویت متوفی، مکان سابق زندگی، اموال، دارایی‌ها و بدهی‌ها، هزینه‌های مربوط به کفن و دفن، واجبات مالی و عبادی و دیون متوفی پر شوند. وارثان متوفی موظف هستند لیستی از دارایی‌های فرد فوت شده تهیه کنند و آن را به اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی تحویل دهند. اداره مالیات فهرست دارایی‌ها را همراه با سایر مدارک مربوطه برای بررسی به شورای حل اختلاف می‌فرستد. سپس شورای حل اختلاف طبق گواهی انحصار وراثت سهم ارث وارثان را تعیین می‌کند. البته قبل از محاسبه سهم الارث وراث باید بدهی‌های متوفی از جمله مالیات‌های پرداخت نشده پرداخت شوند. طبق قانون مالیات بر ارث وارثان قانونی متوفیان به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می شوند. وراث طبقه اول شامل: پدر، مادر، زن، شوهر، فرزندان و فرزند فرزندان وراث طبقه دوم شامل: اجداد، برادر، خواهر و فرزندان آن‌ها وراث طبقه سوم شامل: عمو، عمه، دایی، خاله و فرزند آن‌ها مالیات بر ارث به چه چیز‌هایی تعلق می‌گیرد؟ ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم لیستی از اموالی را تعیین کرده است که مالیات شامل آن‌ها می‌گردد. وارثان موظف هستند برای این نوع اموال مالیات بر ارث پرداخت کنند. در ادامه اموالی که مالیات به صورت مستقیم به آنها تعلق می‌گیرد ارائه خواهد شد. سپرده‌های بانکی اوراق ارزش دار مانند اوراق بهادار و مشارکت و تمام سودهایی که به آن ها تعلق دارد سهام غیر بورسی سود سهام و سهم الشرکه سود حساب‌های بانکی حق امتیاز وسایل نقلیه صرف نظر از زمینی، هوایی یا دریایی مغازه سرقفلی ملک و آپارتمان مسکونی املاک اداری حق واگذاری محل صندوق‌ امانات بانک موجودی حساب موسسات مالی و اعتباری کالاها و تجهیزات که به واحد های تجاری یا تولیدی تعلق دارند انواع مالیات بر ارث طبق قانون جدید مالیات بر ارث اموال خاصی شامل مالیات می شوند. در ادامه توضیحات مربوط به انواع آن ارائه خواهد شد. مالیات بر ارث ملک کمیسیون املاک سازمان امور مالیات در مرحله اول میزان مالیات متعلق به ملکی که به نام فرد متوفی را ارزش‌گذاری می‌کند. پس از این مرحله میزان مالیات برای وارثان مختلف تعیین می‌گردد. وارثان طبقه اول موظف به پرداخت ۷ و نیم درصد از این مالیات هستند. این میزان برای سایر طبقات حدود دو تا چهار برابر طبقه اول خواهد بود‌. تاریخ فوت متوفی از عواملی است که نقش پررنگی در تعیین میزان مالیات بر ارث ملک دارد. مالیات بر ارث خودرو و انواع وسایل نقلیه وارثان طبقه اول موظف هستند دو درصد از ارزش خودرو متوفی را به صورت مالیات به دولت پرداخت کنند. برای دسته‌های بعدی میزان مالیات ۲ تا ۴ برابر دسته اول است.


محمدیان پور

امروز برای مسائل مالیاتی با چندین موسسه حقوقی تماس گرفتم جدا از معطلی بسیار برخورد شتابزده و نامناسب باعث شد تمایل داشته باشم خیلی زود تماس قطع کنم اما در اخرین تماس که با مشاور موسسه شما از طریق پیجتون آشنا شدم دیدگاه قبلی منو کاملا تغییر داد از اینکه شرایط مردم درک میکنید و برای سهل و آسان کردن شرایط افراد تلاش میکنید ممنونم


مهران رمضان پناه

سلام؛ این نوع مالیات نوعی از مالیات‌های مستقیم به حساب می‌آید که بر اساس قانون کشور پس از مرگ افراد باید به دولت پرداخت شود. برای پرداخت این نوع مالیات در مرحله اول باید جهت انحصار وراثت اقدام شود تا به موجب آن مراسم رسمی و قانونی متوفی تعیین گردند. در قدم بعدی طبق قوانین مالیات انحصار وراثت ، نماینده قانونی متوفی یا وارثان به مدت زمان یک سال مهلت دارند تا نسبت به پرداخت این نوع مالیات اقدام کنند.


آزاده

اموال و دارایی های متوفی پس از فوت وی، مطابق قانون به وراث تعلق می گیرد اما قبل از پرداخت مالیات، سند به نام وراث صادر نمی شود. بنابراین امکان فروش یا انتقال ماترک برای وراث وجود ندارد. به مالیاتی که دولت بابت ارث از وراث اخذ می کند “مالیات بر ارث” گفته می شود. میزان مالیات بر ارث به تاریخ فوت متوفی، نسبت وراث با متوفی و همچنین نوع و ارزش اموال و دارایی های به جامانده از متوفی بستگی دارد. قوانین مالیاتی مربوط به ارث در سال 1395 تغییر کرد. بنابراین چنانچه تاریخ فوت متوفی مربوط به سال 1394 یا قبل از آن باشد، مالیات بر اساس قانون قدیم محاسبه می شود. همچنین اگر تاریخ فوت در سال 1395 یا بعد از آن باشد، مالیات مربوطه مطابق قانون جدید به وراث تعلق می گیرد.


مجید شیخی

با سلام پس از درگذشت یکی از نزدیکان، وراث متوفی باید فهرستی از ماترک او را تهیه کنند. فهرست مذکور به اداره امور مالیاتی که محل سکونت متوفی بوده است ارائه می شود. لیست مورد نظر به همراه بقیه مدارک، تقدیم شورای حل اختلاف خواهد شد. پس از ارائه فهرست ماترک متوفی، بدهی ها و دیون او محاسبه و پرداخت می شود. یکی از این دیون، مالیات خواهد بود که تحت عنوان مالیات بر ارث از آن نام می برند.موفق باشید


M.j sheykhi

در قانون مالیات، تقسیم بندی مشخصی برای هر طبقه از وراث وجود دارد‌. میزان مالیات بر ارث در طبقه های مختلف متفاوت است. برای تعیین و محاسبه مالیات، ابتدا وراث هر طبقه را ذکر می کنیم. وراث طبقه اول شامل: پدر، مادر، زوج، زوجه، اولاد و اولاد اولاد آنها می باشند. وراث طبقه دوم شامل: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها است. وراث طبقه سوم شامل: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها خواهد بود. پس از محاسبه کردن مالیات، پرداخت و صدور گواهی، انتقال ماترک انجام خواهد شد. در طبقه اول میزان مالیات کمتر از طبقات دوم و سوم می باشد. بر این اساس مالیات طبقه دوم دو برابر و طبقه سوم نیز چهار برابر خواهد بود.


بهنام رحمانی فرد

با سلام پرداخت مالیات از واجبات انحصار وراثت است. بر همین اساس عدم پرداخت آن مشمول جریمه خواهد شد‌. به علاوه انتقال ماترک به وراث انجام نمی شود‌. اما در این بین راه دیگری نیز وجود دارد که می تواند پرداخت مالیات را متوقف کند. تا زمانی که شخصی در قید حیات می باشد، این اختیار را دارد که برای اموال و دارایی های خود تصمیم گیرد. برای مثال پدر تصمیم می گیرد که تنها خانه خود را به دخترش انتقال دهد. در این حالت دارایی به نام او باقی نمی ماند که پس از فوت مالیاتی به آن تعلق گیرد. در حال حاضر تنها راه قانونی که برای فرار از مالیات بر ارث وجود دارد، همین راه می باشد


امین

در شرایط خاصی بعضی از افراد تصمیم می گیرند که اموال خود را منتقل کنند ولی تا زمانی که در قید حیات هستند از اموال خود استفاده نمایند. در این حالت می توان از صلح عمری استفاده نمود. با وجود اینکه مالکیت به وراث انتقال پیدا می کند اما حق انتفاع تا آخر عمر برای انتقال دهنده محفوظ خواهد ماند.


کوکبی

بر اساس اصلاحات جدید سازمان امور مالیاتی، نحوه محاسبه مالیات بر ارث بدین صورت می‌باشد: اموال متوفی را گروه‌بندی می‌نمایند مالیات هر گروه بر اساس نرخ‌های مصوب محاسبه خواهد شد؛ نرخ گروه‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. جدول مالیات بر ارث طبق قانون جدید برای پاسخ به این سوال که مالیات بر ارث روی کدام اموال اعمال می‌شود؟ و اینکه میزان مالیات بر ارث برای هر طبقه از وراث چقدر است؟ لازم است بگوییم، بر اساس ماده ۱۷ قانون مالیات‌ها، کمترین درصد مالیات بر ارث مربوط به طبقه اول وراث است. طبقات دوم و سوم به ترتیب نرخ‌ها دو برابر و چهار برابر می‌شود. مطابق این ماده، اموال مشمول مالیات بر ارث (اموال و دارایی‌هایی که در نتیجه فوت شخص قابل انتقال به دیگران است) به شرح جدول قانون جدید مالیات بر ارث مشمول مالیات می‌شوند: نوع اموال و دارایی ها نرخ مالیات بر ارث برای ورثه طبقه اول نرخ مالیات بر ارث برای ورثه طبقه دوم نرخ مالیات بر ارث برای ورثه طبقه سوم سپرده‌های بانکی 3% 6% 12% سپرده موسسات مالی و اعتباری 10% 20% 40% ملک مسکونی 7.5% 15% 30% مغازه (سرقفلی) و املاک تجاری 3% 6% 12% اجناس موجود در مغازه 10% 20% 40% املاک اداری 3% 6% 12% خودرو 2% 4% 8% سهام بورسی 0.75% 1.5% 3% سهام غیربورسی و سهم الشرکه 6% 12% 24% باغ، ملک زراعی، اراضی بایر و … 7.5% 15% 30% اوراق مشارکت 3% 6% 12% حق امتیاز 10% 20% 40% صندوق امانات 10% 20% 40% سایر اموال و دارایی‌ها 10% 20% 40%


محمد صادق تیغ نورد

برای پاسخ به این سوال که مالیات بر ارث، به عنوان سهم دولت از اموال متوفی چیست باید گفت که وراث متوفی باید از اموال و دارایی های او فهرستی به اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی ارائه نمایند و با سایر مدارک لازم به شورای حل اختلاف تقدیم کنند . بعد از تقدیم فهرست اموال و دارایی متوفی ، میزان سهم الارث هر یک از وراث از دارایی متوفی طبق گواهی انحصار وراثت تعیین می گردد .


وحید فراست

محاسبه مالیات بستگی به محدود و نامحدود بودن گواهی حصر وراثت دارد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.