بررسی تفصیلی شکواییه عدم ثبت طلاق

بررسی تفصیلی شکواییه عدم ثبت طلاق

بررسی تفصیلی شکواییه عدم ثبت طلاق

شکواییه عدم ثبت طلاق و تنظیم اصولی آن چه ضرورتی دارد؟ آیا ثبت طلاق در دفترخانه ضروری است؟ آیا عدم ثبت طلاق، جرم است؟ مجازات عدم ثبت طلاق چیست؟ چه مرجعی برای رسیدگی به موضوع عدم ثبت طلاق دارای صلاحیت است؟ دعاوی خانوادگی مهمی در سیستم حقوقی ایران وجود دارند که مهم ترین آنها دعوای طلاق می باشد. از طرفی، دعاوی حقوقی دیگری پیرامون طلاق وجود دارد. به همین خاطر همه روزه اشخاص زیادی جهت مشاوره حقوقی طلاق با متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند. این افراد سوالات گوناگونی را پیرامون ثبت طلاق در دفترخانه از متخصصین ما می پرسند که در آغاز این نوشته به آنها اشاره کردیم. به همین خاطر تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به صورت کامل و تفصیلی ضمن پاسخ به سوالات مذکور با شکواییه عدم ثبت طلاق نیز آشنا شویم. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

لزوم ثبت طلاق در دفترخانه رسمی

اولین گامی که پیش از پرداختن به موضوع شکواییه عدم ثبت طلاق بایستی برداشته شود، بررسی لزوم ثبت طلاق در دفترخانه رسمی می باشد. در واقع، ماده 20 قانون حمایت خانواده عنوان می کند: «ثبت نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق الزامی است». در نتیجه از نظر قانونگذار، ثبت طلاق در دفترخانه الزامی است؛ اما شاید بپرسید که چرا؟ در واقع اگرچه تنها با خواندن صیغه طلاق از نظر شرعی، زوجین از یکدیگر جدا می شوند، با این حال قانونگذار تا زمانی که این طلاق به ثبت نرسیده باشد نمی تواند حقوق و تکالیف مذکور در قانون را برای افراد در نظر بگیرد.

پس لزوم ثبت طلاق در دفترخانه این است که نظم در جامعه حفظ گردد و وضعیت طرفین نیز جهت برخورداری از حقوق اجتماعی نیز مشخص شود. البته ثبت طلاق در دفترخانه رسمی کار بسیار دشواری است. پس بهتر است از طریق مشاوره حقوقی با متخصصین ما در ارتباط باشید.

 

 

ثبت طلاق در دفترخانه

 

آیا عدم ثبت طلاق جرم است؟

همانطور که ذکر کردیم، قانونگذار ثبت طلاق در دفترخانه را الزامی می داند، حال آیا این بدان معناست که عدم ثبت طلاق جرم محسوب می شود؟ پاسخ سوال مذکور مثبت است. در واقع با توجه به اهمیتی که ثبت طلاق در دفترخانه دارد، قانونگذار عدم ثبت آن را جرم انگاری کرده است.

جرم عدم ثبت طلاق در ماده 49 قانون حمایت خانواده ذکر گردیده است. پس اگر از جمله افرادی هستید که به تازگی طلاق گرفته اید بایستی آن را فورا در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانید. چرا که در غیر این صورت، مجرم شناخته خواهید شد و مجازات می شوید. همچنین در صورتی که سوالاتی پیرامون جرم عدم ثبت طلاق دارید می توانید آنها را از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان از ما بپرسید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

مجازات عدم ثبت طلاق چیست؟

در قسمت قبلی به این نکته اشاره داشتیم که عدم ثبت طلاق در دفترخانه در ماده 49 قانون حمایت خانواده جرم انگاری شده است. پس اکنون بایستی به سراغ مجازات عدم ثبت طلاق برویم. به همین منظور مجددا به ماده 49 قانون حمایت خانواده مراجعه خواهیم کرد. این ماده عنوان می کند: «چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم ، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع، تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه، به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می شود».

 

 

بررسی تفصیلی دادخواست طلاق

نمونه نظر داوری در پرونده طلاق از سوی زوجه

مشاوره با وکیل خانواده چگونه است؟

درباره ما

 

 

پس مرتکب جرم عدم ثبت طلاق تنها مردان هستند و برای بانوان مجازاتی در نظر گرفته نشده است. از طرفی اگر مردی مرتکب این جرم شود، علاوه بر الزام به ثبت واقعه طلاق، وی به جزای نقدی معادل 80 تا 180 میلیون ریال و حبس از 91 روز تا 6 ماه محکوم می شود.

 

مرجع رسیدگی به عدم ثبت طلاق

سوال دیگری که پیرامون شکواییه عدم ثبت طلاق از متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی پرسیده می شود، این است که برای شکایت از ثبت نکردن طلاق بایستی به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟ به عبارت دیگر، شکواییه عدم ثبت طلاق باید به کدام مرجع تقدیم شود؟

در ابتدا بایستی بگوییم شاید اینطور به نظر برسد که جرم عدم ثبت طلاق از جمله دعاوی خانوادگی محسوب می شود. در نتیجه بایستی دادگاه خانواده به آن رسیدگی نماید. در صورتی که این تصور اشتباه است. در واقع قانونگذار رسیدگی به تمامی انواع جرایم از جمله جرم عدم ثبت طلاق را بر عهده دادگاه کیفری گذاشته است. از طرفی با توجه به مجازات عدم ثبت طلاق می توان رسیدگی به اینگونه پرونده ها را در صلاحیت دادگاه کیفری 2 دانست. با این حال اگر سوالی پیرامون شکواییه عدم ثبت طلاق دارید، می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 

 

مشاوره حقوقی طلاق

 

 

نمونه شکواییه عدم ثبت طلاق

همانطور که می دانید برای شکایت از ثبت نکردن طلاق، اولین گامی که بایستی برداشته شود تنظیم شکواییه عدم ثبت طلاق می باشد. به همین منظور بسیاری از افراد به خاطر کاهش در هزینه های خود به دنبال دانلود نمونه های آماده از شکواییه عدم ثبت طلاق در اینترنت هستند. در صورتی که به نظر ما این کار به هیچ عنوان سودمند نیست. چرا که تنظیم شکواییه عدم ثبت طلاق برای هر پرونده دارای ویژگی های خاص خود می باشد. در نتیجه بهتر است این کار را به متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی بسپارید. در همین راستا شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

دانیال جمشیدی پور

بر اساس قانون حمایت خانواده ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق یا محضر الزامی است و همچنین حکم طلاق بدون ثبت در این قانون تعیین شده است . حکم و مجازات عدم ثبت طلاق در دفترخانه خصوص مردان علاوه بر ملزم شدن به ثبت طلاق ، جزای نقدی درجه پنج و حبس تعزیری درجه هفت ؛ یعنی جزای نقدی بیش از 81 میلیون ریال تا 180 میلیون ریال و حبس از 91 روز تا 6 ماه می باشد


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب بر اساس قانون حمایت خانواده ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق یا محضر الزامی است و همچنین حکم طلاق بدون ثبت در این قانون تعیین شده است . حکم و مجازات عدم ثبت طلاق در دفترخانه خصوص مردان علاوه بر ملزم شدن به ثبت طلاق ، جزای نقدی درجه پنج و حبس تعزیری درجه هفت ؛ یعنی جزای نقدی بیش از 81 میلیون ریال تا 180 میلیون ریال و حبس از 91 روز تا 6 ماه می باشد .


الهه بابایی

حسب قانون حمایت خانواده؛ چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به نکاح دائم، فسخ نکاح، طلاق و یا رجوع بعد از طلاق تا یک ماه پس از ثبت آن خودداری کند، ضمن این که ملزم به ثبت واقعه مزبور می‌شود، مجازات جزای نقدی درجه ۵ و یا حبس تعزیری درجه ۷ برای او در نظر گرفته می‌شود


ف.م

حکم خواندن صیغه طلاق بدون حکم دادگاه همانند عدم ثبت طلاق از نظر قانونی، جرم بوده و برای آن تعیین مجازات شده است.و اگر مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به طلاق اقدام نماید ، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج ( جزای نقدی بیشتر از هشتاد میلیون ریال تا یکصد و هشتاد میلیون ریال ) و یا حبس تعزیری درجه هفت ( حبس از نود یک روز تا شش ماه ) محکوم می شود


وحید فراست

عدم ثبت طلاق از سوی زوج موجبات جرم کیفری را فراهم می آورد


آزاده

ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت ، نکاح و طلاق و وفات و غیره ، همواره از مسائل اساسی است که در تمامی جوامع صورت می گیرد . در کشور ما نیز این مسئولیت بر عهده سازمان ثبت احوال است . یکی از وقایعی که ممکن است به وجود بیاید طلاق است ، ثبت طلاق در شناسنامه یکی از مسائل ضروری است که قانونگذار به منظور حفظ نظم در جامعه و به دلیل آن که اسناد سجلی از جمله : شناسنامه ، مدرک هویتی هر شخصی است ، ثبت طلاق را الزامی دانسته است و برای عدم ثبت طلاق مجازات تعیین کرده است .


بهنام رحمانی فرد

باسلام ماده 20 قانون حمایت خانواده عنوان می کند: «ثبت نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق الزامی است». در نتیجه از نظر قانونگذار، ثبت طلاق در دفترخانه الزامی است؛ اما شاید بپرسید که چرا؟ در واقع اگرچه تنها با خواندن صیغه طلاق از نظر شرعی، زوجین از یکدیگر جدا می شوند، با این حال قانونگذار تا زمانی که این طلاق به ثبت نرسیده باشد نمی تواند حقوق و تکالیف مذکور در قانون را برای افراد در نظر بگیرد. پس لزوم ثبت طلاق در دفترخانه این است که نظم در جامعه حفظ گردد و وضعیت طرفین نیز جهت برخورداری از حقوق اجتماعی نیز مشخص شود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همان طور که می دانیم از زمان جاری شدن صیغه عقد فی مابین زن و شوهر، حقوقی بین زوجین بر قرار می گردد که دو طرف بر حسب قانون و اخلاق ملزم به رعایت آن هستند . " ماده1102- همينكه نكاح بطور صحت واقع شد روابط زوجيت بين طرفين موجود و حقوق و تكاليف زوجين در مقابل همديگر برقرار ميشود ماده1103- زن و شوهر مكلف بحسن معاشرت با يكديگرند." و هر عقل سلیمی می داند که زندگی مشترک بدون محبت بین انسان ها و نیز بدون رعایت حقوق بین زوجین در مدت زمان کوتاهی به بن بست رسیده و دوامی نخواهد داشت ، اما علیرغم تمام سفارش های قانونی و اخلاقی توصیه شده به افراد، ما شاهد آن هستیم که زوج های بسیاری در زندگی خود به بن بست رسیده و در دوراهی جدایی قرار می گیرند ، خواه این طلاق به صورت توافقی باشد و خواه به درخواست یکی از طرفین . فرایند طلاق پروسه ای است که هر انسانی که قصد جدایی دارد باید آن را سپری نماید و هر انسانی به فراخور اوضاع و احوال دلیل خاصی برای جدایی خود ذکر می کند اما مساله بسیار مهم آن است که بتوانیم با ارائه یک روش مناسب از این پیچ وخم ها به سلامتی عبور کرده و حقوق مان را به طور کامل استیفا نمائیم پس توصیه به مشورت با افراد آگاه همواره ما را به مسیر درست رهنمون می سازد. باید دانست که عدم ثبت واقعه طلاق یک جرم کیفری بوده که حسب مورد می تواند مجازات زندان را در بر داشته باشد، برای دانستن دیگر جزئیات می توانید با موسسه وکیل تلفنی هماهنگ نموده و مشکل خویش را حل نمائید.


محمد نوربخش

بر اساس قانون حمایت خانواده ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق یا محضر الزامی است و همچنین حکم طلاق بدون ثبت در این قانون تعیین شده است . حکم و مجازات عدم ثبت طلاق در دفترخانه خصوص مردان علاوه بر ملزم شدن به ثبت طلاق ، جزای نقدی درجه پنج و حبس تعزیری درجه هفت ؛ یعنی جزای نقدی بیش از 81 میلیون ریال تا 180 میلیون ریال و حبس از 91 روز تا 6 ماه می باشد .


رحمنی

با سلام و عرض ادب ب نظره بنده و صراحت ماده 20 قانون حمایت خانواده عنوان می کند: «ثبت نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق الزامی است». در نتیجه از نظر قانونگذار، ثبت طلاق در دفترخانه الزامی است . همچنین صیغه موقت که منجر به حاملگی زوجه گردد


محمد مومني

قانونی و شرعی بودن: طبق قوانین، ثبت طلاق در دفترخانه الزامی است. عدم ثبت این واقعه می‌تواند تبعات قانونی برای مرد به همراه داشته باشد، از جمله مجازات‌های جزایی مانند جزای نقدی و حبس


مهران رمضان پناه

سلام؛ حسب قانون حمایت خانواده؛ چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به نکاح دائم، فسخ نکاح، طلاق و یا رجوع بعد از طلاق تا یک ماه پس از ثبت آن خودداری کند، ضمن این که ملزم به ثبت واقعه مزبور می‌شود، مجازات جزای نقدی درجه ۵ و یا حبس تعزیری درجه ۷ برای او در نظر گرفته می‌شود.


قاسم رفعتی

شاید از لحاظ شرعی طلاق بدون ثبت، صحیح باشد اما قانونگذار چنین موضوعی را نمی‌پذیرد که طلاق بدون آن که در مراجع رسمی به ثبت رسیده باشد، قانونا صحیح باشد. اعتبار واقعه طلاق در واقع وابسته به آخرین مرحله آن یعنی حضور در محضر و جاری شدن صیغه طلاق است.


مجید شیخی

با سلام و عرض ادب ب نظره بنده و صراحت ماده 20 قانون حمایت خانواده عنوان می کند: «ثبت نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق الزامی است». در نتیجه از نظر قانونگذار، ثبت طلاق در دفترخانه الزامی است . همچنین صیغه موقت که منجر به حاملگی زوجه گردد


بهاره توکلی پور

باسلام با توجه به لزوم ثبت واقعه طلاق و اهمیتی که در نظم عمومی جامعه دارد پس عدم توجه به ثبت آن با مجازات قانونی که قانون گذاری شده مواجهه می گردد.لذا مشورت با وکیل راهگشاست.


بهجت رشیدی

سلام . شخصی سال ۹۴ منزل خود را از طریق بنگاه فروخت و خریدار نیز بعد از مدتی خانه را به شخص دیگری فروخت ولی تاکنون سند رسمی و انشعابات بنام مالک اول هست و بدهی آب و ... دارد حالا مالک اول کدام خریدار را ملزم به انتقال سند و انشعابات کند ؟ خریدار اول که الان مالک نیست یا دوم ؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.