دلایل محکمه پسند برای درخواست طلاق از سوی زن

دلایل محکمه پسند برای درخواست طلاق از سوی زن

دلایل محکمه پسند برای درخواست طلاق از سوی زن

در قانون طلاق قید شده است که مرد بدون دلیل قادر به طلاق همسر خود می باشد، اما زن برای طلاق از همسر خود به دلیلی منطقی و قانونی نیاز دارد. در صورتی که زوجه دلایل محکمه پسند طلاق را به دادگاه ارائه دهد، حکم طلاق از طرف دادگاه صادر شده و صیغه طلاق بین زوجین جاری می شود. زوجه با دلایل مختلفی درخواست طلاق از همسر خود را به دادگاه ارائه می دهد. در شرایطی که زوج، شروط دوازده گانه ی قید شده در عقدنامه را انجام ندهد، زوجه می تواند درخواست طلاق دهد. به طور مثال اگر زوج به مدت 6 ماه از دادن نفقه به همسر خود امتناع کند، زوجه می تواند درخواست طلاق دهد. همچنین، اگر زوج به بیماری صعب العلاجی دچار بوده و ادامه زندگی با او مشکل باشد، زوجه حق دارد برای درخواست طلاق اقدام نماید. درخواست طلاق از سوی زن می تواند به دلیل عسر و حرج نیز باشد. به عبارت دیگر، در شرایطی که زندگی با مرد برای زن بسیار دشوار بوده و قادر به تحمل آن نباشد، می تواند برای طلاق اقدام نماید. گاهی دلیل زندگی سخت، اعتیاد زوج بوده و گاهی نیز دعواهای مکرر و کتک زدن زوجه می باشد. علاوه بر این، اگر مرد بدون اجازه و رضایت همسر خود، همسر دیگری اختیار کند، درخواست طلاق از سوی زن، حق طبیعی او می باشد. از دیگر دلایلی که طلاق از جانب زن را قانونی می سازد، حبس مرد، اعتیاد و جنون مرد و همچنین عقیم بودن وی می باشد. در این شرایط، زن حق دارد با ارائه مدارک محکمه پسند و قانونی، نسبت به ارائه درخواست طلاق به دادگاه اقدام نماید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

طلاق از جانب زن چقدر زمان می برد؟

تعیین دقیق مدت زمان لازم برای طلاق از جانب زن، امکان پذیر نیست. علت درخواست طلاق از سوی زن و نوع مدارک ارائه شده به دادگاه، زمان رسیدگی به پرونده ی طلاق را کوتاهتر کرده و روند آن را سرعت می بخشد. البته تنها درخواست طلاق و ارائه مدارک قانونی به دادگاه کافی نبوده و زوجه باید مراحل قانونی آن از جمله ثبت درخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی الکترونیک را انجام دهد. اگر زوجین اعتراضی به طلاق نداشته باشند، روند طلاق حدود 3 ماه زمان می برد. هر گونه اعتراض به درخواست طلاق از سوی زوجین، زمان لازم برای روند طلاق را تا یک سال افزایش می دهد. لازم به ذکر است که رسیدگی به درخواست طلاق زوجه، نسبت به طلاق توافقی، زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. اگر در جریان ثبت درخواست طلاق خود به راهنمایی و مشاوره ی کارشناسان حقوقی نیاز داشتید، مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان  موسسه حقوقی وکلای تلفنی بهترین گزینه است.

 

هزینه طلاق از جانب زن

اگر زوجه برای درخواست طلاق اقدام نماید، باید تمامی هزینه های مربوط به تنظیم درخواست و ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی الکترونیک را پرداخت نماید. اگر زوجه برای انجام این مراحل از یک وکیل طلاق کمک بگیرد، باید حق الوکاله او را نیز پرداخت نماید. همچنین، قبل از طلاق نیز جلسات مشاوره ای برگزار می شود که زوجه باید هزینه تمامی جلسات را پرداخت کند. علاوه بر مواردی که ذکر شد، زوجه در جریان درخواست طلاق، باید هزینه هایی مانند هزینه اعتراض، هزینه تجدید نظر و هزینه دفتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق را نیز در نظر بگیرد. برای اطلاع از هزینه های دقیق مربوط به طلاق، با مشاوره حقوقی  موسسه ما ارتباط برقرار کنید. مشاوران حقوقی ما آماده ارائه خدمات و پاسخگویی به سوالات شما در زمینه طلاق هستند.

اهمیت داشتن وکیل در طلاق از طرف زوجه

اگر درخواست طلاق از سوی زن، با حضور وکیل باشد، مدت زمان کمتری نیاز خواهد داشت. وکیل طلاق با آگاهی از تمام مراحل طلاق، به موکل خود کمک کرده و مدارک محکمه پسندی را جمع آوری می کند. همچنین، زوجه با در اختیار گرفتن یک وکیل ماهر، می تواند از مراجعه به دادگاه خودداری کرده و وکیل او اختیار تمام امور را به دست بگیرد. کمک گرفتن از یک وکیل مجرب، علاوه بر صرفه جویی در زمان، باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود.

اگر برای ارائه درخواست طلاق به دادگاه، به کمک یک وکیل طلاق نیاز دارید، می توانید به مشاوران حقوقی ما اعتماد کنید. از طریق ارتباط با  مشاوره حقوقی تلفنی  ، سوالات خود را از وکلای ماهر موسسه ما بپرسید.

 

ارتباط در واتس اپ

مواردی که زن نمی تواند طلاق بگیرد

اگر زوجه دلیل محکمه پسندی برای طلاق نداشته باشد، نمی تواند از همسر خود جدا شود. به عبارت دیگر، اگر مرد هیچ یک از شروط دوازده گانه عقد را زیر پا نگذاشته باشد، زن دلیلی برای طلاق نخواهد داشت. همچنین، تمکین از شوهر، یکی از مواردی است که زوجه باید به آن پایبند باشد. در این صورت، زنی که از شوهر خود حرف شنوی نداشته باشد، حق ارائه درخواست طلاق نخواهد داشت. البته این اطاعت و تمکین از شوهر باید تنها در چارچوب شرع و قانون باشد و غیر از آن، زن اجازه ی سرپیچی خواهد داشت. علاوه بر این، اگر زوجه حق وکالت در طلاق را از همسر خود گرفته باشد، می تواند برای ارائه درخواست طلاق خود به دادگاه مراجعه کند. البته در این شرایط نیز، برای درخواست طلاق از سوی زن، وجود دلایل محکمه پسند ضروری می باشد.

 

 

محکم ترین دلایل طلاق از نظر دادگاه
بخشنامه های جدید برای طلاق
شیوه جدید وصول مهریه با توجه به قانون 1401
مشاوره حقوقی طلاق
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه موسوی نژاد

در صورت وجود یکی از شرایط داشتن حق طلاق ، داشتن یکی از شروط 12 گانه تعریف شده در دفتر نکاح و یا درصورت اثبات عسر و حرج از سوی او می توان درخواست طلاق خود را اعلام کند که در این حالت مهریه نیز به او تعلق خواهد گرفت در مواردی زن بدون آنکه دلیل قانونی داشته باشد از شوهر کراهت دارد ، در اینجا باید برای طلاق رضایت شوهر را جلب کند که این کار با بخشیدن کل مهریه یا بخشی از آن امکان پذیر است و به آن طلاق خلع گفته می شود.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در قانون طلاق قید شده است که مرد بدون دلیل قادر به طلاق همسر خود می باشد، اما زن برای طلاق از همسر خود به دلیلی منطقی و قانونی نیاز دارد. در صورتی که زوجه دلایل محکمه پسند طلاق را به دادگاه ارائه دهد، حکم طلاق از طرف دادگاه صادر شده و صیغه طلاق بین زوجین جاری می شود. زوجه با دلایل مختلفی درخواست طلاق از همسر خود را به دادگاه ارائه می دهد. در شرایطی که زوج، شروط دوازده گانه ی قید شده در عقدنامه را انجام ندهد، زوجه می تواند درخواست طلاق دهد.


معراج فرجی

شروط ۱۲ گانه مندرج در سند نکاح حداقل یک مورد را زوجه در دادگاه اثبات نماید تا بتواند درخواست طلاق نماید و به نوعی عسر و حرج خود را اثبات نماید در غیر اینصورت باید از راه طلاق توافقی با بذل قسمت یا‌تمام‌مهریه ممکن است


سپیده کرمی

با سلام،زن بدون داشتن دلایل محکمه پسند نمیتواند طلاق بگیرد زیرا در قانون ما حق طلاق با مرد است. زن برای طلاق ناگزیر باید دلایل محکم و قابل قبولی را به دادگاه ارئه بدهد. دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زوجه عبارتند از تحقق یکی از شروط 12 گانه ضمن عقد نکاح (البته در صورتی که مرد امضاء کرده باشد) و اثبات عسر و حرج زوجه.


بهنام رحمانی فرد

باسلام و احترام با توجه به اینکه در قانون حق طلاق با مرد میباشد بنابراین طلاق از سوی زوجه نیازمند دلایل محکمه پسند میباشد بنابراین هر گاه زوجه بخواهد درخواست طلاق دهد بایستی دلایل محکمی داشته باشد و مرد بایستی شروط دوازده گانه را رعایت نکرده باشد دلایلی از جمله ندادن نفقه به زوجه از جانب زوج به مدت شش ماه و همچنین مواردی مانند اختیار همسر دوم بدون اذن زوجه و دادگاه همچنین در مواردی که زوج اعتیاد دارد یا الکل مصرف می کند یا زوجه را آزار و اذیت می دهد در این موارد زوجه میتواند دادخواست طلاق دهد و عسر و حرج خود را ثابت نماید بنابراین برای اینکه زوجه بتواند خود را مطلقه سازد می‌تواند دلایل فوق الذکر را در دادگاه به اثبات برساند.


محمد حسین انصاری مهیاری

درود در خصوص طلاق مرد میتواند بدون دلیل همسر خود را طلاق دهد ولیکن طلاق از سوی زوجه شرایط خاص دارد و میبایست شروط ۱۲ گانه مندرج در سند نکاح حداقل یک مورد را زوجه در دادگاه اثبات نماید تا بتواند درخواست طلاق نماید و به نوعی عسر و حرج خود را اثبات نماید در غیر اینصورت باید از راه طلاق توافقی با بذل قسمت یا‌تمام‌مهریه با توافق زوج طلاق بگیرد و در مورد طلاق پیشنهاد میشود از وکلای با تجربه استفاده نمایند


حسین سیفی

از جمله دلایل مورد پذیرش دادگاه محقق شدن شروط دوازده گانه سند نکاحیه می‌باشد و همچنین در فرض اثبات عسر و حرج زن دادگاه مجوز طلاق را برای زن صادر می‌نماید


احمدجوکاری

با سلام بعضاً در مراجعات و مشاوره ها مشاهده می شود که زوجه با داشتن وکالت از زوجه اقدام به طرح دعوای طلاق نموده و قبل از آن نیز از وظایف زناشویی بدون مجوز قانونی امتناع نموده و یا حتی گواهی نشوز وی و اجازه ازدواج مجدد زوج نیز صادر شده است. لذا جهت اطلاع این دسته از زوجین ذکر رای وحدت رویه ذیل را لازم می دانم: رأی وحدت رویه شماره 716 هیأت عمومی دیوان عالی کشور: چنانچه زوجه بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع ورزد، بااثبات مراتب از ناحیه زوج در دادگاه و اخذ اجازه ازدواج، وکالت زوجه از زوج در طلاق محقّق و قابل اعمال نیست


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.