بخشنامه های جدید برای طلاق

بخشنامه های جدید برای طلاق

بخشنامه های جدید برای طلاق

تعریف طلاق از زبان وکیل

طلاق به معنای پایان رابطه زوجیت زن و مردی است که با هم پیمان ازدواج بسته اند. در حقوق خانواده ایران، که بر گرفته از فقه اسلامی می باشد، طلاق یک عمل حقوقی یکجانبه از سوی شوهر در عقد دائم است. طلاق یکی از شیوه های انحلال نکاح می باشد. از جمله شیوه های دیگرِ انحلال نکاح می توان به فسخ نکاح، انفساخ نکاح و ابطال آن اشاره کرد. لیکن باید در نظر داشت، طلاق و نکات آن با همه این موارد متفاوت بوده و مطابق با شریعت اسلام، دارای احکام اختصاصی است.

 

هزینه مشاوره حقوقی

انواع طلاق و شرایط آن در بخشنامه جدید

در قانون مدنی، طلاق به دو دسته کلی رجعی و بائن تقسیم بندی می شود. منظور از طلاق رجعی این است که پس از جاری کردن صیغه طلاق، تا مدت زمان خاصی مرد حق دارد رجوع کند. طلاق بائن نیز در مقابل طلاق رجعی بوده و در موارد خاصی صورت می گیرد که برای مرد پس از طلاق دیگر حق رجوعی نیست و زن و مرد به طور کامل از همدیگر جدا می شوند.

طلاق زن یائسه، طلاق زوجه غیر مدخوله و طلاق زوجه در نهمین بار ، به عنوان برخی از مصادیق طلاق بائن یا غیر قابل رجوع شناخته می شود. برای رجعی بودن طلاق باید میان زن و شوهر رابطه جنسی صورت گرفته باشد. در نتیجه یکی از موارد بائن بودن طلاق، طلاقی است که قبل از نزدیکی واقع شود. طلاق شامل نکاح موقت نمی شود. ازدواج موقت به شیوه های دیگری از قبیل انقضاء مدت و بذل مدت به پایان می رسد. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

بخشنامه جدید برای طلاق توافقی

پیش از آشنایی با بخشنامه های جدید برای طلاق توافقی شایسته است که ابتدا با مفهوم طلاق توافقی آشنا شویم. در فقه اسلامی طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که در آن زوجین یا یکی از آنها از دیگری کراهت داشته باشد. طلاق توافقی در مواد 1146 و 1147 قانون مدنی به دو دسته خُلع و مبارات تقسیم شده است. طلاق خُلع وقتی انجام می شود که زن بواسطه کراهتی که از همسر خود دارد، حاضر است مالی را به او پرداخت کند تا مرد، دیگر حق رجوع نداشته باشد. طلاق مبارات نیز معنایی شبیه به طلاق خُلع دارد، اما در طلاق مبارات کراهت از هر دو طرف است و مالی که توسط زوجه پرداخت می شود بیش از مهریه نخواهد بود. این در حالی است که در طلاق خُلع، ممکن است زن حاضر باشد مالی که از مهریه اش هم بیشتر می باشد، به شوهر پرداخت کند.

 

مشاوره حقوقی طلاق

 در بخشنامه های جدید برای طلاق، ثبتِ طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق صورت می گیرد. مطابق با ماده 24 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391، ثبت طلاق در دفاتر مذکور منوط به ارائه گواهی عدم سازش یا حکم دادگاه خانواده است. دادگاه خانواده پیش از رسیدگی، موضوع طلاق توافقی را به مراکز مشاوره خانواده می فرستد. در صورتی که در این مراکز زوجین صلح و سازش نکنند، مراکز در ضمن گزارشی که در آن انواع توافقات زوجین نوشته شده است، پرونده را به دادگاه بر می گرداند. دادگاه به غیر از موارد طلاق توافقی موظف است در هر مورد، پیش از صدور حکم به طلاق، طرفین را به داوری ارجاع دهند. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

طلاق از جانب زن طبق بخشنامه جدید

اصولا طلاق در حالت عادی حقِ یک جانبه مرد است. ولیکن مطابق با بخشنامه های جدید برای طلاق اگر هر یک از طرفین سوء معاشرت و سوء اخلاق داشته باشد، به نحوی که ادامه زندگی را برای طرف مقابل غیر قابل تحمل کند، طرف دیگر می تواند به استناد ماده 8 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1353 از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم سازش کند. همچنین به هر نحوی ادامه زندگی مشترک برای زن موجب بروز «عسر و حرج» وی گردد، می تواند از دادگاه خانواده تقاضای صدور گواهی عدم سازش کرد.

 

وکیل طلاق

در مواردی که زن تقاضای طلاق می کند، مطابق با بخشنامه های جدید برای طلاق دادگاه ممکن است حکم الزام زوج به طلاق را صادر کند. در این صورت به دستور دادگاه، مرد باید در دفتر ازدواج و طلاق حضور پیدا کرده و صیغه طلاق جاری کند. در صورت خودداری شوهر از حضور در دفتر طلاق، کارمند سازمان ثبت احوال به نیابت از او صیغه طلاق را جاری می کند و در دفاتر مربوطه ثبت می شود.

حذف نام شوهر با ارائه گواهی بکارت- بخشنامه جدید طلاق

مطابق با آخرین بخشنامه های جدید برای طلاق، در صورتی که زوجه ای که طلاق گرفته باکره مانده باشد، می تواند با ارائه گواهی سازمان پزشکی قانونی مبنی بر دوشیزه بودن خود تقاضای حذف نام همسر پیشین از داخل شناسنامه خود را داشته باشد. این کار در سازمان ثبت اسناد و املاک صورت می پذیرد.

 

ارتباط در واتس اپ

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل در مورد بخشنامه جدید طلاق

به موجب ماده 26 قانون جدید حمایت از خانواده داوری در طلاق به معنای این است که به موجب دستور دادگاه، هر یک از زوجین باید یک نفر از بستگانش که متاهل بوده و بیشتر از سی سال سن دارد را به عنوان داور معرفی کند. در صورتی که داور با داوری در موضوع موافق باشد، این موضوع را به دادگاه اطلاع می دهد. دادگاه بر طبق نظریه داوری رای صادر می کند و می تواند با ذکر دلیل، آن را رد کند.

بدون تردید دعاوی خانوادگی از قبیل طلاق و فسخ نکاح، از ظرافت های حقوقی و قانونی خاصی برخوردار است. وارد شدن در محاکم دادگستری برای هر زن و مردی ممکن است از لحاظ روحی آسیب زا بوده و نیاز به صبر و تلاش داشته باشد. تخصصی بودن بسیاری از مفاهیم و عباراتی که در حقوق خانواده مطرح است، در بسیاری از اوقات بر مشکلات زوجین می افزاید و فرایند طلاق را برای آنها طاقت فرسا می سازد. از همین رو پیشنهاد می شود، پیش از هر گونه اقدامی در خصوص طلاق، با یک وکیل برای احوال شخصیه مشورت حقوقی داشته باشید. برای مشاوره حقوقی تلفنی در خصوص بخشنامه های جدید برای طلاق و آیین نامه های مربوطه می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی، تماس داشته باشید و با بهترین وکلای دعاوی خانوادگی مکالمه کنید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان ما در وبسایت وکلای تلفنی استفاده نمایید.

 

مشاوره حقوقی طلاق 
مشاوره حقوقی خانواده 
نگارش دادخواست استرداد جهیزیه 
نگارش دادخواست طلاق 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همان طور که می دانیم از زمان جاری شدن صیغه عقد فی مابین زن و شوهر، حقوقی بین زوجین بر قرار می گردد که دو طرف بر حسب قانون و اخلاق ملزم به رعایت آن هستند . " ماده1102- همينكه نكاح بطور صحت واقع شد روابط زوجيت بين طرفين موجود و حقوق و تكاليف زوجين در مقابل همديگر برقرار ميشود ماده1103- زن و شوهر مكلف بحسن معاشرت با يكديگرند." و هر عقل سلیمی می داند که زندگی مشترک بدون محبت بین انسان ها و نیز بدون رعایت حقوق بین زوجین در مدت زمان کوتاهی به بن بست رسیده و دوامی نخواهد داشت . یکی از مفاد قانونی که صراحت در حقوق مالی زوجه دارد بحث مربوط به پرداخت نفقه زوج و فرزندان است -"ماده1106- در عقد دائم نفقه زن بعهده شوهر است . ماده1107- نفقه عبارت است از مسكن و البسه و غذا و اثاث البيت كه بطور متعارف با وضعيت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن بداشتن خادم يا احتياج او بواسطه مرض يا نقصان اعضاء." اما علیرغ تمام سفارش های قانونی و اخلاقی توصیه شده به افراد، ما شاهد آن هستیم که زوج های بسیاری در زندگی خود به بن بست رسیده و در دوراهی جدایی قرار می گیرند . فرایند طلاق پروسه ای است که هر انسانی که قصد جدایی دارد باید آن را سپری نماید و هر انسانی به فراخور اوضاع و احوال دلیل خاصی برای جدایی خود ذکر می کند اما مساله بسیار مهم آن است که بتوانیم با ارائه یک روش مناسب از این پیچ وخم ها به سلامتی عبور کرده و حقوق مان را به طور کامل استیفا نمائیم پس توصیه به مشورت با افراد آگاه همواره ما را به مسیر درست رهنمون می سازد.


محمدی

سلام خسته نباشید به تمام پرسنل خوش اخلاق وکیل تلفنی به روز بودن و اخلاق حرفه از مشخصه های ارزشمند کلیه کارمندان و وکلا و مشاورین موسسه شماست اینکه در هربار تماس به سرعت یک مشاور مجرب با من تماس گرفت و با صبوری تک تک سوالات گاها تکراری مرا پاسخ داد باعث شد به همه دوستان و آشنایانم توصیه کنم در هر کاری قبل از اقدام از مشاوره های مفید وکیل تلفنی کمک بگیرند در پرونده خانواده من واقعا گامهای موثری به کمک شما برداشته شد موفق باشید


فریبرز ذوالفقاری

با سلام به موجب ماده 26 قانون جدید حمایت از خانواده داوری در طلاق به معنای این است که به موجب دستور دادگاه، هر یک از زوجین باید یک نفر از بستگانش که متاهل بوده و بیشتر از سی سال سن دارد را به عنوان داور معرفی کند. در صورتی که داور با داوری در موضوع موافق باشد، این موضوع را به دادگاه اطلاع می دهد. دادگاه بر طبق نظریه داوری رای صادر می کند و می تواند با ذکر دلیل، آن را رد کند. بدون تردید دعاوی خانوادگی از قبیل طلاق و فسخ نکاح، از ظرافت های حقوقی و قانونی خاصی برخوردار است. وارد شدن در محاکم دادگستری برای هر زن و مردی ممکن است از لحاظ روحی آسیب زا بوده و نیاز به صبر و تلاش داشته باشد


mohamad sheykhi

پیش از آشنایی با بخشنامه های جدید برای طلاق توافقی شایسته است که ابتدا با مفهوم طلاق توافقی آشنا شویم. در فقه اسلامی طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که در آن زوجین یا یکی از آنها از دیگری کراهت داشته باشد. طلاق توافقی در مواد 1146 و 1147 قانون مدنی به دو دسته خُلع و مبارات تقسیم شده است. طلاق خُلع وقتی انجام می شود که زن بواسطه کراهتی که از همسر خود دارد، حاضر است مالی را به او پرداخت کند تا مرد، دیگر حق رجوع نداشته باشد. طلاق مبارات نیز معنایی شبیه به طلاق خُلع دارد، اما در طلاق مبارات کراهت از هر دو طرف است و مالی که توسط زوجه پرداخت می شود بیش از مهریه نخواهد بود. این در حالی است که در طلاق خُلع، ممکن است زن حاضر باشد مالی که از مهریه اش هم بیشتر می باشد، به شوهر پرداخت کند.   مشاوره حقوقی طلاق  در بخشنامه های جدید برای طلاق، ثبتِ طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق صورت می گیرد. مطابق با ماده 24 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391، ثبت طلاق در دفاتر مذکور منوط به ارائه گواهی عدم سازش یا حکم دادگاه خانواده است. دادگاه خانواده پیش از رسیدگی، موضوع طلاق توافقی را به مراکز مشاوره خانواده می فرستد. در صورتی که در این مراکز زوجین صلح و سازش نکنند، مراکز در ضمن گزارشی که در آن انواع توافقات زوجین نوشته شده است، پرونده را به دادگاه بر می گرداند. دادگاه به غیر از موارد طلاق توافقی موظف است در هر مورد، پیش از صدور حکم به طلاق، طرفین را به داوری ارجاع دهند. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید. طلاق از جانب زن طبق بخشنامه جدید اصولا طلاق در حالت عادی حقِ یک جانبه مرد است. ولیکن مطابق با بخشنامه های جدید برای طلاق اگر هر یک از طرفین سوء معاشرت و سوء اخلاق داشته باشد، به نحوی که ادامه زندگی را برای طرف مقابل غیر قابل تحمل کند، طرف دیگر می تواند به استناد ماده 8 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1353 از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم سازش کند. همچنین به هر نحوی ادامه زندگی مشترک برای زن موجب بروز «عسر و حرج» وی گردد، می تواند از دادگاه خانواده تقاضای صدور گواهی عدم سازش کرد.   وکیل طلاق در مواردی که زن تقاضای طلاق می کند، مطابق با بخشنامه های جدید برای طلاق دادگاه ممکن است حکم الزام زوج به طلاق را صادر کند. در این صورت به دستور دادگاه، مرد باید در دفتر ازدواج و طلاق حضور پیدا کرده و صیغه طلاق جاری کند. در صورت خودداری شوهر از حضور در دفتر طلاق، کارمند سازمان ثبت احوال به نیابت از او صیغه طلاق را جاری می کند و در دفاتر مربوطه ثبت می شود. حذف نام شوهر با ارائه گواهی بکارت- بخشنامه جدید طلاق مطابق با آخرین بخشنامه های جدید برای طلاق، در صورتی که زوجه ای که طلاق گرفته باکره مانده باشد، می تواند با ارائه گواهی سازمان پزشکی قانونی مبنی بر دوشیزه بودن خود تقاضای حذف نام همسر پیشین از داخل شناسنامه خود را داشته باشد. این کار در سازمان ثبت اسناد و املاک صورت می پذیرد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.