مراحل تقسیم ارث بین همسران زوج

مراحل تقسیم ارث بین همسران زوج

مراحل تقسیم ارث بین همسران زوج

تقسیم ارث بین همسران زوج به چه نحوی انجام می شود؟ تقسیم ارث در حقیقت انتقال قهری اموال و دارایی فرد به وراث وی می باشد. هم چنین ارث تنها جنبه مادی نداشته و دارای جنبه های معنوی نیز می باشد. البته بیشتر افراد وقتی ارث و میراث میشنوند به جنبه مادی توجه می کنند به همین دلیل کمتر به بعد معنوی آن تمرکز می شود. پس از فوت فرد مذکور آنچه از او به جا می ماند، ارث وی به شمار رفته و تقسیم آن بین وراث تا زمانی که دیون متوفی از ماترک پرداخت نشود، امکان پذیر نخواهد بود. انتخاب مرجع صالح برای تقسیم ارث همسر از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. به همین منظور به دنبال مرجع صالح به دادگاه محل مراجعه نموده و اقدامات لازم جهت تقسیم ارث را انجام دهید.

با توجه به اینکه پس از فوت فرد تمامی اموال باقیمانده به وراث متوفی انتقال داده می شود، اما در برخی مواقع وراث سر تقسیم ارث و مدیریت آن به اختلاف برمیخورند. در این راستا مراجعه به یک مرجع صالح برای تقسیم ارث بین همسران زوج حائز اهمیت می باشد.

 

هزینه مشاوره حقوقی

حق الوکاله وکیل برای تقسیم ارث

تقسیم ارث بین همسران زوج نیاز به انحصار وراثت دارد. شورای حل اختلاف با صدور گواهی انحصار وراثت، به این موضوع رسیدگی می کند. به همین منظور جهت دریافت گواهی انحصار وراثت بایستی از طریق شورای حل اختلاف اقدام نمایید. به منظور اخذ گواهی انحصار وراثت و تقسیم ارث بین همسران زوج، بایستی یک وکیل کاربلد و حرفه ای اختیار کنید. در این میان حق الوکاله وکیل برای تقسیم ارث میان وارثان متوفی، باید قبل از اقدام به هر کاری مشخص شود. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات و مشاوره های دقیق در این خصوص و میزان حق الوکاله وکیل از طریق موسسه حقوقی وکلای تلفنی اقدام کنید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با ارائه خدمات در خصوص مشاوره حقوقی، شما را در این زمینه راهنمایی خواهد کرد.

تقسیم ارث میان وارثان یکی از سخت ترین دعاوی حقوقی به شمار می رود. برای کسب اطلاعات دقیق در این راستا بایستی از وکلای حرفه ای و مجرب تقاضای راهنمایی کنید. چرا که قانون های مختلفی در زمینه تقسیم ارث وجود داشته و دانستن جزئیات این موضوع برای مردم عادی بسیار سخت می باشد. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با مشاوره حقوقی تلفنی تمامی جزئیات این دعاوی حقوقی را در اختیار شما قرار میدهد.

 

مشاوره حقوقی تقسیم ارث بین زن های متوفی

نحوه تقسیم ارث در صورت داشتن همسران متعدد

تقسیم ارث بین همسران زوج از جمله دعاوی حقوقی است که روزانه با تعداد بسیاری از آنها مواجه هستیم. چرا که این موضوع دامنگیر بسیاری از خانواده ها با طبقات اجتماعی و فرهنگی مختلف شده است. زمانی که مرد در هنگام فوت هیچ فرزند یا نوه ای از همسر یا همسران قبلی نداشته باشد، در این صورت یک چهارم اموال وی به زن می رسد. در غیر اینصورت با وجود نوه یا فرزند از اموال مرد یک هشتم به زن خواهد رسید. در صورتی که مرد دارای چند همسر دائمی باشد پس از فوت وی در صورت داشتن فرزند، تنها یک هشتم از اموالش میان زنان عقد دائم تقسیم می شود. براساس قانون اگر زن اول دارای فرزند نباشد اما زن دیگری دو دختر و یک پسر داشته باشد، در این صورت به دلیل وجود فرزندان زن دوم، نصف یک هشتم از اموال مرد به زن اول خواهد رسید.

ارث به جا مانده پس از فوت مرد به لحاظ قانونی میان همسران وی آنها تقسیم خواهد شد. اما با توجه به شرایط هر یک از زوجه ها سهم الارث آنها یکسان نمی باشد. توجه داشته باشید که زوجین تنها در زمانی از یکدیگر ارث می برند که در عقد دائم یکدیگر باشند. به همین منظور تقسیم ارث در عقد موقت هیچ معنایی نداشته و محقق نخواهد شد. البته نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کنید این است که سهم الارث زن در صورتی که دارای اولاد باشد با زنی که دارای اولاد از مرد متوفی نیست، متفاوت می باشد. نداشتن اولاد زوجین در این راستا پس از فوت شوهر، به نفع زن بوده چرا که در این راستا می توانند یک چهارم ارث را دریافت کنند.

مشاوره حقوقی ارث با وکیل کاربلد

دریافت مشاوره حقوقی در خصوص تقسیم ارث بین همسران زوج با توجه به وجود پیچیدگی های موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.به همین منظور گرفتن مشاوره حقوقی برای سردر گم نشدن در این گستردگی از واجبات به شمار می رود. پیشنهاد می شود دریافت مشاوره حقوقی ارث با وکیل کاربلد را به موسسه حقوقی وکلای تلفنی بسپارید. مجموعه ما با سابقه درخشان در این راستا شما را به بهترین وکلای حقوقی ارث معرفی خواهند کرد.

 

ارتباط در واتس اپ

مراحل تقسیم ارث بین همسران متوفی

در خصوص تقسیم ارث بین همسران متوفی ابتدا باید جهت دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام نمود که در این راستا نیاز به تهیه مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت می باشد. از جمله مدارک لازم می توان به شناسنامه و گواهی فوت متوفی، استشهادیه محضری، رسید گواهی مالیات بر ارث، آگهی فوت، کپی برابر اصل شده شناسنامه وراث و ... اشاره نمود. اخذ وکیل تقسیم ارث با توجه به اینکه بر تمامی مراحل انحصار وراثت حاکم است، برای رسیدگی به مسائل بسیار کمک خواهد کرد. چرا می تواند کوتاه ترین راه را برای دریافت انحصار وراثت پیش روی شما قرار دهد. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت موسسه مراجعه نمایید .

 

فروش سهم الارث 
مشاوره حقوقی مهر و موم ترکه 
وکیل ارث 
مشاوره حقوقی انحصار وراثت 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

وحید قلی پور عباسی

در میزان سهم الارث زن و شوهر تفاوت‌هایی وجود دارد و همچنین وجود یا عدم وجود فرزندان در میزان سهم الارث زن و مرد تاثیر دارد و چنانچه مرد دارای همسران متعدد باشد نیز در میزان سهم الارث زن یا زنان، تغییراتی ایجاد می شود. این تغییرات عبارتند از: چنانچه زن فوت کند و دارای فرزند یا فرزندانی نباشد، شوهر نصف اموال زن را به ارث می برد و اگر زن وارث دیگری مانند پدر و مادر نداشته باشد نیز بقیه اموال زن برای شوهر خواهد بود ولی اگر زن فوت کند و دارای اولاد و یا اولادِ اولاد باشد (زیرا اولادِ اولاد نیز در صورت نبود اولیاء خود جانشین آنها محسوب شده و مانند آنها ارث می برد) شوهر یک چهارم اموال زن را به ارث می برد. در صورتی که شوهر فوت کند و اولاد نداشته باشد زن یک چهارم اموال شوهر را به ارث می برد ولی اگر شوهر دارای اولاد یا اولادِ اولاد باشد زن یک هشتم اموال شوهر را به ارث می برد و چنانچه زن بعد از فوت همسر خود و قبل از تقسیم ارث فوت کند، سهم الارث زن به وارثان وی تعلق خواهد گرفت. چنانچه مرد دارای دو یا چند همسر باشد، سهم الارث زن یعنی یک هشتم بین همسران به طور مساوی تقسیم خواهد شد. البته در صورتی که همسران در عقد دائمی باشند و در هنگام فوت مرد نیز رابطه زوجیت و عقد دائم برقرار بوده باشد. در ماده 946 اصلاحی مصوب 1387 قانون مدنی آمده است؛ زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد. در صورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب فوق است. در ماده 948 قانون فوق نیز که پس از حذف ماده 947 تصویب شده است آمده؛ هرگاه ورثه از اداء قیمت امتناع کنند، زن می تواند حق خود را از عین اموال استیفاء کند.


فاطمه علی زاده

با سلام اگر متوفی چند همسر دائم داشته باشد در صورت داشتن فرزند و نوه یک هشتم و در صورت نداشتن فرزند یک چهارم ترکه بین آن به صورت مساوی تقسیم می گردد و شرط تعلق ارث بین زوجین دائمی بودن نکاح می باشد یعنی طرفین در عقد موقت از یکدیگر ارث نمی برند


محمد

چه جالب من تصور میکردم که اگر متوفی چند همسر داشته باشد هرکدام جداگانه یک هشتم ارث میبرند البته این تصوری است که در ذهن عموم مردم وجود دارد اینجاست که اهمیت راهنمایی های یک مشاور متخصص و مجرب حقوقی میتواند بسیاری از تصورات غلط که مبنای تصمیم گیری های نادرست میشود آشکار میشود


امین

تقسیم ارث در حقیقت انتقال قهری اموال و دارایی فرد به وراث وی می باشد. هم چنین ارث تنها جنبه مادی نداشته و دارای جنبه های معنوی نیز می باشد. البته بیشتر افراد وقتی ارث و میراث میشنوند به جنبه مادی توجه می کنند به همین دلیل کمتر به بعد معنوی آن تمرکز می شود. پس از فوت فرد مذکور آنچه از او به جا می ماند، ارث وی به شمار رفته و تقسیم آن بین وراث تا زمانی که دیون متوفی از ماترک پرداخت نشود، امکان پذیر نخواهد بود. انتخاب مرجع صالح برای تقسیم ارث همسر از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد


آزاده

ممکن است یک مرد بیش از یک همسر دائم داشته باشد، که در این اینجا بحث ارث مردی که دو زن دارد و نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن مطرح می شود. اگر مرد دو زن دائم داشته باشد، میزان سهم الارث که از نظر قانونی به زن تعلق می گیرد، میان آن دو تقسیم می شود. بنابراین اگر مردی دو زن داشته باشد و دارای فرزند هم باشد، سهم الارث هر کدام از زنها نصف یک هشتم خواهد بود که نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن به این صورت خواهد بود که این یک هشتم میان دو زن به صورت مساوی تقسیم خواهد شد. حالا اگر مردی فرزندی نداشته باشد، سهم الارث هر کدام از زنها نصف یک چهارم می باشد، به این صورت که این یک چهارم میان دو زن به طور مساوی تقسیم خواهد شد.


مریم قجری

بر اساس ماده ۸۶۱ قانون مدنی، زن پس از مرگ همسرش ارث می‌برد؛ به شرط این که در عقد دایم او بوده و قبل از مرگ شوهرش زنده باشد، اگر فرزند نداشته باشه زوج ،به تساوی بین همسر ها تقسیم می شود اما ناگفته نماند ماده ۸۸۰ قانون مدنی می‌گوید که اگر زن که وارث شوهر است، او را به قتل عمد رسانده باشد، ارث نخواهدبرد.


فاطمه عمادی

باسلام،،چنانچه مرد دارای دو یا چند همسر باشد، سهم الارث زن یعنی یک هشتم بین همسران به طور مساوی تقسیم خواهد شد. البته در صورتی که همسران در عقد دائمی باشند و در هنگام فوت مرد نیز رابطه زوجیت و عقد دائم برقرار بوده باشد. در ماده 946 اصلاحی مصوب 1387 قانون مدنی آمده است؛ زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد. در صورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب فوق است.در ماده 948 قانون فوق نیز که پس از حذف ماده 947 تصویب شده است آمده؛ هرگاه ورثه از اداء قیمت امتناع کنند، زن می تواند حق خود را از عین اموال استیفاء کند.


کوکبی

سهم الارث زن از شوهر، در صورتی که مرد، صاحب فرزند باشد، یک هشتم و در غیر این صورت، یک چهارم می باشد، میزان ارث مذکور، در صورت تعدد زوجات، میان همسران دائمی مرد، به نسبت مساوی، تقسیم خواهد شد. بنابراین نحوه محاسبه یک هشتم از سهم ارث دو زن از یک شوهر، به این صورت بوده که در صورت داشتن فرزند، نیمی از یک هشتم و در صورت نبود فرزند، نیمی از یک چهارم ارث می باشد.


بهنام رحمانی فرد

تقسیم ارث در حقیقت انتقال قهری اموال و دارایی فرد به وراث وی می باشد. هم چنین ارث تنها جنبه مادی نداشته و دارای جنبه های معنوی نیز می باشد. البته بیشتر افراد وقتی ارث و میراث میشنوند به جنبه مادی توجه می کنند به همین دلیل کمتر به بعد معنوی آن تمرکز می شود. پس از فوت فرد مذکور آنچه از او به جا می ماند، ارث وی به شمار رفته و تقسیم آن بین وراث تا زمانی که دیون متوفی از ماترک پرداخت نشود، امکان پذیر نخواهد بود. انتخاب مرجع صالح برای تقسیم ارث همسر از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. به همین منظور به دنبال مرجع صالح به دادگاه محل مراجعه نموده و اقدامات لازم جهت تقسیم ارث را انجام دهید. با توجه به اینکه پس از فوت فرد تمامی اموال باقیمانده به وراث متوفی انتقال داده می شود، اما در برخی مواقع وراث سر تقسیم ارث و مدیریت آن به اختلاف برمیخورند. در این راستا مراجعه به یک مرجع صالح برای تقسیم ارث بین همسران زوج حائز اهمیت می باشد


محمد نوربخش

مستند به ماده ۸۶۴ قانون مدنی از جمله اشخاصی که به موجب سبب و نه نصب از متوفی ارث میبرند هر یک از زوجین که در حین فوت دیگری زنده است میباشند . که در واقع زوجین برخلاف مفهوم ماده که از کلمه ی از جمله استفاده نموده تنها اشخاصی هستند که به موجب سبب از متوفی ارث میبرند زیرا با توافق نمیتوان کسی را به وراث اصافه نمود. و در صورتی که متوفی وارث نداشته باشد ترکه متعلق به حاکم یا همان ولی فقیه میباشد.که این ترکه در مسیر انتقال به بیت المال سه مرحله را طی میکند. ابتدا اداره ی ترکه سپس حفظ ترکه به عنوان امانت شرعی و در نهایت تملک ترکه به عموم. در واقع حاکم یا حکومت وارث نیست بلکه به عنوان نماینده و حافظ منافع عموم،ترکه را اداره میکند.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر اساس قانون، ارث به معنای مالی می باشد که بعد از فوت شخص به بازماندگان و وارثان او تعلق می گیرد، عامل تعلق ارث نیز قرابت سببی و نسبی می باشد. تقسیم ارث یا سهم الارث در حقوق کشور ما با توجه به قواعد مطروح در قانون مدنی و با رعایت طبقات و درجات ارث انجام می پذیرد. یکی از موارد تعلق سببی ارث، ارث زوجه می باشد. در قانون مدنی ، سهم الارث زوجه در صورتی که مرد فرزند داشته باشد یک هشتم و در صورتی که مرد فرزندی نداشته باشد یک چهارم تعیین شده است اما در مواردی که مرد بیش از یک همسر دائم داشته باشد، میزان سهم الارث نیز تغییر خواهد کرد. ماده 940 قانون مدنی در مورد سهم ارث زن از شوهر بیان میدارد: زوجین تنها در صورتی از یکدیگر، ارث می برند که در رابطه زوجیت دائم باشند، بنابراین ارث در عقد موقت محقق نمی شود گرچه زوجین می توانند نسبت به یک سوم اموال خود، برای یکدیگر، وصیت نمایند. شرط دیگر توارث زوجین از یکدیگر حیات آنها در زمان فوت دیگری می باشد. در پاسخ به سوال سهم الارث دو زن از یک شوهر ماده 942 قانون مدنی بیان نموده است "در صورت تعدد زوجات، ربع یا ثمن ترکه که تعلق به زوجه دارد، بین همه آنان، بالسویه تقسیم می شود." همانگونه که در این ماده، مشخص شده است، اگر مرد، دو زن دائم یا بیشتر داشته باشد، میزان سهم الارثی که به لحاظ قانونی به همسران او، تعلق می گیرد، میان آنها، تقسیم می شود. برای دانستن دیگر جزئیات از وکلای موسسه وکیل تلفنی مشورت بگیرید.


رحمنی

میزان سهم الارث زوج از زوجه، در صورت داشتن فرزند از طرف زن، برابر با یک چهارم از ترکه زن است. میزان سهم الارث شوهر از زوجه، در صورت نداشتن فرزند از طرف زن، برابر با یک دوم ترکه زن، خواهد بود. ترکه، عبارت است از تمام دارایی‌های مثبت و منفی متوفی که بعد از فوت، برای وراث او باقی می‌ماند.


مهران رمضان پناه

سلام؛ با توجه به ماده 942 قانون مدنی، باید یک هشتم ارث به نسبت مساوی، میان همسران دائمی مرد، تقسیم گردد. بنابراین، در صورت وجود دو زن، هر یک، نیمی از یک هشتم کل ارث را خواهند برد. لازم به ذکر است، صاحب فرزند بودن یا نبودن زوجه، ملاک نبوده، بلکه فرزند داشتن مرد، ملاک خواهد بود.


وحید فراست

ارث از جمله مسایل حقوقی بسیار حساس در جامعه می باشد


M.j Sheykhi

تقسیم ارث بین همسران زوج از جمله دعاوی حقوقی است که روزانه با تعداد بسیاری از آنها مواجه هستیم. چرا که این موضوع دامنگیر بسیاری از خانواده ها با طبقات اجتماعی و فرهنگی مختلف شده است. زمانی که مرد در هنگام فوت هیچ فرزند یا نوه ای از همسر یا همسران قبلی نداشته باشد، در این صورت یک چهارم اموال وی به زن می رسد. در غیر اینصورت با وجود نوه یا فرزند از اموال مرد یک هشتم به زن خواهد رسید. در صورتی که مرد دارای چند همسر دائمی باشد پس از فوت وی در صورت داشتن فرزند، تنها یک هشتم از اموالش میان زنان عقد دائم تقسیم می شود. براساس قانون اگر زن اول دارای فرزند نباشد اما زن دیگری دو دختر و یک پسر داشته باشد، در این صورت به دلیل وجود فرزندان زن دوم، نصف یک هشتم از اموال مرد به زن اول خواهد رسید. ارث به جا مانده پس از فوت مرد به لحاظ قانونی میان همسران وی آنها تقسیم خواهد شد. اما با توجه به شرایط هر یک از زوجه ها سهم الارث آنها یکسان نمی باشد. توجه داشته باشید که زوجین تنها در زمانی از یکدیگر ارث می برند که در عقد دائم یکدیگر باشند. به همین منظور تقسیم ارث در عقد موقت هیچ معنایی نداشته و محقق نخواهد شد. البته نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کنید این است که سهم الارث زن در صورتی که دارای اولاد باشد با زنی که دارای اولاد از مرد متوفی نیست، متفاوت می باشد. نداشتن اولاد زوجین در این راستا پس از فوت شوهر، به نفع زن بوده چرا که در این راستا می توانند یک چهارم ارث را دریافت کنند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.