سیر تا پیاز دادخواست اعسار از پرداخت دیه در دادگاه

سیر تا پیاز دادخواست اعسار از پرداخت دیه در دادگاه

سیر تا پیاز دادخواست اعسار از پرداخت دیه در دادگاه

دیه همانطور که می‌دانید یکی از مجازات های در نظر گرفته شده در شرع اسلام، برای کسانی است که به صورت غیر عمد به جان و مال مردم خسارت وارد می‌کنند. مبلغ دیه بر اساس میزان خسارت و عوامل این چنینی محاسبه می‌شود و معمولا جزو مجازات های نقدی سنگین است! به همین دلیل هم در بسیاری از مواقع فردی که محکوم به پرداخت دیه شده، توانایی مالی برای پرداخت یکجای آن را ندارد. چنین فردی می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت دیه، تقدیم دادگاه صالح نماید تا به این ترتیب مقام قضایی با در نظر گرفتن شرایط مالی وی، در حکم او تجدید نظر کند.

پس تقاضای اعسار از پرداخت دیه بهترین و شاید تنهاترین راهی است که قانونگذار برای محکومین مالی و متهمانی که محکوم به پرداخت دیه شده اند، در نظر گرفته است. حال این که این تقاضا چیست و شرایط استفاده از آن در پرونده مطالبه دیه کدام است، خود یکی از مباحث مفصل است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

برای دریافت پاسخ سوالات خود در این باره، با ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید. در ضمن در صورت نیاز به محاسبه دیه یا مطالبه دیه به کمک وکیل، از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با وکلا و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

         

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از اعسار چیست؟

اعسار یک اصطلاح فقهی و حقوقی به حساب می‌آید که از کلمه عسر به معنای تنگ دستی و در مضیقه بودن، گرفته شده است. این اصطلاح برای کسی استفاده می‌شود که به دلیل نداشتن بضاعت مالی و یا دسترسی نداشتن به اموال خود، قدرت پرداخت هزینه دادرسی، دیون یا مبلغی که محکوم به پرداخت آن شده است را ندارد.

در مبحث پیش رو نیز اعسار دقیقا به همین معنا بکار می‌رود! بنابراین وقتی کسی دادخواست اعسار از پرداخت دیه تقدیم دادگاه می‌کند در اصل به دنبال این است که ثابت کند در وضعیت فعلی، قادر به پرداخت دیه نیست.

 

در چه مواردی می‌توان دادخواست اعسار داد؟

طبق قانون ایران انواع اعسار عبارتند از؛

  1. اعسار به پرداخت هزینه دادرسی
  2. اعسار به پرداخت محکوم به

بنابراین افرادی که بضاعت مالی ندارند در دو مورد می‌توانند تقاضای اعسار داشته باشند. اولین مورد زمانی که قصد دارند با تقدیم دادخواست به مراجع قضایی، حقی را مطالبه کنند و باید هزینه دادرسی بپردازند. دومین مورد نیز زمانی که محکوم به پرداخت مبلغی مثل دیه، مهریه، بدهی و ... شده اند.

 

 

دادخواست اعسار

 

تعریف دیه از زبان وکیل

در ماده 17 قانون مجازات اسلامی و در تعریف دیه آمده: " دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیر عمدی بر نفس، اعضا و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود."

بنابراین همانطور که در مقدمه بحث هم گفته شد، دیه که در زبان عامه از آن به خون بها نیز یاد می‌شود، مبلغی است که فرد مرتکب جرم باید به بزه دیده پرداخت کند. البته پرداخت دیه منحصر در جرائم غیر عمد یا جرائم عمدی است که امکان اعمال مجازات قصاص برای آن ها وجود ندارد.

 

آیا می‌توان برای پرداخت دیه دادخواست اعسار داد؟

بالاتر گفتیم که اعسار به پرداخت محکوم به یکی از موارد استفاده دادخواست اعسار است. از طرفی در تعریف دیه آمده مالی که فرد مرتکب جرم، محکوم به پرداخت آن شده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اعسار از پرداخت دیه یکی از موارد استفاده از این دادخواست می‌باشد.

اما خب این نکته را هم در نظر بگیرید که دادن دادخواست اعسار از پرداخت دیه فقط مختص افرادی است که محکوم به پرداخت دیه شده اند ولی بضاعت مالی نداشته باشند. در نتیجه مثلا در تصادفات رانندگی که بیمه مسئول پرداخت دیه است مسلما نمی‌توان چنین دادخواستی داد!

 

 

هزینه دادخواست اعسار

 

مدارک لازم برای دادخواست اعسار دیه

رسیدگی به دادخواست اعسار از پرداخت دیه در محاکم قضایی و دادگاه ها، مستلزم ارائه مدارکی است که ثابت می‌کنند فرد متقاضی توانایی پرداخت دیه را ندارد. البته این موضوع فقط مختص دادخواست اعسار نیست و مقامات قضایی برای رسیدگی به هر دادخواست دیگری، مدارکی مطالبه می‌کنند!

استشهادیه اعسار از پرداخت دیه از جمله مدارک محکمه پسندی است که ثابت می‌کند متقاضی اعسار توان مالی ندارد. شهادت شهود، گردش و موجودی حساب های مالی متقاضی، لیست اموال و دارایی های متقاضی نیز از دیگر مدارکی هستند که باید ضمیمه دادخواست اعسار شوند. البته ارائه تمام مدارک گفته شده و استفاده از هر 4 ادله در بسیاری از مواقع الزامی نیست و چه بسا با یکی از آن ها، نداشتن بضاعت مالی متقاضی در دادگاه محرز شود.

پس شما اگر به دنبال یافتن مدرک محکمه پسند برای ضمیمه کردن به دادخواست اعسار از پرداخت دیه هستید، بهتر است از طریق مشاوره حقوقی موسسه حقوقی وکلای تلفنی با وکلای ما در ارتباط باشید تا متناسب با شرایط، بهترین مدارک را به شما معرفی کنند.

 

هزینه نگارش دادخواست اعسار از پرداخت دیه

درخواست اعسار از پرداخت دیه چند مرحله دارد که اولین مرحله آن تقدیم دادخواست به دادگاه صالح است. از طرفی دادخواست جزو اوراق قضایی محسوب می‌شود که تنظیم و نگارش آن فقط از افراد متخصص، مثل وکلا بر می‌آید.

البته شاید شما بتوانید با مشاهده نمونه دادخواست های اعسار، خودتان دادخواست مورد نیاز را تنظیم کنید. اما بدانید که تک تک کلماتی که در دادخواست نوشته می‌شوند می‌توانند بر حکم مقام قضایی تاثیر داشته باشند! پس بهترین کار این است که از یک وکیل دیه کاربلد و مجرب برای نگارش دادخواست اعسار کمک بگیرید.

وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی آماده خدمت رسانی به شما هموطنان عزیز هستند. برای اطلاع از هزینه نگارش دادخواست اعسار از پرداخت دیه می‌توانید با شماره 09212242670 تماس بگیرید. همچنین برای ثبت سفارش نگارش این دادخواست می‌توانید به قسمت نگارش اوراق قضایی سایت ما مراجعه نمایید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مرجع صالح برای رسیدگی به اعسار از پرداخت دیه

اکنون که با چیستی دادخواست اعسار و مسائل پیرامون آن آشنا شدید، بدون شک این سوال در ذهنتان شکل گرفته که دادگاه صالح اعسار از پرداخت دیه کدام دادگاه است؟!

دادگاه صادر کننده حکم پرداخت دیه دادگاه صالح اعسار از پرداخت دیه است. یعنی اگر پرونده قضایی در دادگاه عمومی تشکیل شده و در این دادگاه محکوم علیه محکوم به پرداخت دیه شده باشد، دادخواست اعسار را باید به همین دادگاه تقدیم کند.

برای اطلاع دقیق از دادگاه یا مرجع قضایی که باید دادخواست اعسار از پرداخت دیه را به آن تقدیم کنید، سوال خود را با شرح جزئیات در قالب مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی ارسال کنید.

 

 

مشاوره حقوقی محاسبه دیه 
نگارش دادخواست تعدیل اقساط محکوم به 
هزینه نگارش دادخواست اعسار 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

مجید شیخی

با سلام دیه همانطور که می‌دانید یکی از مجازات های در نظر گرفته شده در شرع اسلام، برای کسانی است که به صورت غیر عمد به جان و مال مردم خسارت وارد می‌کنند. مبلغ دیه بر اساس میزان خسارت و عوامل این چنینی محاسبه می‌شود و معمولا جزو مجازات های نقدی سنگین است! به همین دلیل هم در بسیاری از مواقع فردی که محکوم به پرداخت دیه شده، توانایی مالی برای پرداخت یکجای آن را ندارد. چنین فردی می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت دیه، تقدیم دادگاه صالح نماید تا به این ترتیب مقام قضایی با در نظر گرفتن شرایط مالی وی، در حکم او تجدید نظر کند. پس تقاضای اعسار از پرداخت دیه بهترین و شاید تنهاترین راهی است که قانونگذار برای محکومین مالی و متهمانی که محکوم به پرداخت دیه شده اند، در نظر گرفته است


معراج فرجی

شهادت در محکمه برای اعسار از پرداخت دیه از جمله مدارک محکمه پسندی است که ثابت می‌کند متقاضی اعسار توان مالی ندارد. شهادت شهود، گردش و موجودی حساب های مالی متقاضی، لیست اموال و دارایی های متقاضی نیز از دیگر مدارکی هستند که باید ضمیمه دادخواست اعسار شوند.


بشیر علی پاریاد

سلام . یکی از شرایط اثبات اعسارشهادت كتبی حداقل 2 نفر از افرادی كه مطلع از وضع زندگی و معیشت مدعی اعسار هستند می باشد به این نحو که شهادت کتبی، باید، به موجب استشهادیه، ضمیمه دادخواست اعسار شود و شهود، باید، در صورت نیاز، در دادگاه نیز حاضر شده و بر اعسار مدعی اعسار، گواهی دهند.


ابوالفضل علی مددی

سلام.شخصی که محکوم به پرداخت دیه باشد و بضاعت مالی جهت پرداخت یک جای دیه را نداشته باشد،می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت دیه تقدیم دادگاه کند.دادگاه صالح به رسیدگی به دعوای اعسار از پرداخت دیه،دادگاه صادرکننده ی حکم پرداخت دیه میباشد.


بهنام رحمانی فرد

باسلام دادخواست اعسار از پرداخت دیه در محاکم قضایی و دادگاه ها، مستلزم ارائه مدارکی است که ثابت می‌کنند فرد متقاضی توانایی پرداخت دیه را ندارد. البته این موضوع فقط مختص دادخواست اعسار نیست و مقامات قضایی برای رسیدگی به هر دادخواست دیگری، مدارکی مطالبه می‌کنند! استشهادیه اعسار از پرداخت دیه از جمله مدارک محکمه پسندی است که ثابت می‌کند متقاضی اعسار توان مالی ندارد. شهادت شهود، گردش و موجودی حساب های مالی متقاضی، لیست اموال و دارایی های متقاضی نیز از دیگر مدارکی هستند که باید ضمیمه دادخواست اعسار شوند. البته ارائه تمام مدارک گفته شده و استفاده از هر 4 ادله در بسیاری از مواقع الزامی نیست و چه بسا با یکی از آن ها، نداشتن بضاعت مالی متقاضی در دادگاه محرز شود.


وحید فراست

اعسار از تادیه محکوم به (دیه) وفق مواد 6 و 24 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی پیش بینی گردیده است


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.