شیوه صدور قرار تامین واهی برای مطالبه خسارت توسط خوانده دعوی

شیوه صدور قرار تامین واهی برای مطالبه خسارت توسط خوانده دعوی

شیوه صدور قرار تامین واهی برای مطالبه خسارت توسط خوانده دعوی

مطالبه خسارت

انسان ها ممکن است در زندگی اجتماعی خود گاهی با انجام رفتارهای خلاف، به اموال و دارایی های دیگران زیان وارد کنند. اگر کسی تعهدات قراردادی و غیر قراردادی خود را زیر پا گذاشته و به این خاطر به طرف مقابل او خسارتی وارد شود، فرد مسبب اصولاً مسئول پرداخت خسارت مذکور است. اغلب احکام مطالبه خسارت در حقوق ایران، در قانون مسئولیت مدنی مصوب سال 1339 تعیین شده است. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی  با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

در چه مواردی می توان مطالبه خسارت نمود؟

به طور کلی مطابق با ماده 1 قانون مسئولیت مدنی هر کس بدون داشتن مجوز قانونی و در نتیجه رفتار مقصرانه به جان، مال، آزادی و حیثیت دیگری آسیبی وارد آورد مسئول پرداخت زیان وارده خواهد بود. بعلاوه به موجب ماده 7 قانون مذکور، کسی که نگهداری و مراقبت از کودک یا مجنون را به عهده دارد، نسبت به خساراتی که ممکن است این افراد وارد کنند، مسئول است. در چنین شرایطی اگر کسی که نگهداری طفل یا مجنون را بر عهده دارد استطاعت مالی نداشته باشد، خسارات از اموال صغیر یا مجنون پرداخت خواهد شد.

نوع دیگری از مطالبه خسارت در مواردی است که یک نفر مرتکب فعل زیانباری مثل پرتاب سنگ به شیشه همسایه شود. در چنین مواردی این فعل عمدی مرتکب بوده که موجب مسئولیت وی به جبران خسارات وارده گشته است. مطالبه خسارت به موجب قانون مسئولیت مدنی تنها در خصوص زیان های مادی مطرح نبوده و همانطور که مورد اشاره قرار گرفت در خصوص سایر آسیب های حیثیتی، معنوی و جانی نیز می توان مطالبه خسارت نمود.

 

صدور قرار تامین دعوای واهی

قرار تامین دعوای واهی چیست؟

قرار تامین واهی برای مطالبه خسارت توسط خوانده دعوی موضوع ماده 109 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379 می باشد. مطابق با این ماده، خوانده دعوا یعنی کسی که توسط خواهان بر علیه او دادخواست حقوقی مطرح شده است می تواند تقاضای تامین کند. در چنین حالتی خوانده در دفتر دادگاه حضور پیدا کرده و لایحه تامین دعوای واهی را تقدیم می کند. اگر دادگاه قرار تامین واهی برای مطالبه خسارت توسط خوانده دعوی را صادر کند، خواهان باید برای پیگیری شکایت خود، مبلغی پول را به عنوان تامین واهی در صندوق دادگستری به امانت بگذارد. هدف از صدور قرار تامین واهی جبران خسارت خوانده ای است که بر مبنای یک دعوای بی اساس متقبل پرداخت هزینه هایی برای شرکت در دادرسی، وکیل گرفتن و ... گردیده است.

منظور از خواهان و خوانده در دعوا

مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی خواهان دعوا کسی است که دعوا را آغاز می کند. دعوای حقوقی اصولاً با تقدیم دادخواست توسط خواهان به دادگاه حقوقی شروع می شود. خواهان کسی است که اگر از ادامه دعوا منصرف شود، دعوای حقوقی دیگر ادامه نخواهد یافت. خواهان در دعوای حقوقی مدعی می شود که خوانده حقی از حقوق او را زیر پا گذاشته است. خواهان از دادگاه حقوقی می خواهد خوانده را مجبور کند که حقوق او را رعایت نماید و خسارات آن را پرداخت کند.

خوانده در مقابل خواهان قرار دارد و منظور از آن، کسی است که دعوای حقوقی بر علیه او طرح گردیده باشد. در حقوق جاری ایران اصل بر بی گناهی خوانده بوده و این خواهان است که باید در محضر دادگاه ادعای خود را اثبات کند. بنابراین خوانده از حقوق و امتیازهای قانونی زیادی از جمله حق درخواست صدور قرار تامین واهی برخوردار است. برای دریافت مشاوره حقوقی در هر ساعت از شبانه روز با شماره 02147625900 تماس بگیرید

 

قرار تامین دلیل

لایحه دعوای واهی چگونه نگارش می شود؟

لایحه قرار تامین واهی برای این نگارش می شود که خساراتی که ممکن است خوانده در نتیجه یک دعوای بی اساس متحمل شود، جبران گردد. طبق ماده 109 قانون آیین دادرسی مدنی خساراتی که خوانده می تواند برای جبران آنها درخواست صدور قرار تامین دعوای واهی داشته باشد، از قرار زیر است:

  • هزینه دادرسی؛ منظور مواردی مثل هزینه ایاب و ذهاب یا تهیه مدارک و اسناد است.
  • حق الوکاله وکیل؛ حق الوکاله وکیل تابع توافق وکیل و موکل است. در صورتی که آنها بر سر میزان حق الوکاله تعیین تکلیف نکرده باشد، حق الوکاله مطابق با تعرفه اعلامی از سوی کانون وکلا تعیین می شود.

قرار تامین دعوای واهی چه کاربردی دارد؟

قرار تامین واهی یک امتیاز حقوقی برای خوانده دعوا است که خساراتی را که ممکن است متحمل شود، مطالبه کند. با تنظیم لایحه دعوای واهی، دادگاه موضوع را به خواهان اعلام می کند تا وی برای پرداخت وجه قرار تامین به صندوق دادگستری حاضر شود. تا وقتی که خواهان تامین ندهد، دادرسی متوقف می شود. برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص کاربردهای مختلف قرار تامین واهی برای مطالبه خسارت توسط خوانده دعوی می توانید با موسسه وکلای تلفنی تماس حاصل فرمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

ضمانت اجرای عدم تامین تادیه از سوی خواهان

در موارد صدور قرار تامین واهی برای مطالبه خسارت توسط خوانده دعوی، در صورتی که خواهان در ظرف مهلت معین برای پرداخت تامین به دادگاه مراجعه نکند، دادگاه قرار رد دادخواست خواهان را صادر می کند. همچنین باید توجه داشت که به موجب تبصره ماده 109 قانون آیین دادرسی در صورتی که برای دادگاه محرز شود که طرح دعوا توسط خواهان برای اذیت کردن خوانده یا غرض ورزی بوده می تواند خواهان را مجازات کند. قاضی در این موارد می تواند در ضمن صدور حکم یا جدای از آن، خواهان را به پرداخت مبلغی معادل سه برابر هزینه دادرسی به نفع دولت محکوم نماید.

شما می توانید در مورد قرار تامین واهی برای مطالبه خسارت توسط خوانده دعوی با وکلای تلفنی تماس بگیرید. با این کار علاوه بر برخورداری از مشاوره حقوقی تلفنی می توانید پیگیری پرونده های حقوقی خود در خصوص قرار تامین واهی را به وکلای کاربلد مجموعه وکلای تلفنی بسپارید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان  در وبسایت وکلای تلفنی بهره مند شوید.

 

مشاوره حقوقی کیفری 
مشاوره حقوقی خسارت دادرسی 
جریمه طرح دعوی واهی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی 
مطالبه خسارت در دعاوی تخریب 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسین سیفی

با سلام در خصوص قرار تامین واهی باید گفت این قرار برای مطالبه خسارت توسط خوانده دعوی در راستای ماده 109 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی می‌باشد . طبق این ماده، خوانده دعوا یعنی کسی که توسط خواهان علیه او دادخواست حقوقی مطرح شده می تواند تقاضای تامین کند. در این حالت خوانده در دفتر دادگاه حضور پیدا کرده و لایحه تامین دعوای واهی را تقدیم می کند. اگر دادگاه قرار تامین واهی برای مطالبه خسارت توسط خوانده دعوی را صادر کند، خواهان باید برای پیگیری شکایت خود، مبلغی پول را به عنوان تامین واهی در صندوق دادگستری به امانت بگذارد. هدف از صدور قرار تامین واهی جبران خسارت خوانده ای است که بر مبنای یک دعوای بی اساس متقبل پرداخت هزینه هایی برای شرکت در دادرسی، وکیل گرفتن و ... گردیده است.


فاطمه عمادی

باسلام طبق ماده ۱۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی، اگر در طرح دعوی واهی، خواهان محکوم گردد، خوانده می تواند در خصوص هزینه هایی که در مراحل دادرسی (هزینه های مربوط به وکیل، ابطال تمبر جهت رسیدگی و…) پرداخت کرده است، یا اگر خسارتی در طول مراحل دادرسی به او وارد شده است، درخواست تامین دعوی واهی را بخواهد. درخواست تامین دعوی واهی را قبل از اولین مرحله رسیدگی باید تقدیم دادگاه نمود، و اگر در اثنای دادرسی یا محکومیت خواهان تقدیم گردد، دادگاه تقضای تامین را رد می نماید.


Alireza mohamadi

عرض ادب وقت بخیر و خسته نباشید خدمت تمام پرسنل پرتلاش موسسه از نظر من یکی از ویژگی های یک مشاور باید داشتن صبر و حوصله کافی جهت پاسخگویی به مراجعه کننده خویش باشد چراکه عموما افراد در حالت سردرگمی و نگرانی و وقتی که درگیر مشکلات شدیدی هستند به مشاور مراجعه میکنند از نکات قوت وکیل تلفنی بهره گرفتن از مشاورینی مجرب و متخصص و باتجربه است موفق باشید


سیما غفوری

قرار تامین دعوای واهی، اقدامی احتیاطی حسب تقاضای خوانده می باشد تا سوء استفاده از حق، موجب ضرر خوانده نگردد. مطابق اصل سی و چهارم قانون اساسی، دادرسی حق افراد است و همه افراد حق دارند برای رسیدن به مطالبات خود به دادگاه مراجعه کرده و دادخواهی نمایند. اما این حق، حقی مطلق نبوده و مدعی نمیتواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر نماید.


مهدی مظفری اناری

با سلام و احترام قرار تامین دعوای واهی برای تضمین خسارات وارده به خوانده بی گناهی است که بدون دلیل موجه علیه وی دادخواست داده شده است. در این مواقع خوانده می تواند لایحه ای به دادگاه تقدیم کند و خواستار تامین دعوای واهی شود.


mohamad sheykhi

مطابق با ماده 1 قانون مسئولیت مدنی هر کس بدون داشتن مجوز قانونی و در نتیجه رفتار مقصرانه به جان، مال، آزادی و حیثیت دیگری آسیبی وارد آورد مسئول پرداخت زیان وارده خواهد بود. بعلاوه به موجب ماده 7 قانون مذکور، کسی که نگهداری و مراقبت از کودک یا مجنون را به عهده دارد، نسبت به خساراتی که ممکن است این افراد وارد کنند، مسئول است. در چنین شرایطی اگر کسی که نگهداری طفل یا مجنون را بر عهده دارد استطاعت مالی نداشته باشد، خسارات از اموال صغیر یا مجنون پرداخت خواهد شد. نوع دیگری از مطالبه خسارت در مواردی است که یک نفر مرتکب فعل زیانباری مثل پرتاب سنگ به شیشه همسایه شود. در چنین مواردی این فعل عمدی مرتکب بوده که موجب مسئولیت وی به جبران خسارات وارده گشته است. مطالبه خسارت به موجب قانون مسئولیت مدنی تنها در خصوص زیان های مادی مطرح نبوده و همانطور که مورد اشاره قرار گرفت در خصوص سایر آسیب های حیثیتی، معنوی و جانی نیز می توان مطالبه خسارت نمود.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مطابق با ماده 1 قانون مسئولیت مدنی هر کس بدون داشتن مجوز قانونی و در نتیجه رفتار مقصرانه به جان، مال، آزادی و حیثیت دیگری آسیبی وارد آورد مسئول پرداخت زیان وارده خواهد بود. بعلاوه به موجب ماده 7 قانون مذکور، کسی که نگهداری و مراقبت از کودک یا مجنون را به عهده دارد، نسبت به خساراتی که ممکن است این افراد وارد کنند، مسئول است. در چنین شرایطی اگر کسی که نگهداری طفل یا مجنون را بر عهده دارد استطاعت مالی نداشته باشد، خسارات از اموال صغیر یا مجنون پرداخت خواهد شد


پروانه برغمدی

با سلام “در کلیه دعاوی مدنی اعم از دعاوی اصلی یا طاری و درخواستهای مربوط به امور حسبی به استثنای مواردی که قانون امور حسبی مراجعه به دادگاه را مقرر داشته است، خوانده می تواند برای تادیه خسارات ناشی از هزینه دادرسی و حق الوکاله که ممکن است خواهان محکوم شود از دادگاه تقاضای تامین نماید. دادگاه در صورتی که تقاضای مزبور را با توجه به نوع و وضع دعوا و سایر جهات موجه بداند، قرار تامین صادر می نماید و تا وقتی که خواهان تامین ندهد، دادرسی متوقف خواهد ماند و در صورتی که مدت مقرر در قرار دادگاه برای دادن تامین منقضی شود و خواهان تامین ندهد به درخواست خوانده قرار رد دادخواست خواهان صادر می شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.