ماهیت حقوقی فروش مال مشاعی

ماهیت حقوقی فروش مال مشاعی

ماهیت حقوقی فروش مال مشاعی

منظور از مال مشاع چیست؟

به مالی که دو یا چند شریک صاحب آن باشند مال مشاع گفته می شود در مال مشاعی شرکا در تمام مال سهیم هستند. اما آنها می توانند نسبت به تقسیم مال مشاع تصمیم بگیرند و هر قسمت از مال را در اختیار صاحب آن قرار دهند. بنا بر دلایلی مال مشاع ایجاد می شود که یکی از این دلایل ارث است. به عنوان مثال فردی از دنیا می رود و اموال او به وراث می رسد در این بین یک قطعه زمین به سه نفر از ورثه می رسد که آن زمین برای آن سه نفر مال مشاعی می شود. قرارداد نیز به عنوان اسباب اشاعه شناخته می شود. اگر دو یا چند نفر ملکی را به صورت مشترک خریداری کنند آن ملک مشاع است و فردی که یک دانگ دارد و فردی که چهار دانگ دارد می توانند از تمام قسمت های مال استفاده کنند مگر اینکه مال با توافق طرفین تقسیم شود. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

شرایط خرید و فروش مال مشاع

اولین شرط در فروش مال مشاعی این است که هیچ کدام از شرکا بدون اجازه سایر شرکا حق فروش مال را نخواهند داشت. برای اینکه ملک مشاعی به فروش برسد بهترین راه حل تقسیم ملک با یکی از روش های موجود است. همچنین اگر مالکان در ارتباط با شراکت با مشکل مواجه شوند باید با رضایت یکدیگر نسبت به تقسیم مال به توافق برسند. مسائل حقوقی دارای نکات ریز زیادی است اگر می خواهید سوالات بیشتری در مورد ملک مشاعی دارید و قصد مشاوره حقوقی با یکی از وکلای برجسته در این زمینه را دارید درخواست انجام مشاوره را در سایت موسسه وکلای تلفنی ثبت کنید.

 

مشاوره حقوقی فروش ملک مشارکتی

چگونگی تقسیم مال مشاع

مال مشاع به سه روش زیر قابل تقسیم است:

تقسیم به افراز: در تقسیم به روش افراز ملک مشاعی یا صورت توافقی بین شرکا یا به صورت دستور دادگاه قابل تقسیم است. اگر شرکا سر تقسیم به توافق نرسند باید دادخواست افراز و تقسیم تقدیم دادگاه گردد. در این نوع تقسیم هر شریک سهم خود را دریافت می کند و ارزش گذاری بر مال انجام نمی شود.

تقسیم به تعدیل: مال قیمت گذاری می شود و بر اساس ارزش گذاری مال تقسیم می شود. به عنوان مثال یک قطعه زمین برای سه شریک به سه قسمت مساوی از لحاظ مساحت تقسیم نمی شود بلکه بر اساس ارزش تقسیم می شود.

تقسیم به رد: مال به گونه ای باشد که باید از یک نقطه مشخص تقسیم شود اما ارزش قسمتی از قسمت دیگر بیشتر باشد باید وجه یا مالی از خارج اضافه شود و به فردی که سهم کمتری برده پرداخت شود.

اگر با هیچ یک از روش های فوق نتوان مال مشاعی را تقسیم کرد تنها راه باقیمانده برای تعیین تکلیف کردن مال فروش آن است. برای انجام این کار دادخواست فروش مال مشاع به دادگاه داده خواهد شد.

 

مشاوره حقوقی ملکی

چگونگی اثبات مالکیت در ملک مشاع

اولین راه حل برای اثبات مالکیت ملک مشاع اقرار است. شرکایی که مالکیت یک نفر را از مال مشاعی انکار کرده اند اگر اقرار به سهم داشتن او بنمایند مالکیت اثبات می شود. دومین مورد برای اثبات مالکیت سند است. به عنوان مثال اگر مال مشاعی ارثی است فرد با ارائه شناسنامه می تواند برای اثبات مالکیت اقدام کند. اگر هم مالکیت قراردادی است فرد می تواند با ارائه بیع نامه، اجاره نامه یا رسیدهای پولی مالکیت خود را اثبات کند. سومین مورد شهادت شهود است. اگر دو مرد عادل شهادت بر مالکیت فرد دهند مالکیت ملک مشاع اثبات خواهد شد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

ارتباط در واتس اپ

نحوه گرفتن سند مال مشاع توسط مالکین

همانطور که به آن اشاره شد برخی از املاک چندین مالک دارند و سندی که برای ملک مشاع صادر می شود فقط مالک بودن فرد درج شده است و میزان مالکیت او مشخص نیست. مالکین باید برای سهم خود از ملک مشاع سند مجزا بگیرند. برای این کار نیاز به انجام مراحلی است که به ترتیب شامل موارد زیر می باشد.

·        تقدیم درخواست تفکیک سند توسط تمامی مالکین مال مشاعی

·        سهم هریک از شرکا مشخص شود

·        تقسیم نامه تنظیم گردد

·        صورت مجلس تفکیکی به صورت دقیق تنظیم شود

·        اصل مدرک مال مشاعی به اداره ثبت ارسال شود

·        سند ملک مشاعی باطل و سندهای جداگانه ای برای هر مالک صادر می شود

موسسه وکلای تلفنی با بهره گیری از حضور وکلای برجسته و مجرب در تمامی حوزه ها خدمات ارائه می دهد. کاربران همچنین می توانند از طریق پیام رسان واتساپ با وکیل متخصص در حوزه مال مشاعی ارتباط برقرار کنند و راه حل مناسبی برای رفع مشکل حقوقی خود پیدا کنند. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

مشاوره حقوقی اجاره 
مشاوره حقوقی الزام به فک
مشاوره حقوقی اثبات مالکیت 
مشاوره حقوقی الزام به تحویل مبیع 
درباره ما 

 


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

به مالی که دو یا چند شریک صاحب آن باشند مال مشاع گفته می شود در مال مشاعی شرکا در تمام مال سهیم هستند. اما آنها می توانند نسبت به تقسیم مال مشاع تصمیم بگیرند و هر قسمت از مال را در اختیار صاحب آن قرار دهند. بنا بر دلایلی مال مشاع ایجاد می شود که یکی از این دلایل ارث است. به عنوان مثال فردی از دنیا می رود و اموال او به وراث می رسد در این بین یک قطعه زمین به سه نفر از ورثه می رسد که آن زمین برای آن سه نفر مال مشاعی می شود. قرارداد نیز به عنوان اسباب اشاعه شناخته می شود. اگر دو یا چند نفر ملکی را به صورت مشترک خریداری کنند آن ملک مشاع است و فردی که یک دانگ دارد و فردی که چهار دانگ دارد می توانند از تمام قسمت های مال استفاده کنند مگر اینکه مال با توافق طرفین تقسیم شود. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.


بهاره توکلی پور

با سلام خدمت موسسه و همکاران وکیل تلفنی،ضمن تشکر از خدمات ارزندتان در این شرایط خاص و مشکل ساز بیماری به هموطنان عزیز پیشنهاد میکنم با توجه به بودجه بسیار مناسبی که نسبت به حل مشکلات حقوقی خود می‌پردازید از همه مهمتر در زمان خود صرفه جویی میکنید و با تماسی که کمتر از 5دقیقه با شما گرفته میشود از مشاوره وکلای خبره پایه یک بهره مند می شوید و برای مراجعه به دادگاه دیگر استرس و دغدقه چندانی ندارید.باارزوی حل مشکلات حقوقی مردم عزیز.وکیل پایه یک بهاره توکلی پور در زمینه خانواده با کد 30972 در خدمت مردم عزیز هستم.با تشکر


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از انواع تقسیم بندی ها در اراضی تقسیم انها به مشاع و مفروز می باشد مشاع را در تعریف ساده می توان به مالی گفت که بین دو یا چند نفر مشترک است و مفروز نیز مالی است که تنها دارای یک مالک است . مال مشاع می تواند از طرق مختلفی به ایشان برسد، یا به روش قهری مانند ارث و یا از طریق قرارداد مانند انجام معامله ملک، لذا شیوه های مالکیت بر املاک مشاعی متفاوت می باشد . نکته ای که در این گونه اموال بسیار حائر اهمیت است بحث تقسیم آن می باشد که معمولا بیشتر درسر های اداری و قضایی شامل این مورد می باشد. افراز و تقسیم مال مشاع یا از طرق دادگاه و به صورت قهری است و یا از طریق توافق و با انجام قرارداد مکتوب انجام می پذیرد. در عرف امروز ادارات ثبت اسناد و املاک ، هرچند که درخواست افراز بعنوان یکی از راه های قانونی پذیرفته شده اما به صورت معمول با چنین درخواستی مخالفت می گردد و طرفین برای حل مشکل و افراز زمین به دادگاه محل مراجعه می نمایند و دادگاه نیز در صورت نیاز دستور تقسم و مزایده اموال را صادر می نماید. در صورت داشتن سوالاتی در خصوص املاک مشاعی می توانید از کارشناسان با تجربه موسسه کیل تلفنی استفاده کرده و مشکل خویش را بر طرف نمایید.


Mohamad sheykhi

در رابطه با فروش و انتقال ملک مشاع دو موضوع مورد بررسی قرار می گیرد: 1.ملک مشاع قبل از ثبت منتقل شود . 2.ملک مشاع بعد از ثبت منتقل شود . انتقال قبل از ثبت :مطابق ماده 114 آیین نامه قانون ثبت :«هر گاه ملک مشاع از طرف چند نفر درخواست ثبت شده و قبل از ثبت ملک به یک نفر منتقل شود با تذکر به اسامی متقاضیانی که ملک به نام آنها آگهی شده و انتقال داده اند به نام منتقل الیه در یک جا ثبت شده و سند مالکیت تمام ملک صادر می گردد.» انتقال بعد از ثبت ملک :ماده 11 آیین نامه قانون ثبت هر گاه ملک مشاع در نتیجه انتقالات به یک نفر منتقل شود اسناد مالکیت قبلی باطل و سند مالکیت جدید صادر می شود .ومطابق ماده 583قانون مدنی :هریک از شرکا می تواند بدون رضایت شرکا دیگر سهم خود را جزئا یا کلا به شخص ثالثی منتقل نماید.و همچنین مطابق ماده 104 آیین نامه قانون ثبت در موقع انتقال تمام یا قسمتی از ملک ثبت شده و یا واگذاری حقی نسبت به عین ملک سند معامله در دفتر اسناد رسمی ثبت و خلاصه آن در دفتر املاک زیر ثبت ملک ثبت می شود . وکالت در فروش ملک مشاع در صورتی که شرکای ملک مشاع مایل باشند که وکیل ملک مزبور را برای آنها بفروشد و البته توصیه می شود که کلیه اقدمات مربوط به ملک مشاع با توجه به قوانین و راهکارهای مختلف توسط وکیل انجام شود .در صورت فروش توسط وکیل چون همه شرکا هر چند سهم کمتر در ملک داشته باشد مالک محسوب می شود لازم است همه شرکا وکالت به وکیل بدهند مثلا فرق نمی کند یکی از شرکا مالک 3 دانگ و دیگری 2 دانگ و سومی 1 دانگ به طور مشاع باشد باید همگی وکالت بدهند در صورتی که یکی وکالت ندهد و وکیل اقدام کند فضولی و باطل خواهد بود . دعاوی مربوط به املاک مشاع از نوع دعاوی مالی است یا غیر مالی ؟ برخی از دعاوی مربوط به ملک مشاع مالی و برخی دیگر غیر مالی می باشد با توجه به قوانین مختلف و نظریه های مشورتی: دعاوی مالی مربوط به املاک مشاع 1.دعوای فروش املاک مشاع درصورتی که در مالکیت نیز اختلاف باشد /نظریه مشورتی 11/10/62-4749/7 2.دعوای تقسیم ملک مشاع در صورتی که در مالکیت نیز اختلاف باشد. نظریه مشورتی 11/10/62-4749/7 3.دعوای افراز ملک مشاع در صورتی که در مالکیت نیز اختلاف باشد . باشد /نظریه مشورتی 11/10/62-4749/7 4.دعوای الزام به فروش ملک مشاع در صورت اختلاف در مالکیت ./ماده 4 قانون افراز و فروش املاک مشاع و ماده 9 آیین نامه آن 5.ابطال صورت جلسه افراز در صورت اختلاف در مالکیت . 6.دعوای بطلان تقسیم در صورت اختلاف در مالکیت. دعاوی غیر مالی مربوط به املاک مشاع تمام موارد بالا در صورتی که مالکیت مورد اختلاف نباشد غیر مالی محسوب می شود . اثبات مالکیت از دعاوی مالی هست و هرجا اختلافی در مورد مالکیت به میان بیاد مالی محسوب می شود .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام ماهیت حقوقی فروش مال مشاعی ماهیت حقوقی فروش مال مشاعی ۳اسفند ۱۴۰۰ منظور از مال مشاع چیست؟ به مالی که دو یا چند شریک صاحب آن باشند مال مشاع گفته می شود در مال مشاعی شرکا در تمام مال سهیم هستند. اما آنها می توانند نسبت به تقسیم مال مشاع تصمیم بگیرند و هر قسمت از مال را در اختیار صاحب آن قرار دهند. بنا بر دلایلی مال مشاع ایجاد می شود که یکی از این دلایل ارث است. به عنوان مثال فردی از دنیا می رود و اموال او به وراث می رسد در این بین یک قطعه زمین به سه نفر از ورثه می رسد که آن زمین برای آن سه نفر مال مشاعی می شود. قرارداد نیز به عنوان اسباب اشاعه شناخته می شود. اگر دو یا چند نفر ملکی را به صورت مشترک خریداری کنند آن ملک مشاع است و فردی که یک دانگ دارد و فردی که چهار دانگ دارد می توانند از تمام قسمت های مال استفاده کنند مگر اینکه مال با توافق طرفین تقسیم شود. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید. هزینه مشاوره حقوقی شرایط خرید و فروش مال مشاع اولین شرط در فروش مال مشاعی این است که هیچ کدام از شرکا بدون اجازه سایر شرکا حق فروش مال را نخواهند داشت. برای اینکه ملک مشاعی به فروش برسد بهترین راه حل تقسیم ملک با یکی از روش های موجود است. همچنین اگر مالکان در ارتباط با شراکت با مشکل مواجه شوند باید با رضایت یکدیگر نسبت به تقسیم مال به توافق برسند. مسائل حقوقی دارای نکات ریز زیادی است اگر می خواهید سوالات بیشتری در مورد ملک مشاعی دارید و قصد مشاوره حقوقی با یکی از وکلای برجسته در این زمینه را دارید درخواست انجام مشاوره را در سایت موسسه وکلای تلفنی ثبت کنید. مشاوره حقوقی فروش ملک مشارکتی چگونگی تقسیم مال مشاع مال مشاع به سه روش زیر قابل تقسیم است: تقسیم به افراز: در تقسیم به روش افراز ملک مشاعی یا صورت توافقی بین شرکا یا به صورت دستور دادگاه قابل تقسیم است. اگر شرکا سر تقسیم به توافق نرسند باید دادخواست افراز و تقسیم تقدیم دادگاه گردد. در این نوع تقسیم هر شریک سهم خود را دریافت می کند و ارزش گذاری بر مال انجام نمی شود. تقسیم به تعدیل: مال قیمت گذاری می شود و بر اساس ارزش گذاری مال تقسیم می شود. به عنوان مثال یک قطعه زمین برای سه شریک به سه قسمت مساوی از لحاظ مساحت تقسیم نمی شود بلکه بر اساس ارزش تقسیم می شود.


سهند مهدی پور

اگر دو یا چند نفر ملکی را به صورت مشترک خریداری کنند آن ملک مشاع است و فردی که یک دانگ دارد و فردی که چهار دانگ دارد می توانند از تمام قسمت های مال استفاده کنند مگر اینکه مال با توافق طرفین تقسیم شود


علیرضا محمدی

به دلیل مشکلی که پدرم با شریکش در مورد یک زمین داشت، امروز در اینترنت به دنبال اطلاعات حقوقی و قانونی در مورد فروش اموال مشاعی داشتم تا اینکه به مقاله شما برخوردم واقعا سایتتون جالب بود و قطعا به پدرم پیشنهاد میدهم که با مشاورین شما مشورت داشته باشد از کلیه پرسنل موسسه وکیل تلفنی ممنونم


مریم عبدالغلامی

مال مشاع به مالی گفته می شود که میان چندنفر مشترک باشد. این شراکت یا به صورت قهری است مثل وقتی که مالی از مورث به ورثه اش ارث می رسد یا اختیاری است مثل وقتی که چند نفر مالی را مشترکا خریداری می کنند. هر یک از شرکا می تواند به اختیار، مالکیت خود را به دیگری تحت هرعنوان انتقال دهد ولی تسلیم مال جهت دخل و تصرف در آن باید با اجازه سایر شرکا باشد. هر شریک می تواند تقاضای تقسیم مال مشترک را بنماید. درصورت غیر قابل افراز بودن مال مشاع می توان ضمن تقدیم دادخواست از دادگاه تقاضای فروش مال مشترک را نمود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.