تفاوت دعاوی خلع ید و اثبات مالکیت در دعاوی ملکی

تفاوت دعاوی خلع ید و اثبات مالکیت در دعاوی ملکی

تفاوت دعاوی خلع ید و اثبات مالکیت در دعاوی ملکی

شما به عنوان یک عضو بالغ در جامعه باید اطلاعات مناسبی در مورد امور شناخته شده داشته باشید. خرید و فروش خانه، معامله زمین یا اجاره کردن یک خانه از مواردی هستند که هر فردی در یک جامعه به آن برخورد می‌کند. پس باید در حدود اولیه و ابتدایی نسبت به قوانین آشنایی داشته باشد. دعاوی خلع ید و اثبات مالکیت هم از آن دست موارد حقوقی مورد استفاده و کاربردی بوده که پیشنهاد می‌کنیم درباره آن به خوبی اطلاعات داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره این دو دعوای حقوقی و تفاوت آن‌ها صحبت کنیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

وکیل ملکی خوب چه خصوصیاتی دارد؟

اولین ویژگی مهم یک وکیل ملکی این بوده که اطلاعات حقوقی بالایی در زمینه معاملات ملکی داشته باشد. جزئیات، قوانین و تبصره‌ها را باید به خوبی بشناسد. این آشنایی کمک می‌کند تا بتواند پرونده‌های هرچند پیچیده را هم به سرعت حل و فصل کند. مساله مهم بعدی داشتن تجربه زیاد است. وکیلی که سال‌ها تجربه کار و فعالیت در امور حقوقی را داشته باشد، بهتر می‌تواند راهکاری مناسب را پیدا کند. بنابراین بسیاری از فارغ التحصیلان رشته حقوق که مایل به فعالیت در زمینه وکالت ملکی هستند، سال‌ها نزد افراد متخصص کارآموزی کرده تا به خوبی با جزئیات حقوقی آشنا شوند.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل ملکی

وکیل ملکی با تمرکزی که روی امور مربوط به اموال غیرمنقول داشته به خوبی با پیچیدگی‌های پرونده‌های ملکی آشنا است. این مساله همانند دیگر امور مانند پزشکی و مهندسی است و هر وکیلی متخصص یک حوزه به شمار می‌رود. به عنوان مثال یک وکیل متخصص در امور کیفری مانند قتل و ضرب و شتم هیچ گاه به سراغ پرونده‌های مالی نمی‌رود.  تصور عموم مردم بر این بوده که فقط باید برای امور ضروری و خاصی مانند سرقت و قتل با شماره 09212242670 تماس گرفته و از  مشاوره حقوقی تلفنی  بهره مند شوند. در حالی که اغلب افراد برای هر اقدام مهمی لازم دارند تا با شخص متخصص در‌ آن زمینه مشورت کنند. در زمانی که قصد معامله ملکی را دارید بهتر است تا با وکیل ملکی مشورت کنید. پیچیدگی‌های خاصی در زمینه‌ امور حقوقی وجود دارد که اگر با چشم باز و اطلاعات کافی اقدام نکنید ممکن است باعث ضرر شود.  

 

تعریف خلع ید از زبان وکیل

بسیاری از افرادی که صاحب ملک و خانه هستند تصمیم می‌گیرند آن را در اختیار دیگران برای اجاره قرار دهند. اجاره هم باید طبق قرارداد بوده و هر ماه هزینه‌ای برای آن دریافت شود. علاوه بر این، قرارداد مدت زمان مشخصی داشته و بعد از اتمام مدت آن، مستاجر باید خانه را تخلیه کند. در حالی که ممکن است یک مستاجر تصمیم به تخلیه ملک نداشته باشد. اگر اتفاقی که شرح دادیم رخ دهد، دعاوی خلع ید رخ می‌دهد. دعاوی خلع ید به این گفته می‌شود که فردی در ملک فرد دیگری بدون اجازه زندگی کرده و تصمیم به مالکیت آن داشته باشد. طبق ماده 308 قانون مدنی به این کار خلع ید غاصبانه گفته می‌شود. خلع ید یکی از دعاوی بوده که برخلاف تصور به دفعات زیادی رخ می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دعوای خلع ید بهتر است با مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با موسسه حقوقی وکای تلفنی ارتباط برقرار کنید.

منظور از اثبات مالکیت چیست؟

رابطه‌ای که هر فردی با اموالش دارد، مالکیت گفته می‌شود. به زبان ساده هنگامی که فردی ملکی را خریداری می‌کند و سند آن را به نام خودش می‌زند، مالک آن است. قانون اساسی درباره این رابطه مالکیت قوانینی را تعیین کرده است. اگر زمانی پیش بیاید که دو یا چند نفر بر سر مالکیت یک ملک یا زمین به مشکل برخورد کنند، نیاز به اثبات مالکیت وجود دارد.  برای حل و فصل این مشکلات و اثبات مالکیت قانونگذار باید وارد عمل شود. همانطور که در بالا گفتیم یکی از مشکلات معمول مساله دعاوی خلع ید است. در این حالت صاحب ملک باید مالکیت خود را اثبات کند تا بتواند فردی که ملک را تصرف کرده خارج کند. ارائه سند، شاهد و وجود یک قرارداد کتبی از مواردی بوده که می‌توان به کمک آن مالکیت را اثبات کرد.

 

ارتباط در واتس اپ

تفاوت خلع ید و اثبات مالکیت

از لحاظ حقوقی زمانی که صاحب یک خانه، ملک، زمین یا مغازه متوجه شود که فرد دیگری بدون اجازه ملکش را تصرف کرده و مایل به تخلیه هم نیست، دعوای خلع ید رخ می‌دهد. این موضوع در شورای حل اختلاف بررسی شده و رای نهایی با توجه به ادله ارائه شده، صادر می‌شود. اگر شما ملکی را خریداری کرده باشید ولی این ملک در اداره اسناد ثبت نشده باشد، دارای سند رسمی هم نخواهد بود. اموال غیر منقولی که سند رسمی ندارند، بعد از گذشت مدتی بر سر تصاحب آن اختلاف پیش می‌آید. زمانی که چنین مشکلی پیش می‌آید، دعوای اثبات مالکیت مطرح می‌شود. شما باید با ارائه اسناد و مدارک کافی خواهان دریافت مالکیت باشید. پرونده‌های این چنینی هم در دادگاه‌های محلی پیگیری می‌شود. بنابراین به عنوان مثال اگر ملک شما در شیراز واقع شده باشد نمی‌توانید در دادگاه تهران آن را پیگیری کنید. بعد از اینکه نتیجه از سوی دادگاه صادر شود هم شما به عنوان مالک شناخته می‌شوید. مشاوره حقوقی می‌تواند در این زمینه کمک‌ها و راهنمایی‌های مناسبی برای شما داشته باشد.

 

 

اعاده دادرسی در دعاوی ثبتی-ملکی 
مشاوره حقوقی خلع ید
مشاوره حقوقی اثبات مالکیت
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

علیرضا محمدی

شاید از دیدگاه افراد عادی که تخصص حقوقی ندارند الفاظ و لغات تفاوت چندانی باهم نداشته باشند اما همین نکات ریز و تفاوت های باریک باعث میشود گاهی شما نتوانید به هدف و خواسته ای که از طرح یک دعوی دارید برسید و در عمل صرفا هزینه و زمانی که میتواند مفید و در جهت نیل به اهدافتان صرف شود را بیهوده از دست داده اید لذا قطعا مشورت و اخذ مشاوره از افراد متخصص میتوانو راه را کوتاه کند


Mohamad sheykhi

کلمه ی خلع به معنای عزل کردن، اخراج کردن می باشد و کلمه ی ید در لغت به معنای دست، قدرت و سلطه می باشد. اما کلمه ی خلع ید در اصطلاح به معنای سلب مالکیت می باشد. اما به بیان ساده و در تعریف دعوای خلع ید باید بیان داشت که: اگر مالک یک ملکی که توسط شخص یا اشخاصی مورد تصرف غیرقانونی واقع شده است بخواهد از طریق ارائه سند مالکیت خود با طرح دعوا در محاکم دادگستری ادعای خود مبنی مالکیت بر ملک و اخراج متصرفین را مطرح نماید، می بایست دعوای خلع ید را علیه متصرفان غیر قانونی ملک انجام دهد. دعوای خلع ید و اثبات مالکیت دعوای خلع ید چه تفاوتی با دعوای تصرف عدوانی دارد دعوای خلع ید و تصرف عدوانی بسیار به یکدیگر نزدیک و مشابه به هم بوده که همانطور که اشاره شد متاسفانه بسیاری از افراد این دو دعاوی را با یکدیگر به اشتباه گرفته و بعضا تفاوتی بین آنها قائل نمی شوند. در این باره باید بیان داشت که مطابق با ۱۵۹ قانون آئین دادرسی مدنی و در بیان دعوای تصرف مقرر نموده است که؛ دعوای تصرف عدوانی عبارتست از: ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می نماید. دعوای خلع ید چه تفاوتی با دعوای تصرف عدوانی داردمطابق با قانون در دعوای تصرف عدوانی و به جهت اثبات ادعای متصرف و باز پس گیری قانونی ملک خود می بایست سه عنصر وجود داشته باشد: تصرف مستمر. متصرف سابق در ملک خویش اثبات این موضوع در دادگاه رسیدگی کننده. تصرف غاصبانه و بدون رضایت متجاوز و غیر منقول بودن مال مورد تنازع و اختلاف. اما موضوعی که دعوای خلع ید و تصرف عدوانی را از یکدیگر متمایز و تفکیک می سازد، موضوع دعوا نیست بلکه نحوه و طریقه ی اثبات دعوا می باشد. در دعوای تصرف عدوانی، متصرف سابق برای این که متجاوز و متصرف غیر قانونی را از طریق طرح دعوا از ملک خود اخراج نماید، می بایست به تصرفات مستمر خود در ملک استناد می نماید. به عبارت دیگر باید ثابت کند که از ملک استفاده می کرده است. بنابراین، در صورتی که متصرف قانونی یک ملک، ملکی را رها کرده برای مثال دو سال از ملک استفاده نکرده است در این صورت نمی توان تصرفات و اقدامات متصرف قانونی در ملک را تصرف مستمر دانست و به آن استناد نمود. اما در دعوای خلع ید موضوع کاملا متفاوت می باشد، چراکه مالک ملک برای اثبات ادعای خود و اقدام به اخراج متجاوز از ملک، نمی تواند در دادگاه با استناد به تصرفات خود در ملک، خواستار اخراج مزاحم از ملک باشد، بلکه می بایست با ارائه سند مالکیت خود و استناد به آن خواستار اخراج متجاوز از ملک خود باشد. مساله ی دیگر در خصوص تفاوت این دو دعوا و نحوه ی رسیدگی آن، مطابق با قانون آئین دادرسی مدنی، دعاوی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق به صورت خارج از نوبت رسیدگی شده و حکم صادره نیز بلافاصله حتی در صورت تجدید نظر خواهی از آن اجرا می شود. درحالی که در دعاوی خلع ید همانند دعاوی عادی توسط مراجع قضایی رسیدگی خواهد شد.


فریبرز ذوالفقاری

اولین ویژگی مهم یک وکیل ملکی این بوده که اطلاعات حقوقی بالایی در زمینه معاملات ملکی داشته باشد. جزئیات، قوانین و تبصره‌ها را باید به خوبی بشناسد. این آشنایی کمک می‌کند تا بتواند پرونده‌های هرچند پیچیده را هم به سرعت حل و فصل کند. مساله مهم بعدی داشتن تجربه زیاد است. وکیلی که سال‌ها تجربه کار و فعالیت در امور حقوقی را داشته باشد، بهتر می‌تواند راهکاری مناسب را پیدا کند. بنابراین بسیاری از فارغ التحصیلان رشته حقوق که مایل به فعالیت در زمینه وکالت ملکی هستند، سال‌ها نزد افراد متخصص کارآموزی کرده تا به خوبی با جزئیات حقوقی آشنا شوند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.