نگارش اعتراض به قرار منع تعقیب در پرونده کیفری

نگارش اعتراض به قرار منع تعقیب در پرونده کیفری

نگارش اعتراض به قرار منع تعقیب در پرونده کیفری

در پرونده‌های کیفری احتمال صدور رای قرار منع تعقیب وجود دارد؛ در واقعا اگر ارتکاب جرم توسط متهم به اثبات نرسد دادگاه قرار منع تعقیب را صادر می‌کند. اما در این موارد امکان اعتراض برای شاکی فراهم است. برای این‌کار شاکی می‌تواند لایحه اعتراض را نگارش کرده و منتظر تایید یا رد آن بماند. اما برای نگارش لایحه اعتراض بهتر است به نکاتی توجه شود به همین دلیل در ادامه قصد داریم تا منظور از منع تعقیب را از زبان یک وکیل متخصص تعریف کرده و توضیحات کاملی در رابطه با نحوه نگارش لایحه اعتراض خدمت شما همراهان محترم ارائه دهیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از قرار منع تعقیب چیست؟

پس‌از آنکه پرونده‌ای در مراجع قضایی تشکیل می‌شود رسیدگی به آن آغاز شده و در نهایت مرجع قضایی آراء نهایی که ممکن است شامل قرار یا حکم باشند را صادر می‌کند. در رابطه با تفاوت قرار و حکم می‌توان اینطور گفت که طبق ماده ۲۹۹ قانون آیین دادرسی مدنی اگر رای دادگاه در رابطه با ماهیت دعوا و قاطع آن باشد به آن حکم گفته می‌شود بنابراین دیگر آراء صادر شده قرار نام دارند که می‌توانند شامل قرارهای مقدماتی و نهایی باشند.

قرارهای مقدماتی به منظور آماده‌سازی مقدمات صدور حکم صادر می‌شوند اما منظور از قرارهای نهایی قرارهایی هستند که به‌موجب آن‌ها تحقیقات مقدماتی پایان می‌یابند و پرونده از مرجعی که در حال رسیدگی به آن است خارج می‌شود مثلاً به دادگاه ارسال می‌گردد. منع تعقیب جزء قرارهای نهایی است که در دو حالت صادر می‌شود:

حالت اول: اگر ادله کافی برای اثبات جرم وجود نداشته باشد قرار منع تعقیب صادر می‌گردد چراکه در این موارد نمی‌توان جرم صورت‌گرفته را ثابت کرد.

حالت دوم: اگر عملی که متهم انجام داده از نظر قانون جرم نباشد قرار منع تعقیب صادر می‌شود. در واقع ممکن است برخی از اعمال در نگاه اشخاص مختلف جامعه جرم به نظر برسند اما در واقع این چنین نیست بنابراین توصیه می‌کنیم تا پیش از طرح دعوا در مراجع قضایی، حتماً از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کرده و اطلاعات کامل‌تری در این زمینه به‌دست آورید.

 

قرار منع تعقیب

مرجع صالح برای اعتراض به قرار منع تعقیب

پس‌ازآنکه قرار منع تعقیب صادر شد مهلت مشخصی برای شاکیان در نظر گرفته می‌شود تا به رای مرجع قضایی اعتراض کنند. برای این‌کار دادگاه صالح همان دادگاه صالح در رسیدگی به اصل جرم (دادگاه کیفری) است و مراحل ثبت اعتراض نیز مانند مراحل ثبت شکواییه می‌باشد. بنابراین پس‌ازآنکه قرار منع تعقیب ابلاغ گشت شاکی می‌تواند به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و پس از نگارش لایحه شکواییه منتظر تایید یا رد آن بماند. اگر اعتراض وارد شود پرونده مجدداً به جریان افتاده و قرار جلب دادرسی صادر می‌گردد در غیراین‌صورت منع تعقیب مجدداً تایید می‌شود که امکان اعتراض به آن وجود ندارد.

همچنین توجه نمایید که اشخاص مقیم ایران تا ۱۰ روز پس از ابلاغ حکم زمان دارند تا برای اعتراض اقدام کنند اما برای اشخاص مقیم در خارج از ایران مهلت یک ماهه‌ای درنظر گرفته شده است.

در چه مواردی می‌توان به قرار منع تعقیب اعتراض کرد؟

همانطورکه گفته شد قرار منع تعقیب در دو صورت صادر می‌گردد. اگر عمل انجام شده جرم نباشد یا ادله کافی برای اثبات جرم ارائه نشود. در هر دو حالت امکان اعتراض برای شاکی فراهم است اما اگر دلیل صدور قرار منع تعقیب این باشد که عمل متهم جرم به حساب نیاید بهتر است تا پیش از اعتراض حتماً از مشاوره حقوقی حضوری یا تلفنی استفاده کرده و با یک وکیل متخصص مشورت کنید. در واقع در برخی از موارد شاکی دادگاه صالح را به درستی انتخاب نکرده و واقعاً بحث ارتکاب جرم مطرح نیست. در این‌موارد برای طرح دعوا باید به دادگاه حقوقی مراجعه شود.

 

اعتراض به  قرار منع تعقیب

البته ممکن است متهم با صحنه‌سازی اقدام خود را سهل‌انگاری جلوه دهد؛ برای مثال برای اثبات کلاهبرداری باید ثابت شود که کلاهبردار از مانور متقلبانه برای فریب شاکی استفاده کرده؛ بنابراین شاکی باید مدارکی را ارائه دهد که نشان‌دهنده تقلب مشتکی‌عنه باشند در غیر این‌صورت اگر در دادسرا مسلم شود که مانور متقلبانه‌ای درکار نبوده، قرار منع تعقیب صادر می‌شود. در این‌موارد تنها با کمک یک وکیل پایه یک دادگستری می‌توان ادله و مستنداتی برعلیه مشتکی‌عنه گردآوری کرده و به رای دادسرا اعتراض کرد.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که اگر عمل متهم جرم محسوب نشود نمی‌توان مجدداً او را به دلیل همان اتهام تعقیب کرد. اما اگر ادله کافی برای اثبات جرم وجود نداشته باشد پس از کشف ادله جدید، متهم یک‌بار دیگر قابل تعقیب است.

هزینه نگارش لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب

با توجه به این‌که پس از کشف ادله جدید، متهم تنها برای یک‌بار قابل تعقیب است نگارش لایحه اعتراضی باید به‌درستی صورت بگیرد؛ برای مثال باید مواردی‌که در دادسرا به آن توجه نشده برجسته شود و ادله و مستندات جدید به همراه مستندات قبلی پیوست لایحه اعتراضی گردد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا برای نگارش لایحه اعتراض از وکلای متخصص کمک بگیرید. در موسسه وکلای تلفنی امکان نگارش لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب با مناسب‌ترین قیمت وجود دارد و می‌توان لایحه مورد نظر را به‌صورت فوری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده کرده و تحویل متقاضیان داد.

 

ارتباط در واتس اپ

مدارک لازم برای نگارش لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب

برای نگارش لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب به مدارکی مانند اسامی و مشخصات شاکی و مشتکی‌عنه نیاز می‌باشد. همچنین لازم است تا آدرس کامل طرفین در لایحه اعتراضی ذکر شود. اما دیگر مدارک لازم شامل ادله و مستندات جدید به همراه مدارک و مستنداتی هستند که ضمیمه شکواییه بوده‌اند. برای کسب اطلاعات کامل‌تر در رابطه با مدارک مورد نیاز می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه وکلای تلفنی استفاده نمایید.

 

متن اعتراض رای دادگاه 
معرفی شاهد برای دادگاه 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 


سوالات متداول

نظرات

mohamadi

خسته نباشید خدمت پرسنل موسسه نکته مثبتی که خواستم از این طریق با سایر کاربران به اشتراک بگذارم سرعت عمل بالا و در عین حال تجربه و تخصص است که درکنار هم توسط وکلا و مشاورین موسسه تحت عنوان خدمات حقوقی به مراجعین ارائه میشود. ارزش بالایی که شما برای کقت مردم قائلید جای تقدیر فراوان دارد


حسین سیفی

قرار منع تعقیب را میتوان اینگونه بیان نمود که در فروض جرم نبودن عمل و یا کافی نبودن دلایل ارتکاب جرم به این قرار تمسک میگردد که در دادسرا صدور این قرار ممکن است توسط بازپرس و یا دادیار صورت پذیرد . البته برای معترض به این قرار نیز فرایندهایی پیش بینی گردیده است که معترض میتواند به وکیل متخصص مراجعه تا برای وی متن اعتراض تنظیم نماید . در اعتراض به این قرار حسب مورد دادگاه کیفری دو و دادگاه کیفری یک و دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور صالح به ارجاع اعتراض می‌باشند


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب شروع شکایت در دادسرا و به موجب شکوائیه به عمل می آید. مقام دادسرا (دادیار یا بازپرس) حسب مورد تصمیم های متفاوتی ممکن است اتخاذ نمایند. 1- قرار موقوفی تعقیب 2- قرار منع تعقیب 3- قرار جلب به دادرسی ( قرار مجرمیت). مهم ترین و شایع ترین تصمیم در دادسرا قرار منع تعقیب است. این قرار ظرف بیست روز از تاریخ صدور قابل اعتراض در دادگاه کیفری دو (دادگاه بدوی) است. در ادامه یک نمونه اعتراض به قرار منع تعقیب که مورد توجه دادگاه واقع شده و منجر به نقض قرار گردیده است جهت اطلاع مخاطبان گرامی آورده میشود .سایر قرارها که در پایان مرحله تحقیق صادر می شوند مانند موقوفی تعقیب و مجرمیت قابل اعتراض نیستند اما قرار های اعدادی مانند قرارهای تامین و کارشناسی قابلیت اعتراض به ترتیبی که در مواد 217 به بعد قانون آیین دادرسی کیفری گفته شده است قابل اعتراضند.


مجید پریدست فومنی

باسلام همانطور که از اسم قرار منع تعقیب مشخص است یعنی مانعی برای تعقیب مشتکی عنه وجود دارد که میتواند بابت کمبود مدارک وادله باشد یا عنوان اتهامی جرم انگاری نشده باشد که در هر دوصورت شاکی اجازه اعتراض به قرار رابا دلایل و مدارک جدید خواهد داشت


پروانه برغمدي

با سلام این قرار و یا همان تصمیم و رای موجب خروج شکایت از جریان رسیدگی شده و پیگیری اتهام متهم متوقف می شود. به این ترتیب، صدور این قرار از ورود پرونده به دادگاه کیفری برای ادامه رسیدگی جلوگیری می کند. پس از صدور قرار منع تعقیب توسط بازپرس یا دادیار، پرونده برای ملاحظه و اظهارنظر نزد دادستان در دادسرا ارسال می شود. دادستان نیز نظر خودش را ابلاغ می کند و نهایتاً قرار منع تعقیب به شاکی و متهم ابلاغ می شود. اگر قرار تامینی برای متهم صادر شده باشد لغو می شود و اگر متهم نیز در بازداشت باشد فورا آزاد می گردد.


مهدی مظفری اناری

با سلام قرار منع تعقیب از جمله قرارهای قاطع و نهایی محسوب می شود که موجبات صدور آن دو امر است؛ جرم نبودن عمل ارتکابی و فقد ادله اثباتی . این قرار البته قابلیت تجدیدنظر خواهی و هم چنین در مواردی فرجام خواهی داشته و شاکی و دادستان می توانند از آن تجدیدنظر خواهی کنند. البته طرح مجدد شکواییه به واسطه صدور منع تعقیب امکان پذیر نیست و مشمول اعتبار امر مختومه است مگر آنکه دلیل اثباتی جدیدی وجود داشته باشد که یکبار با موافقت دادستان یا رییس حوزه قضایی قابل طرح است


Mohamad sheykhi

پس‌ازآنکه قرار منع تعقیب صادر شد مهلت مشخصی برای شاکیان در نظر گرفته می‌شود تا به رای مرجع قضایی اعتراض کنند. برای این‌کار دادگاه صالح همان دادگاه صالح در رسیدگی به اصل جرم (دادگاه کیفری) است و مراحل ثبت اعتراض نیز مانند مراحل ثبت شکواییه می‌باشد. بنابراین پس‌ازآنکه قرار منع تعقیب ابلاغ گشت شاکی می‌تواند به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و پس از نگارش لایحه شکواییه منتظر تایید یا رد آن بماند. اگر اعتراض وارد شود پرونده مجدداً به جریان افتاده و قرار جلب دادرسی صادر می‌گردد در غیراین‌صورت منع تعقیب مجدداً تایید می‌شود که امکان اعتراض به آن وجود ندارد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام پس‌ازآنکه قرار منع تعقیب صادر شد مهلت مشخصی برای شاکیان در نظر گرفته می‌شود تا به رای مرجع قضایی اعتراض کنند. برای این‌کار دادگاه صالح همان دادگاه صالح در رسیدگی به اصل جرم (دادگاه کیفری) است و مراحل ثبت اعتراض نیز مانند مراحل ثبت شکواییه می‌باشد. بنابراین پس‌ازآنکه قرار منع تعقیب ابلاغ گشت شاکی می‌تواند به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و پس از نگارش لایحه شکواییه منتظر تایید یا رد آن بماند. اگر اعتراض وارد شود پرونده مجدداً به جریان افتاده و قرار جلب دادرسی صادر می‌گردد در غیراین‌صورت منع تعقیب مجدداً تایید می‌شود که امکان اعتراض به آن وجود ندارد.


مجید شیخی

پس‌از آنکه پرونده‌ای در مراجع قضایی تشکیل می‌شود رسیدگی به آن آغاز شده و در نهایت مرجع قضایی آراء نهایی که ممکن است شامل قرار یا حکم باشند را صادر می‌کند. در رابطه با تفاوت قرار و حکم می‌توان اینطور گفت که طبق ماده ۲۹۹ قانون آیین دادرسی مدنی اگر رای دادگاه در رابطه با ماهیت دعوا و قاطع آن باشد به آن حکم گفته می‌شود بنابراین دیگر آراء صادر شده قرار نام دارند که می‌توانند شامل قرارهای مقدماتی و نهایی باشند.قرارهای مقدماتی به منظور آماده‌سازی مقدمات صدور حکم صادر می‌شوند اما منظور از قرارهای نهایی قرارهایی هستند که به‌موجب آن‌ها تحقیقات مقدماتی پایان می‌یابند و پرونده از مرجعی که در حال رسیدگی به آن است خارج می‌شود مثلاً به دادگاه ارسال می‌گردد. منع تعقیب جزء قرارهای نهایی است که در دو حالت صادر می‌شود:حالت اول: اگر ادله کافی برای اثبات جرم وجود نداشته باشد قرار منع تعقیب صادر می‌گردد چراکه در این موارد نمی‌توان جرم صورت‌گرفته را ثابت کرد.حالت دوم: اگر عملی که متهم انجام داده از نظر قانون جرم نباشد قرار منع تعقیب صادر می‌شود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.