مجازات جرم اخاذی چیست؟

مجازات جرم اخاذی چیست؟

مجازات جرم اخاذی چیست؟

اخاذی که با نام‌های زورگیری، باج‌گیری و شانتاژ نیز در ایران شناخته می‌شود در دسته جرایم کیفری قرار می‌گیرد. متاسفانه جرم اخاذی از گذشته تاکنون در ایران رواج داشته و بسیاری از خلافکاران از این شیوه برای تهدید و دریافت مال دیگران استفاده می‌کنند. همچنین مدتی است که اخاذی اینترنتی نیز در ایران رواج پیدا کرده و بسیاری از خلافکاران مجازی با استفاده از این شیوه مال دیگران را به‌دست می‌آورند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم تا آثار حقوقی اخاذی را بررسی کرده و در رابطه با مجازات اخاذی در قانون ایران اطلاعات کامل‌تری در اختیارتان قرار دهیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از اخاذی چیست؟

با توجه به ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی، منظور از اخاذی تهدید جانی و مالی یا تهدید به ضررهای نفسی و شرافتی است که به منظور دریافت وجه، انجام کاری یا ترک فعلی صورت می‌گیرد. بنابراین اخاذی تنها برای دریافت پول انجام نمی‌شود و ممکن است هدف از اخاذی ترک سمت شغلی، افشای اسرار خصوصی دیگران، فروش مواد مخدر و... باشد. همچنین در اکثر موارد تنها خود شخص تهدید نمی‌شود و ممکن است بستگان و اطرافیان او نیز مورد تهدید قرار بگیرند.

در گذشته اخاذی تنها به‌صورت حضوری یا تلفنی انجام می‌شد اما متاسفانه این روزها میزان تهدیدهای اینترنتی نیز بسیار زیاد شده‌اند و اشخاصی وجود دارند که با هک حساب کاربری دیگران اطلاعاتی به‌دست آورده و شروع به تهدید و اخاذی می‌کنند.

 

مشاوره حقوقی اخاذی و مجازات آن

چگونگی شکایت بابت اخاذی

باتوجه به این‌که جرم اخاذی در زمره جرایم کیفری قرار می‌گیرد بهتر است تا پیش از ثبت شکایت از وکلای متخصص این حوزه مشاوره حقوقی دریافت کرده و سپس باکسب اطلاعات کامل برای طرح شکواییه اقدام کنید. اما در رابطه با جرایم کیفری از جمله اخاذی ابتدا باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کنید و فرم شکواییه را دریافت نمایید. پس‌ازآن می‌توانید نگارش شکواییه را کامل کرده و منتظر شروع جریان دادرسی بمانید. به این ترتیب تحقیقات لازم انجام می‌شود و حکم نهایی در دادگاه کیفری صادر می‌گردد. در این‌موارد اگر ادله شاکی ناقص باشد ممکن است قرار منع تعقیب صادر شود بنابراین توصیه می‌کنیم تا ابتدا ادله و مستندات کاملی را آماده کرده و سپس برای ثبت شکایت اقدام نمایید.

مجازات اخاذی در قانون ایران

طبق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم اخاذی شامل حبس و شلاق می‌شود که این قانون به‌صورت کلی می‌باشد اما مجازات اخاذی در فضای مجازی به‌صورت جداگانه قابل بررسی است. بنابراین اگر فردی از دیگری اخاذی کند مجازات او شامل حبس از دو ماه تا دو سال و ۷۴ ضربه شلاق می‌باشد.

اما برای افرادی که در فضای مجازی دیگران را تهدید کرده و برای اخاذی اقدام می‌کنند مجازاتی شامل حبس بین ۱ تا ۳ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال ماخوذه در نظر گرفته می‌شود. همچنین رد مال یکی از دیگر مجازات‌هایی می‌باشد که برای اخاذی درنظر گرفته شده است. اما برای کسب اطلاعات کامل‌تر در رابطه با مجازات اخاذی بهتر است تا از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه وکلای تلفنی استفاده کنید چراکه بسته به جرایم مرتکب شده ممکن است مجازات متهم متفاوت باشد. برای مثال اگر تعداد جرایم مجرم زیاد باشند ممکن است وی به اشد مجازات محکوم گردد.

 

مشاوره حقوقی اخاذی

آیا مجازات جرم اخاذی قابل گذشت است؟

منظور از جرایم قابل گذشت جرایمی هستند که احساسات عمومی جامعه را جریحه‌دار نکرده باشند و به همین دلیل تصمیم‌گیری به عهده شاکی خصوصی باشد. در این‌موارد اگر شاکی رضایت دهد تعقیب متهم موقوف شده و مجازاتی برای او درنظر گرفته نمی‌شود. اما برخی از جرایم غیرقابل‌گذشت هستند که جرم اخاذی در این‌دسته قرار می‌گیرد. در جرایم غیرقابل گذشت احساسات عمومی جامعه جریحه‌دار شده بنابراین حتی اگر شاکی شکایت خود را مسترد کند دادگاه از جنبه عمومی جرم نخواهد گذشت.

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده اخاذی

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده اخاذی دادگاه کیفری محل وقوع جرم می‌باشد. البته شاکیان نمی‌توانند مستقیماً به دادگاه کیفری مراجعه کنند و ابتدا باید برای طرح دعوا به دادسرای محل وقوع جرم رجوع نمایند. بنابراین اگر شخصی در تهران شما را مورد اخاذی قرار داده نمی‌توانید در اصفهان از او شکایت کنید.

همچنین در رابطه با جرایمی‌که در فضای مجازی رخ می‌دهند امکان پیگیری از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای یا پلیس فتا فراهم می‌باشد. بنابراین با مراجعه به سایت پلیس فتا می‌توانید آدرس نزدیکترین دفاتر موجود در شهرتان را مشاهده کرده و سپس به‌صورت حضوری به پلیس فتا مراجعه نمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

وکیل کاربلد برای پرونده اخاذی

پیش از شکایت در رابطه با جرم اخاذی بهتر است از وکلای کاربلد و متخصص مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری دریافت نمایید. در واقع مشورت با یک وکیل متخصص باعث می‌شود تا بتوانید ادله و مستندات مورد نیاز را به‌طورکامل گردآوری کرده و نگارش شکواییه را به‌درستی انجام دهید. به این ترتیب احتمال اثبات صحت ادعای‌تان افزایش پیدا می‌کند اما در غیراین‌صورت ممکن است به دلیل عدم وجود ادله کامل نتوان جرم اخاذی را ثابت کرده و قرار منع تعقیب صادر گردد. بنابراین پیش از هر اقدامی بهتر است تا حتماً از وکلای متخصص کمک بگیرید. وکیل کاربلد پرونده‌های اخاذی کسی است که به‌صورت تخصصی در این‌زمینه فعالیت می‌کند و چندین پرونده اخاذی را به سرانجام رسانده باشد. شما عزیزان می‌توانید برای اخذ مشاوره حقوقی از وکلای کاربلد کیفری از طریق راه‌های ارتباطی موسسه وکلای تلفنی اقدام نمایید. خوشبختانه هزینه مشاوره تلفنی در این موسسه بسیار ناچیز است و امکان نگارش شکواییه اخاذی نیز فراهم می‌باشد.

 

مشاوره حقوقی جرم تهدید 
توهین از طریق ارسال پیامک 
مشاوره حقوقی توهین و تهدید 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

مهدی مظفری اناری

جرم اخاذی را می توان همان تهدید به قتل یه ضررهای نفسی و شرافتی و حیثیتی دانست که مقنن در ماده ۶۶۹ قانون تعزیرات آن را جرم انگاری نموده است. این جرم از جمله جرایم قابل گذشت محسوب می شود که حائز اهمیت بوده و مجازات حبس یا شلاق برای آن پیش بینی گردیده است


فاطمه عمادی

با سلام قانون گذار اخذ هر نوع مالی به روش قهر و غلبه از دیگری را اخاذی می داند چرا که هیچ کسی نمی تواند دیگران را اجبار به دادن مالی نماید که متعلق به خود آن هاست. در اخاذی افراد بدون اینکه رضایت داشته باشند به صرف تهدید طرف مقابل مال خود را به وی می دهند و خواسته وی را اجابت می نماید بسیاری از مواقع افرادی که مورد اخاذی واقع می گردند از ترس صدمات بیشتر از شکایت امتناع می نمایند و گاهی نیز از ترس بر ملا شدن اسرار خصوصی خویش بر روی جرم اخاذ سرپوش می گذارند در حالیکه می توان با طرح شکایت و محکوم نمودن فرد مجرم به تمامی این ترس ها و دلهره ها پایان داد و از طریق قانونی برای احقاق حق بزه دیده اقدام نمود.


بشیر علی پاریاد

بر اساس ماده 699 قانون مجازات اسلامی، اقدام به زورگیری و اخاذی، با تهدید جانی، مالی، شرافتی فرد یا خویشاوندن او یا تهدید به فاش کردن اسرار خصوصی او و نزدیکانش، مجازات در پی دارد. مجازات شخصی که اقدام به زورگیری و اخاذی می نماید، می تواند مواردی از قرار شلاق تا 74 ضربه و یا زندان از دو ماه تا دو سال باشد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اخاذی که با نام‌های زورگیری، باج‌گیری و شانتاژ نیز در ایران شناخته می‌شود در دسته جرایم کیفری قرار می‌گیرد. متاسفانه جرم اخاذی از گذشته تاکنون در ایران رواج داشته و بسیاری از خلافکاران از این شیوه برای تهدید و دریافت مال دیگران استفاده می‌کنند. همچنین مدتی است که اخاذی اینترنتی نیز در ایران رواج پیدا کرده و بسیاری از خلافکاران مجازی با استفاده از این شیوه مال دیگران را به‌دست می‌آورند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم تا آثار حقوقی اخاذی را بررسی کرده و در رابطه با مجازات اخاذی در قانون ایران اطلاعات کامل‌تری در اختیارتان قرار دهیم.


ایمان همتی زلیوا

سلام یه نفر هست که میکه باید ۲ملیون پول بدی وکرنه میرم پیامتو نشون اون طرف میدم حالا چیکارکنم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.