شرایط حقوقی ارث زنازاده چیست؟

شرایط حقوقی ارث زنازاده چیست؟

شرایط حقوقی ارث زنازاده چیست؟

شرایط حقوقی ارث زنازاده، مسئله ای است که قصد داریم در این مقاله بدان بپردازیم. همانطور که می دانید نهاد خانواده از اهمیت ویژه ای در اسلام برخوردار است. این نهاد حقوقی مهم، ماحصل ازدواج است. همانطور که پیامبر اسلام نیز فرمودند، کسی که ازدواج نکرده باشد، نصف دینش کامل نشده است. همین مسئله می تواند شاهد مناسبی برای اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده باشد. در واقع نهاد خانواده تنها نهاد حقوقی مجاز برای ادامه نسل است و هر گونه تولدی خارج از این نهاد، مورد حمایت قانونگذار نیست. اما به هر حال نمی توان از تولد فرزندهای نامشروع جلوگیری کرد، به همین منظور قانونگذار برای تنظیم روابط میان انسان ها و حفظ نظم جامعه، قوانینی را پیرامون این مسئله تنظیم کرده است. در ادامه به طور تفصیلی با شرایط حقوقی ارث زنازاده، اثبات نسب و تعریف فرزند ولدزنا آشنا خواهیم شد. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف زنازاده در قانون ایران

اولین قدم برای بحث پیرامون شرایط حقوقی ارث زنازاده، بررسی تعریف زنازاده است. برای این کار ضروری است که ابتدائا با معنای لغوی آن آشنا شویم. در فرهنگ لغت عمید، زنازاده یا حرام زاده شخصی است که از همبستر شدن نامشروع زن و مرد به وجود آید. معنای حقوقی این کلمه از معنای لغوی آن نیز جدا نیست. دکترین حقوقی و فقها، زنازاده را شخصی می دانند که مادر و پدر او، رابطه ی مشروعی نداشته اند. مهم ترین مسئله در مورد تعریف زنازاده در حقوق ایران این است که با مفهوم رابطه ی نامشروع آشنا شویم. در حقوق ایران، هر گونه رابطه ی جنسی خارج از نکاح، رابطه ی نامشروع می باشد. رابطه ی نامشروع، منجر به ایجاد مفهوم نسب نامشروع می شود. در واقع نسب نامشروع، خلاف نسب مشروع است. پس نسبی که ناشی از زنا باشد و نطفه ی فرد در زمانی منعقد شده باشد که رابطه ی نکاح صحیحی میان زن و مرد برقرار نبوده است، نسب نامشروع نامیده می شود. شرط دیگری نیز باید بیان شود که هنگام برقراری رابطه ی جنسی یکی از والدین یا هر دوی آنها نسبت به عدم صحیح بودن نکاح، مطلع باشند.

وکیل حرفه ای ارث کیست؟

قدم بعدی برای بررسی شرایط حقوقی ارث زنازاده آشنایی با وکیل حرفه ای ارث است. یکی از مواردی که در حقوق خانواده مطرح می شود و سخت ترین مباحث حقوق خانواده نیز به حساب می آید، ارث و به طور دقیق تر ارث ولدزنا است. دکترین حقوقی همواره بر سر مباحث مربوط به ارث با یکدیگر اختلاف نظر داشته اند. همین مسئله باعث پیچیده تر شدن و تخصصی تر شدن مباحث ارث می شود. به علاوه باید به قوانین پیشرفته ارث نیز اشاره داشته باشیم. به همین منظور نمی توان پرونده های مربوط به این موضوع را بدون کمک گرفتن از وکیل ارث، با موفقیت پشت سر گذاشت. اما سوالی که در بحث گرفتن مشاوره حقوقی ارث، مطرح می شود این است که وکیل حرفه‌ای ارث کیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که وکیل ارث، وکیلی است که دارای ویژگی های زیر باشد:

  • تسلط به قوانین حقوقی مربوط به ارث.
  • تجربه در حل پرونده های ارث.
  • داشتن مدرک مرتبط در صورت امکان.

برای آشنایی بهتر با شرایط حقوقی ارث زنازاده و حل پرونده های مربوطه می توانید با مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

آیا به زنازاده هم ارث می رسد؟

اما سوال اصلی در مقاله ی شرایط حقوقی ارث زنازاده، این است که آیا زنازاده ارث می برد؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید با موانع ارث و مفهوم توارث آشنا شویم. توارث در واقع به معنای ارث بردن است و در اصطلاح حقوقی، رابطه ی خویشاوندان سببی و نسبی با شخص فوت شده می باشد که این افراد به سبب رابطه ی مذکور از متوفی ارث می برند. توارث دارای موانعی است که یکی از این موانع زنازاده بودن است. اکنون برای پاسخ به سوال ابتدایی باید به ماده ی 884 قانون مدنی مراجعه کنیم. بر اساس این ماده ولدزنا نه تنها از پدر و مادر خود ارث نمی برد بلکه از اقوام آنها نیز ارثی نخواهد برد. البته قانونگذار استثنائاتی نیز در نظر گرفته است که در بخش شرایط حقوقی ارث زنازاده و موارد آن بدان می پردازیم.

 

 

مواردی که زنازاده هم ارث می برد

همانطور که گفته شد شرایط حقوقی ارث زنازاده به طور کلی این است که شخص مذکور از پدر و مادر و اقوام آنها ارثی نخواهد برد. اما استثنائاتی نیز وجود دارد. برای دانستن این موارد باید به ماده 884 قانون مدنی اشاره کرد. بر اساس ماده مذکور شرایط حقوقی ارث زنازاده به این صورت است که اگر یکی از والدین هنگام رابطه ی جنسی، نسبت به اشتباه بودن و ناصحیح بودن رابطه آگاه نباشد و به تصور این که رابطه مذکور، یک رابطه ی صحیح است، آن را انجام داده باشد، ولد متولد شده، نسبت به وی ولد به شبهه است و از پدر یا مادری که مرتکب این اشتباه شده است، ارث خواهد برد. در صورت اکراه هر کدام از طرفین نیز این حکم نسبت به فرد اکراه شونده نیز ساری و جاری است. از آنجایی که این مباحث بسیار پیچیده می باشد بهتر است با وکلای ما، مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان داشته باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

چگونگی اثبات زنازاده بودن

آخرین موضوعی که در بحث پیرامون شرایط حقوقی ارث زنازاده باید بدان پرداخته شود، این است که چگونه می توانیم ولدزنا بودن شخصی را در دادگاه اثبات کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید به موارد اثبات نسب اشاره داشت:

  • ارائه شناسنامه.

  • شهادت شهود.
  • اماراتی نظیر آزمایش دی ان ای و ارائه ی آن به دادگاه.
  • اقرار.
  • اماره فراش.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط حقوقی ارث زنازاده و چگونگی اثبات آن بهتر است با وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

مشاوره حقوقی انحصار وراثت
مشاوره حقوقي زنا
مشاوره حقوقی اثبات نسب
اثبات رابطه جنسی از طریق پزشک قانونی
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.