تکلیف مهریه بعد از فوت زوج چیست؟

تکلیف مهریه بعد از فوت زوج چیست؟

تکلیف مهریه بعد از فوت زوج چیست؟

تکلیف مهریه بعد از فوت زوج چگونه است؟

همانطور که می‌دانید زن می‌تواند بعد از عقد مهریه خود را از همسر مطالبه کند اما در صورتی که نزدیکی بین زن و شوهر اتفاق نیفتاده باشد با توجه به ماده 1092 قانون مدنی زن تنها می‌تواند نصف مهریه را از همسرش بگیرد. اما مسئله‌ای که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند،  تکلیف مهریه بعد از فوت زوج است. اینکه بعد از فوت وضعیت مهریه چگونه است از جمله سوالات حقوقی است که از وکلای حقوقی بسیار پرسیده می‌شود. همانطور که می‌دانید زن بعد از عقد مالک تمام مهریه می‌شود و تنها در صورتی که ازدواج آن‌ها منجر به طلاق شود مهریه نصف می‌شود و این حکم ارتباطی با فوت زوج یا زوجه قبل از نزدیکی ندارد. اما در صورتی که شوهر فوت کند زن می‌تواند از وراث تمام مهریه را مطالبه کند. برای مشاوره حقوقی درباره طلاق باید از وکیل طلاق کمک بگیرید از طرفی در صورتی که سوالی درباره نحوه دریافت مهریه بعد از فوت همسر دارید می‌توانید از موسسه وکلای تلفنی سوالات حقوقی خود را بپرسید.

وکیل مهریه

آیا مهریه را میتوان بعد از فوت شوهر از پدر شوهر مطالبه کرد؟

تکلیف مهریه بعد از فوت زوج کمی پیچیده می‌شود در بسیاری از مواقع می‌توان مهریه را از پدر شوهر دریافت کرد. اما مطابق با قانون مدنی زمانی که فردی فوت می‌شود باید در ابتدا تمامی دین‌های او پرداخت شود و اگر چیزی باقی ماند باید ارث را از آن پرداخت کرد. در صورتی که مرد فوت شود و مهریه همسر خود را نداده باشد زن می‌تواند با ارائه دادن دادخواست به دادگاه خانواده مهریه خود را مطالبه کند. این مهریه در صورتی که پول رایج باشد باید بر اساس تاریخ فوت مشخص و مطالبه شود. لازم به ذکر است مهریه زن غیر از سهم ارثی او است. موسسه وکیل تلفنی با ارائه خدمات حقوقی مختلفی از جمله مشاوره حقوقی آنلاین و مشاوره حقوقی واتس اپی به شما در حل مشکلات حقوقی کمک می‌کند. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با وکلای این مجموعه در تماس باشید.

 

آیا می‌توان مهریه را از خانه باقی مانده از شوهری که دارای دو فرزند میباشد مطالبه کرد؟

از دیگر سوالاتی که در زمینه مشخص شدن تکلیف مهریه بعد از فوت زوج ایجاد می‌شود مطالبه مهریه از خانه باقی مانده است. زن می‌تواند برای دریافت مهریه اقدام به توقیف ملک شوهر کند. بررسی این مسائل حقوقی بسیار پیچیده است به همین دلیل برای اینکه بتوانید در دادگاه موفق باشید به کمک یک وکیل نیاز دارید. موسسه وکیل تلفنی با در اختیار داشتن بهترین وکلای پایه یک دادگستری خدمات حقوقی مختلفی را از جمله مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی شبانه روزی و ... را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اینکه بتوانید از خدمات این مجموعه استفاده کنید باید حتما با مشاوران متخصص این مجموعه در ارتباط باشید. وکلای این مجموعه به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند همچنین می‌توانید از خدمات کاملا رایگان این مجموعه نیز استفاده کنید برای استفاده از خدمات رایگان این مجموعه کافی است به سایت وکیل تلفنی مراجعه کنید و سوال خود را از وکیل مورد نظرتان بپرسید.

مشاوره حقوقی مهریه

آخرین قانون در خصوص مهریه بعد از فوت شوهر

آگاهی داشتن نسبت به قوانین جدید می‌تواند به شما در موارد حقوقی بسیاری کمک کند همانطور که می‌دانید تکلیف مهریه بعد از فوت زوج کاملا مشخص است و زن می‌تواند مهریه خود را از اموال باقی مانده شوهر مطالبه کند اما نکته دیگری که باید بدانید آشنا بودن با قوانین حقوقی جدید است در صورتی که مرد مالی نداشته باشد وراث شوهر مسئولیتی در برابر پرداخت مهریه ندارند همچنین در صورتی که طلبکاری نیز وجود داشته باشد و مال مرد کم باشد اولویت با کسانی است که در ابتدا اقدام به توقیف مال کرده‌اند. برای شناخت بیشتر این موارد حقوقی بهتر است با وکیل متخصص در این زمینه صحبت کنید. مشاوره حقوقی شبانه روزی و مشاوره حقوقی واتس اپی از جمله خدماتی است که توسط مجموعه وکیل تلفنی ارائه می‌شود برای استفاده از خدمات این مجموعه کافی است با وکلای این مجموعه در تماس باشید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده حقوقی خود را حل کنید.

 

آیا مهریه را بعد از فوت شوهر میتوان از سهم الارث مادری ایشان وصول کرد؟

از جمله راه‌کارهایی که برای مشخص کردن مهریه بعد از فوت زوج ارائه می‌شود وصول کردن مهریه از سهم الارث مادری است. اما نکته مهمی که باید بدانید این است که مهریه را نمی‌توان از وراث همسر گرفت در نتیجه وراث هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت مهریه ندارند و باید مهریه توسط اموال مرد پرداخت شود. آشنا نبودن با مسائل حقوقی می تواند مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کند به همین دلیل بهتر است حتما در حل پرونده‌های مطالبه مهریه و طلاق از یک وکیل متخصص کمک بگیرید. مجموعه وکیل تلفنی با در اختیار داشتن بهترین وکلای پایه یک دادگستری به شما دز حل انواع پرونده‌های حقوقی از جمله مطالبه مهریه کمک می‌کند. برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی واتس اپی این مجموعه باید اقدام به رزرو نوبت کنید.

مطالبه مهریه از ماترک زوج

تکلیف مهریه بعد از فوت زوج از طریق اموال ماترک تعیین می‌شود. در صورتی شوهر از خود ارث بجا گذاشته باشد بدهی‌ها از جمله مهریه باید از محل ماترک پرداخت شوند اما در این مسئله باید به چند نکته توجه داشته باشید. وراث در برابر ماترک هیچ مسئولیتی ندارند در نتیجه بعد از فوت همسر در صورتی که ارثی نباشد با کم باشد همسر برای مطالبه مهریه نمی‌تواند از وراث مهریه را بخواهد. نکته دیگری که باید بدانید درباره اولویت توقیف اموال است در صورتی که اموال شوهر کم باشد و علاوه بر مهریه فرد فوت شده طلبکارانی نیز داشته باشد اولویت توقیف با کسانی است که اول اقدام کرده‌اند اما لازم است بدانید که مهریه زن دین ممتاز محسوب می‌شود و نسبت به سایر طلبکاران دارای اولویت است. لازم به ذکر است در صورتی که نزدیکی بین زوجین اتفاق نیفتاده باشد زن می‌تواند تمام مهریه را از اموال ماترک باقی‌مانده وصل کند. در صورتی که مهریه پول نقد باشد به قیمت روز حساب می‌شود و در صورتی که سکه باشد باید عینا معادل سکه در نظر گرفته شود.

مشاوره حقوقی طلاق 
نگارش دادخواست وصول مهریه 

 

سوالات متداول درباره تکلیف مهریه بعد از فوت زوج

۱)آیا امکان مشاوره غیر حضوری برای تعیین تکلیف مهریه بعد از فوت زوج وجود دارد؟

بله در موسسه حقوقی وکیل تلفنی امکان تعیین تکلیف مهریه بعد از فوت زوج به صورت غیر حضوری وجود دارد.

۲) آیا امکان دریافت مهریه بعد از فوت همسر وجود دارد؟

تکلیف مهریه بعد از فوت زوج کاملا مشخص است و می‌توان آن را به کمک یک وکیل متخصص دریافت کرد.

۳) برای مطالبه مهریه بعد از فوت زوج باید چه کار کرد؟

برای تعیین تکلیف مهریه بعد از فوت زوج باید در ابتدا از یک وکیل متخصص کمک گرفت بعد از آن به اداره ثبت مراجعه کرد در صورتی که از این روش نتوانستید مهریه را دریافت کنید باید به دادگاه مراجعه کنید.

۴) آیا امکان دریافت مهریه و سهم الارث بعد از فوت زوج امکان پذیر است؟

بله امکان تعیین کردن تکلیف مهریه بعد از فوت زوج و دریافت سهم الارث به صورت همزمان وجود دارد.

۵) آیا وکیل می‌تواند برای مطالبه مهریه کمک کند؟

بله برای تعیین تکلیف مهریه بعد از فوت زوج می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی وکیل تلفنی کمک بگیرید.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام، زن می‌تواند بعد از عقد مهریه خود را از همسر مطالبه کند اما در صورتی که نزدیکی بین زن و شوهر اتفاق نیفتاده باشد با توجه به ماده 1092 قانون مدنی زن تنها می‌تواند نصف مهریه را از همسرش بگیرد. اما مسئله‌ای که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند، تکلیف مهریه بعد از فوت زوج است. اینکه بعد از فوت وضعیت مهریه چگونه است از جمله سوالات حقوقی است که از وکلای حقوقی بسیار پرسیده می‌شود. همانطور که می‌دانید زن بعد از عقد مالک تمام مهریه می‌شود و تنها در صورتی که ازدواج آن‌ها منجر به طلاق شود مهریه نصف می‌شود و این حکم ارتباطی با فوت زوج یا زوجه قبل از نزدیکی ندارد. اما در صورتی که شوهر فوت کند زن می‌تواند از وراث تمام مهریه را مطالبه کند. برای مشاوره حقوقی درباره طلاق باید از وکیل طلاق کمک بگیرید از طرفی در صورتی که سوالی درباره نحوه دریافت مهریه بعد از فوت همسر دارید می‌توانید از موسسه وکلای تلفنی سوالات حقوقی خود را بپرسید.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ محق بودن زوجه برای دریفات مهریه مساله ای است که همگان به آن اذعان دارند اما چیزی که نیازمند کمک و راهنمایی بیشتری می باشد وصول مهریه بعد از فوت شوهر است که شرایط متفاوتی را ایجاب می نماید . نکته مهم و اساسی این است که مطالبه مهریه به هیچ وجه تاثیری در سهم الارث زوجه ندارد و حق زن بعنوان احدی از وراث محفوظ می ماند. از طرف دیگر مساله مطالبه مهریه با وجود سایر دیون و بدهی های مرد می باشد که در اینجا وجود یک شخص مجرب و کارآمد بعنوان وکیل بسیار تاثیر گذار خواهد بود چرا که باید دانست اولویت با کسانی است که زودتر نسبت به توقیف اموال متوفی اقدام نمایند پس وجود وکیلی آگاه برای هر فردی که چنین شرایطی را سپری می کند لازم و ضروری است. حقوق زن در بحث مهریه تنها به این موارد محدود نبوده و همیشه شرایطی پیش خواهد آمد که می بایست به لحاظ آشنایی به قوانین آماده بوده و در مواجه با آن مساله اقدام نمود. به بیانی ساده تر باید گفت: قطع از این مرحله بی همرهی خزر نکن ظلمات است بترس از خطر تنهایی


محمد

سلام .زوجه حتی اگر شوهر خود را به قتل هم برساند میتواند مطالبه مهریه کند.بعد از فوت زوج ؛زوجه میتواند تمام مهریه را مطالبه کند


سجاد جداخانلو

سلام وقت بخیر . مهریه از جمله حقوقی است که بعد از فوت به ارث میرسد و وراث میتوانند در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند و علیه زوج شکایت حقوقی مطرح کنند . البته باید توجه داشت که فقط میتوان نسبت به دارایی های موجود زوج اقدام کرد و علیه دارایی سایر وراث زوج اقدامی نمیتوان انجام داد .


بهاره توکلی پور

با سلام خدمت موسسه و همکاران وکیل تلفنی،ضمن تشکر از خدمات ارزندتان در این شرایط خاص و مشکل ساز بیماری به هموطنان عزیز پیشنهاد میکنم با توجه به بودجه بسیار مناسبی که نسبت به حل مشکلات حقوقی خود می‌پردازید از همه مهمتر در زمان خود صرفه جویی میکنید و با تماسی که کمتر از 5دقیقه با شما گرفته میشود از مشاوره وکلای خبره پایه یک بهره مند می شوید و برای مراجعه به دادگاه دیگر استرس و دغدقه چندانی ندارید.باارزوی حل مشکلات حقوقی مردم عزیز.وکیل پایه یک بهاره توکلی پور در زمینه خانواده با کد 30972 در خدمت مردم عزیز هستم.با تشکر


مینافراهانی

باسلام مهریه از حقوق مالی زوجه است که با وقوع عقد مالک آن میشود و میتواند آن را مطالبه کند.در صورت فوت شوهر تمام مهریه به زوجه تعلق میگیردو میتواند از اموال باقیمانده از شوهر آن را وصول کند.ولی خانواده شوهر هیچ تکلیفی در پرداخت مهریه ندارند مکر اینکه مالی از زوج نزد خانواده شوهر امانت بوده که بخواهند آن را توقیف و برداشت کنند


Mohamad sheykhi

مهریه بعنوان یک دین که از زمان تحقق عقد نکاح بر ذمه‌ی شوهر قرار میگیرد، چه شوهر در قید حیات باشد یا اینکه شوهر فوت کرده باشد ، باید پرداخت شود . بعبارت دیگر تا زمانی که پرداخت‌نشده باشد یا از ناحیه‌ی زن ابراء نشده باشد ، نمیتوان آن را نادیده گرفت. پرداخت مهریه از ماترک شوهر : اگر شوهر ارثی از خود گذاشته باشد ، بدهی‌های شوهر از ماترک پرداخت خواهد شد . مهریه نیز بعنوان یک دین ممتازه است و پیش از هر بدهی از اموال متوفی توسط وکیل مهریه دریافت میشود . مهریه بعد از فوت همسر اما اگر متوفی ارثی از خود برجای نگذاشته باشد ، در صورت مطالبه‌ی مهریه ، وراث جوابگوی مهریه زن نمیباشند و تکلیفی به پرداخت مهریه ندارند. نحوه‌ی دریافت مهریه از ماترک شوهر : اگر زوجه از میزان ماترک زوج بخواهد مهریه مطالبه کند ، همان روش‌های مطالبه مهریه در حالت عادی را سپری میکند. توجه شود که اگر میزان مهریه وجه نقد باشد ، ملاک نرخ تورم ، زمان فوت همسر است . مثلا اگر 5 سال پیش شوهر فوت کرده باشد ، همان نرخ 5 سال پیش در مهریه محاسبه میشود اما اگر مهریه سکه باشد که به قیمت روز مطالبه میشود. اخذ مهریه از سهم‌الارث شوهر گرفتن مهریه از سهم‌الارث شوهر زمانی امکان‌پذیر است که پدرشوهر یا شخص مورث فوت کرده باشد و در این حالت زن از سهم‌الارثی که به همسرش رسیده است و جوابگوی مهریه است از دادگاه تقاضا میکند . نحوه وصول مهریه از سهم‌الارث شوهر اگر زن بخواهد قصد دریافت مهریه از سهم‌الارث داشته باشد ، یک دادخواست تامین اموال را به دادگاه خانواده تقدیم میکند . دادگاه اموال مربوطه را تا سپری شدن روند قانونی توقیف میکند و زمانی که اموال از طریق مزایده بفروش رود و مهریه پرداخت شود اموال آزاد میشود. اگر زن نیز فوت کرده باشد ، فرزندان و دیگر وارثان او میتوانند درخواست مطالبه مهریه را به انجام برسانند.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام زن می‌تواند بعد از عقد مهریه خود را از همسر مطالبه کند اما در صورتی که نزدیکی بین زن و شوهر اتفاق نیفتاده باشد با توجه به ماده 1092 قانون مدنی زن تنها می‌تواند نصف مهریه را از همسرش بگیرد. اما مسئله‌ای که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند، تکلیف مهریه بعد از فوت زوج است. اینکه بعد از فوت وضعیت مهریه چگونه است از جمله سوالات حقوقی است که از وکلای حقوقی بسیار پرسیده می‌شود. همانطور که می‌دانید زن بعد از عقد مالک تمام مهریه می‌شود و تنها در صورتی که ازدواج آن‌ها منجر به طلاق شود مهریه نصف می‌شود و این حکم ارتباطی با فوت زوج یا زوجه قبل از نزدیکی ندارد. اما در صورتی که شوهر فوت کند زن می‌تواند از وراث تمام مهریه را مطالبه کند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.