شیوه شناسایی اموال زوج برای وصول مهریه

شیوه شناسایی اموال زوج برای وصول مهریه

شیوه شناسایی اموال زوج برای وصول مهریه

مهریه طبق قانون و شرع، حق زن محسوب شده و مرد باید در هر صورتی مهریه همسر خود را پرداخت نماید. مهریه بعد از عقد نکاح به مالکیت زوجه در آمده و او می تواند تصرفات قانونی در مالی که به عنوان مهریه تعیین شده است، داشته باشد. یکی از اختلافاتی که بین زوجین رایج است، بحث مطالبه مهریه از طرف خانم می باشد. قانون این حق را به زن داده است که چه در دوران روابط زوجیت و حتی بعد از طلاق نیز برای مهریه اقدام کند.

وصول مهریه از سال 1399 با ابلاغ بخشنامه ای از سوی رئیس قوه قضاییه، تغییراتی پیدا کرد و از این حیث بهتر است که زوجین اطلاعات کافی از نحوه به اجرا گذاشتن مهریه طبق قانون جدید داشته باشند. به طور کلی وصول مهریه با مراجعه به اداره ثبت و دادگاه امکان پذیر است اما با تصویب قانون جدید جهت مطالبه مهریه ابتدا باید از طریق اجراییه ثبت اقدام نمود. در واقع زن مکلف است که در وهله اول مراحل توقیف اموال مرد را با مراجعه به اداره ثبت پیگیری نماید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

بنابراین نمی توان به صورت مستقیم جهت وصول مهریه به دادگاه مراجعه نمود و کلیه فرآیند اجراییه مهریه از طریق اداره ثبت انجام می شود. در حالت کلی مراحل شناسایی و توقیف اموال زوج پروسه نسبتا طولانی است و زوجه نمی تواند صرف چند روز به مهریه خود برسد. در واقع زمانی که اموال زوج توقیف می شود، فرآیند مربوط به مزایده گذاشتن مال طبق مقررات قانون اجرای احکام مدنی صورت می گیرد و باید ابتدا آگهی مربوطه در روزنامه منتشر شود.

طولانی بودن فرآیند وصول مهریه سبب شده است تا بسیاری از خانم ها اقدام به اخذ وکیل نمایند. با توجه به اعمال تغییرات جدید در خصوص مطالبه مهریه، بهتر است که زنان از وکلای متخصص در امور مهریه کمک بگیرند. چنانچه در مورد شیوه شناسایی اموال زوج و همچنین نحوه اجرا گذاشتن مهریه به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید از طریق شماره 09212242670 اقدام کنید.

شرایط لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

تجربه ثابت کرده است که به طور معمول زمانی که مرد برای طلاق اقدام می کند، زن نیز جهت احقاق حقوق قانونی خود مهریه خود را به اجرا می گذارد. شرایط خاصی برای اجرا گذاشتن مهریه در قانون تعیین نشده است و زوجه در صورتی که از شوهر مهریه را مطالبه کرده و مرد نیز برای پرداخت آن اقدامی را انجام ندهد، فرآیند مربوط به اجراییه مهریه از سر گرفته می شود.

در این صورت زوجه بابت وصول مهریه از راه قانونی( مراجعه به اداره ثبت و دادگاه) مهریه خود را به اجرا می گذارد. از آن جهت که اگر زوج مهریه همسر خود را پرداخت نکند، زوجه از طریق اموال او می تواند مهریه را وصول نماید. در چنین شرایطی باید مشخص شود که مرد چه میزان دارایی و اموال دارد تا بعد از شناسایی آن مراحل مربوط به توقیف اموال زوج از سر گرفته شود.

 

مشاوره حقوقی توقیف اموال زوج برای مهریه

راه های استعلام دارایی زوج بابت وصول مهریه

همانطور که گفته شد، در صورتی که زن پرداخت مهریه را از شوهر تقاضا کرده و در این زمینه مرد قصد پرداخت نمودن مهریه خود را نداشته باشد، می بایست میزان دارایی زوج شناسایی شود. در مورد شناسایی اموال مرد جهت وصول مهریه باید از راه های قانونی استعلام لازم اخذ شود. بسته به این که اموال منقول و غیر منقول زوج مورد شناسایی قرار گیرد، روش های استعلام نیز متفاوت است.

در ارتباط با استعلام از دارایی ملکی زوج باید به اداره ثبت مراجعه کرد و فرآیند مربوطه را نیز انجام داد. اموال غیر منقول که به نام زوج بوده در سیستم سازمان ثبت کشور موجود است و زوجه می تواند استعلام لازم را اخذ نماید. شیوه استعلام از وسایل نقلیه که تحت مالکیت قانونی زوج است، با مراجعه به اداره پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی انجام می شود. فرد متقاضی باید حکم قضایی را به مسئول مربوطه در پلیس راهور نشان دهد تا تمامی شماره پلاک هایی که به نام زوج است، استعلام نماید.

همچنین امکان استعلام از حساب های بانکی زوج با در اختیار داشتن حکم قضایی وجود دارد. در این صورت زوجه به شعب مربوطه در بانک مراجعه کرده و استعلام لازم را اخذ می نماید.

 

توقیف اموال مرد

توقیف اموال برای مهریه به چه صورت است؟

توقیف اموال زوج برای وصول مهریه با دو روش قانونی مراجعه به اداره ثبت و دادگاه امکان پذیر است. با توجه به بخشنامه جدید الوصول از قوه قضاییه، تمامی زنان که قصد اجرا گذاستن مهریه را دارند، در مرحله نخست موظف بوده تا برای مطالبه مهریه و توقیف اموال به اداره ثبت مراجعه کنند. بنابراین امکان اقدام برای مطالبه مهریه به صورت همزمان در دادگاه و اداره ثبت وجود ندارد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 02147625900 تماس بگیرید .

مراحل توقیف اموال زوج از طریق اداره ثبت

نحوه توقیف اموال زوج از طریق اداره ثبت به اینگونه است که زوجه به دفترخانه ای که ازدواج خود را ثبت کرده اند، مراجعه کرده و صدور اجراییه را درخواست می نماید. دفترخانه درخواست صدور اجراییه را که به منزله اخطاریه است، به محل سکونت زوج ارسال می نماید. فرد متقاضی جهت تشکیل پرونده به اداره ثبت مراجعه می کند و با ارسال اجراییه به محل سکونت زوج به وی مهلت 10 روز داده می شود تا برای پرداخت مهریه زوجه اقدام نماید.

چنانچه زوج در مهلت مقرر مهریه همسر خود را تعیین تکلیف ننماید، زوجه این امکان را دارد تا درخواست توقیف اموال شوهر را از طریق اجراییه ثبت نماید.

 

ارتباط در واتس اپ

چگونگی وصول مهریه از اموال زوج از طریق دادگاه

در صورتی که در مدت دو ماه از ثبت درخواست توقیف اموال شوهر برای مهریه، اداره ثبت نتواند اقدام خاصی را جهت شناسایی اموال انجام دهد و یا ظرف مدت زمان شش ماه از تاریخ صدور اجراییه اقدامی را انجام ندهد، زوجه با در اختیار داشتن گواهی مربوطه در اداره ثبت می بایست به دادگاه مراجعه کرده و مراحل اجرای مهریه را از طریق دادگاه خانواده انجام دهد.

شیوه وصول مهریه از اموال زوج از طریق دادگاه با ثبت دادخواست مطالبه مهریه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صورت می گیرد. در صورتی که میزان مهریه زن تا 20 میلیون تومان باشد، رسیدگی به آن در شورای حل اختلاف و مازاد بر آن در دادگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در جهت وصول مهریه بهتر است که با وکیل متخصص مهریه یا مشاوران حقوقی در ارتباط باشید تا در این زمینه شما را بهتر راهنمایی نمایند. از این حیث اگر قصد دریافت مشاوره حقوقی مهریه را دارید، موسسه حقوقی وکلا تلفنی به شما پیشنهاد می‌شود. در خصوص استفاده از خدمات حقوقی این موسسه از طریق شماره 09212242670 اقدام کنید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت وکلای تلفنی استفاده نمایید.

 

آموزش اجرا گذاشتن مهریه
راه های دریافت فوری مهریه از شوهر بیکار 
مشاوره حقوقی مهریه 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سهند مهدی پور

سلام وصول مهریه از سال 1399 با ابلاغ بخشنامه ای از سوی رئیس قوه قضاییه، تغییراتی پیدا کرد و از این حیث بهتر است که زوجین اطلاعات کافی از نحوه به اجرا گذاشتن مهریه طبق قانون جدید داشته باشند. به طور کلی وصول مهریه با مراجعه به اداره ثبت و دادگاه امکان پذیر است اما با تصویب قانون جدید جهت مطالبه مهریه ابتدا باید از طریق اجراییه ثبت اقدام نمود. در واقع زن مکلف است که در وهله اول مراحل توقیف اموال مرد را با مراجعه به اداره ثبت پیگیری نماید


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از مسائی که محاکم دادگستری را درگیر خود نموده است بحث مربوط به وصول مهریه برای بانوان است . همه ما می دانیم که زوجه به محض انعقاد عقد مالک کل مهریه می گردد و اگر رابطه زناشویی با زوج برقرار نماید می تواند برای مطالبه کل مهریه از طریق دادگا یا اداره ثبت اقدام کند و اگر قبل از داشتن رابطه اقدام به وصوا مهریه نماید مستحق نیمی از آن خواهد بود . نکته جالب تر اینجاست که زوجه می تواند حتی از ایفای وظایف زناشویی و تمکین خودداری نموده و از حق حبس خویش هم استفاده کند لذا مبحث مربوط به مهریه بسیار جدی بوده و نیازمند مداقه و هوشیاری فراوان است . در رویه امروز جامعه ما هرگاه زوجه قصد مطالبه مهریه را داشته باشد ابتدا به دفترخانه ازدواج مراجعه نموده و بعد از اخذ گواهی به اداره ثبت و قسمت اجرا مراجعه می کند در این زمان اگر زوج مالی جهت توقیف داشته باشد آن را معرفی نموده و این مال که می تواند منقول یا غیر منقول باشد توقیف می گردد ، بعد زا آن فرصت ده روزه ای به زوج جهت پرداخت مهریه داده می شود و اگر زوج نتواند مهریه همسر خویش را پرداخت کند فرایند مزایده جت پرداخت مهریه آغاز خواهد شد ، در برخی موارد اگر چیزی برای توقیف وجود نداشته باشد زوجه می تواند یک چهارم حقوق هسر خویش را در ازای مهریه توقیف کند و اگر باز هم چیزی نبود ، بعد زا گذشت دو ماه زوجه به دادگاه مراجعه نموده و زا آنجا فرایند وصول مهریه را شروع می نماید. برای دانستن دیگر جزئیات می توانید از وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی بهره جسته و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


محمدی

ضمن عرض ادب و احترام در ابتدا تشکر میکنم بابت اطلاعات مفیدی که در اختیار کاربران قرار میدهید خوشبختانه قبل از اقدام روی پرونده با سایت شما آشنا شدم و امروز اولین جلسه مشاوره ای بود که دریافت کردم بسیار عالی بود و نهایت رضایت از ابن مکالمه داشتم موفق و پیروز باشید


فاطمه موسوی نژاد

کلیه بانوانی که برای مطالبه مهریه خود اقدام می کنند، در مرحله اول باید برای مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه به اداره ثبت مربوطه مراجعه نمایند. اگر اداره ثبت نتواند ظرف مدت دو ماه از ثبت درخواست توقیف اموال بابت مهریه ، نسبت به شناسایی لیست اموال قابل توقیف برای مهریه برای مهریه و توقیف اموال شوهر اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای سند ازدواج و وصول مهریه اقدام نماید، زوجه می تواند با اخذ گواهی مربوطه از اجرای ثبت، برای مطالبه مهریه به دادگاه خانوده رجوع کند.


محمد

توجه کنید مطابق بخشنامه که توسط ریاست محترم قوه قضاییه صادر کرده و ناظر به اجرای بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه است کلیه محاکم ایران از پذیرش دادخواست مهریه در ابتدا بدون مراجعه قبلی به اداره ثبت منع شده اند. با این توضیح که چه وکیل مهریه داشته باشید یا خودتان به شخصه اقدام میکنید گام اول مراجعه به دفتر ازدواجی است که عقد آنجا ثبت رسمی شده است و دادن درخواست صدور اجرائیه برای هر مقدار از مهریه. گام بعدی مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک ( اداره اجرای مهریه) است. در اینجا اولا میشود زوج را ممنوع الخروج کرد و ثانیا میتوان اموال او را درخواست توقیف داد و اگر اموالی نباشد و مشخصلات را ندانید اداره مذکور از مراجعه ذی صلاح استعلام میکند مثل راهور یا بانک


فریبرز ذوالفقاری

با سلام 0 logo صفحه اصلی شیوه شناسایی اموال زوج برای وصول مهریه شیوه شناسایی اموال زوج برای وصول مهریه شیوه شناسایی اموال زوج برای وصول مهریه شیوه شناسایی اموال زوج برای وصول مهریه ۱۶خرداد ۱۴۰۱ مهریه طبق قانون و شرع، حق زن محسوب شده و مرد باید در هر صورتی مهریه همسر خود را پرداخت نماید. مهریه بعد از عقد نکاح به مالکیت زوجه در آمده و او می تواند تصرفات قانونی در مالی که به عنوان مهریه تعیین شده است، داشته باشد. یکی از اختلافاتی که بین زوجین رایج است، بحث مطالبه مهریه از طرف خانم می باشد. قانون این حق را به زن داده است که چه در دوران روابط زوجیت و حتی بعد از طلاق نیز برای مهریه اقدام کند. وصول مهریه از سال 1399 با ابلاغ بخشنامه ای از سوی رئیس قوه قضاییه، تغییراتی پیدا کرد و از این حیث بهتر است که زوجین اطلاعات کافی از نحوه به اجرا گذاشتن مهریه طبق قانون جدید داشته باشند. به طور کلی وصول مهریه با مراجعه به اداره ثبت و دادگاه امکان پذیر است اما با تصویب قانون جدید جهت مطالبه مهریه ابتدا باید از طریق اجراییه ثبت اقدام نمود. در واقع زن مکلف است که در وهله اول مراحل توقیف اموال مرد را با مراجعه به اداره ثبت پیگیری نماید.


محسن جعفری

با آگاهی از قوانیی و مقرارات جدید زودتر به حقوق خودمان میرسیم و کاری که در وکیل تلفنی با اطلاع رسانی خوب این اتفاق بوجود آمده


mohamad sheykhi

نمی توان به صورت مستقیم جهت وصول مهریه به دادگاه مراجعه نمود و کلیه فرآیند اجراییه مهریه از طریق اداره ثبت انجام می شود. در حالت کلی مراحل شناسایی و توقیف اموال زوج پروسه نسبتا طولانی است و زوجه نمی تواند صرف چند روز به مهریه خود برسد. در واقع زمانی که اموال زوج توقیف می شود، فرآیند مربوط به مزایده گذاشتن مال طبق مقررات قانون اجرای احکام مدنی صورت می گیرد و باید ابتدا آگهی مربوطه در روزنامه منتشر شود. طولانی بودن فرآیند وصول مهریه سبب شده است تا بسیاری از خانم ها اقدام به اخذ وکیل نمایند. با توجه به اعمال تغییرات جدید در خصوص مطالبه مهریه، بهتر است که زنان از وکلای متخصص در امور مهریه کمک بگیرند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.