اسرار تجاری در قانون تجارت الکترونیک

اسرار تجاری در قانون تجارت الکترونیک

اسرار تجاری در قانون تجارت الکترونیک

امروزه رشد سریع استارتاپ ها و کسب و کارهای مختلف سبب شده است تا اسرار الکترونیکی زیادی در فضای مجازی وجود داشته باشد. یعنی خیلی از شرکت‌ ها در پایگاه داده سایت خود، اسرار تجاری مختلفی را بارگذاری می‌کنند. در واقع این اسرار، همان دارایی های معنوی و ارزش های اقتصادی کسب و کار آن ها محسوب می ‌شوند. از طرفی برخی از ویژگی های اقتصادی و دارایی های معنوی یک شرکت، مانند ثبت علامت تجاری نیز به نوعی هویت آن  محسوب می شود. از این رو هیچ کس حق سوء استفاده از این علامت یا نشانه را ندارد. معمولاً نماد، لوگو، ایده های استارتاپی، روش تولید محصول، روش های بازاریابی، اطلاعات مربوط به طرح های کسب و کار و ... دارایی های معنوی و اسرار تجاری یک کسب و کار محسوب می‌ شوند.   این اسرار باید همواره مورد حفاظت قرار بگیرند. مسئولان یک کسب وکار باید از افشا شدن آنها توسط افراد مختلف جلوگیری کنند. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از اسرار تجاری در قانون تجارت چیست؟

همه اطلاعات مشتریان، روشهای تولید، برنامه‌ های نرم‌ افزاری، تکنیک های بازاریابی، اختراعات و خلاقیت ها در حوزه فروش، الگوها، فرمول ها و ... را نیز می توان از  اسرار تجاری دانست. قانونگذار به اهمیت اسرار تجاری واقف بوده و از این رو با تنظیم قوانین مختلف، حمایت خود را از اسرار تجارت الکترونیک و اطلاعات اقتصادی کسب و کارها و استارتاپ ها انجام داده است.  اگر بخواهیم اسرار تجاری را به زبان ساده تری توضیح بدهیم می توان گفت  همه اطلاعاتی از یک شرکت و یا کسب و کار است که باعث شده بر دیگر شرکت‌های رقیب، برتری پیدا کند. یعنی ویژگی‌ هایی که آنقدر ارزشمند هستند، که موجب به دست آوردن سود و درآمد بیشتر می‌شوند.  به همین دلیل لازم است که در دسترس عموم و  به خصوص شرکت‌های رقیب قرار نگیرند. امروزه حفاظت از اسرار تجاری برای اغلب شرکت ها و کسب و کارها یک موضوع بسیار مهم یا  به عبارتی چالش  بزرگ است. همانطور که می‌دانید اسرار تجاری معمولاً در جایی ثبت نمی‌شوند. چرا که ماهیت آنها محرمانه است و تا زمانی که فاش نشده باشند، مورد حفاظت و حمایت قانونی قرار می گیرند.  قانون ثبت اختراعات که در سال ۸۶ تصویب شد،  قانونی است که به عنوان قانون تجارت الکترونیک وجود دارد.

 

مشاوره حقوقی به شرکت های استارتاپی

وکیل قانون تجارت الکترونیک چه ویژگی هایی دارد؟

وکیل قوانین تجارت الکترونیک همه قوانین این حوزه را می داند. همچنین با چالش ها و نکات مختلف در این حوزه آشنا است و بهتر می تواند کسب و کارها را در مورد افشای اطلاعات تجاری کمک کند. وکیل خوب در این حوزه به علم روز تسلط داشته، همچنین به قوانین بین المللی شرکت ها نیز آگاه است. برای مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 مجازات افشای اسرار تجاری الکترونیک

تحصیل غیر قانونی اسرار تجاری جرم است. از این رو به دلیل  اهمیت بحث مالکیت معنوی، وکلای مجربی در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت می کنند.  وکیل اسرار تجاری فردی است که با توجه به آشنایی کامل به مجازات‌های مربوط به اسرار تجارت در اینترنت (به موجب ماده ۷۵ قانون تجارت الکترونیک)، تمام ویژگی های مربوط به تجارت الکترونیک را مورد بررسی قرار می‌دهد. تمام افرادی که به دلیل شغلشان، مجبور به حفظ اسرار مشتری ( یا اسرار شرکت) هستند، اگر به هر طریقی اسرار را فاش کنند، به سه ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی محکوم می‌شوند. البته نکته ای که وجود دارد این است که نمی‌توان هر گونه اطلاعات را اسرار تجاری دانست.  این موضوع  را یک وکیل اسرار تجاری به خوبی می تواند بررسی کند.  بر اساس ماده ۶۴۸ تعزیرات قانون مجازات اسلامی، کسانی که به هر دلیل اطلاعات محرمانه را افشا می کنند، مجرم هستند و علاوه بر جبران خسارت، باید جزای نقدی بپردازند. علاوه بر این، ماده ۶۴۷ قانون تجارت الکترونیکی نیز جریمه نقدی و ۶ ماه تا ۲ سال  حبس را برای کسانی که  مفاد قراردادهای محرمانگی را نقض می‌کنند، در نظر گرفته است.

 

مشاوره حقوقی استاتاپی

 حق الوکاله وکیل برای پرونده های افشای اسرار تجاری در تجارت الکترونیک

حق الوکاله به صورت توافقی تعیین می گردد. میزان آن به عوامل مختلف بستگی دارد. وکیل و موکل بر سر یک مقدار توافق می کنند و نحوه پرداخت را نیز تعیین می کنند. وکلای موسسه وکیل تلفنی همه جوانب را سنجیده و حق الوکاله را به گونه ای تعیین می کنند که موکل در تنگنا قرار نگیرد و بتواند مشکل حقوقی خود را با یک هزینه مناسب برطرف نماید.

 

ارتباط در واتس اپ

 مرجع صالح برای رسیدگی به تخلفات تجارت الکترونیک

دادگاه مالکیت فکری عمدتا مرجع رسیدگی به تخلفات حوزه تجارت الکترونیک و افشای اسرار تجاری است. البته توصیه می کنیم قبل از هر گونه اقدام به طرح شکایت، با وکیل اسرار تجاری مجرب تماس داشته باشید و راهنمایی های لازم را از او بگیرید.  با تمام این اوصاف، پیچیدگی های مختلفی در قوانین مربوط به تجارت الکترونیک وجود دارد.  متاسفانه خلأ قانونی که ما در بعضی از قوانین مشاهده می کنیم نیز، به این اختلافات دامن زده است. توصیه ما استفاده از وکیل مالکیت معنوی و وکیل تجارت الکترونیک است تا بتواند با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارد، روش‌های مختلف حمایت از اسرار تجاری را به شما ارائه دهد. از این رو حتما برای حفاظت از اطلاعات مهم خود از وکیل اسرار تجاری مشاوره بگیرید. برای مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان به وبسایت وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

اخذ کد اقتصادی 
ثبت علامت تجاری 
مشاوره حقوقی کسب و کار اینترنتی 
مشاوره حقوقی تجارت الکترونیک
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، اسرار تجاری الکترونیکی «‌داده پیام» است که شامل اطلاعات،‌ فرمول‌‌ها، الگوها، نرم‌افزارها و برنامه‌ها، ابزار و روش‌‌ها، تکنیک‌ها و فرایندها، تألیفات منتشر‌نشده، روش‌‌های انجام تجارت و داد و ستد، فنون، نقشه‌ها و فراگردها (Compilations) ، اطلاعات مالی،‌ فهرست مشتریان، طرح‌‌های تجاری و امثال اینهاست که به طور مستقل دارای ارزش ‌اقتصادی بوده و در دسترس عموم قرار ندارد و تلاش‌‌های معقولانه‌ای برای حفظ و حراست ‌از آنها انجام شده است. هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی ‌به منظور رقابت، منفعت و یا ورود خسارت به بنگاه‌های تجاری، صنعتی، اقتصادی و‌خدماتی، با نقض حقوق قراردادهای استخدام مبنی بر عدم افشای اسرار شغلی و یا‌ دستیابی غیرمجاز، اسرار تجاری آنان را برای خود تحصیل نموده و یا برای اشخاص ثالث ‌افشا نماید به حبس از شش ماه تا دو سال و نیم، و جزای نقدی معادل پنجاه میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰) ریال محکوم خواهد شد. به منظور حمایت از رقابت‌‌های مشروع و عادلانه در بستر مبادلات ‌الکترونیکی، تحصیل غیرقانونی اسرار تجاری و اقتصادی بنگاه‌‌ها و مؤسسات برای خود و ‌یا افشای آن برای اشخاص ثالث در محیط الکترونیکی جرم محسوب شده و مرتکب به‌ مجازات مقرر در این قانون خواهد رسید.


امین

تحصیل غیر قانونی اسرار تجاری جرم است. از این رو به دلیل اهمیت بحث مالکیت معنوی، وکلای مجربی در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت می کنند. وکیل اسرار تجاری فردی است که با توجه به آشنایی کامل به مجازات‌های مربوط به اسرار تجارت در اینترنت (به موجب ماده ۷۵ قانون تجارت الکترونیک)، تمام ویژگی های مربوط به تجارت الکترونیک را مورد بررسی قرار می‌دهد. تمام افرادی که به دلیل شغلشان، مجبور به حفظ اسرار مشتری ( یا اسرار شرکت) هستند، اگر به هر طریقی اسرار را فاش کنند، به سه ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی محکوم می‌شوند.


محمدیان

وقت بخیر به توصیه شریکم تصمیم گرفتم یک جلسه حضوری توجیهی برای کارکنان شرکت ترتیب بدم با حضور یکی از وکلای متخصص موسسه شما امروزجلسه برگزار شد واقعااز خدماتی که دریافت کردم رضایت کامل داشتم و حقیقتا متوجه شدم همراهی یک مشاور در کسب و کار موفق تا چه حد موثر است


مجید پریدست فومنی

با سلام از آنجاییکه دنیا امروز در حال توسعه با سرعت فراوان به خصوص در زمینه تکنولوژی های نوین در تمام جوانب میباشد لذا اهمیت ویژه اسرار این تکنولوژی و یا کسب و کار که مختص آن واحد حقیفی یا حقوقی میباشد و به عنوان مالکیت فکری در تمام جوامع به رسمیت شناخته شده بروز مینماید لذا قانونگذار در کشورمان نیز در صیانت از عدم افشای اسرار مالکیت فکری طی قانون تجارت الکترونیک مبسوط به آن پرداخته و به شرط اثبات ارتباط اطلاعات افشا شده با اسرار تکنولوژی یا مشتریان کسب و کار آن را جرم و تابع مجازات دانسته است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب قانون ایران اسرار تجاری را مورد حمایت قرار داده است. اسرار تجاری محدود به چند مورد خاص نیست و هر داده‌ای که ویژگی‌های مندرج در قانون را داشته باشد، اسرار تجاری محسوب و مورد حمایت است. افشاکننده اسرار تجاری، بسته به مورد ممکن است مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. متناسب با عمل صورت گرفته امکان طرح دعوای مدنی یا کیفری علیه افشاکننده وجود دارد.


آزاده

قانون تجارت الکترونیکی و قانون مجازات اسلامی به منظور حمایت از اسرار تجاری صاحبان مشاغل، افشای اسرار تجاری را جرم انگاری نموده است. هر آن چیزی که برای صاحبان مشاغل در بازار رقابتی، موجب وجه تمایز و عامل رقابت شناخته شده باشد، اسرار تجاری محسوب می شود و مادامی که از سوی صاحبان آن، مورد حفاظت معقول قرار گرفته باشد و در دسترس عمومی قرار نگرفته باشد، مورد حمایت قانون گذار خواهد بود. بدین منظور به صاحبان مشاغل(( که گروه شغلی آنان به نحوی در بردارنده مفاهیم اسرار تجاری است)) توصیه می گردد، از کارکنان خود قرارداد محرمانگی اخذ نمایند. با در نظر گرفتن موارد فوق الاشعار، امکان پیگرد قانونی افشا اسرار تجاری وفق ماده ۶۴ و ۷۵ قانون تجارت الکترونیکی و ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی برای شخص ذی نفع متصور خواهد بود.


Mohamad sheykhi

تحصیل غیر قانونی اسرار تجاری جرم است. از این رو به دلیل اهمیت بحث مالکیت معنوی، وکلای مجربی در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت می کنند. وکیل اسرار تجاری فردی است که با توجه به آشنایی کامل به مجازات‌های مربوط به اسرار تجارت در اینترنت (به موجب ماده ۷۵ قانون تجارت الکترونیک)، تمام ویژگی های مربوط به تجارت الکترونیک را مورد بررسی قرار می‌دهد. تمام افرادی که به دلیل شغلشان، مجبور به حفظ اسرار مشتری ( یا اسرار شرکت) هستند، اگر به هر طریقی اسرار را فاش کنند، به سه ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی محکوم می‌شوند. البته نکته ای که وجود دارد این است که نمی‌توان هر گونه اطلاعات را اسرار تجاری دانست. این موضوع را یک وکیل اسرار تجاری به خوبی می تواند بررسی کند. بر اساس ماده ۶۴۸ تعزیرات قانون مجازات اسلامی، کسانی که به هر دلیل اطلاعات محرمانه را افشا می کنند، مجرم هستند و علاوه بر جبران خسارت، باید جزای نقدی بپردازند. علاوه بر این، ماده ۶۴۷ قانون تجارت الکترونیکی نیز جریمه نقدی و ۶ ماه تا ۲ سال حبس را برای کسانی که مفاد قراردادهای محرمانگی را نقض می‌کنند، در نظر گرفته است.


معراج فرجی

فرمول، طرح، روش، الگو، تکنیک، فرایند یا مجموعه‌ای از اطلاعات که به صورت کلی در دسترس یا قابل تحقیق نیست و بر اساس آن‌ها می‌توان از مزایای اقتصادی نسبت به رقبا یا مشتریان بهره‌مند شد را اسرار تجاری می‌گویند. در بعضی از حوزه‌های قضایی به این اسرار "اطلاعات محرمانه" یا "اطلاعات طبقه بندی شده" نیز می‌گویند.[۱] در هزاران سال گذشته، رازداری از بخش‌های جدانشدنی کسب‌وکارها بوده است. به عنوان مثال، این مسئله به مناطقی از چین اجازه می‌داد تا برای قرن‌های متمادی، از پرورش و برداشت هوشمندانه کرم ابریشم سود ببرند یا خانواده‌ای در ارمنستان، با محرمانه نگه داشتن اسرار تجاری خود، به مدت ۴۰۰ سال تولیدکننده برتر سنج‌ها و سازهای بادی ارکسترال در این کشور بودند.


بشیر علی پاریاد

با سلام.اسرار تجاری به معنای هر گونه اطلاعات، روش، رویه، الگو، سند یا فرآیندی است که معمولاً در خارج از سازمان ابراز و افشا نمی‌‌شود، واجد ارزش اقتصادی و مزیت رقابتی بوده و اغلب حاصل تحقیق و توسعه‌‌ داخلی است. همچنین اقدامات معقول و متعارفی برای حافظت از آن‌‌ اتخاذ می‌‌شود تا از دسترس رقبا در امان بماند.


بهنام رحمانی فرد

با سلام دادگاه مالکیت فکری عمدتا مرجع رسیدگی به تخلفات حوزه تجارت الکترونیک و افشای اسرار تجاری است. البته توصیه می کنیم قبل از هر گونه اقدام به طرح شکایت، با وکیل اسرار تجاری مجرب تماس داشته باشید و راهنمایی های لازم را از او بگیرید. با تمام این اوصاف، پیچیدگی های مختلفی در قوانین مربوط به تجارت الکترونیک وجود دارد. متاسفانه خلأ قانونی که ما در بعضی از قوانین مشاهده می کنیم نیز، به این اختلافات دامن زده است. توصیه ما استفاده از وکیل مالکیت معنوی و وکیل تجارت الکترونیک است تا بتواند با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارد، روش‌های مختلف حمایت از اسرار تجاری را به شما ارائه دهد


مهران رمضان پناه

سلام؛ امکان پیگرد قانونی افشا اسرار تجاری وفق ماده ۶۴ و ۷۵ قانون تجارت الکترونیکی و ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی برای شخص ذی نفع متصور خواهد بود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.