مجازات کپی رایت در ایران

مجازات کپی رایت در ایران

مجازات کپی رایت در ایران

قانونگذار برای حمایت از خالقین آثار هنری و ادبی علاوه بر حق مالکیت فکری، حق ضمانت اجرا برای نقض حقوق مالکیت نیز در نظر گرفته است. حق ضمانت اجرا برای نقض حقوق مالکیت فکری آثار ادبی و هنری، همان قانون کپی رایت است که در ادامه مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

قوانین حقوقی و کیفری از مسائلی هستند که تقریبا همه مردم کم و بیش از آن ها مطلعند. اما قانون کپی رایت به دلیل این که به صورت یکپارچه بیان نشده و از طرفی یک مسئله نوظهور به حساب می‌آید، چنین نیست. به همین دلیل سوالات زیادی در این رابطه از کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی پرسیده می‌شود.

 

هزینه مشاوره حقوقی

قانون کپی رایت در ایران

تعریف قانون کپی رایت در یک خط یا چند جمله امکان‌پذیر نیست. اما از نظر وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی این قانون عبارت است از: مجموعه قوانینی که با هدف حفاظت از حقوق خالقین آثار هنری و ادبی و حفاظت از آثار ایشان در برابر سارقان ادبی، تصویب شده اند.

تصویب این قوانین باعث افزایش ارزش یک اثر هنری یا ادبی، و به دنبال آن بهره‌مندی خالق این اثر از حقوقی که در قانون برای وی در نظر گرفته شده است، می‌شود. به موجب این قانون حق نشر، تکثیر، اقتباس در شیوه بیان، تولید مجدد همان اثر، پخش، الگوبرداری و نمایش عمومی اثر فقط برای خالق آن محفوظ است.

اثبات نقض قانون کپی رایت

نقض قانون کپی رایت به معنای عمل نکردن به این قانون و استفاده بدون اجازه از اثری که متعلق به شخص دیگری است، می‌باشد. این عمل تحت شرایطی جرم محسوب می‌شود و متعاقبا صاحب اثر می‌تواند در مقابل آن به دادخواهی برخیزد.

در این زمان سوالی که مطرح می‌شود این است که صاحب اثر چطور می‌تواند ثابت کند که اثر مذکور متعلق به اوست؟! یا این که با استناد به چه مدارک و مستنداتی می‌تواند نقض قانون توسط فرد متهم را اثبات کند؟!

 

مجازات نقض قانون کپی رایت در ایران

در پاسخ به پرسش های گفته شده و سایر پرسش های مشابه باید گفت: این که برای اثبات نقض قانون کپی رایت چه مستنداتی می‌توان ارائه داد تا مقامات قضایی وقوع جرم را بپذیرند، به نوع جرم بستگی دارد. اما در هر صورت صاحب اثر ابتدا باید ثابت کند که اثر به او تعلق داشته و حق کپی رایت برای او محفوظ بوده است.

وکیل مالکیت فکری موسسه حقوقی وکلای تلفنی در این رابطه شما را راهنمایی خواهد کرد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی تخصصی با شماره 09212242670 تماس حاصل فرمایید.

مجازات نقض قانون کپی رایت در ایران

یکی از شرایط اصلی نقض قانون کپی رایت در ایران این است که شخص عالما و عامدا اثری را که متعلق به دیگری است را به نام خود یا هر فرد دیگری غیر از پدیدآورنده آن، منتشر یا پخش کند. حال اگر قانون مذکور با وجود این شرایط و شرایط دیگر در نظر گرفته شده، نقض شود مجرم به حبس تادیبی از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد.

البته قانونگذار بسته به نوع جرم و شرایط متخلف، مجازات های گسترده‌ای مانند پرداخت جزای نقدی نیز تعیین کرده است که امکان بیان تمام آن ها، در اینجا وجود ندارد.

بهترین وکیل برای پرونده نقض قانون کپی رایت

همانطور که در قسمت های قبل گفته شد، وکیل مالکیت فکری شخصی است که می‌تواند وکالت پرونده حقوقی شما با این عنوان را بپذیرد و پیگیر آن باشد. با توجه به این که قانون کپی رایت و شکایت از افراد دیگر به دلیل نقض آن، امر متداولی نیست امکان دارد در پیدا کردن وکیل کاربلد برای این پرونده دچار مشکل شوید.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی در این راستا از برترین و ماهرترین وکلای مالکیت معنوی دعوت به همکاری کرد است. در نتیجه با کمک این موسسه می‌توانید با وکیل کپی رایت مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید و وکالت پرونده خود را به او بسپارید.

 

مشاوره حقوقی کپی رایت در ایران

مصادیق بارز نقض کپی رایت در ایران

از جمله مصادیق بارز نقض کپی رایت در ایران می‌توان به انتشار موسیقی ها، نرم افزارها و حتی فیلم های سینمایی و سریال های تولید شده جهت پخش در سینما خانگی اشاره کرد. برای درک بهتر این مطلب فقط کافیست نام یکی از موسیقی هایی که به تازگی منتشر شده اند یا یکی از فیلم ها را در اینترنت جستجو کنید، تا متوجه شوید که دانلود رایگان آن ها چقدر آسان است. این مسئله همان نقض کپی رایت است که متاسفانه در قانون ایران هیچ تدبیری برای جلوگیری از آن اندیشیده نمی‌شود، و همین موضوع باعث هدر رفت زحمات و هزینه های خالق آن ها می‌شود.

فروش پایان نامه ها، استفاده از مقالات دیگران در مقالات خود بدون رفرنس و ارجاع، الگوبرداری از آثار دیگران و ثبت اثری مشابه با آن و بسیاری موارد دیگر همگی از مصادیق نقض قانون کپی رایت هستند.

 

ارتباط در واتس اپ

مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به پرونده نقض کپی رایت

در حال حاضر شعب دادگاه های عمومی، صلاحیت رسیدگی به پرونده های مالکیت معنوی را دارند. از طرفی با توجه به این که قانون کپی رایت در زیر مجموعه مالکیت معنوی قرار دارد، به نظر می‌رسد به پرونده های نقض کپی رایت نیز در همین دادگاه ها رسیدگی شود.

با این حال برای دریافت پاسخ دقیق‌تر می‌توانید نوع مشکل خود و موضوع دقیق شکایت را در قالب مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان، موسسه حقوقی وکلای تلفنی مطرح کنید. کارشناسان حقوقی این موسسه پس از بررسی موارد لازم، به پرسش شما پاسخ خواهند داد.

 

مشاوره حقوقی سرقت 
مشاوره حقوقی کیفری 
مشاوره حقوقی تقلب علمی توسط اساتید و دانشجویان 
مشاوره حقوقی سرقت محتوای سایت 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

کوکبی

متأسفانه در ایران قانون کپی رایت برای موسیقی و یا حتی نرم افزار وجود ندارد و همین امر باعث می شود زحمات خالق این آثار هدر رود زیرا بسیاری از نرم فزارها و آهنگ‌ها به رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد. در چند سال گذشته حتی قانون کپی رایت برای فیلم‌های سینمایی وجود نداشت و دست فروش‌های زیادی وجود داشتند که فیلم‌های سینمایی را با قیمت ارزانی می فروختند. البته این روزها نیز هستند کسانی که به قانون کپی رایت احترام نمی کذارند و فیلم‌های سینمایی را به رایگان در کانال تلگرامی خود قرار می دهند تا مردم دانلود کنند.


فاطمه عمادی

باسلام،، اگر شخصی قسمتی از یک اثر یا کل یک اثر که متعلق به شخص دیگر و مورد حمایت قانون است را به نام خود یا شخص دیگری پخش کند؛یا حتی به اسم پدیدآورنده و بدون اجازه او پخش یا عرضه کند، به شش ماه تا سه سال حبس تادیبی محکوم می‌شود. طبق قانون رعایت نکردن موارد زیر از سه ماه تا یک سال حبس تأدیبی به دنبال خواهد داشت: به کار بردن نام، عنوان و نشانه‌ ویژه‌ معرف یک اثر، برای یک اثری دیگر از همان نوع یا مانند آن هرگونه تغییر یا تحریف در اثرهای مورد حمایت این قانون و نشر آن


وحید قلی پور عباسی

در جهان هیچ قانونی وجود ندارد که از حق کپی‌ رایت یک اثر در سرتاسر جهان محافظت کند. فقط می‌توان به پیمان برن (سال ۱۸۸۶) اشاره کرد که قبل از این پیمان از هر اثری فقط در همان کشور خودش حمایت می‌شد؛ بر این اساس از یک اثر که پدیدآورنده آن شامل کشورهای عضو این پیمان هست، در همان کشورهای عضو محافظت می‌شود. برای اینکه حمایت از طرف این کشورها برای یک اثر تحقق یابد، باید یک سری شرایط وجود داشته باشد: پدیدآورنده یک اثر باید یا تابعیت یکی از کشورهای عضو پیمان برن را داشته باشد یا باید برای بار اول اثر خود را در یکی از این کشورها منتشر کند؛ یا باید در یکی از این کشورها اقامت داشته باشد. بر این اساس همه کشورهایی که عضو این اساسنامه هستند، باید در مقابل هر اثری که پدیدآورنده آن عضو یکی از این کشورها است، مانند آثار کشور خودشان عمل کنند. مثلاً اگر اثری از یک نویسنده انگلیسی، در یک کشور دیگر مانند فرانسه به هر دلیل به صورت غیرقانونی کپی شود، کشور فرانسه باید از حقوق آن نویسنده انگلیسی، مانند نویسنده‌ای فرانسوی حمایت کند. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد کشورهای دنیا یعنی در واقع ۱۶۵ کشور عضو این کنوانسیون هستند. تاریخ انقضای این اساسنامه برای هر شخص در همان سال‌های عمرش و تا ۵۰ سال بعد از فوت او است. بعد از اینکه پیمان برن طی سال‌ها چندین بار تجدیدنظر شد، در سال ۱۹۶۷ سازمان جهانی مالکیت فکری یا WIPO اداره آن را بر عهده گرفته است. باید گفت ایران هنوز عضو این کنوانسیون نشده است و به همین دلیل، از یک اثر پدیدآورنده ایرانی در خارج از کشور حمایت نمی‌شود. کشورهای بدون قانون کپی رایت و ناقض این قانون در دنیا برخی کشورها قانون کپی رایت را نقض می‌کنند. طبق لیست سیاه ناقضان این قانون توسط آمریکا، این کشورها معرفی شده‌اند: اندونزی، کره‌جنوبی، کویت، پاکستان، عربستان سعودی، تایوان، تاجیکستان، ازبکستان، مالزی، فیلیپین برزیل، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری دومنیکن، اکوادور، مکزیک، پرو، بلاروس، بلایز، بولیوی، مجارستان، گواتمالا، ایتالیا، جامائیکا، لیتوانی، لهستان، رومانی، ویتنام


Mohamad sheykhi

یکی از شرایط اصلی نقض قانون کپی رایت در ایران این است که شخص عالما و عامدا اثری را که متعلق به دیگری است را به نام خود یا هر فرد دیگری غیر از پدیدآورنده آن، منتشر یا پخش کند. حال اگر قانون مذکور با وجود این شرایط و شرایط دیگر در نظر گرفته شده، نقض شود مجرم به حبس تادیبی از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد. البته قانونگذار بسته به نوع جرم و شرایط متخلف، مجازات های گسترده‌ای مانند پرداخت جزای نقدی نیز تعیین کرده است که امکان بیان تمام آن ها، در اینجا وجود ندارد.


علیرضا حکمتیان

با سلام و احترام گاهی دایره تخلفات مربوط به حوزه ی کپی رایت، به تالیفات نویسندگان خارجی سرایت میکند . بطوری که در ایران و در همین چند سال اخیر به طور مکرر و خارج از قاعده مشاهده می شود که آثار نویسندگان خارجی ، به طور مثال تالیفات آقای برایان تریسی توسط مترجمین ایرانی ، ترجمه و با تغییر دادن عناوین کتاب ها نسبت به فروش آنها در بازار اقدام میکنند . متاسفامه این موضوع در یک دهه گذشته بسیار شدت گرفته و اینگونه اقدامات به لحاظ فرهنگی و اجتماعی به کشور ایران لطمه وارد میکند . نکته ی قابل تامل این است که این اقدامات در ایران هنوز جرم انگاری نشده و به لحاظ قانونی، ایرادی به مترجمین یا نویسندگان اینگونه تالیفات ، وارد نیست . چرا که مرجع صدور شماره مجوز شابک که وزارت ارشاد می باشد ، با علم به این موضوع ، مجوز انتشار اینگونه کتاب ها را صادر و در نتیجه ما در سطح مارکت ها ، شاهد حضور آنها هستیم .


مجید شیخی

با سلام تصویب این قوانین باعث افزایش ارزش یک اثر هنری یا ادبی، و به دنبال آن بهره‌مندی خالق این اثر از حقوقی که در قانون برای وی در نظر گرفته شده است، می‌شود. به موجب این قانون حق نشر، تکثیر، اقتباس در شیوه بیان، تولید مجدد همان اثر، پخش، الگوبرداری و نمایش عمومی اثر فقط برای خالق آن محفوظ است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب قانون کپی رایت در ایران ماده ۲۳: هر فردی تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است بدون اجازه مولف و به نام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر منتشر کند به حبس از شش ماه تا ۳ سال محکوم می‌شود.


امین

قانونگذار برای حمایت از خالقین آثار هنری و ادبی علاوه بر حق مالکیت فکری، حق ضمانت اجرا برای نقض حقوق مالکیت نیز در نظر گرفته است. حق ضمانت اجرا برای نقض حقوق مالکیت فکری آثار ادبی و هنری، همان قانون کپی رایت است که در ادامه مفصلا به آن خواهیم پرداخت.


مهران رمضان پناه

باعرض سلام؛ هر فردی تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است بدون اجازه مولف و به نام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر منتشر کند به حبس از شش ماه تا ۳ سال محکوم می‌شود.


مهران رمضان پناه

باعرض سلام؛ هر فردی تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است بدون اجازه مولف و به نام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر منتشر کند به حبس از شش ماه تا ۳ سال محکوم می‌شود.


بشیر علی پاریاد

با سلام . در حمایت از مولفان ماده ۲۳ قانون کپی رایت می تواند مورد توجه باشد که در ان بیان شده « هر کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدیدآورنده بدون اجازه او و یا عالماً عامداً به‌ نام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر یا پخش یا عرضه کند به حبس تأدیبی از شش ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد.»


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همه ما می دانیم که خلق یک اثر هنری یا تالیف یک کتاب و یا اختراع جدید و یا حتی تولید یک نرم افزار جدید موجب می شود تا ایجاد کننده آن از نظر قانونی مالک حقی به نام حق معنوی نسبت به دست آورد خود داشته باشد، این دست آورد باید در مراقبت و حفاظت قانون قرار بگیرد تا فرد از حفظ حق مالکیت خود نسبت به آن اثر آسوده خاطر باشد، برای مثال آهنگ سازی که قطعه ای را طراحی می کند برای اینکه برای انتشار اثر هنری خود اعتماد داشته باشد و بداند که اثر او به نام خودش حفظ خواهد ماند نیاز دارد تا در حمایت قانونی قرار بگیرد از این رو قانون گذار اقدام به تنظیم قواعدی در این زمینه کرد و حقی به نام کپی رایت را ایجاد کرد. کپی رایت معنای حق کپی کردن است که برای حمایت از آثار هنری و اختراعات در نظر گرفته شده است . بر اساس این حق ، اثری که تولید و طراحی می شود باید به نام صاحب آن شناخته و منتشر شود و کسی نمی تواند آن را به نام خود استفاده کند. کپی غیرقانونی و سرقت علمی جرم است و کسانی اقدام به استفاده غیرقانونی از آثار هنری دیگران می کنند مجرمند. صاحب اثر می تواند با درج نام خود در اثر و درج تاریخ و امضای خود ، تاریخ ایجاد آن را حفظ کند تا در صورت نیاز به اثبات بتواند به آن استناد کند. با توجه به این که این قانون برگردان یک قانون خارجی است بهتر است با وکلای موسسه وکیل تلفنی در این خصوص مشورت نموده و بعد از آن اقدام نمائید، موفق باشید.


بهنام رحمانی فرد

باسلام از شرایط اصلی نقض قانون کپی رایت در ایران این است که شخص عالما و عامدا اثری را که متعلق به دیگری است را به نام خود یا هر فرد دیگری غیر از پدیدآورنده آن، منتشر یا پخش کند. حال اگر قانون مذکور با وجود این شرایط و شرایط دیگر در نظر گرفته شده، نقض شود مجرم به حبس تادیبی از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد. البته قانونگذار بسته به نوع جرم و شرایط متخلف، مجازات های گسترده‌ای مانند پرداخت جزای نقدی نیز تعیین کرده است که امکان بیان تمام آن ها، در اینجا وجود ندارد


نیما عیسی زاده

متن قانون کپی رایت در ایران چیست؟ ماده ۲۳: هر فردی تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است بدون اجازه مولف و به نام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر منتشر کند به حبس از شش ماه تا ۳ سال محکوم می‌شود


آزاده

از مهمترین قوانین در حفاظت از حقوق خالقین و پدیدآورندگان یک اثر ادبی یا هنری، قانون کپی رایت است. قانون کپی رایت باعث می شود تا یک اثر ادبی و هنری را ارزشمند دانسته و برای تلاشی که پدید آورنده جهت خلق آن کشیده است احترام قائل شویم.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.