وکیل دعاوی ثبتی

وکیل دعاوی ثبتی

وکیل دعاوی ثبتی

دعاوی ثبتی از جمله دعاوی حقوقی پیچیده‌ای هستند که امروزه بسیاری از افراد جامعه با آن ها مواجه شده اند. این دعاوی تمام مسائلی که به دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق و به طور کلی اداره ثبت اسناد و املاک کشور مربوط می‌شوند را دربر می‌گیرند، و مطابق با قوانین ثبتی به آن ها رسیدگی می‌شود.

در ادامه به طور کامل درباره دعاوی ثبتی، وکیل این دعاوی و سایر مسائل مهم پیرامون آن ها صحبت خواهیم کرد. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی اختصاصی در این زمینه، با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

آشنایی با اداره ثبت اسناد و املاک کشور

اداره ثبت اسناد و املاک کشور یک ارگان دولتی است که تحت نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند. این سازمان در سال 1302 تاسیس شده و وظایف مشخص و مستقلی بر عهده دارد. از جمله وظایف این سازمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ثبت املاک
  2. اجرای اسناد رسمی
  3. ثبت شرکت ها و علائم
  4. ثبت اختراعات
  5. ایجاد دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق

بنابراین دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق هم در زیر مجموعه اداره ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد شده و فعالیت می‌کنند.

 

وکیل ثبتی

منظور از دعاوی ثبتی چیست؟

در حالت کلی باید گفت دعاوی ثبتی آن دسته از دعاوی هستند که در رابطه با املاک، اسناد و اجرای اسناد لازم الاجرا مطرح می‌شوند. به عبارت ساده‌تر دعوای ثبتی عبارت است از منازعه و مشاجره‌ای که در فرآیند ثبت املاک، تنظیم اسناد و اجرای اسناد لازم الاجرا رخ می‌دهد.

رسیدگی به این منازعات و مشاجرات و حل آن ها در صلاحیت محاکم قضایی عمومی است. در نتیجه افرادی که قصد طرح دعوا با موضوعات ثبتی دارند، باید دادخواست خود را به محاکم قضایی عمومی (دادگاه های عمومی / شوراهای حل اختلاف) تقدیم نمایند.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ثبتی

همانطور که در پاراگراف قبل گفته شد، دعاوی ثبتی در مراجع قضایی عمومی مطرح می‌شوند. البته گاها نیز این دعاوی در ادارات ثبت مطرح شده و در همانجا مورد پیگیری قرار می‌گیرند و حل می‌شوند. اما خب در حالت دوم دعوای مطرح شده رسمیت نمی‌یابد.

با این حال تا زمان مشخص نشدن موضوع دقیق نمی‌توان گفت مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ثبتی کدام یک از مراجع مذکور است. امروزه با توجه به این که تمام اوراق قضایی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مرجع صالح ارسال می‌شوند، نیاز چندانی به شناسایی دقیق مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ثبتی نیست.

اما برای اطلاع دقیق از این موضوع می‌توانید سوال خود را همراه با موضوع دعوا در قالب مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در وب‌سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی، به آدرس www.vakiltel.org مطرح نمایید.

 

وکیل دعاوی ثبت

حق الوکاله وکیل در دعاوی ثبتی

به طور کلی حق الوکاله بر اساس تعرفه مصوب و اعلام شده از طرف اتحادیه وکلا، محاسبه می‌شود. بنابراین حق الوکاله وکیل در دعاوی ثبتی نیز مطابق با تعرفه خواهد بود و در نهایت وکیل و موکل بر سر رقمی مشخص توافق خواهند کرد.

در صورت تمایل برای سپردن وکالت پرونده ثبتی خود به وکلای پایه یک و یا وکلای ثبتی موسسه حقوقی وکلای تلفنی، می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. به این ترتیب هم از حق الوکاله ایشان مطلع خواهید شد و هم در رابطه با حل مشکل خود راهنمایی دریافت خواهید کرد.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل ثبتی

همانطور که گفته شد موسسه حقوقی وکلای تلفنی با کادر مجرب خود متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، وکلای دعاوی ثبتی، وکلای دعاوی کیفری و ... در دو گروه متخصص و فوق متخصص آماده ارائه خدمت به شما هموطنان عزیز می‌باشد.

برای داشتن مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل کاربلد ثبتی در این موسسه فقط کافیست با شماره تماس 09212242670 یا 02147625900 تماس بگیرید. لیست هزینه های مشاوره حقوقی تلفنی موسسه حقوقی وکلای تلفنی نیز در صفحه اصلی وب‌سایت این موسسه به آدرس www.vakiltel.org موجود می‌باشد.

 

ارتباط در واتس اپ

وکیل دعاوی ثبتی کیست؟

وکیل دعاوی ثبتی، شخصی آشنا به امور و قوانین ثبتی است. چنین شخصی باید قدرت رسیدگی به دعوای مطرح شده و جانبداری از موکل خود را داشته باشد. حال موکل ممکن است به پیشنهاد دفاتر اسناد رسمی با وکیل ثبتی آشنا شود. یا این که از طریق تماس تلفنی با موسسه حقوقی وکلای تلفنی وکالت پرونده خود را به وکلای ثبتی این موسسه بدهد.

نکته مهم این که وکیل ثبتی نباید لزوما وکیل پایه یک دادگستری هم باشد. بلکه همین که از آیین نامه های ثبتی و قوانین موجود مطلع باشد کفایت می‌کند. زیرا هدف اصلی از سپردن پرونده های ثبتی به وکیل، دفاع و جلوگیری از تضییع حق موکل می‌باشد. وکیل ثبتی نیز با توجه به اطلاعات و توانایی های خود در رابطه با امور ثبتی قادر به دفاع خواهد بود.

 

اعتراض به تصمیم واحد ثبتی 
جلب شخص ثالث دعاوی ثبتی 
اعتراض به تجدید حدود 
مشاوره حقوقی ثبتی 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

علیرضا

جهت پیگیری یک پرونده ثبتی مربوط به تغییر کاربری غیرمجاز یک قطعه زمین کشاورزی با موسسه شماآشنا شدیم و طی چند جلسه مشاوره حقوقی تصمیم به طرح دعوا به کمک راهنمایی های وکیل گرفته شد خواستم از خدمات مناسب با قیمت حق الوکاله های منطقی و شرایط پرداخت خوبتون تشکر کنم


بهنام رحمانی فرد

با سلام ثبتی در مراجع قضایی عمومی مطرح می‌شوند. البته گاها نیز این دعاوی در ادارات ثبت مطرح شده و در همانجا مورد پیگیری قرار می‌گیرند و حل می‌شوند. اما خب در حالت دوم دعوای مطرح شده رسمیت نمی‌یابد. با این حال تا زمان مشخص نشدن موضوع دقیق نمی‌توان گفت مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ثبتی کدام یک از مراجع مذکور است. امروزه با توجه به این که تمام اوراق قضایی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مرجع صالح ارسال می‌شوند، نیاز چندانی به شناسایی دقیق مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ثبتی نیست.


فاطمه عمادی

باسلام،، دعوای ثبتی دعوایی است درباره تشریفات ثبتی یک ملک. دعاوی ثبتی انواع مختلفی دارد که به طور کلی در سه دسته دعاوی ثبتی مربوط به املاک، دعاوی ثبتی مربوط به اسناد و دعاوی ثبتی مربوط به اجرای اسناد لازم الاجرا ، قرار دارند دعاوی ثبتی مربوط به املاک یعنی دعاوی که مربوط به تشریفات ثبت ملک است مانند:درخواست ثبت ملک،اعتراض به ثبت سند ملک.الزام به تفکیک؛ از موارد دیگر دعاوی ثبتی مربوط به املاک می توان دعاوی ابطال سند رسمی ملک، اعتراض به قراردادهای رسمی که برخلاف قانون تنظیم شده اند، اعتراض به اسناد ملکی و قراردادهایی که توسط مامورین فاقد صلاحیت تنظیم شده اند، ابطال سند مالکیت ناشی از معامله معارض، اعتراض به مجهول بودن سند را نام برد.


Mohamad sheykhi

اداره ثبت اسناد و املاک کشور یک ارگان دولتی است که تحت نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند. این سازمان در سال 1302 تاسیس شده و وظایف مشخص و مستقلی بر عهده دارد. از جمله وظایف این سازمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ثبت املاک اجرای اسناد رسمی ثبت شرکت ها و علائم ثبت اختراعات ایجاد دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق بنابراین دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق هم در زیر مجموعه اداره ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد شده و فعالیت می‌کنند.


وحید فراست

دعاوی ثبتی ویژگی های دارد که وکیل دادگستری با تسلط به قوانین ثبتی باید راهگشای پرونده باشد


مجید پریدست فومنی

با سلام در خصوص دعاوی ثبتی ابتدا باید بدانیم که اسناد لازم در این خصوص میبایست اسناد رسمی باشد در غیر اینصورت سازمان ثبت اسناد تکلیفی در ارتباط با اسناد عادی نداشته و مرجع صالح به رسیدگی محاکم حقوقی و کیفری خواهند بود حال اگر فردی بابت مطالبه از شخص دیگر سند تجاری مانند چک داشته باشد میتواند مستقیما از طریق اجرائیات اداره ثبت اقدام به توقیف اموال و دارائیها ثبت شده تا زمان تصفیه حساب نمائید یا اگر سند ملکی فاقد تحدید باشد با درخواست از حوزه ثبتی نسبت به تحدید حدود اربعه ثبتی نمایددراین مسیر به دلیل اهمیت و پیچیدگی قوانین و فرآیند وکیل متخصص و کار بلد دررامور ثبتی میتواند بسیاری از امور را تسهیل نماید


محمد صادق تیغ نورد

به دعاوی که در جریان ثبت املاک و اسناد و اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا عنوان شود و در محاکم دادگستری مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد دعاوی ثبتی می گویند. از دیدگاه دیگر، بروز مشکل و یا اختلاف در جریان ثبت املاک و تنظیم اسناد و اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا و به طور قانونی حل و فصل این اختلافات و مشکلات در محاکم عمومی که صلاحیت ذاتی دارند دعوی ثبتی نامیده می شود. یک دلیل جهت اثبات مالکیت اشخاص بر املاک ثبت ملک بوده که این عمل جزء تشریفات ثبت حساب میشود. به همین دلیل قانون گذار در ماده ۲۲ قانون ثبت، محاکم و ادارات را مکلف نموده تا تنها افرادی را که سند مالکیت به نام آنان ثبت گردید مالک بدانند. تا اینگونه از بروز هرج و مرج در امور املاک جلوگیری نماید.یکی از بزرگترین بخش های سرمایه گذاری مردم در ایران مسکن و املاک می باشد. چنانچه بگوییم خرید مسکن و املاک بخش بزرگی از رویا و آرزوی هر فرد محسوب می شود گزاف گویی نکرده ایم. این در حالی است که این حساسیت نسبت به مسکن و املاک در بسیاری از کشور های توسعه یافته به این شکل دارای حساسیت نبوده و جزء دغدغه های همیشگی مردم چنین کشور های محسوب نمی شود. در ایران نیز مشکلات اقتصادی و مدیریتی بدین موضوع دامن زده پس نکته حائز اهمیت آگاهی و شناخت کافی نسبت به حقوق و قوانین بخش خرید و فروش و معامله املاک است. موسسه وکیل تلفنی این افتخار را دارد که از بهترین متخصصین ثبتی اعم از وکیل ، کارمند و کارشناس بهره برده و می تواند تمامی دغدغه های شما را حل نماید.


مهران رمضان پناه

باسلام؛حقوق ثبت ؛بسیار متنوع بوده و شامل ثبت اسناد و املاک، ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ، ثبت علائم تجاری، ثبت مالکیت صنعتی، مواردی که مربوط به دفاتر اسناد رسمی است و… می شود. اما چیزی که مهم بوده و لازم است بدانید این است که قوانین ثبتی و دعاوی مربوط به آن، از پیچیده‌ترین حوزه‌های حقوق است و به همین دلیل کسی نمی تواند مدعی که شود که تنها با کمی آشنایی در این زمینه می تواند به نحو احسن این دعاوی را پیش ببرد.بهترین راه؛ استفاده از وکلای مجرب ومتخصص دراین حوزه می باشدکه باکم ترین هزینه می توانیددرگروه موسسه وکلای تلفنی ؛ ازمشاوره باآنان بهره مندگردید.


نیما عیسی زاده

بعد از اینکه دانستیم وکیل ثبتی کیست لازم است که بدانیم اصلا وکیل ثبتی چه کاری انجام می دهد؟ وکیل ثبتی باید در وهله اول درباره موضوعی که به او مراجعه می کنید توانایی مشاوره و راهنمایی شما را داشته باشد. وکیل ثبتی خوب، باید بعد از قبول وکالت شما اموری که مربوط به پرونده شماست و رسیدگی های لازم را انجام دهد، از این رو یک وکیل ثبتی حرفه ای باید منظم باشد تا زمانهای رسیدگی و مواعد قانونی را از یاد نبرد و در موعد مقرر اقدامات لازم را انجام دهد. رایج ترین اموری که از طرف موکل به وکیل ثبتی محول می شود اغلب درباره ثبت املاک یا تنظیم اسناد ملکی است اما وظایف وکیل ثبتی به همین موارد محدود نمی شود. برای شناخت اینکه در چه مواردی می توان به وکیل ثبتی مراجعه کرد انواع دعاوی ثبتی را باید بشناسیم. وکیل ثبتی انواع دعاوی ثبتی همانطور که گفته شد دعاوی ثبتی و ملکی متفاوت هستند دعاوی ملکی، اختلافی است درباره خود ملک اما دعوای ثبتی دعوایی است درباره تشریفات ثبتی یک ملک. دعاوی ثبتی انواع مختلفی دارد که به طور کلی در سه دسته دعاوی ثبتی مربوط به املاک، دعاوی ثبتی مربوط به اسناد و دعاوی ثبتی مربوط به اجرای اسناد لازم الاجرا ، قرار دارند و برای آنها باید از وکیل ثبتی کمک گرفت. دعاوی ثبتی مربوط به املاک دعاوی ثبتی مربوط به املاک یعنی دعاوی که مربوط به تشریفات ثبت ملک است مانند: درخواست ثبت ملک اعتراض به ثبت سند ملک الزام به تفکیک از موارد دیگر دعاوی ثبتی مربوط به املاک می توان دعاوی ابطال سند رسمی ملک، اعتراض به قراردادهای رسمی که برخلاف قانون تنظیم شده اند، اعتراض به اسناد ملکی و قراردادهایی که توسط مامورین فاقد صلاحیت تنظیم شده اند، ابطال سند مالکیت ناشی از معامله معارض، اعتراض به مجهول بودن سند را نام برد. دعاوی ثبتی مربوط به اسناد همانطور که از عنوان بر می آید این دعاوی ثبتی مربوط به اسناد رسمی است که توسط ادارات ثبت تنظیم شده است. اسناد رسمی تنها اسناد ملکی نیستند بلکه اسناد مربوط به احوال شخصیه افراد را هم شامل می شود. نمونه دعاوی ثبتی اسناد از قرار زیر است: کلیه دعاوی مربوط به شناسنامه افراد مانند از جمله الزام به صدور شناسنامه، اصلاحات شناسنامه، تغییر نام، تغییر نام خانوادگی، تغییر سن، ثبت ولادت، ثبت نکاح، حذف نام همسر در صورت جدایی، ثبت ازدواج، ثبت طلاق و … دعاوی مربوط به ثبت اختراعات، ثبت علائم تجاری، ثبت نام تجاری دعاوی مربوط به اصلاحات اسناد رسمی، اصلاح اسناد رسمی، درخواست صدور سند رسمی، اعتراض به اسناد رسمی و… سایر موارد مانند رفع ممنوع الخروجی، اعتراضات به واحدهای ثبتی و … دعاوی ثبتی مربوط به اجرای اسناد لازم الاجرا دعاوی مربوط به اجرای اسناد لازم الاجرا زمانی مطرح می شود که سندی در مرحله اجرا است و یا باید اجرا شود و موضوعی باعث اعتراض یا ایجاد خلل در روند قانونی آن شده است. مثلا اعترض به اجراییه ثبتی، درخواست ابطال اجراییه ثبتی و توقیف عملیات اجرایی. مطابق ماده 1 قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی: ” هر کس دستور اجرای اسناد رسمی را مخالف با مفاد سند یا مخالف قانون دانسته یا از جهت دیگری شکایت از دستور اجرا سند رسمی‌داشته باشد می‌تواند به ترتیب مقرر در آیین دادرسی مدنی اقامه دعوی نماید.” در ادامه در ماده 2 ذکر شده است که :” مرجع رسیدگی به دعاوی ناشی از دستور اجرای اسناد رسمی دادگاه صلاحیتدار محلی است که در حوزه آن دستور اجرا داده شده.” بنابراین دعاوی ناشی از اجرای اسناد لازم الاجرا باید در دادگاه عمومی حقوقی محلی که اجراییه ثبتی در آنجا صادر شده است اقامه شود. در ماده 5 همین قانون درباره نحوه توقیف عملیات اجرایی گفته شده است که :” در صورتی که دادگاه دلایل شکایت را قوی بداند یا در اجراء سند رسمی ضرر جبران‌ناپذیر باشد به درخواست مدعی بعد از گرفتن تأمین ‌قرار توقیف عملیات اجرایی را می‌دهد ترتیب تأمین همان است که در آیین دادرسی مدنی برای تأمین خواسته مقرر است و در صورتی که موضوع سند‌لازم‌الاجرا وجه نقد باشد و مدعی وجه نقد بدهد در صندوق ثبت محل توقیف می‌شود و تأمین دیگر گرفته نخواهد شد.” با توجه به این ماده اعتراض به اجراییه ثبتی در صورتی منجر به توقف عملیات اجرایی می شود که قاضی یا دلایل شکایت را قوی بداند یا اینکه اجرا کردن سندی که به آن اعتراض شده است باعث ورود ضرر غیرقابل جبرانی به درخواست کننده شود. در این صورت مدعی باید مطابق مقررات آیین دادرسی مدنی تامین بدهد تا دستور توقیف عملیات اجرایی صادر شود. نحوه رسیدگی به دعاوی ثبتی رسیدگی به دعاوی ثبتی بسیار پیچیده است و لازم است مواعد و مراتب قانونی آن به درستی رعایت شود. یکی از مهمترین این موارد اعتراض به ثبت املاک است. اعتراض به ثبت باید در اداره ثبت یا دایره ثبتی مطرح شود که در آگهی ثبت مشخص شده است صورت بگیرد. اگر این اعتراض در مرجع دیگری اقامه شود و ظرف 90 روز از آگهی به اداره ثبت مربوطه ارسال نشود، دیگر به آن رسیدگی نمی شود. برای رسیدگی به دعاوی ثبتی باید دادخواستی مطابق با دادخواست هایی که به مراجع قضایی ارائه می شود تنظیم نمود. دعاوی ثبتی مربوط به املاک دعاوی مالی محسوب می شوند و باید هزینه دادرسی مطابق قانون پرداخت شود. هزینه رسیدگی به دعاوی ثبتی احتمالا تا به اینجا متوجه سختی کار مربوط به امور ثبتی شده باشید و بخواهید که آنها را با همکاری یک وکیل ثبتی خوب مطرح کنید. هزینه وکیل ثبتی از دعاوی دیگری شاید مقداری بیشتر باشد اما با این حال نمی توان مقدار معینی را برای آن گفت زیرا این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید در نظر گرفته شود مثل اینکه موضوع دعوای ثبتی شما دقیقا چیست، روند آن چگونه خواهد بود، ملکی که برای آن اقامه دعوا شده است چه ارزشی دارد و چه مدارکی در دست دارید. ارائه اعتراض توسط وکیل ثبتی اعتراض به ثبت اسناد و املاک، نوعی از اعتراضات محسوب می‌شود که در آن شخص تقاضای ثبت را حق خود می‌داند. از طرف دیگر نیز این اعتراض در دسته عملیات ثبتی صورت می گیرد. به همین ترتیب این اعتراضات باعث می‌شود که در عملیات ثبت و سند مانعی به وجود بیاید. به طوری که هر نوع عملیات ثبتی تا هنگام مشخص شدن نتیجه نهایی متوقف خواهد شد. براساس ماده ۱۶ در قانون ثبت اسناد و اعتراض به ثبت ملک، شخص متقاضی می بایست طی مدت سه ماه برای اعتراض اقدام نماید. همچنین متقاضی می بایست به منظور ثبت اعتراض مدارک مورد نیاز خود را ارائه نماید. این مدارک عبارتند از: کارت ملی برای احراز هویت تصویر مصدق صورتجلسه که بوسیله اداره ثبت تنظیم شده است. مدرک اثبات کننده باطل بودن عملیات ثبتی شماره پرونده تحقیقات میدانی معاینه محلی ارائه درخواست استعلام درخواست جلب نظر برای کارشناسان سوگندنامه استماع شهادت و مطلعین انواع اعتراض به ثبت شامل چه مواردی است؟ همان‌طور که اشاره شد اعتراض به ثبت، دارای انواع گوناگونی است و دسته بندی آن‌ها جزء حقوق ثبتی محسوب می شود. به همین ترتیب از نظر هر وکیل ثبتی، اعتراض به اداره ثبت به سه دسته اصلی قابل تقسیم است: اعتراض به عملیات ثبت املاک اعتراض به تحدید حدود اعتراض به حقوق ارتفاقی اعتراض به عملیات ثبت املاک در این نوع اعتراض می توان باعث توقف هر نوع ثبت املاک در سازمان ثبت و املاک شد. این توقف تا هنگامی که روند دعاوی به پایان برسد ادامه خواهد داشت. در اعتراض به عملیات ثبت املاک، در صورتیکه شخص پس از ارائه درخواست ملک و انتشار آگهی های شخصی، متقاضی حقوق خود برای ملکی شود، می تواند براساس قانون با ارائه اعتراض از تضییع حقوق خود جلوگیری نماید. زمان در نظر گرفته شده برای این اعتراض ۹۰ روز می‌باشد. متقاضی طی این مدت می‌تواند با ارائه دادخواست اعتراض، براساس قانون اقدام نماید. توجه داشت باشید که ارائه دادخواست اعتراض پیش از انتشار آگهی قابل پذیرش نیست. اعتراض به تحدید حدود یکی دیگر از انواع اعتراض به اداره ثبت، اعتراض به تحدید حدود است. این اعتراض از رایج ترین اعتراضات در دعاوی ثبتی محسوب می شود و پیش از ثبت کردن ملک در دفاتر املاک صورت می گیرد. در این نوع اعتراض، شخص به درخواست ثبت ملک هیچ اعتراضی ندارد و تنها اعتراض آن به ناظر است. بنابراین در مورد تحدید حدود به متقاضی تجاوز شده است. اعتراض به حقوق ارتفاقی اعتراض به اداره ثبت به هرگونه اعتراض به حقوق ارتفاقی اشاره دارد. در این نوع اعتراض معترضین افرادی هستند که ادعای حق ارتفاقی برای املاک مورد نظر هستند و تقاضای ثبت آن را دارند. از طرف دیگر، افرادی که به حق ارتفاقی اعتراض دارند نیز در این دسته بندی قرار می گیرند. علاوه بر این افرادی که در تحدید حدود خود حضور نداشته اند و یا نماینده شان حاضر نشده است، می‌توانند از معترضین این نوع اعتراض محسوب شوند. توجه داشته باشید، در این نوع اعتراض، چنانچه افراد مدعی حق ارتفاقی املاک خود باشند، می توانند برای حقوق ارتفاقی خود اعتراض نمایند. مهلت اعتراض در نظر گرفته شده یک ماه است و مراحل رسیدگی به آن همچون اعتراضات دیگر ثبت و تحدید می‌باشد. سند معارض چیست؟ سند معارض، به سندی گفته می شود که در آن تمام یا بخشی از یک ملک دارای دو سند است. به همین ترتیب ملک معارض دار، به ملکی اشاره دارد که برای آن ملک دو بار سند صادر شود. صدور سند مالکیت معارض یکی از خطاهایی است که در اداره ثبت اسناد و املاک انجام می گیرد و سند مالکیتی که مربوط به یک ملک است به نام دو شخص ثبت می شود. در این شرایط، سند مالکیت مقدم الصدور از نظر قانون معتبر بوده و سند مالکیت موخر الصدور تا هنگام رای دادگاه و تایید درستی آن، سند معارض به حساب می آید. واضح است که در این شرایط صاحب سند مالکیت معارض، حق دارد دعوای ابطال این سند را در دادگاه عنوان نماید. به همین ترتیب بررسی احراز تعارض در صدور چنین اسنادی بوسیله هیات نظارت ثبت رسیدگی خواهد شد. اداره ثبت در مورد اسناد دارای مالکیت معارض چه وظیفه ای دارد؟ مهم ترین مسئولیت اداره ثبت اسناد و املاک در مواجه با اسناد معارض این مورد است که تمامی دفاتر اسناد رسمی را از صدور سند مالکیت معارض مطلع نماید. در مرحله بعدی نیز، اداره ثبت اسناد بر اساس یک نامه کتبی، هر دو دارنده سند مقدم الصدور و موخر الصدور را از وضعیت ملک معارض دار آگاه می سازد. پس از آن یک گزارش کتبی پیرامون سند مالکیت ثبت مقدم به هیات نظارت ارسال خواهد شد. در مواردی نیز، اداره ثبت اسناد بوسیله دارندگان سند مالکیت معارض از وجود این سند اولیه آگاه می شوند. به همین ترتیب، بعد از اطلاع از وجود سند مالکیت معارض، یک نماینده و نقشه بردار قابل اعتماد از جانب اداره ثبت اسناد و املاک به محل قرارگیری ملک اعزام می شود. سپس نقشه پلاک مطابق با حدود ثبت شده در پرونده ثبتی و پلاک های مجاور ترسیم خواهد شد. در مرحله پایانی نیز، مقدار تعارض در نقشه ترسیم شده به طور کامل مشخص شده و گزارش مکتوب برای بررسی در هیات نظارت به اداره کل ثبت اسناد ارسال می گردد. درخواست اصلاح حدود و مساحت املاک به چه صورت است؟ برای آشنایی بیشتر با مفهوم اصلاح حدود و مساحت املاک می توان گفت، در مواردی امکان دارد طول و عرض و مساحت ملک با سند رسمی تفاوت داشته باشد لذا در چنین شرایطی دو حالت به وجود می آید: یا اینکه مساحت ملک از مساحت ثبت شده در سند کمتر است و یا اینکه بیشتر از آن حد در سند رسمی آورده شده است. در بعضی موارد نیز امکان دارد ملکی را خریده باشید که بعد از آن نیاز به اصلاح حدود و مساحت املاک داشته باشد. به این دلیل که برای پروژه های شهرداری، عقب نشینی، قرارگیری ملک در مسیر کوچه و خیابان و… می بایست تغییراتی را در آن ملک ایجاد شود. به همین ترتیب شما با درخواست اصلاح حدود و مساحت املاک خود باید حدود و مساحت آن را مشخص نمایید. به طوریکه در ابتدا سند اولیه باطل و ضبط شده و در مرحله بعدی سند مالکیت جدید اصلاحی برای دارنده صادر می شود. بعد از صدور سند نیز می تواند سند رسمی اصلاحی را دریافت نمود. اصلاح حدود و مساحت املاک چه ضرورتی دارد؟ به طور کلی اصلاح حدود و مساحت املاک بنابر دلایل و عوامل مختلفی صورت می گیرد. اینکه ملک مورد نظر در طرح شهرداری قرار گرفته باشد خود یکی از دلایل مهم و قانع کننده به شمار می آید. از جمله این موارد می توان به عریض کردن گذرهای معابر اشاره کرد. به همین ترتیب، در مواردی به عقب نشینی ملک نیاز است که به آن اصلاح ملک نیز گفته می شود. این اصلاح از نظر حدود و مساحت می بایست به درستی و دقت مشخص گردد. به دلیل اینکه ممکن است بدون هیچ پشتوانه ای ملکی را خریده باشید که در محدوده طرح شهرداری قرار گرفته باشد. در این شرایط خریدار بسیار متضرر خواهد شد. استعلام از وضعیت ثبتی املاک به چه صورت است؟ بر اساس ماده ۱ قانون ثبت اسناد و املاک، در هر شهرستان یک اداره ثبت اسناد و املاک تاسیس شده است. با استناد به این قانون در مورد هر یک از املاکی که در سراسر کشور وجود دارند، می بایست فرآیند ثبت املاک صورت گیرد. به همین خاطر در ادامه مقاله به نکات حقوقی در مورد پیگیری وضعیت ثبتی املاک خواهیم پرداخت. اولین اقدام برای استعلام غیر حضوری، مراجعه به سایت ثبت اسناد و املاک کشور مرجع اصلی پیرامون ثبت املاک جاری و ثبت شده، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. این سازمان، از قدیمی ترین ادارات دولتی محسوب می شود که وظیفه حمایت و تثبیت حقوق مالکیت قانونی و مشروع اشخاص کشور را به عهده دارد. همچنین این سازمان نقش موثری در روابط و مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استقرار مالکیت ایفا می کند. در نظر داشته باشید که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مسئولیت های دیگری نیز بر عهده دارد که مهم ترین آن در لیست زیر آورده شده است: مستند سازی و ثبت انواع مالکیت ثبت شرکت ها و موسسات اعم از تجاری و غیرتجاری تنظیم مسائل حقوقی همچون ازدواج و طلاق و یا اسناد رسمی ثبت اختراعات، نام و نشانه های تجاری پیگیری وضعیت ثبتی املاک به وسیله کد ملی به چه صورت است؟ به طور کلی هدف اصلی از پیگیری وضعیت ثبتی املاک، این مورد است که اشخاص مطلع شوند ملکی به نام آن ها ثبت شده یا خیر؟ لذا اشخاصی که قصد دارند از ثبت ملک به نام خود اطمینان یابند، می توانند به سایت اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنند. در مرحله بعدی به کمک یکی از روش هایی که در ادامه توضیح داده خواهد، برای استعلام وضعیت ثبتی خود اقدام نمایند. توجه داشته باشید، افراد فقط می توانند پیرامون املاکی که به نام خود آنها است، استعلام ثبتی دریافت کنند. لذا غیر از خود شخص و نماینده قانونی وی، شخصی قادر نیست در مورد املاکی که به نام وی ثبت شده، استعلام بگیرد. همچنین توجه داشته باشید، از نظر اداری به منظور انجام طیف وسیعی از اقدامات در مورد ملک همچون نقل و انتقال آن، در دسترس داشتن و استعلام سند مالکیت بسیار مهم و کلیدی است. هم اکنون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این امکان را فراهم کرده است که به شکل اینترنتی و کاملا غیر حضوری و تنها با ورود به درگاه اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام ثبتی املاک ثبت شده را دریافت نمایید. روش ثبت نام سند ملک و پیگیری آن در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اولین مرحله برای ثبت سند ملک، تهیه نقشه ملک است. به این معنا که برای ثبت سند ملک، حتما می بایست نقشه ملک یا مختصات جغرافیایی آن موجود باشد. به همین منظور می بایست به سامانه اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نمود. توجه داشته باشید ثبت سند ملک یا استعلام ملک در سامانه ذکر شده مستلزم پرداخت هزینه است. تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی به چه معناست؟ در یک تعریف کلی، تجمیع به این معناست که یک مالک می خواهد برای چندین ملک و زمین مختلف، به شکل رسمی یک سند واحد دریافت کند. لذا واحدهای کوچک تر خود را که در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته اند را با هدف ساخت یک پروژه بزرگ ساختمانی در اصطلاح تجمیع می نماید. تفکیک نیز به این معناست که یک واحد بزرگ ساختمانی به چند واحد کوچک تر تقسیم می شود. درخواست صورت مجلس تفکیکی امروزه با در نظر داشتن ساخت و ساز ساختمان های چندین طبقه، افراد بسیاری هستند که برای صورت مجلس تفکیکی درخواست می دهند. به این دلیل که پس از ساخت این آپارتمان ها موظف می باشند برای کلیه بخش هایی که مشاع هستند به صورت تفکیک شده یا جداگانه، سند بگیرید. برای این هدف می بایست در ابتدا مشخصات کامل هر یک از آن ها همچون: پارکینگ، انباری و… تبیین گردد. به سندی که از اداره ثبت دریافت شده و کلیه بخش های تفکیکی در آن آورده شده است صورت مجلس تفکیکی گفته می شود. به همین ترتیب، جهت تعیین حدود هر یک از این بخش های مشاع به این درخواست نیاز است. به همین خاطر افراد می توانند پس از درخواست خود حدود ملک را کاملا در اختیار داشته باشید تا هیچ گونه مشکلی بعد از خرید و فروش آن برای خریداران دیگر رخ ندهد. صدور صورت مجلس تفکیکی چه مراحلی دارد؟ به منظور صدور صورت مجلس تفکیکی، در ابتدا می بایست مراحلی پشت سر گذاشته شود تا در نهایت این صورت جلسه برای متقاضط صادر گردد. از جمله مهم ترین این مراحل در لیست زیر آورده شده است: تثبیت حدود و ساعت عرصه ملک تهیه نقشه عرصه فرستادن فرم تثبیت ملک برای نظام مهندسی نقشه بردار نظام و تنظیم نقشه های تفکیکی ملک بوسیله نقشه برداری مربوطه و گواهی های مرتبط با آن همچون کد ۹۲۰ مجموعه بخشنامه های ثبتی فرستادن نقشه های تنظیمی برای شهرداری به منظور بررسی و تهیه و صدور پایان کار فرستادن نقشه ها و پایان کار توسط نظام مهندسی به اداره ثبت اسناد و املاک منطقه مربوطه با هدف صدور صورت مجلس تفکیکی بررسی و اخذ پلاک فرعی به قطعات تفکیکی و در نهایت امضای صورت مجلس تفکیکی بوسیله مأمور نقشه بردار و فرستادن برای معاونت جهت ممهور نمودن به مهر مخصوص با هدف دریافت گواهی های لازم. بعد از اینکه با پشت سر گذاشتن مراحل فوق مجلس تفکیکی برای شما صادر شد؛ می بایست نسخه دوم آن را به دفترخانه متقاضی ارسال نمایید. این مرحله بوسیله متصدی امور دفتری صورت می گیرد. به همین ترتیب درخواست شما به طور کلی ثبت خواهد شد. درخواست سند املاک ثبت شده در مواردی که ملک مورد نظر دارای سابقه ثبتی است، دیگر ضرورتی ندارد که خریدار به اداره ثبت مراجعه نماید و مراحل طولانی آن را سپری کند. برای مثال شما اقدام به خرید خانه ای نموده و حال قصد دارید سند مالکیت را به نام خودتان تنظیم نمایید. بنابراین، می توانید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و متقاضی صدور سند جدید مالکیت به نام خود باشید. دفاتر اسناد رسمی نیز بعد از دریافت مدارک و تنظیم سند برای درخواست سند از طریق اداره ثبت اسناد و املاک منطقه اقدام می نماید. درخواست سند مالکیت المثنی در برخی موارد سند مالکیت از قبل موجود است. اما امکان دارد این سند به طور کامل و یا به صورت جزئی بنابر دلایل خاصی از بین رفته و یا مفقود شود. در چنین مواردی که سابقه ثبتی موجود است، می بایست مالک و یا وکیل ثبتی قانونی شخص به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نموده و به منظور صدور سند مالکیت المثنی اقدام نماید. درخواست صدور سند به نام وراث در شرایط فوت شخصی که سند مالکیت به نام وی صادر شده است، وراث می توانند نسبت به ارائه درخواست صدور سند مالکیت برای سهم الارث خود از طریق اداره ثبت محل وقوع ملک اقدام نمایند. مدارک مورد نیاز برای این اقدام شامل موارد زیر است: تقاضای صدور سند مالکیت گواهی انحصار وراثت فرم ۱۹ مالیات اصل سند مالکیت مورث مراحل درخواست صدور سند به نام وراث 1-بعد از اینکه وراث برای تهیه و تحویل مدارک ذکر شده در بالا به اداره ثبت اقدام نمودند دستور ثبت تقاضا به وسیله مسئول اداره در سیستم دبیرخانه صورت گرفته و پس از این مرحله وی آنها را برای بررسی مدارک و سوابق ارائه شده به دفتر املاک ارسال خواهد کرد. 2-در گام بعدی، متصدی دفتر املاک و یا کارشناس مربوط، سوابق، سمت ورثه نسبت به متوفی و همچنین احراز انحصار وراثت را بررسی خواهد کرد. پس از ارزیابی نیز، به ثبت شماره گواهی انحصار وراثت و خلاصه مفاد در سیستم املاک پلاک ثبتی می پردازد. اگر سند مالک شخص فوت شده از نوع تک برگ نباشد به منظور تثبیت حدود و مساحت برای نقشه بردار ارسال می شود و در صورتیکه سابقه تثبیت داشته باشد سند هر کدام از وراث را گرفته و پس از آن جهت گواهی های لازم به بایگانی دفتر بازداشتی و حسابداری ارسال خواهد کرد. ۳-در مرحله بعدی، پیش نویس اسناد مالکیت ورثه بوسیله مسئول مربوطه، پس از کنترل سوابق و بررسی پرونده، امضاء می شود. سپس برای صدور دستور ابطال سند مالکیت اولیه و همچنین نگارش اسناد مالکیت جدید اقدام می کند. ۴-بعد از صدور اسناد مالکیت اقدامات مورد نیاز برای ابطال سند مالکیت مورث انجام خواهد شد و سپس اسناد به پست منطقه تحویل داده شده تا به نشانی متقاضیان ارسال شود. اسناد مالکیت جدید مشاعی نیز بوسیله متصدی دفتر املاک تحریر شده و ابطال سند مالکیت مورث در پرونده ضمیمه خواهد شد. متقاضی پرونده نیز در زمان مراجعه، هزینه دفترچه اسناد مالکیت محاسبه شده بوسیله حسابداری در بانک ملی را پرداخت کرده و رسید آن را به اداره ثبت تحویل می دهد. ۵-در نهایت پوشه کار و سوابق فیزیکی درخواست سند به منظور ضبط در پرونده به بایگانی ارسال خواهد شد. وکیل ثبتی خوب در تهران شاید در هیچ دعوایی به اندازه دعاوی ثبتی لازم نباشد که به مشورت با یک وکیل ثبتی خوب تاکید شود زیرا اشتباهات در روند دعوا می تواند در نهایت برای شما خسارت باشد نه سود و زمان و پول خود را از دست بدهید. به همیت خاطر توصیه می شود برای تسریع در روند پیگیری پرونده های مربوط به ثبت اسناد از یک وکیل ثبتی متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید. بهترین وکیل ثبتی در تهران با تخصص و تجربه ای که در حوزه ثبت دارد، پس از بررسی های پرونده موکل خود، نسبت به اخذ بهترین تصمیم اقدام می نماید. بنابراین اگر به دنبال یک وکیل ثبتی خوب در تهران می گردید به گروه وکلای عدل ایرانیان مراجعه کنید تا با حضور تیم وکالت حرفه ای در امور ثبتی به شما کمک کنند تا به آسانی به حقوق خود دست یابید. این تیم وکالت با حضور وکلای درجه یک ثبتی با تجربه های فراوان در این زمینه آماده اند تا به صورت مشاوره تلفتی رایگان و مشاوره حضوری و یا آنلاین به شما راهنمایی لازم را بدهند. مطالعه بیشتر : الزام به تنظیم سند الزام به تنظیم سند خودرو وکیل ملکی وکیل خانم 4/5 - (7 امتیاز) عدل ایرانیان NEXTسند عادی و انواع آن | آیا قابلیت تبدیل به سند رسمی را دارند؟ » PREVIOUS« وکیل چک برگشتی Leave a Comment SHARE PUBLISHED BY عدل ایرانیان 4 ماه AGO RELATED POST آشنایی با وکیل خانم 1403 بررسی مجازات فرار مالیاتی اسقاط خیارات ولو خیار غبن فاحش


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما کاربر گرامی.دعاوی ثبتی از جمله دعاوی حقوقی پیچیده‌ای هستند که امروزه بسیاری از افراد جامعه با آن ها مواجه شده اند. این دعاوی تمام مسائلی که به دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق و به طور کلی اداره ثبت اسناد و املاک کشور مربوط می‌شوند را دربر می‌گیرند، و مطابق با قوانین ثبتی به آن ها رسیدگی می‌شود. در ادامه به طور کامل درباره دعاوی ثبتی، وکیل این دعاوی و سایر مسائل مهم پیرامون آن ها صحبت خواهیم کرد. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی اختصاصی در این زمینه، با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.


امین حسنوند

دعاوی ثبتی در مراجع قضایی عمومی مطرح می‌شوند. البته گاها نیز این دعاوی در ادارات ثبت مطرح شده و در همانجا مورد پیگیری قرار می‌گیرند و حل می‌شوند. اما خب در حالت دوم دعوای مطرح شده رسمیت نمی‌یابد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.