مجازات توهین به مقدسات

مجازات توهین به مقدسات

مجازات توهین به مقدسات

توهین به افراد دیگر چون باعث خار و خفیف شدن فرد مقابل می‌شود، در قانون ایران جرم شناخته می‌شود. یعنی اگر شخصی در ملا عام یا در تنهایی به شما توهین و اهانت کرد، شما می‌توانید از او شکایت کنید و مطمئن باشید که مجازات خواهد شد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا توهین به مقدسات هم در قانون ایران به عنوان مصداقی از جرم معرفی شده؟! و اگر شخصی به صاحت مقدس خداوند، قرآن، پیامبران و امامان و ... اهانت کند، آیا مجازات خواهد شد یا خیر؟!

با توجه به گسترش موضوع توهین به مقدسات و ساب النبی در عصر حاضر، ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی تصمیم گرفتیم به این مسئله بپردازیم و بررسی کنیم که جمهوری اسلامی چه مجازاتی برای مرتکبین این عمل زشت قائل شده است.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

اهانت در قانون ایران به چه معناست؟

به گفته وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی، اهانت در قانون ایران دو معنا دارد؛

  1. استفاده صریح از کلمات رکیک درباره افراد
  2. نسبت دادن و یا ترک فعلی که موجب حقارت و کوچک شدن طرف مقابل شود

حال هر یک از دو عمل گفته شده ممکن است با اشاره صریح باشد یا به صورت گفتار و نوشتار و ... .

بنابراین وقتی راجع به توهین به قرآن و مقدسات صحبت می‌کنیم، منظورمان یکی از موارد گفته شده یا هر دوی آن هاست. مثلا نسبت دادن افعال نامربوط به پیامبر اکرم (ص) و یا بکار بردن الفاظ رکیک درباره ایشان یا سایر ائمه به نوعی اهانت به آن ها محسوب می‌شود.

 

آیا اهانت به مقدسات در ایران جرم انگاری شده است؟

حالا که فهمیدیم اهانت در قانون ایران به چه معناست، نوبت به یافتن پاسخ این سوال می‌رسد که آیا توهین به مقدسات در ایران و مطابق با قانون ایران جرم است یا خیر؟!

همانطور که در مقدمه بحث گفته شد، اهانت و توهین به دیگران در قانون ایران جرم است. از همین رو می‌توان گفت توهین به مقدسات نیز به مرتبه اولی، مصداقی از جرم خواهد بود. با این حال برای اطمینان بیشتر در این باره می‌توانیم به ماده ها و تبصره های قانونی تصویب شده درباره مجازات افرادی که به مقدسات توهین کرده اند، استناد کنیم.

وقتی قانونگذار برای توهین به مقدسات مجازات تعیین کرده، یعنی فاعل این کار را مجرم و این عمل را جرم دانسته است!

 

 

مجازات توهین

 

مجازات اهانت به مقدسات چیست؟

قانونگذار در ماده 513 قانون مجازات اسلامی در رابطه با مجازات اهانت به مقدسات بیان می‌کند: " هر کس به مقدسات اسلام، یا هر یک از انبیاء عظام، ائمه طاهرین (ع)، حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت نماید اگر مشمول حکم‌ ساب النبی باشد اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد."

همچنین در ماده 262 قانون مجازات اسلامی آمده است: " هر کس پیامبر اعظم (ص) و یا هر یک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است و به اعدام محکوم می‌شود."

بنابراین مجازات توهین به مقدسات در حقوق کیفری ایران بسته به این که جرم ساب النبی بوده یا نه، متفاوت خواهد بود.

 

آیا مجازات اهانت به مقدسات قابل گذشت است؟

جرم توهین در مجموع جزو جرایم قابل گذشت است. زیرا پرونده این جرم با شکایت شاکی خصوصی به جریان می‌افتد و با رضایت او هم خاتمه می‌یابد. منتهی توهین به مقدسات چون جزو موارد خاص محسوب می‌شود و جنبه عمومی دارد، قابل گذشت نخواهد بود.

حتی برخ از علمای اسلام اعتقاد دارند که اگر شخصی به صورت آشکارا به مقدسات توهین کرد (ساب النبی)، کشتن او جایز است و نیازی به حکم قاضی و ... نیست! اما چون این اعتقاد گروه خاصی از علماست، توصیه می‌کنم شما به آن عمل نکنید و با شکایت از ساب النبی، مجازات او را به قانون بسپارید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

اثبات توهین به مقدسات

شما برای این که بتوانید ساب النبی و شخصی که به مقدسات توهین کرده را به اشد مجازات برسانید، باید شکوائیه‌ای با این عنوان و به طرفیت فرد مذکور تقدیم محاکم قضایی کنید. مسلما پس از بررسی شکوائیه توسط مقامات قضایی، شما باید ادعای خودتان را اثبات کنید.

جرم توهین به مقدسات از آن دست جرایمی است که از طریق شهادت، سوگند و علم قاضی ثابت می‌شود. یعنی شما برای اثبات این جرم نیازی به ارائه مدرک نخواهید داشت، بلکه همین که سوگند یاد کنید یا بر ادعای خود شاهد داشته باشید کفایت می‌کند. البته که ارائه مدارکی مثل عکس و فیلم و ... نیز بی تاثیر نخواهد بود!

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم اهانت به مقدسات

رسیدگی به جرم توهین به مقدسات در صلاحیت دادگاه کیفری است. اگر توهین از نوع ساب النبی باشد، در دادگاه کیفری یک و در غیر این صورت در دادگاه کیفری دو به آن رسیدگی خواهد شد.

اما توجه داشته باشید که شما برای تقدیم شکوائیه با این موضوع باید به دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تنظیم شکوائیه نیز می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان، با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

در صورت عدم نیاز به مشاوره حقوقی نیز می‌توانید فقط برای تنظیم شکوائیه توهین به مقدسات، در وب سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی ثبت سفارش کنید.

 

 

اهانت شدید به مقدسات 
مشاوره حقوقی جرم توهین به مقدسات مذهبی 
مشاوره حقوقی جرائم امنیت داخلی و خارجی 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه مسافری

باسلام براساس ماده ۵۱۳ هركس به مقدسات اسلام و یا هر یك از انبیای عظام یا ائمه طاهرین(علیهم السلام) یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید، اگر مشمول حكم سب نبی باشد، اعدام می شود و در غیر این صورت به حبس از یك تا پنج سال محكوم خواهد شد.» سب نبی به معنا دشنام و اهانت به پیامبر ص و پیامبران و ائمه و حضرت فاطمه میباشد و اگر ادعا کند از روی اجبار واکراه بوده شامل سب نبی نمیشود وسب ازروی مستی جرم تعزیری محسوب میشود و جرم سب نبی غیرقابل گذشت میباشد و جنبه عمومی دارد ونیازمند شاکی خصوصی نیست و در ایران سب نبی جرم انگاری شده است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب در حقوق کیفری ایران دشنام سخت به پیامبر(ص) و سایر پیامبران الهی (ع) را ساب النبی تلقی نموده و همچنین اگر این رفتار در مورد ایمه معصومین و حضرت فاطمه (س) واقع گردد در حکم ساب النبی (ص) در نظر گرفته شده است که مستوجب اعدام خواهد بود ولی توهین به انبیاء عظام و مقدسات اسلامی که جنبه سب و لعن نداشته باشد واجد مجازات تعزیری است


بهنام رحمانی فرد

باسلام توهین به افراد دیگر چون باعث خار و خفیف شدن فرد مقابل می‌شود، در قانون ایران جرم شناخته می‌شود. یعنی اگر شخصی در ملا عام یا در تنهایی به شما توهین و اهانت کرد، شما می‌توانید از او شکایت کنید و مطمئن باشید که مجازات خواهد شد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا توهین به مقدسات هم در قانون ایران به عنوان مصداقی از جرم معرفی شده؟! و اگر شخصی به صاحت مقدس خداوند، قرآن، پیامبران و امامان و ... اهانت کند، آیا مجازات خواهد شد یا خیر؟! با توجه به گسترش موضوع توهین به مقدسات و ساب النبی در عصر حاضر، ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی تصمیم گرفتیم به این مسئله بپردازیم و بررسی کنیم که جمهوری اسلامی چه مجازاتی برای مرتکبین این عمل زشت قائل شده است.


ابوالفضل علی مددی

کسی که پیامبر عظیم الشان اسلام ویاهریک از انبیا عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است وبه اعدام محکوم می‌شود.منظور از انبیای عظام تنها انبیای اولوالعزم نیست بلکه واژه عظام برای تکریم به کار رفته وشامل تمامی انبیای الهی می‌شود.هرگاه سب درحالت مستی یاغصب یا به نقل از دیگری باشد وصدق اهانت کند موجب تعزیر تا۷۴ضربه شلاق است.


حسین سیفی

موضع اهانت به مقدسات را بایستی در دو دسته بررسی کرد ، نخست بحث اهانت به مقدسات موضوع ماده 513 قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات و دوم موضوع ماده 262 قانون مجازات اسلامی کتاب حدود که به ساب النبی شناخته میشود .


مجید شیخی

با سلام توهین در ماده 513 قانون مجازات اسلامی در رابطه با مجازات اهانت به مقدسات بیان می‌کند: " هر کس به مقدسات اسلام، یا هر یک از انبیاء عظام، ائمه طاهرین (ع)، حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت نماید اگر مشمول حکم‌ ساب النبی باشد اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد." همچنین در ماده 262 قانون مجازات اسلامی آمده است: " هر کس پیامبر اعظم (ص) و یا هر یک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است و به اعدام محکوم می‌شود." بنابراین مجازات توهین به مقدسات در حقوق کیفری ایران بسته به این که جرم ساب النبی بوده یا نه، متفاوت خواهد بود.


محدثه عابدی

توهین در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری گردیده است و همچنین توهین به مقدسات نیز در زمره ی جرایم قرار گرفته است. اگر چه جرم توهین، جرمی قابل گذشت عنوان گردیده لذا جرم توهین به مقدسات به دلیل اینکه جنبه ی عمومی داشته در زمره ی جرایم غیر قابل گذشت بوده که مجازات آن حبس می باشد. لذا برای مجازات فرد باید دلیل اثباتی وجود داشته باشد از جمله شهادت شهود و علم قاضی


مجید پریدست فومنی

با سلام باتوجه به تعریف جرم توهین که دارای رعایت ترتیبات استفاده از الفاظ رکیک و یا نسبت دادن فعلی به اشخاص است در توهین مقدسات نیز اثبات این موارد نیز توسط شاکی از الزامات است بدان معنا که شاکی باید بتوان علیه مشتکی عنهم با ارائه اسناد متقن یا گواهی ۴ مرد عاقل و بالغ و معتمد و یا اقرار... اثبات نماید که جرم توهین به مقدسات حادث شده اما تشخیص نوع جرم که در حد سب النبی بوده یا خیر با محکمه خواهد بود


سمیرا مرآتی

-مقدسات اسلام: -هر یک از انبیا -هر یک از ائمه -حضرت صدیقه طاهره ، هستند. بنابراین در صورتی که هر کس اهانت و توهینی به مقدسات نمایند ، طبق قانون مجرم است و باید مجازات شود . البته نوع مجازاتی که برای اهانت به مقدسات در نظر گرفته شده است با توهین به دیگران متفاوت است


فریبرز ذوالفقاری

با سلام توهین به افراد دیگر چون باعث خار و خفیف شدن فرد مقابل می‌شود، در قانون ایران جرم شناخته می‌شود. یعنی اگر شخصی در ملا عام یا در تنهایی به شما توهین و اهانت کرد، شما می‌توانید از او شکایت کنید و مطمئن باشید که مجازات خواهد شد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا توهین به مقدسات هم در قانون ایران به عنوان مصداقی از جرم معرفی شده؟! و اگر شخصی به صاحت مقدس خداوند، قرآن، پیامبران و امامان و ... اهانت کند، آیا مجازات خواهد شد یا خیر؟! با توجه به گسترش موضوع توهین به مقدسات و ساب النبی در عصر حاضر، ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی تصمیم گرفتیم به این مسئله بپردازیم و بررسی کنیم که جمهوری اسلامی چه مجازاتی برای مرتکبین این عمل زشت قائل شده است.


وحید فراست

سب نبی از جمله توهین به مقدسات به شمار می رود که حتی در بعضی از مواقع اعدام توهین کننده را در پی دارد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.