مجازات انتقال و فروش مال رهنی

مجازات انتقال و فروش مال رهنی

مجازات انتقال و فروش مال رهنی

رهن با دو معنای ثبات و دوام یا حبس و بازداشت استعمال می‌شود که در مقاله پیش‌رو معنای دوم مد نظر ما می‌باشد. با این تفسیر می‌توان گفت رهن عقدی است که به موجب آن فرد مدیون مال خود را به عنوان وثیقه به طلبکار می‌دهد. حال بحث این است که آیا فروش و انتقال مال رهنی کار قانونی و صحیحی است یا خیر؟! برای مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

وکیل کاربلد برای فروش مال رهنی کیست؟

فروش و انتقال مال رهنی بعضا مصداق حقیقی جرم کلاهبرداری است. بنابراین اگر خریدار بدون اطلاع از رهن بودن مال اقدام به خرید آن بکند، دچار مشکل خواهد شد. در چنین مواقعی بدون وجود وکیل کاربلد و ماهر نمی‌توان حق را به صورت تمام و کمال مطالبه کرد.

از طرف مقابل چنانچه مدیون پس از فرا رسیدن موعد مقرر دین خود را نپردازد، داین بنابه شرایطی می‌تواند در مال رهن شده تصرف کند. پس از تصرف نیز مسلما با رای دادگاه می‌تواند آن را از طریق مزایده بفروشد. با توجه به پیچیدگی و دشواری موضوع، داین برای وصول طلب خود با فروش مال قطعا به وکیل احتیاج خواهد داشت.

وکیل کاربلد در فروش و انتقال مال رهنی وکیلی است که اولا مجوز وکالت داشته، و ثانیا تبحر و سابقه طولانی در حیطه اموال غیر منقول و املاک و دعاوی مطرح شده بر سر این مسائل داشته باشد.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی، جمعی از وکلای پایه یک دادگستری ماهر و با سابقه را گرد هم آورده است. برای سپردن پرونده های حقوقی خود در هر زمینه‌ای اعم از فروش مال رهنی به وکلای این موسسه، با شماره 09212242670 تماس حاصل فرمایید. برای شناخت بیشتر وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی نیز می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نمایید.

 

وکیل برای خرید مال رهنی

منظور از مال رهنی چیست؟

قانونگذار در ماده 771 قانون مدنی بیان می‌کند:« رهن عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین می‌دهد. ‌رهن دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن می‌گویند».

به طور مثال تصور کنید شما قصد دارید از بانک وام بگیرید. اگر ملکی را برای ضمانت به بانک بسپارید، آن سند مصداق مال رهنی خواهد بود. البته هر نوع مالی را نمی‌توان به عنوان ضمانت و وثیقه به داین داد. این مال باید ویژگی هایی داشته باشد از جمله؛

  1. معلوم و معین باشد
  2. قابل نقل و انتقال باشد
  3. عین باشد
  4. مالیت و منفعت عقلایی داشته باشد
  5. قابلیت تسلیم داشته باشد
  6. راهن مالک آن باشد

آیا می‌توان مال رهنی را فروخت؟

به موجب ماده 793 قانون مدنی راهن نمی‌تواند در رهن تصرفی کند که منافی حق مرتهن باشد مگر به اذن مرتهن. از طرفی با توجه به این که فروش و انتقال مال رهنی منافی حق مرتهن است، راهن حق فروش آن را ندارد.

فروش و انتقال مال رهنی توسط راهن دو حالت خواهد داشت:

  1. اگر مرتهن از قبل به فروش مال رهنی اذن داده باشد که در این حالت عقد بیع واقع خواهد شد.
  2. اگر مرتهن از قبل به فروش مال رهنی اذن نداده باشد که در این حالت عقد بیع نوعی از عقد فضولی خواهد بود. به عبارت دیگر در این صورت واقع شدن یا نشدن عقد بیع به اذن مرتهن وابسته خواهد بود.

 

مجازات فروش مال رهنی

مجازات انتقال مال رهنی در ایران

فروش و انتقال مال رهنی تنها در صورتی مجازات خواهد داشت که این عمل راهن مصداقی از کلاهبرداری باشد. در این صورت با توجه به ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مجازات آن از یک تا 7 سال حبس و جزای نقدی خواهد بود.

در ضمن علاوه بر این، گاها راهن با جعل سند اقدام به فروش و انتقال مال رهنی می‌کند. در این صورت نیز با توجه به این که مرتکب جرم جعل و استفاده از سند مجعول شده است مجازات های دیگری برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

پس در مجموع مجازات انتقال مال رهنی در ایران بسته به نوع جرمی که راهن مرتکب شده، تعیین خواهد شد. تشخیص نوع جرم نیز در صلاحیت مقام قضایی است.

برای اطلاع دقیق از مجازات انجام این کار، پرسش خود را به صورت جزئی در قالب مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در وب‌سایت www.vakiltel.org مطرح نمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا فروش مال رهنی مصداقی از کلاهبرداری است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: بله! غالبا فروش و انتقال مال رهنی مصداقی از کلاهبرداری است. اما این مسئله فقط زمانی اثبات خواهد شد که راهن با سوء نیت اقدام به فروش مال رهنی کرده باشد. حال تفاوتی ندارد که سوء نیت و قصد راهن عمل نکردن به تعهدات خود در قبال مرتهن باشد یا سوء استفاده از شخص ثالث.

پس اگر راهن بدون اطلاع از قانون و بدون سوء نیت اقدام به فروش و انتقال مال رهنی کرده باشد، ممکن است کار او مصداقی از کلاهبرداری نباشد.

 

مشاوره حقوقی تحصیل مال از طریق نامشروع 
مشاوره حقوقی کلاهبرداری 
مشاوره حقوقی کیفری 
نگارش شکوائیه 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محمدی

عرض ادب و احترام خانه ای را در حین ساخت خریداری کردم تا مدتی بعد و پس از اتمام مراحل ثبتی و تنطیم‌سند آنرا تحویل بگیرم اما پس از مدتی متوجه شدم در زمانی که من ایران نبودم سند ملک حاضر شده و مالک بدون اطلاع و اذن بنده روی سند وام گرفته و سند در رهن بانک است با مبلغی نسبتا بالا. امروز یک مشاوره داشتم با یکی از مشاورین ملکی موسسه وکیل تلفنی و با راهنمایی ایشان تصمیم گرفتیم اقدامات قانونی را آغاز کنیم واقعا از خدمات موسسه وکیل تلفنی رضایت داشتم خواستم از این طریق تشکر کنم


mohamad sheykhi

قانونگذار در ماده 771 قانون مدنی بیان می‌کند:« رهن عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین می‌دهد. ‌رهن دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن می‌گویند». به طور مثال تصور کنید شما قصد دارید از بانک وام بگیرید. اگر ملکی را برای ضمانت به بانک بسپارید، آن سند مصداق مال رهنی خواهد بود. البته هر نوع مالی را نمی‌توان به عنوان ضمانت و وثیقه به داین داد. این مال باید ویژگی هایی داشته باشد از جمله؛ معلوم و معین باشد قابل نقل و انتقال باشد عین باشد مالیت و منفعت عقلایی داشته باشد قابلیت تسلیم داشته باشد راهن مالک آن باشد


امانی

راهن نمی تواند مال مرهونه را بفروشد مگر اینکه طلبکار یا مرتهن این فروش را اجازه دهد یا با پرداخت دین خود فک رهن کند. فروش مال مرهونه باعث خروج آن از مالکیت خریدار نخواهد شد ولی مطابق ماده 1 قانون مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری دادگاه راهن را که با علم به رهن گذاشتن مال خود ، مال مرهونه را بفروشد به تحمل حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد کرد.


مجید شیخی

رهن با دو معنای ثبات و دوام یا حبس و بازداشت استعمال می‌شود که در مقاله پیش‌رو معنای دوم مد نظر ما می‌باشد. با این تفسیر می‌توان گفت رهن عقدی است که به موجب آن فرد مدیون مال خود را به عنوان وثیقه به طلبکار می‌دهد فروش و انتقال مال رهنی بعضا مصداق حقیقی جرم کلاهبرداری است. بنابراین اگر خریدار بدون اطلاع از رهن بودن مال اقدام به خرید آن بکند، دچار مشکل خواهد شد. در چنین مواقعی بدون وجود وکیل کاربلد و ماهر نمی‌توان حق را به صورت تمام و کمال مطالبه کرد.از طرف مقابل چنانچه مدیون پس از فرا رسیدن موعد مقرر دین خود را نپردازد، داین بنابه شرایطی می‌تواند در مال رهن شده تصرف کند. پس از تصرف نیز مسلما با رای دادگاه می‌تواند آن را از طریق مزایده بفروشد. با توجه به پیچیدگی و دشواری موضوع، داین برای وصول طلب خود با فروش مال قطعا به وکیل احتیاج خواهد داشت.


فاطمه عمادی

باسلام بنظر بنده از آنجاکه رهن، موجب خروج مال مرهونه از مالکیت راهن نمی‌شود فقط برای مرتهن نسبت به مال مرهونه، حق عینی و حق تقدم ایجاد می‌کند که می‌تواند از محل فروش مال موردرهن، طلب خود را وصول نماید. از این رو با فروش مال مرهونه فروش مال غیر محقق نمی‌گردد زیرا کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحاء، عیناً و منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبردار محسوب و طبق قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری محکوم می‌شود همینطور برای کلاهبرداری فقط بردن مال شخص دیگر کافی نیست و متقلبانه بودن عمل متهم بسیار مهم است و در قالب عمل و فعل مثبت، کلاهبرداری قابل تحقق است. نه اینکه راهن به خریدار نگوید ملک در رهن است پس تنها زمانی فروش مال مرهونه مشمول عنوان کلاهبرداری خواهد شد که ارکان این جرم محقق گردد.


مهدی مظفری اناری

با سلام مال مرهونه همواره تضمین عینی و وثیقه طلب طلبکار قلمداد می شود. در حقیقت طلبکار باید بتواند از این مال در صورت عدم پرداخت بدهی بهره لازم را برد. بنابراین فروش مال ذهنی بدون اذن مرتهن امری است که با فلسفه ذهن منافات دارد. قانون گذار کیفری به همین منظور انتقال مال غیر را جرم انگاری نموده است و برای آن مجازات کلاهبرداری پیش بینی نموده است. فلذا مجازات فروش با سو نیت مال رهنی می تواند با کلاهبرداری صدق نماید


بهنام رحمانی فرد

باسلام در ماده 771 قانون مدنی بیان می‌کند:« رهن عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین می‌دهد. ‌رهن دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن می‌گویند». به طور مثال تصور کنید شما قصد دارید از بانک وام بگیرید. اگر ملکی را برای ضمانت به بانک بسپارید، آن سند مصداق مال رهنی خواهد بود. البته هر نوع مالی را نمی‌توان به عنوان ضمانت و وثیقه به داین داد. این مال باید ویژگی هایی داشته باشد از جمله؛ معلوم و معین باشد قابل نقل و انتقال باشد عین باشد مالیت و منفعت عقلایی داشته باشد قابلیت تسلیم داشته باشد راهن مالک آن باشد


مجید پریدست فومنی

با سلام به وثیقه یا ضمانت نهادن مالی که دارای شرایط مال بودن و عین بودن و قابل تسلیم ... حقوقی را برای راهن وومرتهن بوجود می آورد که عدول از آن حقوق برای طرفین بار حقوقی و کیفری به همراه خواهد داشت همانگونه که راهن بدون اذن مرتهن اجازه انجام منتج به فروش را ندارد عکس آن نیز برقرار است به این معنا که مرتهن نیز قبل از سررسید شدن دین اجازه اقدام به تملک درآوردن یا فروش را ندارد مگر در یک صورت مرتهن اجازه انجام عملیات وصول خواهد داشت که قرارداد رهنی دارای شرایط حال شدن دین را داشته باشد مانند عقود بانکی


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما فروش و انتقال مال رهنی تنها در صورتی مجازات خواهد داشت که این عمل راهن مصداقی از کلاهبرداری باشد. در این صورت با توجه به ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مجازات آن از یک تا 7 سال حبس و جزای نقدی خواهد بود. در ضمن علاوه بر این، گاها راهن با جعل سند اقدام به فروش و انتقال مال رهنی می‌کند. در این صورت نیز با توجه به این که مرتکب جرم جعل و استفاده از سند مجعول شده است مجازات های دیگری برای وی در نظر گرفته خواهد شد.


بشیر علی پاریاد

با سلام .ماده ۷۹۳ قانون مدنی در زمینه تکالیف و حقوق راهن مقرر می دارد: «راهن نمی تواند در رهن تصرفی کند که منافی حق مرتهن باشد، مگر به اذن مرتهن». از لحن این ماده استنباط می شود که این تصرف در عین مرهونه خواه عملیات حقوقی باشد خواه عملیات مادی. مانند این که راهن بنای خانه مورد رهن را خراب کند یا ملک مورد رهن را به غیر انتقال دهد. زیرا فلسفه وجودی رهن، وثیقه بودن برای دینی است که در ذمه راهن می باشد . پس انتقال مال رهنی بدون اذن مرتهن جایز نیست.


احمد

با سلام بنده سال ۹۹ برنده ی خودرو از شرکت ایران خودرو شدم و ب صورت قولنامه دستی فروختم اما طرف مقابل ثمن معامله ب بنده پرداخت نکرد و من هم هیچ اقدامی ب تنطیم سند و فک رهن از شرکت ایران خودرو انجام ندادم آیا ایشان با رای دادگاه میتونه اقدام ب فک رهن کنه و سند انتقال بده نکته اینک شرکت خودرو ساز فقط شخص برنده میشناسه ممنون میشم راهنمایی کنید .


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.