مجازات عدم پرداخت مهریه

مجازات عدم پرداخت مهریه

مجازات عدم پرداخت مهریه

مهریه چیست؟

مهریه مالی است که در هنگام عقد، زوج به زوجه خواهد داد و با امضای سند ازدواج متعهد خواهد شد هر زمانی که زوجه آن را مطالبه کرد نسبت به پرداخت آن اقدام کند. مهریه باید مال باشد و متعلق به کس دیگری نباشد و مقدار آن معین و دقیق باشد. در صورت عدم پرداخت مهریه زوج مجازات قانونی خواهد شد.رایج ترین مالی که به عنوان مهریه در بین زوجین تعیین می شود متشکل از طلا، وجه نقد، ملک، سکه و ... می باشد. ذکر این نکته الزامی است که هیچ اجباری نیست در زمان عقد مهریه تعیین شود بلکه زن و شوهر بعدا هم می توانند مهریه تعیین کنند یا اصلا از این کار امتناع کنند.تصور رایجی که به اشتباه در بین مردم رواج دارد این است که مهریه تنها در زمان طلاق به اجرا گذاشته می شود در حالی که این مال متعلق به زوجه است و هر زمانی که لازم بداند، حتی زمانی که به خوبی در کنار همسرش زندگی می کند می تواند آن را مطالبه کند. مهریه جزء حق و حقوق قانونی زن است و در هر شرایطی حتی زمانی که زن رابطه نامشروعی داشته باشد و در زندان به سر ببرد می تواند آن را مطالبه کند.

مشاوره حقوقی فوری با وکیل

آیا میزان مهریه در قانون مشخص شده است؟

میزان مهریه در قانون مشخص نشده است اما برخی به اشتباه در تفسیر قانون جدید سال 99 در ارتباط با مهریه تصور می کنند که مهریه به هر مقدار که باشد فقط به اندازه 110 سکه پرداخت خواهند کرد. در حالی که این قانون در جهت کاهش آمار زندانیان مهریه تصویب شده است و به آن اشاره شده است که تا میزان 110 سکه طلا محکومیت مالی به همراه خواهد داشت و برای زوج حکم جلب صادر خواهد شد.اگر زوجی 1000 سکه طلا را به عنوان مهریه همسر خود تعیین کند در صورت تمکن مالی و داشتن اموال، همه مهریه را باید نقدا پرداخت کند. اما اگر فردی تمکن مالی نداشته باشد بعد از پرداخت 110 سکه باید مابقی مهریه را هم بپردازد و زوجه می تواند نسبت به مابقی مهریه نیز اقدام کند زوج را ممنوع الخروج کند یا اینکه حساب های بانکی او را مسدود کند. بحث حقوقی مهریه یکی از مسائل سخت و گسترده حقوقی است که ابعاد گوناگونی دارد افراد در صورت مواجه شدن با موضوع مهریه یا عدم پرداخت مهریه می توانند از طریق وکیل تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در حوزه مهریه مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین انجام دهند.

مشاوره حقوقی برای مهریه زن

شرایط تعیین مهریه

مهریه به هر میزانی که مورد توافق زوجین باشد می تواند تعیین گردد اما مهری که تعیین می شود باید دارای شرایطی باشد که در زیر به آن شرایط اشاره می شود.

·        مهریه ارزش داد و ستد را داشته و قانونی باشد.

·        مهریه باید قابل انتقال به زوجه باشد.

·        تعهد و الزام شوهر به کاری می تواند به عنوان مهریه در نظر گرفته شود

·        در صورت عدم دسترسی به مهریه در حین عقد آن را باطل می کند.

·        میزان مهریه به طور دقیق مشخص باشد

·        مالک اجازه مالی که به زوج تعلق ندارد را بدهد.

کاربران می توانند قبل از تعیین مهریه، مشاوره حقوقی قبل از ازدواج انجام دهند و از طریق یکی از روش های مشاوره ای مانند مشاوره حقوقی واتس اپی با وکلا مشاوره حقوقی انجام دهند و از شرایط تعیین مهریه یا مجازات عدم پرداخت مهریه اطلاع پیدا کنند.

 

برای اجرا گذاشتن مهریه چه باید کرد؟

از زمانی که خطبه عقد جاری شود و سند ازدواج به امضای زوجین برسد زوجه می تواند مهریه خود را مطالبه کند و زوج نیز ملزم به پرداخت آن است. برخی اوقات نیاز به مراحل دادگاهی نیست و اگر زوج بدون مقاومت و با میل خود بخواهد مهریه را پرداخت کند بعد از پرداخت مهریه آن را در همان دفتر ثبت ازدواج به ثبت میرسانند.اما اگر زوجه بخواهد از طریق دادگاه زوج را ملزم به پرداخت مهریه نماید. مهریه از دو طریق اجرای ثبت و دادگاه خانواده قابلیت وصول دارد. زوجه می تواند با ارائه درخواست کتبی به دفتر ثبت ازدواج نسبت به اجرا گذاشتن آن اقدام کند.سردفتر بعد از صدور اجرائیه ان را به زوج ابلاغ می کند زوج نیز بعد از دریافت اجراییه به مدت 10 روز مهلت دارد مهریه را پرداخت کند و اگر توان پرداخت آن را ندارد باید راهی برای پرداخت آن تعیین کند. از مهمترین مزایای اقدام از طریق ثبت سرعت رسیدگی به آن است.در صورت عدم پرداخت مهریه، زوجه می تواند از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواست طلب مهریه را ثبت کند که برای ثبت آن نیاز به پیوست مدارکی همچون مدارک شناسایی و تصویر سند ازدواج است.  

توقیف اموال زوج جهت دریافت مهریه

در صورت عدم پرداخت مهریه، زوجه می تواند هنگام دادخواست اجرا گذاشتن مهریه یا قبل از آن دادخواست تامین خواسته را از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت و قبل از اجرا، درخواست توقیف اموال انجام دهد. به زبانی ساده تر زن می تواند اموال شوهر خود را برای جلوگیری از انتقال تا زمان صدور رای و اجرایی شدن مهریه توقیف کند.زمانی هم که حکم مهریه صادر شد و شوهر از پرداخت آن امتناع کرد زن می تواند اموال مرد را به دادگاه معرفی کند به شرطی که اموال معرفی شده مستثنیات دین نباشد، این اموال توقیف خواهد شد. به عنوان مثال ودیعه مسکن، مسکن در شان شوهر یا ابزار کار جزو مستثنیات دین است اما خودرو حتی اگر فقط یکی باشد توقیف خواهد شد.بعد از اینکه اموال شوهر توسط دادگاه توقیف شد باید زوجه ظرف 10 روز دادخواست مطالبه مهریه به ثبت برسد اگر دادخواست مطالبه مهریه ثبت نشود زوج می تواند تقاضای رفع توقیف نماید. به مواردی که مستثنیات دین است در ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی اشاره شده است. همانطور که به آن اشاره شد ابزاری که جهت امرار معاش از آن استفاده می شود مانند وسایل و ابزار کشاورزان، کسبه و پیشه وران جزو مستثنیات دین است.

دریافت مهریه از ماترک زوج

از زمانی که عقد انجام می شود زوجه مالک مهریه خواهد بود و جزو بدهی های مرد محسوب می شود که در طول حیات او پرداخت نشده است و از اموال بجای مانده او پرداخت خواهد شد.  بر اساس قانون زمانی که فردی فوت می کند باید ابتدا بدهی های مالی او پرداخت شود بعد اموال او بین ورثه تقسیم شود. هرگاه مردی فوت کند همسر قانونی او می تواند با دادخواست به دادگاه خانواده مهریه خود را طلب کند حتی اگر ارث نیز تقسیم شده باشد.مهریه زن جزو طلب ممتاز محسوب می شود و وارث باید از محل ماترک مهریه همسر متوفی را پرداخت کنند اما ذکر این نکته لازم است اگر مرد مالی را به جای نگذاشته باشد ورثه تکلیفی برای پرداخت بدهی ندارند.زن می تواند در صورت از دنیا رفتن شوهرش به طرفیت ورثه دادخواست را تقدیم دادگاه نماید اگر مهریه زن وجه رایج باشد بر اساس تاریخ فوت محاسبه خواهد شد. در حالت عدم پرداخت مهریه توسط ورثه دادگاه اقدامات قانونی را بر علیه آنها انجام خواهد داد.

مشاوره حقوقی برزای جلوگیری از پرداخت مهریه

دریافت مهریه از پدر شوهر

مهریه جزو تعهداتی است که زوج هنگام عقد به زوجه داده است و هیچ ارتباطی به اطرافیان او نخواهد داشت. اگر شوهر در پرداخت مهریه ناتوان باشد اما پدر ثروتمندی داشته باشد باز هم شرایط به هیچ شکلی تغییر نخواهد کرد و مهریه جزو بدهی های مرد است و خود او باید آن را بپردازد، در صورت عدم پرداخت مهریه قانونا نمی توان مهریه را از اطرافیان شوهر گرفت.اما اگر پدر شوهر در سند ازدواج یا قرارداد مستقل پرداخت مهریه را تضمین کرده باشد شرایط فرق می کند و باید مهریه عروس خود را بجای پسرش بپردازد. در صورتی که پدر شوهر پرداخت مهریه توسط پدرش را ضمانت کرده باشد زن میتواند با ثبت دادخواست از پدر شوهر خود مهریه را مطالبه کند.

اعسار از پرداخت مهریه

مهریه جزء حق و حقوق قانونی زوجه است و زوجه هر زمانی که آن را مطالبه کند، زوج باید نسبت به پرداخت یا تعیین تکلیف آن اقدام کند در غیر این صورت محدودیت های مالی برای او اعمال خواهد شد. اگر زوج توانایی مالی داشته باشد باید نقدا یا عین مال را بپردازد.اگر شوهر توان مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد از دادگاهی که حکم مهریه را صادر کرده است درخواست اعسار خواهد داد که مهریه را به صورت قسطی به همسر خود بپردازد. در مرحله اول به همراه درخواست زوج باید دو نفر شاهد که از وضعیت مالی او مطلع باشند را معرفی کند. این دو نفر باید شهادت بدهند زوج توان مالی ندارد و نمی تواند به صورت یکجا مهریه را پرداخت کند.دادگاه نیز شرایط مالی زوج را بررسی می کند و در صورتی که واقعا زوج توانایی مالی را نداشته باشد دادگاه درخواست اعسار او را خواهد پذیرفت و پرداخت مهریه را برای او قسط بندی خواهد کرد که معمولا بخشی از آن در ابتدا گرفته خواهد شد و مابقی نیز به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد. اگر درخواست اعسار مورد قبول قرار گیرد زوجه حق دارد به آن اعتراض کند و اموال شوهر را به دادگاه معرفی کند.

مشاوره حقوقی شبانه روزی

انتقال اموال به دیگران جهت فرار از دین مهریه

گاهی اوقات مرد ها بدون اینکه شرایط مالی خود و آینده را در نظر بگیرند مهریه سنگینی را برای زوجه تعیین می کنند و با این تفکر که «کی داده و کی گرفته» شرایط سنگینی را برای خود رقم می زنند. زوج ها باید به این نکته توجه کنند که پرداخت مهریه فقط در زمان طلاق نیست. در هر حالتی عدم پرداخت مهریه، از لحظه بعد از ثبت ازدواج محکومیت های قانونی خواهد داشت. همین بی توجهی و انتخاب مهریه سنگین باعث می شود زمانی که زوجه مهریه را مطالبه می کند زوج از ترس اینکه اموال خود را از دست بدهد دست به کارهای غیر قانونی بزند و برای فرار از دین اموال خود را به فردی دیگری به صورت صوری منتقل کند. البته دادگاه این موارد را به خوبی بررسی خواهد کرد و اگر انتقال کمتر از یکسال قبل از مطالبه مهریه اتفاق افتاده باشد دادگاه آن را قبول نخواهد کرد. و اگر دادگاه تشخیص دهد که معامله و انتقال اموال صوری انجام شده است علاوه بر اینکه مهریه را از زوج دریافت خواهد کرد بلکه مجازاتی را نیز برای او تعیین خواهد کرد.

آیا عدم پرداخت مهریه مجازات دارد؟

بله همانطور که به آن اشاره شد مهریه یک تعهد مالی است و برای مرد یک بدهی محسوب می شود. در قانون عدم پرداخت مهریه مجازات دارد و اگر فردی نسبت به پرداخت مهریه خودداری کند با مجازات های قانونی از جمله زندان، ممنوع الخروج شدن و محدودیت های مالی مواجه خواهد شد.مهریه تا سقف 110 سکه یا معادل آن ضمانت اجرای کیفری دارد و زن می تواند در صورت دریافت نکردن مهریه حکم جلب زوج را بگیرد و او را روانه زندان کند اما بیشتر از این مقدار که تعیین شده است ضمانت اجرای کیفری ندارد. اگر مهریه نیز توسط دادگاه قسطی شده باشد اما زوج قسط های خود را پرداخت نکند و عدم پرداخت مهریه را در دستور خود قرار دهد زوجه می تواند حکم جلب مرد را بگیرد.

 

آیا زندان مهریه قابل بخشش است؟

فرد زمانی برای عدم پرداخت مهریه به زندان خواهد افتاد که شاکی خصوصی داشته باشد و تا زمانی که مهریه را پرداخت نکند یا اینکه از شاکی رضایت نگیرد باید دوران زندان خود را سپری کند.عدم پرداخت مهریه محکومیت و مجازات های را به همراه خواهد داشت اگر در زمینه مهریه سوالاتی در ذهن دارید می توانید از طریق مشاوره حقوقی وکیل تلفنی به صورت 24 ساعته در مورد مجازات عدم پرداخت مهریه و سایر ابعاد مهریه مشاوره حقوقی انجام دهید و با کمترین هزینه بهترین مشاوره را دریافت کنید.

آیا امکان جلب زوج بابت مهریه زوجه وجود دارد؟

بله، بر اساس مـاده 2 قـانون اجـرای محکومیت‌های مالی اگر زوجه مهریه خود را مطالبه کند اما زوج از پرداخت آن یا اقساط آن امتناع کند زوجه می تواند حکم جلب زوج را بگیرد و او را تحویل مراجع قضایی بدهد. اگر زوج نتواند بعد از جلب رضایت زن را به دست بیاورد یا نسبت به پرداخت اقدام نکند باید راهی زندان شود.

مشاوره حقوقی تلفنی

سوالات رایج

+ آیا عدم پرداخت مهریه مجازات دارد؟

بله، بر اساس قانون مرد موظف به پرداخت مهریه همسر خود است و در صورت عدم پرداخت مهریه توقیف اموال و زندان برای زوج در نظر گرفته خواهد شد.

+ عدم پرداخت مهریه تا چه میزانی ضمانت اجرای کیفری دارد؟

عدم پرداخت مهریه تا سقف 110 سکه ضمانت اجرای کیفری خواهد داشت.

+ اگر مرد از پرداخت مهریه امتناع کند زن باید چکار کند؟

زن می تواند در صورت عدم پرداخت مهریه توسط شوهر، دادخواست مطالبه مهریه بر علیه همسر خود را تنظیم و ثبت کند.

+ برای دریافت تمام مهریه باید چطور و چگونه اقدام کنم؟

برای این کار لازم است قبل از هر اقدامی مشاوره حقوقی با وکلای مجرب داشته باشید تا در صورت عدم پرداخت مهریه با مشکل مواجه نشوید.

+ برای دریافت مشاوره حقوقی مطمئن باید چکار کنم؟

از طریق موسسه وکیل تلفنی نسبت به دریافت مشاوره با وکلای مجرب و متخصص اقدام کنید.


سوالات متداول

نظرات

محمدرصا غلامی

با سلام. درود خاستم بپرسم که یک قصط مهریه مانده باشد ده روز عقب افتاده و خود طرف هم در جریان هست برای اخرین قصط میتواند اجراییه بگیردچون بهشون اطالاع دادم که ده روز صبر کنن قبول کردن


نسیم

با سلام مهریه من ۳۵۰ سکه ویک سفر حج هست که ده سال پیش اجرا گذاشتم وهمسرم به دلیل عدم حضور در دادگاه جلب شد وبعد از آن محکوم به پرداخت ماهی یه ربع سکه بدون پیش پرداخت شد که طی این ده سال پرداخت نکرد در حال حاضر دوباره اجرائیه زدم میخواستم بدونم بعدش چه حکمی داده میشه


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، مهریه به هر میزانی که مورد توافق زوجین باشد می تواند تعیین گردد اما مهری که تعیین می شود باید دارای شرایطی باشد. مثلا، مهریه ارزش داد و ستد را داشته و قانونی باشد.مهریه باید قابل انتقال به زوجه باشد. تعهد و الزام شوهر به کاری می تواند به عنوان مهریه در نظر گرفته شود. در صورت عدم دسترسی به مهریه در حین عقد آن را باطل می کند. میزان مهریه به طور دقیق مشخص باشد.مالک اجازه مالی که به زوج تعلق ندارد را بدهد.کاربران می توانند قبل از تعیین مهریه، مشاوره حقوقی قبل از ازدواج انجام دهند و از طریق یکی از روش های مشاوره ای مانند مشاوره حقوقی واتس اپی با وکلا مشاوره حقوقی انجام دهند و از شرایط تعیین مهریه یا مجازات عدم پرداخت مهریه اطلاع پیدا کنند.


سهند مهدی پور

مهریه جزء حق و حقوق قانونی زن است و در هر شرایطی حتی زمانی که زن رابطه نامشروعی داشته باشد و در زندان به سر ببرد می تواند آن را مطالبه کند.


Mohamad sheykhi

بر اساس قانون ، در حال حاضر ، عدم پرداخت مهریه تا سقف یکصد و ده سکه طلا یا معادل ریالی آن ، مشمول ضمانت اجرای کیفری است . بنابراین ، میزان مهریه زن هر چقدر که باشد ، بر اساس قانون تا میزان یکصد و ده سکه آن مشمول جرم نپرداختن مهریه است ؛ اما زائد بر آن ضمانت اجرای کیفری ندارد . لذا اگر مهریه خانم تا صد و ده سکه باشد ، می تواند مرد را به جرم ندادن مهریه تحت تعقیب کیفری قرار دهد و مرد بازداشت می شود . البته گفتنی است که مرد تا یک ماه پس از قطعی شدن حکم پرداخت مهریه زن در دادگاه ، فرصت دارد که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه بدهد که در این صورت ، دادگاه این درخواست را مورد رسیدگی قرار می دهد . در صورتی که اعسار مرد را وارد بداند ، حکم به قسط بندی شدن مهریه صادر می کند . در این شرایط ، اگر مرد باز هم از پرداخت اقساط مهریه خودداری کند ، قسط بندی شدن مهریه منتفی می شود و مرد باید یکجا مهریه را بدهد .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه وکیل تلفنی .مهریه مالی است که در هنگام عقد، زوج به زوجه خواهد داد و با امضای سند ازدواج متعهد خواهد شد هر زمانی که زوجه آن را مطالبه کرد نسبت به پرداخت آن اقدام کند. مهریه باید مال باشد و متعلق به کس دیگری نباشد و مقدار آن معین و دقیق باشد. در صورت عدم پرداخت مهریه زوج مجازات قانونی خواهد شد.رایج ترین مالی که به عنوان مهریه در بین زوجین تعیین می شود متشکل از طلا، وجه نقد، ملک، سکه و ... می باشد. ذکر این نکته الزامی است که هیچ اجباری نیست در زمان عقد مهریه تعیین شود بلکه زن و شوهر بعدا هم می توانند مهریه تعیین کنند یا اصلا از این کار امتناع کنند


فاطمه موسوی نژاد

با سلام ودرود بر طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی زن به مجرد عقد مالک مهر (به فتح میم) یا همان مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد پرداخت مهریه در سند ازدواج یا عند المطالبه است یا عند الاستطاعه که در هر دو مورد زن استحقاق مطالبه تمام مهریه را از شوهر دارد وزمانی که عقد جاری می‌شود، زن به عنوان مالک مهریه می‌تواند هر گاه که بخواهد، مهریه خود را تمام و کمال دریافت کند، البته در اغلب اوقات، زنان پس از طلاق، اقدام به مطالبه مهریه می‌کنند وطبق قانون جدید چنانچه استیفای مهریه از طریق مذکور در این قانون ممکن نشود، زوج به درخواست زوجه تا زمان اجرای حکم و یا پذیرفته شدن ادعای اعسار (کاسی که ادعا دارد ناتوان مالی است) و یا جلب رضایت زوجه حبس می‌شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.