آشنایی با حقوق مهریه از زبان وکیل مهریه

آشنایی با حقوق مهریه از زبان وکیل مهریه

آشنایی با حقوق مهریه از زبان وکیل مهریه

آشنایی با حقوق مهریه از زبان وکیل مهریه

معنای دقیق مهریه از زبان وکیل مهریه

مهریه از جمله حقوق مالی مسلم و ممتاز زوجه در عقد نکاح، اعم از نکاح دائم و موقت است . در اصل مهریه پشتوانه مالی زن یا شاید بتوان گفت اهرم فشار زن برای دفاع از حق و حقوق خود در مقابل مرد می باشد. در طول دوران، همواره حساسیت های زیادی در خصوص چگونگی تعیین مهریه، نحوه تحقق و چگونگی وصول آن وجود داشته است اما امروزه بروز مشکلاتی از قبیل تورم، بیکاری، چشم و هم چشمی و روند صعودی مشکلات در  روابط زوجین، اهمیت مهریه را دو چندان کرده است. سوال اینجاست که چرا مردم باید با وکیل مهریه مشورت کنند؟چگونه به وکیل مهریه دسترسی داشته باشند؟ در پاسخ باید گفت که وجود وکیل مهریه خوب می تواند زوجین را در تعیین مهریه خوب و منطقی کمک کند. حتما که نباید بعد از ازدواج برای وصول مهریه به وکیل مهریه مراجعه کرد؛ بلکه بهتر است قبل از ازدواج با انجام یک مشاوره درست با وکیل مهریه کاربلد از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد(پبشگیری بهتر از درمان است) .موسسه وکیل تلفنی با در اختیار داشتن وکلای مجرب و تخصصی مهریه به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما مردم عزیز می باشد. در این مقاله سعی بر آن است تا بایدها و نبایدهای مهریه از زبان وکیل مهریه مورد بررسی قرار گیرد.

 

مشاوره حقوقی مهریه

اشنایی با انواع مهریه به کمک وکیل مهریه

عقد نکاح در ایران با توجه به توافق زوجین به دو صورت عقد نکاح دائم و عقد نکاح موقت انجام می شود. در عقد نکاح موقت مهریه همان ابتدا به صورت توافقی و مهرالمسمی تعیین می گردد و اگر تعیین نشود عقد باطل است. مهرالمسمی یعنی مهریه ای که نسبت به آن توافق شده و به صورت دقیق ذکر شده است. اما در خصوص عقد نکاح دائم مهریه ممکن است حین عقد یا بعد از عقد تعیین شود یا حتی ممکن است مهریه تعیین شده تغییر داده شود(مهرالمثل). سوالی که می توان از وکیل مهریه پرسید این است که اگر مهریه در عقد تعیین نشود و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد تکلیف مهریه زن چه می شود؟ در این صورت زن مستحق مهرالمتعه است و اگر بعد از نزدیکی طلاق دهد زن مستحق مهرالمثل خواهد بود . باید به این نکته توجه کرد که الزام به پرداخت مهر المتعه منحصر به نکاح دائم است و در نکاح موقت چنین موردی وجود ندارد. 

 

انواع مهریه

 

مهرالمتعه را چگونه تعیین کنیم؟ شرایط مالی زوج برای تعیین مهرالمتعه بسیار اهمیت دارد. پس در مهرالمتعه وضع و شان زن ملاک قرار نمیگیرد بلکه وضع مالی شوهر مدنظر قرار میگیرد. اما در خصوص مهرالمثل : اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین میتوانند بعد از عقد مهر را به تراضی تعیین کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آنها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود . زمان تعیین مهرالمثل بر خلاف مهرالمتعه شرایط زن از قبیل شرافت خانوادگی ، وضعیت او نسبت به اقارب و ... و همچنین مهریه معمول محل زندگی زوجه در نظر گرفته شود . پس مهرالمثل مهری است که به موجب قرارداد تعیین نشده است بلکه طبق شرایط فوق تعیین میشود . نوع دیگری از مهریه نیز وجود دارد به نام مهرالسنه که مهر حضرت فاطمه (س) است که مقدار آن پانصد درهم نقره معادل دویست و شصت و دو مثقال و نیم پول نقره مسکوک به مثقال است . شما می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل مهریه با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

تعیین مهریه در حضور وکیل مهریه

ملاک تعیین مهریه توافق و اراده طرفین است. پس میزان یا ملاک مشخصی در این خصوص وجود ندارد . طرفین طی یک توافق دو جانبه بر نوع مهریه و میزان آن توافق میکنند . طبق قانون هر چیزی را که مالیت داشته باشد و قابل تملک نیز باشد میتوان مهر قرار داد . توافق زن و مرد در خصوص مهریه در مقایسه با عقد نکاح یک قرارداد تبعی است و باید شرایط اساسی صحت معامله ( عقل و بلوغ و رشد و اراده و قصد ) در قرارداد مهر نیز رعایت شود . اگر مهر فاقد شرایط اساسی صحت قرارداد باشد مهر باطل است اما نکاح صحیح است . از انجایی که وکیل مهریه همه چیز در مورد مهر را می داند پس تعیین مهریه در حضور وکیل مهریه می تواند از مشکلات و چالش های بعدی بین زوجین جلوگیری کند.

مشاوره تعیین اصولی مهریه

حق حبس در مهریه

طبق قانون مدنی از لحظه انعقاد عقد نکاح،  زن مالک مهر میشود و میتواند هر  تصرفی که بخواهد در آن بنماید . حال درست از همین لحظه زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی ( اعم از عام و خاص ) که در مقابل شوهر دارد امتناع کند این به شرطی است که مهر او حال باشد ( یعنی موجل یا معلق نباشد ) و این امتناع زن حق نفقه وی را ساقط نخواهد کرد .  اگر قسمتی از مهریه حال باشد و قسمتی موجل حق حبس فقط نسبت به قسمتی که حال است حاصل میشود . طبق نظر فقها تقسیط مهر و دادن مهلت عادله به مرد از سوی دادگاه ساقط کننده حق حبس نیست  به عبارت دیگر اگرچه اعسار زوج را از پرداخت مهریه به نحو یکجا معاف میکند ولی زوجه را مجبور به تمکین نمیکند مگر اینکه پرداخت مهریه منوط به تمکن شوهر شده باشد . باید به این نکته توجه کرد که حق حبس یک امر استثنایی و مختص به زوجه است و مرد نمیتواند از آن استفاده کرده و مثلا پرداخت مهر را منوط به تمکین کند . لازم به ذکر است که اگر زن قبل از گرفتن مهریه به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد بپردازد دیگر نمیتواند از حق حبس استفاده کند . همین که زن اراده و رضایت خود مبنی بر تمکین را اعلام کند ولو آنکه نزدیکی صورت نگیرد موجب سقوط حق حبس خواهد بود .

 

جارت هزینه مشاوره حقوقی

ایا تعیین مهریه ایجاد علقه زوجیت می کند؟

طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران وعده ازدواج ایجاد علقه نمیکند اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده پرداخت شده باشد . بنابراین هر کدام از زن یا مرد تا زمانی که عقد نکاح جاری نشده میتواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمیتواند به هیچ وجه او را اجبار به ازدواج کند و یا به دلیل صرف نظر از ازدواج از او خسارت بگیرد . لذا تعهد به ازدواج الزام آور نیست و تعیین مهریه و حتی پرداخت آن هم ایجاد علقه زوجیت نمیکند .

حوزه اختیارات زوجه در تعیین مهریه

تعیین مهریه نیز مانند سایر قرارداد ها دو طرف دارد و طبیعتا نیازمند توافق دو جانبه . برای تعیین مهریه مرد میتواند اختیار تعیین آن را به زن واگذار کند . اما در این صورت باید دید حدود اختیارات زن تا چه حد است ؟ آیا زن اختیار کامل دارد ؟ آیا میتواند هر مقدار که دلش خواست تعیین کند و مرد باید قبول و پرداخت کند ؟ طبق قانون مدنی اگر اختیار تعیین مهر به زن داده شود زن نمیتواند بیشتر از مهرالمثل معین کند . مهرالمثل هم در موارد فوق بررسی کردیم که بر اساس چه معیارهایی سنجیده میشود . معیارهایی از قبیل حال زن و اوضاع خانوادگی و اقارب و عرف آن محل . حال اگر زن بیشتر از مهرالمثل تعیین کرد تکلیف چیست ؟ در این صورت مازاد بر مهرالمثل غیرنافذ بوده و شوهر میتواند آن را تنفیذ یا رد کند . پس بهتر است قبل از اینکه با تصورات ذهنی خودمان مهریه تعیین کنیم با یک وکیل مهریه مشورت کرده و بهترین کار ممکن را انجام دهیم بجای اینکه در رویاهای خود غرق شویم.

 

مهریه بدون طلاق 
مطالبه مهریه 
آموزش اجرا گذاشتن مهریه

 

سوالات متداول 

-برای تعیین مهر المثل چه مواردی بررسی می شود؟

در تعیین مهرالمثل زوجه معیارهایی از قبیل حال زن و اوضاع خانوادگی و اقارب و عرف آن محل مورد بررسی قرار می گیرد.

-ایا مهریه بیش از مهرالمثل قابل قبول است؟

خیر.در این صورت مازاد بر مهرالمثل غیرنافذ بوده و شوهر میتواند آن را تنفیذ یا رد کند.

-اگر زن قبل از گرفتن مهریه به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد بپردازد می تواند از حق حبس استفاده کند؟

خیر. گر زن قبل از گرفتن مهریه به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد بپردازد دیگر نمیتواند از حق حبس استفاده کند.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، مهریه از جمله حقوق مالی مسلم و ممتاز زوجه در عقد نکاح، اعم از نکاح دائم و موقت است . در اصل مهریه پشتوانه مالی زن یا شاید بتوان گفت اهرم فشار زن برای دفاع از حق و حقوق خود در مقابل مرد می باشد. در طول دوران، همواره حساسیت های زیادی در خصوص چگونگی تعیین مهریه، نحوه تحقق و چگونگی وصول آن وجود داشته است اما امروزه بروز مشکلاتی از قبیل تورم، بیکاری، چشم و هم چشمی و روند صعودی مشکلات در روابط زوجین، اهمیت مهریه را دو چندان کرده است. سوال اینجاست که چرا مردم باید با وکیل مهریه مشورت کنند؟چگونه به وکیل مهریه دسترسی داشته باشند؟ در پاسخ باید گفت که وجود وکیل مهریه خوب می تواند زوجین را در تعیین مهریه خوب و منطقی کمک کند. حتما که نباید بعد از ازدواج برای وصول مهریه به وکیل مهریه مراجعه کرد؛ بلکه بهتر است قبل از ازدواج با انجام یک مشاوره درست با وکیل مهریه کاربلد از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد(پبشگیری بهتر از درمان است) .موسسه وکیل تلفنی با در اختیار داشتن وکلای مجرب و تخصصی مهریه به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما مردم عزیز می باشد.


مینافراهانی

باسلام مهریه.کابین.صداق.مالی است به نشان محبت زوج به زوجه تملیک میشود.حتما باید مالیت داشته باشد..زن باوقوع عقد نکاح مالک مهر میشود.ولی اگر ازدواج بدون دخول و رابطه جنسی برهم بخورد(طلاق)فقط نیمی از مهریه متعلق به زن میشود و بعداز نزدیکی تمام مهر را مالک میشود.نهریه در عقد موقت رکن اصلی ازدواج است و بدون تعیین مهریه عقد باطل است. مطالبه مهریه هیچ ارتباطی به طلاق ندارد .زوجه میتواند در عین اینکه زندگی را ادامه میدهد مهریه خدد را مطالبه کند


مینافراهانی

باسلام مهریه.کابین.صداق.مالی است به نشان محبت زوج به زوجه تملیک میشود.حتما باید مالیت داشته باشد..زن باوقوع عقد نکاح مالک مهر میشود.ولی اگر ازدواج بدون دخول و رابطه جنسی برهم بخورد(طلاق)فقط نیمی از مهریه متعلق به زن میشود و بعداز نزدیکی تمام مهر را مالک میشود.نهریه در عقد موقت رکن اصلی ازدواج است و بدون تعیین مهریه عقد باطل است. مطالبه مهریه هیچ ارتباطی به طلاق ندارد .زوجه میتواند در عین اینکه زندگی را ادامه میدهد مهریه خدد را مطالبه کند


راضیه دهقان

سلام خسته نباشید خدمت تمامی کادر مجرب وکیل تلفنی خدا قوت بابت مشاوره های ۲۴ ساعته توسط بهترین وکلای متخصص ایران زبان با گویش های مختلف نگارش انواع درخواست های اداری ؛لوایح ؛اظهارنامه ؛شکوائیه و دادخواست ها در سریع ترین زمان با کمترین هزینه انجام میشود . موفق باشید


ملیکا محبوبی

مهریه مالی است که قابلیت تملک داشته باشد و در عقد نکاح ، مرد تعهد می کند که به زوجه بپردازد. ما در این نوشتار به طور مختصر منابع و احکام حقوقی مهریه را بیان می کنیم. بنابراین مهریه مالی است که به هنگام عقد نکاح برای ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت می گردد و صداق – صداقیه، کابین و قرض هم نامیده می شود. مهریه عندالمطالبه است یعنی به محض انعقاد عقد نکاح زوجه مالک مهریه می شود . در صورت بطلان نکاح و یا فسخ آن از طرف مرد یا زن مهریه به زن تعلق نمی گیرد. در زمان عقد زوجین می توانند توافق نمایند که شخص خاصی ضمانت پرداخت مهریه را بنماید یا تضمین جهت پرداخت آن اخذ شود. بعد از فوت زن مهریه از طریق وراثت قابل مطالبه می باشد. یعنی وراث می توانند به نسبت سهم الارث ادعای مهریه را داشته باشند.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مهریه از جمله حقوق مالی مسلم و ممتاز زوجه در عقد نکاح، اعم از نکاح دائم و موقت است . در اصل مهریه پشتوانه مالی زن یا شاید بتوان گفت اهرم فشار زن برای دفاع از حق و حقوق خود در مقابل مرد می باشد. در طول دوران، همواره حساسیت های زیادی در خصوص چگونگی تعیین مهریه، نحوه تحقق و چگونگی وصول آن وجود داشته است اما امروزه بروز مشکلاتی از قبیل تورم، بیکاری، چشم و هم چشمی و روند صعودی مشکلات در روابط زوجین، اهمیت مهریه را دو چندان کرده است


Mohamad sheykhi

وقتی زن و مرد باهم ازدواج می کنند و عقد نکاح منعقد می شود به محض وقوع آثاری را نیز به دنبال دارد .یکی از این آثار پرداخت مهریه توسط مرد به زن است. مهریه مالی است که از جانب مرد به زن داده می شود. مهریه یا صداق نشان دهنده احترام و محبتی است که شوهر نثار زن می کند. روانشناسان نیز امروزه معتقدند که هدیه از سوی مرد به زن در ایجاد انرژی عاطفی و تقویت عشق بسیار مفید و موثر است. در واقع مهریه نوعی حق شخصی است که زن مالک آن می‌شود و در صدر بدهی‌های مرد قرار می‌گیرد و پس از مرگ نیز به وراث زن می‌رسد. گذشته از این در دین اسلام و در قدم بعدی فقه و حقوق نیز پرداخت مهریه ، از تکالیف شوهر محسوب شده و در این زمینه برای زن احترام خاصی قائل شده اند. زن از لحظه عقد مالک مهریه می شود و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند و هرگونه دخل و تصرفی را در آن انجام دهد .چرا که مهریه در واقع مال زن محسوب می شود. مهریه عند المطالبه و مهریه عندالاستطاعه منظور ازعند المطالبه بودن مهریه این است که به محض انعقاد عقد نکاح زن مالک مهریه می‌شود و هر زمان بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند .البته زن و شوهر می توانند در هنگام عقد برای پرداخت مهریه شرط و شروطی بگذارند به این صورت که عند المطالبه باشد یا عند الاستطاعه، نقد باشد یا نسیه، تعیین شده باشد یا تعیین نشده. وقتی زن و مرد توافق می‌کنند که مهریه عندالاستطاعه باشد منظور از آن مهریه ای است که در آن پرداخت مهریه به محض مطالبه زن انجام نمی‌شود و بستگی به استطاعت و توان مالی مرد دارد .و پرداخت آن منوط به داشتن استطاعت مالی مرد است. به عبارتی مهریه ای است که در آن تعداد دقیق مهر توافق شده و در عقدنامه قید گردیده ولی زمانی زن مستحق دریافت آن می شود که بتواند استطاعت مالی زوج را اثبات کند . برای زوجین این امکان وجود دارد که حتی بعد از عقد نیز با توافق یکدیگر مهریه را از عند المطالبه بودن به عندالاستطاعه بودن تغییر دهند. چه چیزی می تواند موضوع مهریه واقع شود؟ هر چیزی که اصطلاحا مالیات داشته باشد می‌تواند با توافق به عنوان مهریه قرار گیرد. اگر چه امروزه بنا بر مصالحی از جمله کاهش ارزش وجه رایج در طول زمان رایج شده است که سکه بهار آزادی به عنوان مهریه قرار می گیرد. علاوه بر این مهریه باید مشروع نیز باشد. انواع مهریه در باب انواع مهریه باید گفت که مهریه تقسیم بندی ها متفاوتی دارد اما در یک تقسیم بندی معروف مهریه به ۴ نوع تقسیم می شود: مهر السنه مهر المسمی مهر المثل مهر المتعه مهر السنه منظور از مهر السنه مهریه حضرت فاطمه زهراست که ۵۰۰ درهم می باشد. و از آن جایی که رسول خدا (ص) آن را برای کلیه زنان ودخترانش تعیین می نمود از آن تعبیر به مهر السنه می شود. مهر المسمی همانطور که از نام آن مشخص است مهری است که در عقد ازدواج از آن اسم برده می‌شود. و عبارت است از میزان مالی که به عنوان مهر در عقد نکاح ذکر می شود و مورد توافق زوجین قرار می‌گیرد. مهر المثل مهرالمثل هم یکی دیگر از انواع مهریه است . زن و شوهر می توانند در عقد نکاح مهر را تعیین نکنند و پس از وقوع عقد با توافق مهر را معین کنند. چنانچه قبل از تعیین مهر نزدیکی صورت بگیرد ،زن مستحق مهرالمثل است. و منظور از مهرالمثل نیز مالی است که با در نظر گرفتن وضعیت خانوادگی، و حال نزدیکان زوجه تعیین می شود .و اینکه مهریه زن هایی مشابه زوجه به لحاظ موقعیت شغلی و خانوادگی چگونه مهری باشد ملاک عمل قرار می‌گیرد. به بیان دیگر مهرالمثل میزان مهریه ای است که با توجه به شرایط جامعه و عرف وعادت و نیز با در نظرگرفتن ویژگی های زن مانند سن ،زیبایی، میزان تحصیلات، وضعیت اجتماعی و خانوادگی زن تعیین می شود . از طرفی اگر زن و مرد در زمان عقد مهریه را تعیین کرده باشند ولی مهریه به جهتی از جهات مانند نامشروع بودن یا مالیات نداشتن باطل اعلام شود مانند مهریه قرار دادن مشروبات الکلی و آلات و ادوات قمار، در حالی که نزدیکی بین زن و مرد رخ داده باشد در این صورت مستحق مهرالمثل است. مهر المتعه اگر در عقد نکاح مهر تعیین نشود و زوج بخواهد که زوجه را قبل از نزدیکی طلاق دهد باید مقداری را به عنوان مهر تعیین کند و به زوجه پرداخت نماید. این مبلغ نیز بستگی به وضعیت مالی زوج دارد. بنابراین تعیین میزان مهرالمثل به وضعیت خانوادگی زوجه و مهرالمتعه به وضعیت مالی زوج بستگی دارد. این مهر متعلق به نکاح دائم است و در عقد نکاح موقت وجود ندارد. و این مهریه هم فقط در صورت طلاق به زوجه تعلق می‌گیرد و در صورت فوت شوهر و رخ ندادن نزدیکی این مهر به زن تعلق نمی گیرد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.