مشاوره حقوقی فروشنده بلاوارث

مشاوره حقوقی فروشنده بلاوارث

مشاوره حقوقی فروشنده بلاوارث

مشاوره حقوقی فروشنده بلاارث

وکیل ارث چه نقشی را در باز پس گرفتن ارث ایفا می کند؟ یکی از موضوعاتی که همواره مورد بحث در قانون مدنی و امور حسبی مسئله ارث و میراث است. شاید بسیاری از افراد اطلاعی از مراتب قانونی و حقوقی تعیین تکلیف ترکه ای که وارث ندارند نداشته باشند. در مشاوره حقوقی فروشنده بلاوارث این مهم نیز مورد سوال قرار خواهد گرفت. افرادی که شاید سال ها بعد از فوت متوفی ادعای نسبت داشته باشند و خواهان دریافت سهم الارث خود از دادگاه باشند. یا اینکه بخواهند از مدیر تصفیه به خاطر دخل و تصرف غیر قانونی به ترکه اقامه دعوا نمایند. در ادامه این نوشتار به تمامی نکات مهم در این خصوص خواهیم پرداخت.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی با وکیل ارث

پس از فوت فرد، میراث یا ترکه او میان وراث تقسیم می شود. موضوع تقسیم ارث در قانون بسیار با اهمیت و دارای جنبه های حقوقی مختلفی است. منظور از فروشنده بلاوارث تصمیم گیری و انجام مراحل ارث و  میراث متوفی در صورت نبود وراث یا تنها وارث همسر می باشد که در ادامه به این موضوع حقوقی بیشتر خواهیم پرداخت. مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری با وکیل ارث به منظور آگاه شدن از روند تقسیم ارث میان وراث، تعیین سهم الارث هر یک از وراث، تعیین مالیات بر ارث هر یک از آنها، نحوه تصرف اموال ارثی، تعیین تکلیف دیون متوفی و بسیاری از موارد دیگر در خصوص ارث و ترکه می باشد. به هر حال دعاوی بسیاری در دادگاه های حقوقی در خصوص تقسیم ارث مطرح خواهند شد.

وکیل ارث چه ویژگی های دارد؟

وکیل ارث، وکیل پایه یک دادگستری است که در حیطه ارث و میراث دارای تجربه و سابقه کاری است. وکیل ارث سالها در زمینه تقسیم ارث و ترکه فعالیت داشته است و به تمامی جهات مختلف و نکات حقوقی تقسیم ترکه تسلط و آگاهی لازم دارد. حوزه حقوقی تقسیم ارث حوزه ای بسیار وسیع است و نکات حقوقی گسترده ای دارد. لذا برای پیگیری امور ورثه و ارث بایستی اقدام به دریافت مشاوره حقوقی آنلاین یا مشاوره حقوقی تلفنی کرد.

وکیل ارث بهتر از هر کسی می تواند امور قانونی و مراتب لازم را برای تقسیم ارث و فروشنده بلاوارث انجام دهد. وکیل ارث دارای تجربه و مهارت و همچنین سواد حقوقی در زمینه ارث و میراث است پس وکیل ارث برای دریافت مشاوره حقوقی علاوه بر سواد و دانش آکادمیک دارای مهارت و تجربه می باشد.

 

مشاوره حقوقی ارث

تکلیف ماترک فروشنده ای که هیچ وارثی ندارد چیست؟

در مشاوره حقوقی فروشنده بلاوارث ، وکیل ارث باید به نکاتی در خصوص ماترک بلاوارث اشاره کند. قبل از پرداختن به این موضوع لازم است طبق قانون در خصوص ماترک فروشنده نکات مهمی را یادآور شویم. طبق ماده 86 قانون مدنی؛ در صورت نبودن وارثی برای متوفی ترکه متوفی راجع به حاکم است. به این معنی زمانی که توسط مراجع مختلفی به دادگاه مراتب فوت متوفی اعلام می شود و در صورتی که نام متوفی در دفتر بلاوارث ثبت شود پرونده ای برای ترکه او تشکیل می شود. در پرونده متوفی تحریر ترکه صورت می گیرد. چنانچه متوفی وارثی نداشته باشد اموال وی برای مصون ماندن از حیف و میل شدن به اداره سرپرستی تحویل داده می شود.

کسانی که ادعای وارث بودن داشته باشند باید به این اداره مراجعه نمایند و مدارک شناسایی خود را مبنی بر داشتن نسبت با متوفی ارائه دهند. اما در صورتی که کسی ادعای وراث نداشته باشد، صورت برداری یا تحریر اموال متوفی صورت می گیرد. اموال منقول با ارزش متوفی به انبار انتقال داده می شود. همچنین در صورتی که اموال فاسد شدنی و ضایع شدنی وجود داشته باشد از طریق مزایده و با مشاوره حقوقی فروشنده بلاوارث به مزایده گذاشته خواهد شد. مدیر ترکه از سوی قانون برای رسیدگی به این اموال مشخص می شود تا در خصوص آن تصمیم گیری شود. نکته لازم به ذکر این است که در صورتی که متوفی در خصوص اموال خود وصیتی داشته باشد حاکم موظف است تا طبق وصیت نامه متوفی عمل نماید. اما در صورت عدم وصیت نامه حاکم صلاحیت تصمیم گیری در این مورد را خواهد داشت. افرادی که وارث ندارند می توانند برای همه اموال خود تصمیم بگیرند و در مورد همه اموال خود وصیت نمایند.

برای دریافت مشاوره حقوقی ارث مطمئن به کجا مراجعه کنیم؟

مشاوران حقوقی موسسه وکلای تلفنی در این زمینه دارای تجربه و سابقه عالی هستند. قبول مشاوره حقوقی پرونده های زیادی در خصوص ارث و میراث به صورت مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته و یا مشاوره حقوقی آنلاین از خدمات ویژه گروه مشاوران  وکلای تلفنی می باشد. لازم به ذکر است که طبق قانون برای حل اختلافات ارث و میراث بایستی وکیل مجرب در این زمینه در رسیدگی به پرونده حقوقی حضور داشته باشد. همانطور که پیشتر گفته شد این حوزه حقوقی نکات و مفاد قانونی بسیار گسترده ای دارد. پس برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص ارث و میراث و دریافت مشاوره حقوقی فروشنده بلاوارث باید به مشاوران با تجربه مراجعه نمود.

 

ارنباط واتس اپ

تکلیف معاملات انجام شده توسط فروشنده بدون وراث چیست؟

پیشتر گفته شد که در جلسه مشاوره حقوقی فروشنده بلاوارث با وکیل ارث این موضوع مهم به متقاضی مشاوره یادآوری خواهد شد که اموال متوفی که وارث ندارد باید برای جلوگیری از حیف و میل و یا نابود شده بایگانی شود. اما این روند به چه صورت است؟ گفتیم که حاکم مسئولیت و صلاحیت حفاظت از اموال متوفی را دارد. از تاریخ تحریر ترکه متوفی بلاوارث بایستی تا ده سال تمام ترکه برای تحویل به وراث احتمالی محفوظ باقی بماند. این قانون طبق قانون 335 قانون امور حسبی می باشد.

در طی این سال اگر فردی ادعای وارث بودن را داشته باشد و نسبت او با متوفی ثابت شود ترکه به میزان سهم او به وی تحویل داده خواهد شد. در غیر این صورت پس از ده سال ترکه  از اموال حاکمیت محسوب می شود. همچنین گفته شد که برای مدیریت این اموال مدیر تصفیه از سوی دادگاه مشخص خواهد شد. اما وظیفه مدیر تصفیه در خصوص اموال متوفی بلاوارث چیست؟ تعمیرات اموال غیر منقول با اجازه نظر کارشناسی دادگاه و یا اجاره دادن این اموال و تحویل اجاره بها به حساب شعبه دادگاه از وظایف مدیر ترکه می باشد. حال نکته مهم در این خصوص این است که مدیر ترکه حق ندارد هیچ اقدامی بدون اجازه دادگستری بر روی اموال متوفی انجام دهد. همچنین حق ندارد وجوه دریافتی از اموال متوفی را به حساب خود یا کسی دیگر غیر از شعبه دادگاه واریز نماید و باید قبض آن نیز ضمیمه پرونده شود. اگر مدیر تصفه معاملاتی در مورد ترکه متوفی بلاوارث انجام دهد معامله انجام شده فسخ شده و اموال به دادگاه انتقال داده شده و مدیر تصفیه عزل می شود.

 

نگارش شکوائیه
مشاوره حقوقی تحریر ترکه
فروش سهم الارث 
مشاوره حقوقی انحصار وراثت
درباره ما

 

سوالات متداول

-برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص ارث با چه شماره ای تماس بگیرم؟

شما می توانید با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس بگیرید.

-در چه ساعت از شبانه روز می توان با وکیل ارث مشاوره تلفنی داشت؟

موسسه وکلای تلفنی به صورت شبانه روز و در تمام ایام هفته اماده خدمت رسانی به مردم می باشد.

-ایا امکان دریافت مشاوره حقوقی رایگان با وکیل ارث وجود دارد؟

بله. در وبسایت وکلای تلفنی ثبت نام کرده و سوال خود را مطرح نمایید.

-هر فرد چند سوال رایگان می تواند بپرسد؟

هیچ محدودیتی از نظر تعداد سوالات رایگان وجود ندارد .


سوالات متداول

نظرات

احتشامی

با سلام وضعیت ترکه متوفی بدون وارث در مورد ترکه متوفی بدون وارث ماده 866 قانون مدنی اعلام داشته است که : "« در صورت نبودن وارث، امر ترکه متوفی راجع به حاکم است . » در این ماده، منظور از حاکم، دادگاه است، یعنی مقامی که صلاحیت رسیدگی به دعاوی مرتبط با ترکه متوفی بدون وارث را دارد.


امین

پس از فوت فرد، میراث یا ترکه او میان وراث تقسیم می شود. موضوع تقسیم ارث در قانون بسیار با اهمیت و دارای جنبه های حقوقی مختلفی است. منظور از فروشنده بلاوارث تصمیم گیری و انجام مراحل ارث و میراث متوفی در صورت نبود وراث یا تنها وارث همسر می باشد که در ادامه به این موضوع حقوقی بیشتر خواهیم پرداخت


محمدیان

جهت فروش ملک موروثی پدریمان دچار مشکل بودیم چون یکی از وراث مخالف فروش بود دوستی وکیل موسسه شمارو معرفی کرد خواستم از این طریق تشکر کنم در طی چندین مکالمه بلاخره مشکل و اختلاف با تلاش وکیل شما مرتفع شد ممنون شماییم


وحید قلی پور عباسی

در نحوه تقسیم ارث، اصل اساسی این است که ارث باید به نزدیک ترین خویشاوندان متوفی برسد. به همین جهت طبقات و درجاتی برای ارث بردن توسط قانون گذار تعریف شده است که در صورت وجود وارث در یک طبقه و درجه، نوبت به وراث طبقات و درجات بعدی نمی رسد. با این وجود، گاهی پیش می آید که متوفی ، وارث ندارد و اموال او به فردی نخواهد رسید . در مورد ترکه متوفی بدون وارث ماده 866 قانون مدنی اعلام داشته است که : "« در صورت نبودن وارث، امر ترکه متوفی راجع به حاکم است . » در این ماده، منظور از حاکم، دادگاه است، یعنی مقامی که صلاحیت رسیدگی به دعاوی مرتبط با ترکه متوفی بدون وارث را دارد. همچنین لازم به ذکر است که مطابق قانون مدنی، حاکم، مسوول اداره ترکه است، نه مالک و وارث آن، بنابراین : اولا: شخصی که وارثی اعم از نسبی و سببی ندارد، می تواند به تمام ترکه خود وصیت نماید. ثانیا: اگر متوفی بدون وارث، وصیت نامه ای تنظیم نموده و برای اداره ترکه خود، وصی تعیین کرده باشد، حاکم حق مداخله در اداره اموال وی را نخواهد داشت. با این وجود، ماده 335 قانون امور حسبی در مورد ترکه متوفی بلا وارث مقرر داشت: « اگر از تاريخ تحرير تركه تا ده سال وارث متوفی معلوم شود، تركه به او داده می شود و پس از گذشتن مدت نامبرده، باقی‌ مانده تركه به خزانه دولت تسليم می شود و ادعاء حقي نسبت به تركه از كسي به هر عنوان كه باشد پذيرفته نيست. » مطابق این ماده، چنانچه پس از گذشت ده سال از تاریخ تحریر ترکه، وارث یا وراث فرد فوت شده مشخص نشوند، ترکه به خزانه دولت واگذار می شود و این به معنی مالکیت حکومت بر ترکه متوفی بدون وارث است، به عبارت دیگر، برخلاف قانون مدنی، در قانون امور حسبی، حکومت، وارث ترکه متوفی بدون وارث می باشد، البته این حق مالکیت پس از گذشت ده سال از تاریخ تحریر ترکه ایجاد می گردد. با توجه به مطالب گفته شده، این مساله واضح است که در مورد سهم دولت از اموال متوفی و جایگاه دولت در رابطه با ترکه متوفی بلا وارث، مقررات قانون مدنی و قانون امر حسبی در تعارض با یکدیگر می باشند. اما با توجه به اینکه قانون امور حسبی پس از قانون مدنی به تصویب مجلس رسیده است، باید گفت که در حال حاضر، در مورد ترکه متوفی بدون وارث، ماده 335 قانون امور حسبی اجرا شده و حکومت پس از گذشت ده سال، وارث اموال به جا مانده از متوفی بدون وارث خواهد بود.


Mohammad sheykhi

طبق قانون در خصوص ماترک فروشنده نکات مهمی را یادآور شویم. طبق ماده 86 قانون مدنی؛ در صورت نبودن وارثی برای متوفی ترکه متوفی راجع به حاکم است. به این معنی زمانی که توسط مراجع مختلفی به دادگاه مراتب فوت متوفی اعلام می شود و در صورتی که نام متوفی در دفتر بلاوارث ثبت شود پرونده ای برای ترکه او تشکیل می شود. در پرونده متوفی تحریر ترکه صورت می گیرد. چنانچه متوفی وارثی نداشته باشد اموال وی برای مصون ماندن از حیف و میل شدن به اداره سرپرستی تحویل داده می شود.


علی زاده

در تقسیم ارث، اصل بر این است که ارث باید به نزدیک ترین خویشاوندان متوفی کسی ک فوت شده برسد. به همین جهت طبقات و درجاتی برای ارث بردن توسط مقنن تعریف شده است که در صورت وجود وارث در یک طبقه و درجه، نوبت به وراث طبقات و درجات بعدی نمی رسد. با این وجود، گاهی پیش می آید که متوفی ، وارث ندارد و اموال او به فردی نخواهد رسید . در مورد ترکه متوفی بدون وارث ماده 866 قانون مدنی اعلام داشته است که : "« در صورت نبودن وارث، امر ترکه متوفی راجع به حاکم است . » در این ماده، منظور از حاکم، دادگاه است، یعنی مقامی که صلاحیت رسیدگی به دعاوی مرتبط با ترکه متوفی بدون وارث را دارد. همچنین لازم به ذکر است که مطابق قانون مدنی، حاکم، مسوول اداره ترکه است، نه مالک و وارث آن، بنابراین : اولا: شخصی که وارثی اعم از نسبی و سببی ندارد، می تواند به تمام ترکه خود وصیت نماید. ثانیا: اگر متوفی بدون وارث، وصیت نامه ای تنظیم نموده و برای اداره ترکه خود، وصی تعیین کرده باشد، حاکم حق مداخله در اداره اموال وی را نخواهد داشت. با این وجود، ماده 335 قانون امور حسبی در مورد ترکه متوفی بلا وارث مقرر داشت: « اگر از تاريخ تحرير تركه تا ده سال وارث متوفی معلوم شود، تركه به او داده می شود و پس از گذشتن مدت نامبرده، باقی‌ مانده تركه به خزانه دولت تسليم می شود و ادعاء حقي نسبت به تركه از كسي به هر عنوان كه باشد پذيرفته نيست.


بشیر علی پاریاد

با سلام . در حال حاضر، در مورد ترکه متوفی بدون وارث، ماده ۳۳۵ قانون امور حسبی اجرا می شود و حکومت پس از گذشت ۱۰ سال، وارث اموال به جا مانده از متوفی بدون وارث خواهد بود.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب در خصوص شرایط شکلی و نحوه تقسیم ماترک، همانگونه که در ماده ۳۳۳ این قانون آمده است، مانند فصل قبل است. با این حال این نکته قابل تأمل است که وجود ترافع و اختلاف، اصلی‌ترین شرط داوری پذیری است و به همین دلیل موضوع اختلاف می‌تواند در صورت توافق طرفین، چه قبل و چه بعد از بروز اختلاف، به داوری ارجاع شود. اما در خصوص دعاوی مربوط به ترکه متوفای بلاوارث، خوانده دعوی وجود ندارد و به همین دلیل است که در این فصل، به نقش دادستان و تعیین تکلیف برای ایشان اشارات بیشتری شده است. به‌عنوان مثال اگر شخصی، ملکی را خریداری کرده باشد و قبل از تنظیم سند رسمی، فروشنده فوت نماید و متوفی نیز فاقد ورثه قانون باشد، این سؤال مطرح می‌شود که شخص خریدار باید دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را علیه چه کسی مطرح نماید و آیا دادستان حق امضاء سند از طرف متوفای بلاوارث را دارد؟ دو ماده راجع به ترکه متوفی بلاوارث در قانون مدنی وجود دارد. ماده ۸۶۶ قانون مدنی که می‌گوید: در صورت نبودن وارث امر ترکه متوفی راجع به حاکم است و ماده ۹۴۹ قانون مذکور که اشعار می‌دارد: در صورت نبود وارث به غیر از زوجه، مقدار زائد بر نصیب زوجه را در حکم مال اشخاص بلاوارث دانسته و تابع ماده ۸۶۶ شناخته است. اگر بتوانید معنی دقیق عبارت “حاکم” در این مواد را بیابید، پاسخ به این سؤال امکان پذیر خواهد بود. ماده ۳۳۵ قانون امور حسبی تکلیف ترکه را در صورتی که وارثی نباشد معین کرده است و آن این که ترکه باید به خزانه دولت تسلیم شود. بدیهی است در این صورت، ماترک جزء اموال عمومی محسوب شده و مطابق قواعد مربوط به اموال عمومی نسبت به آن اقدام خواهد شد. در این خصوص باید به آخرین اراده قانون‌گذار کع در ماده ۳ قانون تأسیس سازمان جمع کند: اموال مجهول‌المالک، بلاصاحب (به استثناء اموال قاچاق بلا صاحب و صاحب متواری) ارث بلاوارث و اموالی که از باب تخمیس، خروج از ذمه و اجرای اصل چهل وچهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران[۱] و دیگر قوانین در اختیار ولی فقیه (حاکم) است با اذن کلی ایشان در اختیار سازمان قرار می‌گیرد تا به‌طور جداگانه حسب دستور معظم‌له در جهت نگهداری، اداره و فروش آن‌ ها اقدام نماید. پرداخت هر نوع وجهی از محل عواید حاصل از فروش و نیز هرگونه تصرف در این اموال موکول به اذن ولی فقیه یا نماینده خاص ایشان در تصرف این اموال خواهد بود. این ماده قانونی مشخص می‌کند ماترک مزبور در اختیار ولی فقیه است و با اذن کلی او سازمان آن را نگهداری، اداره و حتی می‌فروشد به مصرفی می‌رساند که ولی فقیه یا نماینده خاص او معین می‌کند. لازم به ذکر است که ماده ۳۳۵ قنون امور حسبی و ماده ۳ مرقوم تکلیف ماترک متوفی بلاوارث را بعد از گذشت مرور زمان ۱۰ ساله معین کرده است. ماده ۳۲۷ قانون امور حسبی تصریح کرده است: در صورتی که وارث متوفی معلوم نباشد به درخواست دادستان یا اشخاص ذی‌نفع برای اداره‌ی ترکه مدیر معین می‌شود. وماده ۳۲۸ آن قانون اضافه می کند: در مورد ماده‌ی قبل دادستان مکلف است مراقبت نماید اقداماتی که برای حفظ ترکه لازم است به عمل آید و از دادگاه تعیین مدیر ترکه را بخواهد. و ماده ۳۲۹ دادگاه را مکلف می‌کند ظرف یک هفته مدیر ترکه را معین کند. کار مدیر ترکه طبق ماده ۳۳۴ آن قانون، تحریر ترکه، اداء دیون و واجبات مالی او و خارج نمودن موصی‌به از ماترک و تسلیم باقیمانده ترکه به دادستان است و اگر تا قبل از تسلیم، ادعای حقی بر متوفی شود و حق نامبرده به موجب سند رسمی یا حکم قطعی دادگاه ثابت شده باشد، مدیر باید حق مزبور را ادا کند و چنانچه ادعا به ترتیب مذکور ثابت و محرز نشود، مدعی می‌تواند به طرفیت مدیر ترکه اقامه دعوی کند (۳۳۶ قانون امور حسبی)[۲] و تا زمانی که مدیر ترکه وظایف خویش را انجام نداده و باقیمانده اموال را تسلیم دادستان نکرده است، کار دادستان شروع نشده است؛ جز این که اگر حقی به موجب نوشتجات یا دفاتر متوفی محرز شود مدیر ترکه بدون نیاز به حکم دادگاه می‌تواند با موافقت دادستان آن را بپردازد. به تصریح ماده ۳۳۶ قانون امور حسبی اگر ترکه به دادستان داده شده باشد او خواهد پرداخت و دعاوی نیز به طرفیت او اقامه خواهد شد. تعیین مدیر ترکه زمانی که متوفی بلاوارث است امری الزامی است و پس از این که او به وظایفش عمل کرد، ترکه در اختیار دادستان قرار می‌گیرد تا مطابق مقررات تا ده سال آن را اداره کند و با انقضاء ده سال ماترک را در اختیار سازمان جمع‌ آوری و فروش اموال تملیکی قرار دهد. بنابراین به نظر می‌رسد قبل از طرح دعوی علیه دادستان، دعوی لازم به تنظیم سند رسمی در فرض سؤال، باید به طرفیت مدیر ترکه مطرح شود و نامبرده حق حضور در دفترخانه و امضاء ذیل اسناد انتقال را خواهد داشت. البته ناگفته نماند در باب مربوط به ترکه متوفای بدون وارث، تنها ماده ۳۳۶ قانون امور حسبی می‌باشد که طرح دعوی در دادگاه را به منظور اثبات حق مدعی نسبت به اموال متوفی بدون وارث پذیرفته است. البته این دعوی می‌بایست با رعایت مقررات مربوط به مرور زمان مندرج در ماده ۳۳۵ مطرح گردد. با توجه به اینکه دعوی مذکور ترافعی بوده و طرح آن در دادگاه، مطابق قانون آیین دادرسی مدنی صورت میگیرد، لذا باب هفتم قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص داوری درباره آن قابل اعمال است.


فاطمه عمادی

باسلام،، طبق ماده 22 قانون ثبت چنانچه شخص متوفی مالک شناخته شود و وارثی هم از طبقات سه گانه ندارد که قهرا مالک شناخته شود دادستان مکلف است مراقبت نماید اقداماتی که برای حفظ ترکه لازم است به عمل آید و از دادگاه تعیین مدیر ترکه را بخواهد و ماده 329 دادگاه را مکلف می کند ظرف یک هفته مدیر ترکه رامعین کند . کار مدیر ترکه طبق ماده 334 آن قانون تحریر ترکه ، اداء دیون و واجبات مالی او و خارج نمودن موصی به از ماترک و تسلیم باقیمانده ی ترکه به دادستان است .اگر تاقبل از تسلیم ادعاء حقی بر متوفی شود و حق نامبرده به موجب سند رسمی یا حکم قطعی دادگاه ثابت شده باشد مدیر باید حق مزبور را ادا کند و چنانچه ادعاء به ترتیب مذکور ثابت و محرز نشود مدعی می تواند به طرفیت مدیر ترکه اقامه ی دعوی کند (336 قانون امور حسبی )


شیرزاد افشاری

با سلام و وقت بخیر یکی از موضوعاتی که سرنوشت آن به صراحت در قانون مدنی مشخص نشده, وضعیت وصیت اشخاص بلاوارث است. این بحث در بین حقوقدانان اختلافی محسوب می شود, ولی از مجموع این اختلاف ها سه نظریه جای بررسی دارد. دسته اول : وصیت شخص بلاوارث را همانند سایر افراد تا ثلث وصیت صحیح می دانند و نزد آنان هیچ کس حتی امام نیز اختیار تنفیذ مازاد بر ثلث را ندارد. دسته دوم : بر این باورند که در صورت فقدان وارث, اموال متوفی متعلق به دولت است, اما در صورتی که وصیت شخص بلاوارث مختص به امور خیریه باشد, وصیت مازاد بر ثلث او صحیح است, ولی در امور غیرخیریه چنین حقی برای او نیست . دسته سوم : معتقدند شخص بلاوارث در وصیت آزادی کامل دارد و می تواند همه اموال خود را به هر کس بخواهد وصیت کند. نتیجه : به نظر می رسد در حقوق کنونی با توجه به فلسفه وجودی ثلث که همانا حفظ حقوق وراث است, در صورت نبودن چنین مانعی, باید قائل به نظر سوم شد. سیاق عبارات قانون مدنی در مواد مربوط به اجازه وراث در تنفیذ وصیت مازاد بر ثلث ترکه نیز موید همین مدعاست.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همانطور که همه می دانیم امروزه یکی از موضوعات بسیار مهم حقوقی که حجم بسیاری از پرونده‌های دادگاه‌ها را به خود اختصاص داده است، ارث است. هم چنین از جمله دقیق‌ترین قواعدی که در قانون مدنی مطرح شده است احکام و قواعد حاکم ،بر ارث می باشد. در قرآن کریم و در فقه اسلامی نیز احکام و قوانین مربوط به ارث به صورت دقیق مطرح شده است .چنان که مقررات قانون مدنی ما نیز در مبحث ارث برگرفته از آن است. یکی از سوالاتی که دراین زمینه مطرح می‌شود این است که وضعیت ترکه بدون وارث چگونه خواهد بود؟ هنگامی که فردی فوت کرده و در زمان فوت، خویشاوندی اعم از سببی و نسبی نداشته تا اموال او را به ارث ببرد، مطابق قوانین ایران، حکومت وارث او خواهد بود. استثنائا، اگر مردی فوت کرده و تنها وارث او، زوجه وی باشد، زوجه یک چهارم ترکه شوهر را به ارث برده و ما بقی به حکومت منقل می گردد. ارث از مباحث بسیار کاربردی قانون مدنی می باشد و از طرفی بسیاری از احکام مربوط به ارث مثل سهم وراث، انحصار وراثت و مواردی از این قبیل نیازمند اطلاع و دانش کافی در این زمینه می باشد و ممکن است افراد عادی در برخورد با آن و حل و فصل اختلافات ناشی از دعاوی ارث و میراث ناتوان باشند پس توصیه ما استفاده از وکلای موسسه جهت حل مشکلا حقوقی شما می باشد.


وحید فراست

مطالب عالی


مهران رمضان پناه

سلام، وکیل ارث و میراث فردی است که در زمینهٔ حقوق ارث و میراث تخصص دارد. این افراد با قوانین و مقررات مربوط به ارث و میراث آشنا هستند و می‌توانند در اموری مانند تقسیم ارث، ابطال وصیت‌نامه، دعاوی ورثه‌ای و غیره به افراد کمک کنند. اگر در زمینهٔ ارث و میراث با مشکلی مواجه هستید، با یک وکیل ارث و میراث مشورت کنید.


آزاده

در مورد ترکه متوفی بدون وارث ماده 866 قانون مدنی اعلام داشته است که : "« در صورت نبودن وارث، امر ترکه متوفی راجع به حاکم است . » در این ماده، منظور از حاکم، دادگاه است، یعنی مقامی که صلاحیت رسیدگی به دعاوی مرتبط با ترکه متوفی بدون وارث را دارد. همچنین لازم به ذکر است که مطابق قانون مدنی، حاکم، مسوول اداره ترکه است، نه مالک و وارث آن، بنابراین : اولا: شخصی که وارثی اعم از نسبی و سببی ندارد، می تواند به تمام ترکه خود وصیت نماید. ثانیا: اگر متوفی بدون وارث، وصیت نامه ای تنظیم نموده و برای اداره ترکه خود، وصی تعیین کرده باشد، حاکم حق مداخله در اداره اموال وی را نخواهد داشت.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.