شیوه نگارش شکواییه کلاهبرداری

شیوه نگارش شکواییه کلاهبرداری

شیوه نگارش شکواییه کلاهبرداری

شیوه نگارش شکواییه کلاهبرداری

متاسفانه این روزها کلاهبرداران به سرعت خود را آپدیت کرده و از شیوه‌های جدید و فکر شده‌ای برای کلاهبرداری در فضای مجازی و حقیقی استفاده می‌کنند. در واقع هرچه با اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی و افراد زیان‌دیده شیوه‌های کلاهبرداری لو می‌روند شیوه‌های جدیدی جایگزین می‌شوند و این چرخه همچنان ادامه دارد. اگر سری به دادسرای کیفری محل زندگی خود بزنید می‌بینید که بسیاری از شکایات مطرح شده مربوط به کلاهبرداری است. به همین دلیل قصد داریم تا در این رابطه تمامی اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار داده دهیم.

 

تعریف کلاهبرداری طبق قانون ایران

نمی‌توان هرنوع جرمی را مصداق کلاهبرداری درنظر گرفت و برای نگارش شکواییه کلاهبرداری اقدام کرد. در واقع طبق قانون ایران اگر شخصی مال شخصی دیگر را با سوء نیت به وسایل یا عملیات متقلبانه به دست آورد به کلاهبرداری محکوم می‌شود. کلاهبرداری می‌تواند شامل مال منقول و غیرمنقول اشخاص باشد و به طور معمول با اغفال مال‌باخته و با مانور متقلبانه انجام می‌گیرد. برای مثال فروش مال غیر یکی از شیوه‌های کلاهبرداری است که از طریق دادگاه کیفری قابل پیگیری می‌باشد.

بنابراین کلاهبرداری با سرقت کاملاً متفاوت بوده اما هر دو مورد در حوزه جرایم کیفری تعریف می‌شوند. با توجه به اینکه تشخیص کلاهبرداری نسبتاً سخت است و باید طبق تعریف قانونی آن انجام گیرد بهتر است تا برای کسب اطلاعات کامل‌تر از مشاوره حقوقی موسسه وکلای تلفنی استفاده نمایید.

مصادیق بارز کلاهبرداری

اگر مصادیق بارز جرم کلاهبرداری را بشناسید می‌توانید به‌راحتی این جرم را تشخیص داده و سپس برای نگارش شکواییه کلاهبرداری اقدام کنید.

به‌طورکل مصادیق جرم کلاهبرداری شامل پنج مورد می‌شوند:

  1. ترساندن دیگران از حوادث یا امور موهوم و غیر واقعی
  2. امیدوار کردن دیگران به امور موهوم و غیر واقعی
  3. استفاده از نام، عنوان یا سمت جعلی
  4. فریب دیگران به وجود شرکت‌ها و موسسات غیر واقعی
  5. فریب دیگران به داشتن اختیارات یا مال غیر واقعی

 

نگارش شکوائیه

بنابراین می‌توان گفت که هرعملی اگر با وسایل تقلبی و به قصد سوءاستفاده مالی از دیگران انجام شود جزء مصادیق کلاهبرداری است. همچنین برخی از جرایمی که در آن‌ها کلاهبرداری اتفاق افتاده شامل موارد زیر هستند:

فروش مال غیر

جعل عناوین مختلف از جمله نمایندگی ارگانی خاص

ایجاد حادثه ساختگی و تقلبی برای گرفتن پول از شرکت بیمه

فروش جنس تقلبی به جای جنس اصل

و...

مجازات کلاهبرداری

پس از نگارش شکواییه کلاهبرداری و احضار طرفین حکم نهایی قاضی صادر می‌شود که این حکم در رابطه با کلاهبرداری ساده و مشدد متفاوت است.

براساس ماده ۱ قانون تشدید، در کلاهبرداری ساده مجازات مجرم شامل 1 تا 7 سال حبس، رد اصل مال به صاحب قانونی و جزای نقدی معادل اصل مال می‌باشد. در این موارد اگر اصل مال به صاحبش بازنگردد طبق ماده ۶۹۶ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قاضی می‌تواند حکم فروش اموال مجرم را به جز مستثنیات دین صادر کرده و یا مجرم را تا زمان رد مال اصلی به صاحبش در حبس نگه دارد.

اما اگر کلاهبردار کارمند یکی از نهادهای انقلابی باشد یا در نقش مامور نهادهای انقلابی و موسسه‌های عمومی مرتکب جرم شود و یا جرم مورد نظر در ملا عام و از طریق رسانه‌ها یا نشست‌های عمومی انجام گرفته باشد؛ مجرم مرتکب کلاهبرداری مشدد شده و به پرداخت جزای نقدی معادل اصل مال، رد اصل مال به صاحب قانونی آن و 2 تا 10 سال حبس محکوم می‌شود. همچنین در کلاهبرداری مشدد مجرم تا پایان عمر از اشتغال در مشاغل دولتی محروم خواهد شد.

البته امکان تعلیق حکم یا تخفیف در مجازات اعمالی وجود دارد که بهتر است برای دریافت اطلاعات کامل‌تر در این زمینه از وکلای متخصص کمک بگیرید. به همین دلیل امکان اخذ مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در وب‌سایت موسسه وکلای تلفنی فراهم شده است.

مراحل شکایت از کلاهبرداری

با توجه به اینکه کلاهبرداری در زمره جرایم کیفری قرار می‌گیرد برای ثبت شکایت ابتدا باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کنید. پس‌ازآن می‌توانید برگه شکواییه کلاهبرداری را تحویل گرفته و بعد از نگارش شکواییه، تمامی اسناد و مدارک موجود را پیوست آن نمایید. سپس با تحویل شکواییه به دادسرای صالح، رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود و در نهایت جلسه رسیدگی در دادگاه کیفری محل وقوع جرم برگزار شده و قاضی پرونده حکم نهایی را صادر می‌کند.

 

ارتباط در واتس اپ

نکات طلایی برای نگارش شکواییه کلاهبرداری

برای نگارش شکواییه کلاهبرداری بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید. در واقع توصیه می‌کنیم تا ابتدا شکواییه مورد نظر را روی چک‌نویس نگارش کرده و در صورتی‌که مشکلی نداشت به برگه اصلی وارد کنید. اطلاعات هویتی خود را به صورت دقیق و کامل بنویسید. همچنین هرآنچه در رابطه با مشخصات هویتی مظنون یا مشتکی‌عنه می‌دانید وارد شکواییه کنید.

برای شرح موضوع شکواییه از یک عبارت کوتاه، روشن و دقیق استفاده کنید؛ برای مثال اگر شخصی مال شما را بدون اطلاع به دیگری فروخته می‌توانید از عنوان فروش مال غیر استفاده نمایید.

سپس تاریخ و محل وقوع جرم را به صورت کاملاً دقیق وارد کنید البته در صورت فراموشی تاریخ دقیق می‌توانید تاریخ حدودی را در قسمت مورد نظر بنویسید.

اما مهم‌ترین بخش تنظیم شکواییه نگارش ادله، مستندات و مدارک موجود است که بهتر است توسط شخصی نگارش شود که روی مسائل حقوقی مسلط باشد.

در موسسه وکلای تلفنی نگارش شکواییه در کمتر از ۲۴ ساعت انجام شده و هزینه آن بسیار ناچیز می‌شود. علاوه‌برآن امکان اخذ مشاوره حقوقی تلفنی از وکلای کیفری این موسسه فراهم می‌باشد.

نمونه شکواییه کلاهبرداری

برای دریافت برگه شکواییه کلاهبرداری می‌توانید به دادسرا مراجعه کرده و سپس از نمونه زیر برای تنظیم آن کمک بگیرید:

 

نمونه شکوائیه

باسلام. احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب در تاریخ ....... برای خرید زمینی اقدام کردم و سپس به همراه مشتکی‌عنه که خود را مالک قانونی زمین معرفی کردند به محلی که زمین در آن واقع است مراجعه کرده و از آن دیدن نمودم. ایشان با استفاده از عملیات متقلبانه اینجانب را اغفال کردند و به همین خاطر بنده مبلغ ....... را برای خرید زمین به مشتکی‌عنه پرداخت کرده و رسید مربوطه را دریافت نمودم. اما پس‌ازآن ایشان گوشی موبایل خود را خاموش کرده و ناپدید شد. با انجام پیگیری‌های لازم متوجه شدم تمامی اسناد موجود جعلی بوده و مشتکی‌عنه بنده را فریب داده است. لذا با توجه به ادله موجود و با استناد به ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری استدعای تعقیب و مجازات ایشان را دارم.

 

مشاوره حقوقی کلاهبرداری 
مشاوره حقوقی کیفری 
هزینه نگارش شکوائیه 
نگارش شکوائیه 
درباره ما 


نظرات

فاطمه عمادی

با سلام برای نگارش شکوائیه درخصوص کلاهبرداری باید نکاتی مدنظر قرار گیرد کلاهبرداری عبارت است از بردن مال دیگری از طریق توسل به وسایل متقلبانه (در کلاهبرداری رایانه ای موضوع بردن خدمات دیگری است). درخصوص کلاهبرداری علاوه بر قانون مجازات اسلامی قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب1367 نیز قابل استناد است. در جرم کلاهبرداری علاوه بر مجازات، دادگاه به رد مال نیز حکم خواهد داد.شروع به کلاهبرداری نیز جرم است و مجازات آن حداق مجازات مقرر در همان مورد است.(تبصره 2 ماده ا قانون تشدید) مطابق ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری در صورت وجود هر یک از این شرایط کلاهبرداری مشدد میشود :١- اتخاذ عنوان یا سمت مجعول مأموریت از طرف سازمان ها و مؤسسات دولتی٢- استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسایل ارتباط جمعی ٣-مرتکب از کارکنان دولت یا وابسته به دولت باشد


بهنام رحمانی فرد

باسلام پس از نگارش شکواییه کلاهبرداری و احضار طرفین حکم نهایی قاضی صادر می‌شود که این حکم در رابطه با کلاهبرداری ساده و مشدد متفاوت است. براساس ماده ۱ قانون تشدید، در کلاهبرداری ساده مجازات مجرم شامل 1 تا 7 سال حبس، رد اصل مال به صاحب قانونی و جزای نقدی معادل اصل مال می‌باشد. در این موارد اگر اصل مال به صاحبش بازنگردد طبق ماده ۶۹۶ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قاضی می‌تواند حکم فروش اموال مجرم را به جز مستثنیات دین صادر کرده و یا مجرم را تا زمان رد مال اصلی به صاحبش در حبس نگه دارد. اما اگر کلاهبردار کارمند یکی از نهادهای انقلابی باشد یا در نقش مامور نهادهای انقلابی و موسسه‌های عمومی مرتکب جرم شود و یا جرم مورد نظر در ملا عام و از طریق رسانه‌ها یا نشست‌های عمومی انجام گرفته باشد؛ مجرم مرتکب کلاهبرداری مشدد شده و به پرداخت جزای نقدی معادل اصل مال، رد اصل مال به صاحب قانونی آن و 2 تا 10 سال حبس محکوم می‌شود. همچنین در کلاهبرداری مشدد مجرم تا پایان عمر از اشتغال در مشاغل دولتی محروم خواهد شد


پروانه

طبق ماده ۱ قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا، اختلاس و كلاهبرداري ، هر كسی از راه حيله و تقلب مردم را به وجود شركت‌ها، تجارتخانه‌ها، كار‌خانه‌ها، مؤسسات موهوم يا به داشتن اموال و اختيارات واهي فريب دهد و به امور غير‌ واقع اميد‌وار نمايد يا از حوادث و پيش‌‌آمد‌هاي غير‌ واقع بتر‌ساند و يا اسم يا عنوان مجعول اختيار كند و به يكي از وسايل مذكور يا وسايل تقلبي ديگر وجوه، اموال، اسناد، حواله‌جات، قبوض، مفاصا حساب و امثال آنها تحصيل كرده و از اين راه مال ديگري را ببرد، كلاهبر‌دار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از يك تا هفت سال و پر‌داخت جزاي نقدي معادل مالي كه اخذ كرده است، محكوم مي‌شود


متقی راد

با سلام مستند قانونی جرم کلاهبرداری یعنی ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری در این رابطه مقرر کرده است: «هركس از راه حيله و تقلب مردم را به وجود شركت‌ها يا تجارتخانه‌ها يا كارخانه‌ها يا موسسات موهوم يا به داشتن اموال و اختيارات واهي‌ فريب دهد يا به امور غير واقع اميدوار کند يا از حوادث و پيشامدهاي غير واقع بترساند و يا اسم و يا عنوان مجعول اختيار كند و به يكي از وسايل‌ مذكور و يا وسايل تقلبي ديگر وجوه و يا اموال يا اسناد يا حوالجات يا قبوض يا مفاصاحساب و امثال آنها تحصيل كرده و از اين راه مال ديگري را ببرد،‌ كلاهبردار محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبش، به حبس از يك تا هفت سال و پرداخت جزاي نقدي معادل مالي كه اخذ كرده است، محكوم ‌مي‌شود.


Mohamad sheykhi

براساس ماده ۱ قانون تشدید، در کلاهبرداری ساده مجازات مجرم شامل 1 تا 7 سال حبس، رد اصل مال به صاحب قانونی و جزای نقدی معادل اصل مال می‌باشد. در این موارد اگر اصل مال به صاحبش بازنگردد طبق ماده ۶۹۶ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قاضی می‌تواند حکم فروش اموال مجرم را به جز مستثنیات دین صادر کرده و یا مجرم را تا زمان رد مال اصلی به صاحبش در حبس نگه دارد. اما اگر کلاهبردار کارمند یکی از نهادهای انقلابی باشد یا در نقش مامور نهادهای انقلابی و موسسه‌های عمومی مرتکب جرم شود و یا جرم مورد نظر در ملا عام و از طریق رسانه‌ها یا نشست‌های عمومی انجام گرفته باشد؛ مجرم مرتکب کلاهبرداری مشدد شده و به پرداخت جزای نقدی معادل اصل مال، رد اصل مال به صاحب قانونی آن و 2 تا 10 سال حبس محکوم می‌شود. همچنین در کلاهبرداری مشدد مجرم تا پایان عمر از اشتغال در مشاغل دولتی محروم خواهد شد.


مجید شیخی

نمی‌توان هرنوع جرمی را مصداق کلاهبرداری درنظر گرفت و برای نگارش شکواییه کلاهبرداری اقدام کرد. در واقع طبق قانون ایران اگر شخصی مال شخصی دیگر را با سوء نیت به وسایل یا عملیات متقلبانه به دست آورد به کلاهبرداری محکوم می‌شود. کلاهبرداری می‌تواند شامل مال منقول و غیرمنقول اشخاص باشد و به طور معمول با اغفال مال‌باخته و با مانور متقلبانه انجام می‌گیرد. برای مثال فروش مال غیر یکی از شیوه‌های کلاهبرداری است که از طریق دادگاه کیفری قابل پیگیری می‌باشد.


مهدی مظفری اناری

با سلام در خصوص جرم کلاهبرداری باید گفت این جرم جرمی مرکب محسوب می شود که حداقل از دو رکن توسل به وسایل متقلبانه و بردن مال غیر و حداکثر از چهار رکن توسل به وسایل متقلبانه، تحصیل سند، اغفال بره دیده و بردن مال غیر تشکیل می شود. مستند قانونی این جرم ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است که مجازاتی برابر یک تا هفت سال برای مرتکبین پیش بینی نموده است


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ قوانیین در کشور ما بر اساس موضوعات مختلفی دسته بندی شده اند. قوانین حقوقی ، جزایی ، اداری و ... جرایم کیفری از جمله جرایمی هستند که دادسرا و دادگاه های کیفری کشور ما به شدت با آن درگیر بوده و مجازاتهای زیادی در کشور مربوط به موضوعات کیفری است و یکی از مهمترین جرایم کیفری جرم کلاهبرداری می باشد که انواع متفاوتی برای آن در کشور ما تعریف شده است و با توجه به اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها بسیار مهم و حیاتی است که نزد کسی یا کسانی برویم که در خصوص این جرم مطالعه داشته و مصادیق آن را به صورت دقیق بشناسند زیرا بارها اتفاق افتاده که ما ندانسته از کسی تحت عنوان جرم کلاهبرداری شکایت می نمائیم اما بعدها مشخص می شود که این جرم اصلا مصداق جرم کلاهبرداری نبوده و بعد از مدت ها کش و قوس و رفتن به محاکم مختلف قضایی، طرف مقابل ما از جرم انتسابی تبرئه شده و دست مان به هیچ کجا بند نیست. برای این که نگارش مناسبی داشته باشیم باید عناصر سه گانه جرم کیفی را به خوبی تشریح نمائیم، مصادیق مانور متقلبانه را بشناسیم و ادله اثبات دعوای مناسب را به کار بگیریم تا نتیجه مللوب حاصل گردد لذا به دلیل اهمیت فراوان این موضوع باید از وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی بهره جسته و باکمک ایشان گام برداشت تا احتمال هرگونه ریسک و خطری را پایین بیاوریم و حق مان را با طور کامل استیفا نمائیم.


بشیر علی پاریاد

با سلام .به موجب ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری صراحتا کلاهبرداری را جرم و آن را دارای مجازات دانسته است. در این ماده به عناصر تشکیل دهنده این جرم که شامل عنصر مادی و روانی است پرداخته شده و جرم کلاهبرداری به موجب آن به عملی اطلاق می شود که شخص با استفاده از مانور متقلبانه دیگری را فریب دهد و از این طریق مال شخص را ببرد و تحقق آن منوط به وجود سوءنیت است. کلاهبرداری یک جرم مقید است یعنی برای تحقق این جرم باید مال شخص برده شود به طوری که ضرر مالی به شخصی که مالش برده شده وارد شود و شخص کلاهبردار یا ثالث هم باید از این موضوع نفع مالی برده باشد


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب کلاهبرداری کاری بر پایهٔ فریب است که کسی یا کسانی برای کسب نفع خود یا موسسه‌ای انجام می‌دهند. کلاه‌برداری در بسیاری از کشورها جرم است، اگرچه مصداق‌های آن در نظام‌های گوناگون قضایی فرق می‌کند. آنچه که جرم کلاهبرداری را از سایر جرایم علیه اموال متمایز می سازد، آن است که در اکثر این جرایم مال بدون رضایت یا آگاهی صاحب مال، و حتی گاه به دلیل توسل مجرم به اعمال خشونت آمیز از قربانی به مجرم منتقل می گردد در حالی که کلاهبرداری از این حیث از جمله جرایم استثنائی به شمار می رود. کلاهبردار به گونه ای عمل می کند که مالک یا متصرف مال، فریب خورده و خود از روی میل و رضا، و چه بسا با التماس به امید کسب منافع سرشار، مالش را در اختیار مجرم قرار می دهد.


مجید پریدست فومنی

باسلام در جرم کلاهبرداری مجرم با توسل به حیله و نیرنگ و استفاده از شیوه ها و مانورهای متقلبانه و استفاده از هویت جعلی یا ادعا به توانایی برخی از امور دستگاههای کشور سبب انتقال مال توسط خود مالباخته میشود لذا در نگارش شکواییه نیز یک وکیل توانا تاآنجاییکه میتواند باید شیوه و رفتار متقلبانه را با استناد به مدارک تقدیم دادگاه نماید که شکایت در مسیر صحیح رسیدگی قرار گرفته و منتج به نتیجه باشد


معراج فرجی

با سلام در شکایت کیفری مهم اینست که پس از ذکر و بررسی اتفاق عنصرهای سه گانه ی جرم احراز مانور متقلبانه برای قاضی روشن و محرز گردد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.