چگونگی وکیل شویم

چگونگی وکیل شویم

چگونگی وکیل شویم

مطابق با قوانین و مقررات جاری ایران، وکالت در محاکم دادگستری و به طور کلی نمایندگی حقوقی اشخاص، منوط به داشتن پروانه وکالت است. دو نهاد اصلی صالح برای اعطای پروانه وکالت، کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاورین قوه قضاییه هستند. بنابر قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، هر کدام از این دو نهاد موظفند همه ساله یک بار با برگزاری آزمون وکالت، کارآموزان وکالت را انتخاب نمایند. موضوع نوشتار حاضر چگونگی پذیرفته شدن در آزمون وکالت و آموزش به کارآموزان وکالت می باشد.

برای داوطلبان شرکت در آزمون وکالت کانون وکلا، مهمترین مسئله آگاهی یافتن از منابع آزمون و بودجه بندی دروسی است که از آن سوال طرح می شود. مطابق با بخشنامه اتحادیه سراسری کانون های وکلا، آزمون وکالت به صورت کتبی بوده و متشکل از تعداد 130 پرسش چهارگزینه ای است.

 

هزینه مشاوره حقوقی

مطابق با آگهی پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت، دروس آزمون و ضریب تاثیر هر کدام از آنها در آزمون وکالت از قرار زیر است:

  • حقوق مدنی با ضریب 3

قوانینی که به عنوان منابع درس حقوق مدنی در آزمون وکالت کانون وکلا اعلام گردیده است، عبارتند از:

قانون مدنی.

قانون روابط موجر و مستاجر سال های 1356 و 1376.

قانون حمایت خانواده مصوب 1391.

قانون مسئولیت مدنی.

قانون امور حسبی.

قانون پیش فروش ساختمان.

قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه.

قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان.

  • آیین دادرسی مدنی با ضریب 3

قوانینی که به عنوان منبع این درس در آزمون وکالت اعلام شده اند عبارتند از:

قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب.

قانون اجرای احکام مدنی.

قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی.

قانون شوراهای حل اختلاف.

قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری.

لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1333

قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب 1376

 

کاراموزان وکالت

  • حقوق تجارت با ضریب 2

منابع درس حقوق تجارت در آزمون وکالت از قرار زیر است:

قانون تجارت، قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت 1347 و اصلاحات آن.

قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی.

قانون راجع به ثبت شرکت ها.

قانون صدور چک

قانون بخش تعاونی اقتصاد و جمهوری اسلامی و اصلاحات بعدی آن.

احکام مرتبط از قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی.

قانون تجارت الکترونیکی.

قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران.

  • حقوق جزای عمومی و اختصاصی با ضریب 2

منابع این درس در آزمون وکالت عبارتند از:

قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 و 1392( شامل قانون جرایم رایانه ای)، با اصلاحات بعدی از قبیل قانون کاهش مجازات حبس تعزیری.

قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری.

قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر.

 

هزینه اموزش به وکیل

قانون مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر تبانی می کنند.

قانون صدور چک با اصلاحات بعدی.

قانون مبارزه با پولشویی.

قانون جرم سیاسی.

قانون تشدید مجازات اسیدپاشی مصوب سال 1398.

احکام کیفری قانون ثبت اسناد و املاک سال 1310

قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت سال 1347.

قانون حمایت خانواده مصوب 1391.

  • آیین دادرسی کیفری با ضریب 2

منابع درس آیین دادرسی کیفری در آزمون وکالت عبارتند از:

قانون آیین دادرسی کیفری.

قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب.

قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی.

  • حقوق اساسی با ضریب 1

منبع اصلی این درس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

  • اصول استنباط حقوق اسلامی و متون فقه با ضریب 1

منبع این درس ابواب وکالت، شهادت و حدود.

 

مشاوره با وکیل

کارآموز وکالت کیست؟

داوطلبانی که در آزمون وکالت شرکت می کنند، در صورتی که موفق به کسب رتبه حد نصاب شوند، وارد دوران کارآموزی وکالت می شوند. کارآموز باید در طی مدت زمان مقرر (معمولاً هجده ماه)، تحت نظر یک نفر وکیل پایه یک با عنوان وکیل سرپرست به انجام وظایف کارآموز وکالت اقدام کند.

به موجب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری، پروانه وکالت برای کسانی صادر می شود که از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • اعتقاد و التزام به مبانی و احکام دین مبین اسلام به صورت عملی
  • اعتقاد و تعهد به جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • عدم داشتن سابقه عضویت در گروه های الحادی و معاند
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و مصرف نوشیدنی های الکلی

طبق تبصره 3 ماده 6 قانون مزبور کارآموزان باید در دوران کارآموزی وکالت از حسن اخلاق و رفتار برخوردار باشند. اگر به تشخیص کمیسیون کارآموزی خلاف این موضوع ثابت شود، پروانه کارآموزی آنها با تایید رئیس کانون و رای دادگاه انتظامی وکلا ابطال خواهد شد.

مراحل ثبت نام در کانون وکلا

نخستین گام برای عضویت در کانون وکلا، شرکت در آزمون وکالت می باشد که شرایط آن در بالا بیان گردید. ثبت نام در آزمون با ورود به سامانه اینترنتی سازمان سنجش کشور صورت می گیرد. ثبت نام در آزمون وکالت کانون وکلا مستلزم پرداخت هزینه سیصد هزار تومانی به صورت اینترنتی است. همچنین متقاضی می بایست عکس اسکن شده پرسنلی، تصویر مدرک لیسانس حقوق و تصویر کارت پایان خدمت (در مورد مشمولین به خدمت وظیفه) را در سایت سازمان سنجش بارگذاری نمایند. در صورتی که فرایند ثبت نام شرکت در آزمون وکالت با موفقیت به پایان رسید، در پایان برگه ثبت نام قابل چاپ حاوی یک کد رهگیری به نمایش در می آید.

در صورتی که داوطلب موفق به پذیرفته شدن در آزمون وکالت شود، باید مدارک مورد نیاز را به صورت حضوری به کانون وکلایی که انتخاب کرده تحویل دهد. علاوه بر این داوطلبان پذیرفته شده باید تست اعتیاد داده و جوابیه عدم اعتیاد و عدم سو پیشینه را به واحد کارآموزی کانون تحویل دهند. جهت مشاوره حقوقی با وکیل در مورد مراحل ثبت نام در کانون وکلا می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تماس باشید. مجموعه وکلای تلفنی با عضویت بیش از هزار وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در زمینه آموزش به کارآموزان وکالت می باشد.

 

دوره کاراموزی

پرونده های مجاز برای کارآموز وکالت

مطابق با قانون نحوه دریافت پروانه وکالت، به طور کلی وکلا در دوران کارآموزی وکالت حق پذیرش همه پرونده های کیفری و حقوقی را دارند. استثنای صلاحیت کارآموزان وکالت پرونده های کیفری و حقوقی است که مرجع تجدید نظر خواهی از آنها دیوان عالی کشور است. بنابراین کارآموزان وکالت حق پذیرش همه پرونده های حقوقی را دارند، مگر پرونده هایی که تجدید نظر از آنها در صلاحیت دیوان عالی کشور است.

حساسیت انتخاب وکیل سرپرست

به موجب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، کلیه وظایف کارآموز وکالت در طول دوران کارآموزی باید تحت نظارت وکیل سرپرست انجام گیرد. این اقدامات، اعمالی از قبیل گزارش کار کارآموز وکالت، لوایح تالیف شده توسط کارآموز، شکایات، درخواست ها و سایر اقدامات قانونی است که کارآموز به وکالت از دیگری انجام می دهد. علاوه بر این انتخاب یک وکیل سرپرست کارآزموده و متبحر، برای کارآموزانی که به تازگی وارد حرفه وکالت گشته اند، می تواند بسیار آموزنده بوده و موجب افزایش تجربیات مفید و کارا شود. معمولاً انتخاب وکیل سرپرست به این صورت است که کارآموز نام چند نفر (اصولاً سه نفر) از وکلای پایه یک عضو کانون حوزه انتخابی خود را به کانون اعلام کرده و مقامات کانون، از میان آنها یک نفر را برای گذراندن دوران کارآموزی تحت نظر وی به کارآموز معرفی می کنند.

توصیه می شود برای آشنایی بیشتر با حوزه وظایف و مسئولیت های وکیل سرپرست، شیوه انتخاب وکیل سرپرست و هزینه آموزش به کارآموز وکالت با مجموعه وکلای تلفنی تماس بگیرید. موسسه وکلای تلفنی ارائه دهنده مشاوره و آموزش به کارآموزان وکالت در زمینه انتخاب وکیل سرپرست جهت سپری کردن دوران کارآموزی می باشد.

 

وکیل شویم

چگونگی انتقال از یک کانون به کانون دیگر

مطابق با آخرین تغییرات دفترچه اطلاعیه ثبت نام آزمون وکالت، تغییر کانون در دوران کارآموزی نا ممکن است. به عبارت دیگر پذیرفته شدگان آزمون وکالت در حین کارآموزی نمی توانند از کانون متبوع خود به کانون دیگر انتقال یابند. در نتیجه به داوطلبان این آزمون توصیه می شود، در انتخاب کانون حوزه فعالیت با دقت تصمیم گیری کنند. برای انتخاب کانون مورد نظر می بایست امکانات موجود و علاقه مندی های داوطلب برای انجام حرفه وکالت در شهر و استان مورد نظر خود لحاظ گردد.

چگونگی تنظیم قرارداد وکالت الکترونیک                       

شما با تماس با موسسه حقوقی وکلای تلفنی می توانید به تنظیم قرارداد وکالت الکترونیک مبادرت نمایید. مجموعه حقوقی وکلای تلفنی با عضویت بهترین وکلای پایه یک دادگستری از سراسر کشور، آماده ارائه خدمات مشاوره ای در خصوص آموزش به کارآموزان وکالت، مشاوره حقوقی و پذیرش پرونده های حقوقی و کیفری می باشد.

به طور کلی قرارداد وکالت از عقود جایز و غیر تشریفاتی می باشد. بنابراین تنظیم قرارداد وکالت تنها به شیوه کتبی و با تالیف وکالت نامه های چاپی صورت نمی گیرد. بلکه با استفاده از سامانه های اینترنتی مثل سامانه اینترنتی وکلای تلفنی می توان نسبت به انعقاد قرارداد وکالت به صورت اینترنتی اقدام نمود. جهت تنظیم قرارداد وکالت الکترونیک کافی است با وکلای تلفنی تماس حاصل فرمایید.

مدارک لازم برای شرکت در آزمون وکالت

اصلی ترین مدرک مورد نیاز برای شرکت در آزمون وکالت داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در رشته حقوق است. علاوه بر این کسانی که تحصیلات حوزوی در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی در پایه پنجم را داشته باشند، نیز می توانند در آزمون وکالت شرکت کنند. در مورد آقایان متقاضی شرکت در آزمون وکالت علاوه بر مدارک فوق الذکر، داشتن کارت پایان خدمت وظیفه و یا معافیت از خدمت ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک لازم برای شرکت در آزمون وکالت توصیه می شود با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تماس باشید. وکلای تلفنی آماده ارائه خدمات مشاوره ای جهت آموزش به کارآموزان وکالت به صورت بیست و چهار ساعته و شبانه روزی می باشد.

 

ارتباط در واتس اپ

مدت دوره کارآموزی وکالت

مدت دوره کارآموزی وکالت برای عموم پذیرفته شدگان در آزمون وکالت عبارت از هجده ماه است. البته این امر نیز استثنائاتی دارد، و مدت کارآموزی برای کارآموزانی که پیش از این حداقل دارای دو سال سابقه خدمت قضایی، یا خدمت در شوراهای حل اختلاف را دارند، در صورت وجود شرایط قانونی به نصف تقلیل پیدا می کند.

هزینه آموزش به کارآموزان وکالت

داوطلبانی که موفق به پذیرفته شدن در آزمون وکالت می شوند، پس از طی مراحل ثبت نام، گواهی کارآموزی وکالت دریافت می کنند. در گواهی کارآموزی وکالت علاوه بر نام و مشخصات هویتی کارآموز، نام و نام خانوادگی وکیل سرپرستی که کارآموز تحت نظر او اقدام به وکالت می کند، نیز قید گشته است. دریافت گواهی کارآموزی وکالت منوط به تکمیل فرم تعهدنامه مالیاتی بوده و مستلزم پرداخت هزینه می باشد. این هزینه معمولاً از قرار صد و بیست هزار تومان می باشد. شایان ذکر است که برای برخی از گروه ها از قبیل نفرات برتر آزمون تخفیفاتی در پرداخت هزینه آموزش به کارآموزان وکالت در نظر گرفته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید. مجموعه حقوقی وکلای تلفنی به صورت بیست و چهار ساعته و شبانه روزی آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در زمینه آموزش به کارآموزان وکالت می باشد.

 

مشاوره با وکیل و مزایای آن 
راهنمای نگارش انلاین 
هزینه وکیل و مشاوره 
وکیل برای مشاوره 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.