بررسی تفصیلی جرم قطع درخت

بررسی تفصیلی جرم قطع درخت

بررسی تفصیلی جرم قطع درخت

جرم قطع درخت چیست؟ آیا قانونگذار، قطع درختان را جرم انگاری کرده است؟ مجازات جرم قطع درخت چیست؟ آیا جرم قطع درخت، قابل گذشت محسوب می شود؟ در چه صورتی می توان قطع درختان را جرم ندانست؟ جهت اخذ مجوز برای قطع درخت به کجا بایستی مراجعه کنیم؟ کدام دادگاه برای رسیدگی به جرم قطع درخت، صالح می باشد؟ امروزه اخبار قطع درختان در شهرهای گوناگون به گوش ما نیز خورده است. در واقع با توجه به اهمیتی که درختان برای زندگی بشر دارند قانونگذار نیز نسبت به قطع آنها بی توجه نبوده است. در همین راستا هنگام مشاوره حقوقی جرم قطع درختان، متقاضیان سوالات گوناگونی را از ما می پرسند که به مهم ترین آنها در ابتدای این نوشته اشاره داشتیم. پس تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به صورت تفصیلی با جرم قطع درخت آشنا شویم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا قطع درخت در قانون ایران جرم انگاری شده است؟

اولین سوال مهمی که در ذهن شما وجود دارد و باید به آن پاسخ داده شود، این است که آیا قطع درخت در قانون ایران جرم انگاری شده است؟ پاسخ به این سوال مثبت می باشد. در واقع قانونگذار توجه ویژه ای به حفظ درختان داشته است. به همین منظور در قوانین و مقررات گوناگونی در طی سالیان مختلف، قطع درختان را ممنوع دانسته و جرم قطع اشجار را پیش بینی کرده است. از جمله مهم ترین قوانین و مقررات مذکور می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال 1352.
  • لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال 1359.
  • قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال 1388.
  • ماده 686 قانون مجازات اسلامی که مهمترین ماده پیرامون جرم قطع درخت محسوب می شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جرم قطع درخت از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید. همچنین بایستی بگوییم خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

 

مجازات قطع کردن درخت

 

 

مجازات جرم قطع درخت

اکنون که با جرم قطع درخت آشنا شدیم بایستی به سراغ مجازات جرم قطع درخت برویم. همانطور که در قسمت قبلی ذکر شد، مهمترین ماده پیرامون جرم قطع کردن درخت، ماده 686 قانون مجازات اسلامی می باشد. به همین منظور برای آشنایی با مجازات جرم قطع درخت بایستی به سراغ این ماده برویم.

ماده 686 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را‌ فراهم آورد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال‌ محکوم خواهد شد». همچنین قانونگذار برای اصله نخل خرما اهمیت ویژه ای قائل شده و به صورت جداگانه در ماده 685 قانون مجازات اسلامی برای قطع کردن چنین درختی مجازات در نظر گرفته است. شما می توانید تمامی سوالات خود پیرامون مجازات جرم قطع درخت را از طریق مشاوره حقوقی تلفنی از متخصصین ما بپرسید.

 

 

 

جرائم غیر عمد 
سوال از وکیل کیفری تلفنی
بخش نامه جدید رهبری برای عفو زندانیان
درباره ما 

 

 

آیا جرم قطع درخت قابل گذشت است؟

سوال دیگری که هنگام مشاوره حقوقی جرم قطع درختان از ما پرسیده می شود، این است که آیا جرم قطع اشجار از جمله جرایم قابل گذشت محسوب می شود؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بایستی به سراغ تعریف جرایم قابل گذشت و جرایم غیر قابل گذشت برویم. در واقع جرایم قابل گذشت آن دسته از جرایمی هستند که برای رسیدگی به آنها در دادگاه بایستی شکایت شاکی خصوصی وجود داشته باشد. در صورتی که برای رسیدگی به جرائم غیر قابل گذشت شکایت شاکی خصوصی مورد نیاز نیست. با توجه به این تعاریف، جرم قطع درخت از جمله جرائم غیر قابل گذشت محسوب می گردد. با این حال نکات حقوقی گوناگونی پیرامون این موضوع وجود دارد که بهتر است سوالات خود را از طریق مشاوره حقوقی از متخصصین موسسه ما بپرسید.

 

نحوه دریافت مجوز برای قطع درخت

هماطور که گفته شد، قطع اشجار بدون داشتن مجوز، جرم تلقی می شود و قانونگذار در موارد مختلف مجازات جرم قطع درخت را عنوان کرده است. حال اگر بخواهیم مرتکب چنین جرمی نشویم بایستی جهت دریافت مجوز برای قطع درخت اقدام کنیم. پس در ابتدا با توجه به محل قرارگیری درخت مورد نظر، سازمان صالح برای دریافت مجوز قطع درخت را مشخص خواهیم کرد و درخواست خود را به سازمان مذکور ارائه خواهیم داد.

 

 

قطع غیرقانونی درختان

 

 

به عنوان مثال اگر درخت مورد نظر ما در محدوده جنگل باشد بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 14 قانون راجع به جنگل ها بایستی از اداره کل جنگل ها مجوز لازم را کسب کنیم. در برخی موارد نیز شهرداری جهت صادر کردن مجوز برای قطع درخت دارای صلاحیت می باشد. پس همانطور که می بینید دریافت مجوز برای قطع درخت دارای ریزه کاری های حقوقی می باشد. در نتیجه بهتر است با متخصصین این حوزه مشورت داشته باشید. شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

مرجع رسیدگی کننده به جرم قطع درخت

با توجه به اینکه قطع کردن اشجار بدون مجوز لازم، جرم محسوب می شود دادگاه های کیفری، صلاحیت رسیدگی به این موضوع را خواهند داشت. حال با در نظر داشتن مجازاتی که قانونگذار برای جرم قطع اشجار تعیین کرده است، می توانیم بگوییم دادگاه کیفری 2 برای رسیدگی به این جرم صالح می باشد.

 

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

دهقان

سلام وقت بخیر درختان جزو منابع ملی هستند با قطع کردن آن ها به محیط زیست آسیب وارد میشود در ماده ۶۸۵برای این جرم مجازات تعیین شده


رحمنی

ماده 686 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را‌ فراهم آورد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال‌ محکوم خواهد شد»


الهه بابایی

مطالب پیجتون فوق العاده مفید و کاربردی هستن ممنون از این همه موارد حقوقی که ارائه داده اید


روح الله امینی

سلام اگر مردی نزد دیگران ادعا کرده باشد که فلان خانم زن اوست اما دروغ گفته باشد و عقد و محرمیتی بین آنها وجود نداشته باشد اگر خانم از فرد مدعی ناراحت باشد و بخواهد شکایت کند آیا ادعای فرد مدعی جرم است اگر جرم است طبق کدام مفاد قانونی


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب ماده 686 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را‌ فراهم آورد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال‌ محکوم خواهد شد». همچنین قانونگذار برای اصله نخل خرما اهمیت ویژه ای قائل شده و به صورت جداگانه در ماده 685 قانون مجازات اسلامی برای قطع کردن چنین درختی مجازات در نظر گرفته است.


علی

تا امروز فکر نمیکردم بشه بابت قطع درخت از کسی شکایت کرد و تبعات قانونی گریبانگیر فرد مرتکب شود همسایه ما برای ساخت و ساز چندتا از درختای قدیمی رو قطع کرد ولی ما به خاطر عدم آگاهی هیچ اقدامی نکردیم ممنونم بابت اطلاعات مفیدتون


زهرا

ماده 686 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را‌ فراهم آورد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال‌ محکوم خواهد شد». همچنین قانونگذار برای اصله نخل خرما اهمیت ویژه ای قائل شده و به صورت جداگانه در ماده 685 قانون مجازات اسلامی برای قطع کردن چنین درختی مجازات در نظر گرفته است.


فاطمه عمادی

باسلام،، قطع هر نوع درخت در معابر، میادین، بزرگراه‌ها و پارک‌ها، باغات و محل‌هایی که به صورت باغ شناخته شوند در محدوده قانونی و حریم شهرها بودن اجازه شهرداری ممنوع است؛ ضوابط مربوط به چگونگی اجرای این ماده پس از تهیه توسط شهرداری و تصویب شورای شهر قابل اجرا است. فرقی ندارد درخت در ملک شخصی باشد یا در حاشیه خیابان، طبق قانون هیچکس حق ندارد بدون دلیل قانع کننده درختان را قطع کند یا سبب خشک شدن آن‌ها شود. پروانه‌های ساختمانی که بر اساس طرح جامع و یا هادی شهرها از طرف شهرداری‌ها صادر می‌شود تعداد درختی که در اثر ساختمان‌باید قطع شود تعیین و قید خواهد شد، در صورتی که پس از دریافت پروانه و قطع درخت، ظرف مدت مندرج در پروانه بدون عذر موجه اقدام به کاشت نهال جایگزین نشود، مرتکب مشمول مجازات‌های مقرر در این قانون خواهد شد. ، هر کس عالماً و عامداً و بر خلاف مقررات این قانون مرتکب قطع و یا موجبات از بین رفتن درختان مشمول این قانون را فراهم سازد به حبس جنحه تا سه سال و پرداخت جزای نقدی بر حسب نوع و محیط سن درخت و موقعیت آن از یک هزار ریال تا یکصد هزار ریال محکوم خواهد شدو در صورتی که قطع درخت از طرف مالکین به نحوی باشد که باغی را از بین ببرد و از زمین آن به صورت تفکیک و خانه‌سازی استفاده‌کند همه زمین به نفع شهرداری ضبط می‌شود و به مصرف خدمات عمومی شهر و محرومین می‌رسد، البته مجازات‌های مذکور قابل تعلیق و یا تبدیل به جزای نقدی نبوده و احکام صادره فقط قابل پژوهش خواهد بود اشخاص اگر در زمینه فضای سبز و درختان شهری با مشکل مواجه شدند، باید به واحد کمیسیون قطع اشجار شهرداری مراجعه و درخواست کتبی بدهند، درخواست توسط کارشناسان فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.


قاسم رفعتی

ماده 6 قانون فضای سبز هرکس درختان موضوع ماده (1) قانون گسترش فضای سبز را عالما و عامدا و برخلاف قانون مذکور قطع یا موجبات ازبین رفتن آنها را فراهم آورد،علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به جزای نقدی از یک میلیون (1000000) ریال تاده میلیون (10000000)ریال و به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد .


Paria

با سلام ماده 686 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را‌ فراهم آورد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال‌ محکوم خواهد شد


M.j sheykhi

ماده 686 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را‌ فراهم آورد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال‌ محکوم خواهد شد». همچنین قانونگذار برای اصله نخل خرما اهمیت ویژه ای قائل شده و به صورت جداگانه در ماده 685 قانون مجازات اسلامی برای قطع کردن چنین درختی مجازات در نظر گرفته است.


امین

هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را‌ فراهم آورد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال‌ محکوم خواهد شد». همچنین قانونگذار برای اصله نخل خرما اهمیت ویژه ای قائل شده و به صورت جداگانه در ماده 685 قانون مجازات اسلامی برای قطع کردن چنین درختی مجازات در نظر گرفته است.


مجید شیخی

با سلام ب نظره من «هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را‌ فراهم آورد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال‌ محکوم خواهد شد». همچنین قانونگذار برای اصله نخل خرما اهمیت ویژه ای قائل شده و به صورت جداگانه در ماده 685 قانون مجازات اسلامی برای قطع کردن چنین درختی مجازات در نظر گرفته است. والسلام موفق باشید


محمد مومني

طبق قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، هرگونه قطع درخت بدون مجوز شهرداری جرم محسوب می‌شود. این قانون به منظور حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی وضع شده است. قطع درختان نه تنها به عنوان یک عمل غیرقانونی شناخته می‌شود، بلکه به شدت مورد مجازات قرار می‌گیرد


وحید فراست

آسیب رساندن به هر موجود زنده ایی جرم محسوب می شود که درخت نیز با توجه به زنده بودنش شامل این قضیه می گردد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، با وجود تغییرات آب‌وهوایی در کل جهان و خسارت‌های ناشی از آن، محیط زیست هر کشوری از مهم‌ترین مسائل موجود به حساب می‌آید. خبرها در این زمینه، حاکی از این موضوع است که محیط زیست بیش از هر حوزه دیگری در معرض آسیب‌های طبیعی و غیرطبیعی است. سازمان‌ها و مراکز مختلفی در جهت حفاظت و فرهنگ‌سازی از محیط‌زیست، نقش دارند که یک نمونه آن روند قضایی محیط زیست است. یگان‌های حفاظت محیط‌زیست در نقش ضابطان قضایی بر حسب وظیفه خود، جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی و تعرض به حریم محیط‌زیست، معترضان و متخلف‌ها را به مرجع قضایی ارجاع می‌دهد. مجازات از بین بردن درختان در قوانین، مجازات نسبتاً سنگینی است. یکی از قوانینی که این اقدام را جرم تلقی کرده مربوط به قانون مجازات اسلامی است که بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، علاوه بر جریمه، زندان را هم برای قطع درخت پیش بینی کرده است. بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر، مصوب ۳/۳/۱۳۵۸ و ماده یک آن، قطع درختان در معابر میادین، بوستان‌ها، بزرگراه‌ها و محل‌هایی که به عنوان باغ شناخته می‌شود، بدون اجازه شهرداری و ضوابط ممنوع است. به موجب ماده ۴ این قانون، هر کس از روی علم و دانش یا از روی قصد، قطع یا عوامل از بین رفتن درختان را فراهم کند، علاوه بر جبران خسارت، به جزای نقدی از یک تا ۱۰ میلیون ریال محکوم می‌شود و در صورتی که قطع درخت بیش از ۳۰ اصله باشد، به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد. در مواد 684،685، 686 قانون مجازات اسلامیو بخش تعزیرات آن نیز به عمل ارتکابی علیه درختان و محصولات زراعی و باغات پرداخته شده است ، برای دیدن دیگر جزئیات می توانید از وکلای وسسه وکل تلفنی مشورت گرفته و مشکل خویش را حل نمائید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.