جرائم غیرعمد-وکلای تلفنی

جرائم غیرعمد-وکلای تلفنی

جرائم غیرعمد-وکلای تلفنی

جرائم غیرعمد چیست؟ جرائم غیرعمد شامل چه مواردی می شود؟ دیه در جرائم غیرعمد چگونه است؟ گرفتن وکیل برای این جرایم ضروری است؟ جرائم غیرعمد را می توان یکی از پرتکرارترین انواع جرائم در دنیای حقوق دانست. چرا که هر فردی در جامعه می تواند به علت سهل انگاری یا خطای محض مرتکب آن شود، بدون آن که نیت یا قصد قبلی داشته باشد. به همین دلیل بایستی تمامی افراد جامعه با این جرائم و مجازات های مربوط به آن آشنایی پیدا کنند. در همین راستا، همه روزه اشخاص زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی جرائم غیرعمد با مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند. سوالات زیادی ذهن این افراد را به خود مشغول کرده است که در آغاز این نوشته به آنها اشاره داشتیم. به دلیل پرطرفدار بودن این موضوع، تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به صورت جامع به مبحث جرائم غیرعمد بپردازیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از جرائم غیرعمد چیست؟

در ابتدای مسیر آشنایی با جرائم غیرعمد ضروری است تا تعریفی دقیق از این جرائم ارائه دهیم. در چهل و پنجمین ماده از قانون مجازات اسلامی نوشته شده که تحقق جرائم غیرعمدی منوط به احراز تقصیر مرتکب است. برای تفهیم بهتر این جمله نیاز است تا بدانیم تقصیر به چه معنایی می باشد؟ تقصیر بر اساس تبصره ماده مذکور در برگیرنده هرگونه بی احتیاطی، بی مبالاتی، غفلت، مسامحه، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی می باشد. پس زمانی جرم غیرعمد تحقق پیدا می کند که فردی بدون نیت و قصد قبلی بنا به یکی از دلایل فوق تقصیری انجام دهد و این تقصیر منجر به وقوع پیوستن جرمی گردد که در قانون جرم انگاری شده است.

توجه داشته باشید که طیف وسیعی از جرائم را می توان غیرعمد قلمداد کرد و برای هر مورد با در نظر گرفتن شرایط خاص پرونده مجازات خاصی پیش بینی شده است. پس بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق در اینباره از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده کنید.

 

 

جرائم غیرعمد

 

جرائم غیرعمد شامل چه مواردی می شود؟

حال که با تعریف جرائم غیرعمد آشنایی پیدا کردیم، زمان آن رسیده تا به پرسش جرائم غیرعمد شامل چه مواردی می شود؟ جوابی مناسب بدهیم. اولین نوع، جرائم شبه عمد می باشد. در واقع در صورتی که مرتکب قصد رفتاری علیه مجنی علیه را داشته؛ اما قصد جنایتی که در نهایت به وقوع پیوسته را نداشته باشد. این جرائم به وقوع می پیوندند. مثلا مرتکب می خواسته با نگه داشتن سر فرد در زیر آب او را بترساند. ولی فرد کشته شده است.

به علاوه در شرایطی که مرتکب به علت جهل نسبت به موضوع، جرمی را انجام داده و سپس خلاف آن معلوم شده است نیز این جرم شبه عمد به حساب می آید. مثلا فرد تصور می کرده که تیری به یک حیوان ولگرد می زند، ولی بعد مشخص شود که به یک انسان تیراندازی کرده است. همچنین در صورتی که تقصیر مرتکب احراز شود و جرم به وقوع پیوسته مشمول تعریف جرایم عمدی نباشد، آن را شبه عمد در نظر خواهیم گرفت.

خطای محض شامل جرایمی است که افراد در هنگام خواب و بیهوشی انجام می دهند. همچنین جرایم ارتکابی مجنون و صغیر را می توان زیر مجموعه این مورد دانست. علاوه بر این موارد در شرایطی که مرتکب نه قصد و نه فعلی مبنی بر جنایت علیه مجنی علیه انجام نداده است نیز عمل او خطای محض حساب می شود. در نهایت می توان جرایم در حکم شبه عمد و در حکم خطای محض را نیز زیر مجموعه جرائم غیرعمد دانست. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در اینباره، می‌توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 

شکوائیه قتل غیرعمد
وکیل کیفری انلاین 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

دیه در جرائم غیرعمد

در حین بررسی جرائم غیرعمد بایستی به یکی از مجازات های آن، یعنی دیه بپردازیم. اصلی ترین مجازات در جرائم غیرعمدی اعم از خطای محض و یا شبه عمد پرداخت دیه می باشد. در صورت دسترسی به مجرم خود او بایستی دیه را بپردازد. در غیر این صورت این مبلغ از اموال او پرداخت خواهد شد. در نهایت اگر اموالی موجود نبود، دیه از محل بیت المال پرداخت خواهد شد. مواد چهارصد و هفتاد و چهار و چهارصد و هفتاد و پنج قانون مجازات اسلامی تایید کننده توضیحات فوق می باشد. با این وجود در صورت هرگونه پرسش پیرامون دیه در جرائم غیرعمد میتوانید از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

 

 

وکیل برای جرائم غیرعمد

در مطالب فوق سعی کردیم اطلاعات مفصلی در مورد جرائم غیرعمد ارائه دهیم. اکنون نوبت آن رسیده تا بدانیم داشتن وکیل برای پرونده های مربوط به جرائم غیرعمد چه ضرورتی دارد؟ بسیاری از افراد تصور می کنند که چون در اینگونه جرائم، قصد قبلی نداشته اند، مجازات سنگینی برای آنان تعیین نخواهد شد. بنابراین نیازی به صرف هزینه برای وکیل نیست. در صورتی که این دیدگاه اشتباه می باشد. در تمامی جرائم، نکات ریز و مهمی در پرونده وجود دارد که از دید افراد غیر متخصص دور می ماند. در صورتی که وکلای متخصص جنایی می توانند در کسری از ثانیه به آن پی ببرند و بر اساس آن مسیر پرونده را تغییر دهند. با این اوصاف داشتن وکیلی کاردان برای حل پرونده های مربوط به جرائم غیرعمد الزامی است.

 

 

مشاوره با وکیل کیفری

 

مشاوره حقوقی تلفنی جرائم غیرعمد

افراد همواره پرسش های متعددی را پیرامون جرائم غیرعمد از ما می پرسد. به همین دلیل ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی، امکان مشاوره حقوقی به صورت تلفنی را برای شما عزیزان ایجاد کرده ایم. به علاوه با توجه به اینکه هزینه این روش از مشاوره، بسیار معقولانه است، افراد زیادی ترجیح می دهند که سوالات خود را از طریق مشاوره حقوقی تلفنی از وکلا بپرسند. شما نیز میتوانید با پرداخت هزینه مورد نظر از این خدمات برای حل معضلات حقوقی خود بهره مند شوید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور مراجعه نمایید.

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

کوکبی

طبق قانون عملی جرم تلقی می‌شود که دارای سه عنصر مادی قانونی و معنوی باشد .عنصر معنوی همان سوی نیت است که به جرم عنوان عمدی می‌دهد و زمانی که فردی عمل مجرمانه ای را انجام می‌دهد ولی قصد مجرمانه ندارد جرم غیر عمد بوده و مجازات دیه و پرداخت خسارت را درپی دارد .


فاطمه موحدین

وقت بخیر با توجه به این که در جرایم غیر عمدی سونیتی نیست طبیعی است که مجازات جرایم غیر‌عمدی، از مجازات جرایم عمدی خفیف تر باشد و بر همین مبنا قانونگذار ایران در مورد این جرایم به قاضی اختیار تبدیل حبس کمتر از 2 سال را داده است. بنابراین قاظی مجاز می باشد تا برای مجرمین جرایم غیر عمد مجازاتی جایگزین حبس مقرر نماید.همچنین تبدیل حبس، به جایگزین حبس در جرایم غیر‌عمدی به رضایت شاکی وابسته نیست.


علیرضا

سلام وقت بخیر جهت یک مشاوره تلفنی کوتاه تماس گرفتم اما به قدری از شخصیت و برخورد و در عین حال تخصص وکیلی که با من‌تماس گرفت رضایت داشتم که وکالت پرونده را با کمال میل به ایشان سپردم وکیل کم نیست اما فرد متخصص و مجرب که در عین حال همراه و خوش برخورد باشد نکته قوت وکیل موسسه شما بود


Mohammad sheykhi

خطای محض شامل جرایمی است که افراد در هنگام خواب و بیهوشی انجام می دهند. همچنین جرایم ارتکابی مجنون و صغیر را می توان زیر مجموعه این مورد دانست. علاوه بر این موارد در شرایطی که مرتکب نه قصد و نه فعلی مبنی بر جنایت علیه مجنی علیه انجام نداده است نیز عمل او خطای محض حساب می شود. در نهایت می توان جرایم در حکم شبه عمد و در حکم خطای محض را نیز زیر مجموعه جرائم غیرعمد دانست.


Mohammad sheykhi

اصلی ترین مجازات در جرائم غیرعمدی اعم از خطای محض و یا شبه عمد پرداخت دیه می باشد. در صورت دسترسی به مجرم خود او بایستی دیه را بپردازد. در غیر این صورت این مبلغ از اموال او پرداخت خواهد شد. در نهایت اگر اموالی موجود نبود، دیه از محل بیت المال پرداخت خواهد شد. مواد چهارصد و هفتاد و چهار و چهارصد و هفتاد و پنج قانون مجازات اسلامی تایید کننده توضیحات فوق می باشد.


ایمان فرامرزی

به صورت کلی جرایم به دو نوع جرایم عمدی و جرایم غیر عمدی تقسیم‌بندی می‌گردند. هر کدام از دو دسته روش‌های متفاوتی به منظور انجام آن پیش بینی شده است. معاونت در جرایم غیر عمدی از جمله روش‌های وقوع جرم است که مرتبط با جرایم غیر عمدی می‌باشد. جرایم غیر عمد جرایمی هستند که مرتکب آن بدون سوء قصد مرتکب آن گردیده است و تنها عمل را بدون علن از نتیجه آن صورت داده است. ولی منظور از معاونت هم این می‌باشد که شخص مجرم با تشویق و ترغیب و یا با تهدید و نیرنگ و یا به زور مرتکب جرم شده است. اکنون موضوع مورد تامل یکی از حالت‌های وقوع جرم می‌باشد که قانون‌گذاران و حقوقدانان در رابطه با جرم بودن معاونت در جرم غیر عمد یا جرم نبودن آن و همچنین غیر ممکن بودن این مسئله اختلاف نظر دارند.


بشیر علی پاریاد

با سلام. با توجه به این که در جرایم غیر عمدی سونیتی نیست طبیعی است که مجازات جرایم غیر‌عمدی، از مجازات جرایم عمدی خفیف تر باشد و بر همین مبنا قانونگذار ایران در مورد این جرایم به قاضی اختیار تبدیل حبس کمتر از 2 سال را داده است. بنابراین قاظی مجاز می باشد تا برای مجرمین جرایم غیر عمد مجازاتی جایگزین حبس مقرر نماید.همچنین تبدیل حبس، به جایگزین حبس در جرایم غیر‌عمدی به رضایت شاکی وابسته نیست.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب جرائم دارای دو رکن هستند. این دو رکن عبارتند از اراده و علم. در تعریف علم باید بیان کرد که شخص مرتکب باید بداند که رفتار یعنی جرم ارتکابی در قانون چه حکمی دارد در واقع به حکم رفتار خود علم داشته باشد. این نکته حائز اهمیت است که صرف دانستن اینکه یک رفتار جرم است کفایت می‌کند و دانستن نوع و میزان جرم لزومی ندارد چرا که دانستن این که یک رفتار در قانون به عنوان جرم تعیین شده است باید افراد را ارتکاب آن دسته از جرائم بر حذر دارد. برای تعریف رکن دوم یعنی اراده باید به این نکته اشاره کرد که در ارتکاب جرم به طور عمد تنها تحقق این نکته که فرد با اراده و اختیار خود جرم را انجام می‌دهد برای تحقق جرم کفایت می‌کند. رکن اراده اهمیت بسزایی در جرایم عمدی دارد به دلیل اینکه اگر این اراده و اختیار در میان نباشد جرم ارتکابی دیگر عمدی نیست. جرائم غیر عمد بر خلاف جرایم عمد با اراده و علم تحقق پیدا نمی‌کنند بلکه دلایل تحقق جرایم غیر عمد عبارتند از بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی. منظور از بی‌احتیاطی انجام دادن کاری است که نباید انجام می‌گرفته و منظور از بی‌مبالاتی انجام ندادن کاری است که باید صورت می‌گرفته است. منظور از عدم مهارت انجام دادن کاری است بدون اینکه انجام دادن آن کار را بلد باشیم و در آخر باید بیان کرد که مقصود از نظامات دولتی مقررات قانون، آیین نامه و امثالهم است. ۱- جرم را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد جرائم عمدی و جرائم غیر عمد. ۲- اصل بر این است که جرم ارتکابی عمد است و غیر عمد بودن یک جرم یک امر استثنا است. ۳- عنصر روانی جرایم متشکل از سوء نیت است. سوء نیت بر دو نوع است: سوء نیت عام و سوء نیت خاص. آنچه در سوء نیت عام اهمیت دارد این است که در همه جرایم عمدی این نوع از سوء نیت وجود دارد اما در خصوص سوء نیت خاص باید به این نکته اشاره کرد که آنچه که برای شخص مرتکب اهمیت دارد بیشتر از هر چیز دیگری تحقق نتیجه است. یعنی مرتکب رفتاری را تنها به قصد نتیجه انجام بدهد. ۴- آنچه که باید در جرایم غیر عمد محرز شود تقصیر است.


وحید فراست

جرایم غیر عمد در بیشتر مواقع منجر به دیه می شود


آزاده

با استناد به ماده 145 قانون مجازات اسلامی می‌توان گفت: “وقوع جرایم غیر عمد مشروط به احراز تقصیر مرتکب است. لذا در جنایات غیر عمدی شامل شبه عمدی و خطای محض مقررات کتاب قصاص و دیات اعمال خواهد شد”. واضح است که مجازات جرایم غیر‌عمدی، از مجازات جرایم عمدی خفیف تر می باشد و قانونگذار ایران در مورد این جرایم به قاضی اختیار تبدیل حبس کمتر از 2 سال را داده است. بنابراین قاظی مجاز می باشد تا برای مجرمین جرایم غیر عمد مجازاتی جایگزین حبس مقرر نماید. توجه داشته باشید، تبدیل حبس، به جایگزین حبس در جرایم غیر‌عمدی به رضایت شاکی وابسته نیست.


نیما عیسی زاده

مشاوره حقوقی کیفری وکلا به عنوان نمایندگان قانونی موکلان خود در مسائل حقوقی قادر به ارائه خدماتی حقوقی همچون مشاوره حقوقی کیفری، نمایندگی در دعاوی، تهیه اسناد حقوقی، حضور در دادگاه برای دفاع از موکلان، تعیین حقوق و مطالبات موکلان خود، رسیدگی به امور تجاری و شرکتی، رسیدگی به مسائل کیفری و رسیدگی به مسائل مالی هستند


مهران رمضان پناه

سلام؛ اگر فرد بدون قصد و سوءنیت خاص عملی را انجام دهد و آگاه نباشد که عمل او منجر به چه نتیجه ای خواهد شد، این یک جرم غیر عمدی است و مجازات آن با جرایم عمدی کاملاً متفاوت می باشد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، به صورت کلی جرایم به دو نوع جرایم عمدی و جرایم غیر عمدی تقسیم‌بندی می‌گردند. هر کدام از دو دسته روش‌های متفاوتی به منظور انجام آن پیش بینی شده است. معاونت در جرایم غیر عمدی از جمله روش‌های وقوع جرم است که مرتبط با جرایم غیر عمدی می‌باشد. جرایم غیر عمد جرایمی هستند که مرتکب آن بدون سوء قصد مرتکب آن گردیده است و تنها عمل را بدون علن از نتیجه آن صورت داده است. ولی منظور از معاونت هم این می‌باشد که شخص مجرم با تشویق و ترغیب و یا با تهدید و نیرنگ و یا به زور مرتکب جرم شده است. اکنون موضوع مورد تامل یکی از حالت‌های وقوع جرم می‌باشد که قانون‌گذاران و حقوقدانان در رابطه با جرم بودن معاونت در جرم غیر عمد یا جرم نبودن آن و همچنین غیر ممکن بودن این مسئله اختلاف نظر دارند. در یک نگاه کلی عناصر و ارکان جرم به سه گروه دسته‌بندی می‌شوند که شامل عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی است.عنصر قانونی یعنی باید جرمی در قانون پیش بینی شده باشد،عنصر مادی به معنای سبک و روش عملی کردن جرم است و عنصری که بسیار مهم است عنصر روانی یا معنوی جرم است و همین است که تفاوت جرائم عمد و غیر عمد را مشخص می‌کند و البته پی بردن به آن نیز بعضا سخت و پیچیده خواهد بود. بر همین اساس است که وجود یک وکیل خوب جرائم غیرعمد در این نوع پرونده‌ها الزامی و ضروری می‌باشد و نیاز به مشاورین این موسسه احساس می گردد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در چهل و پنجمین ماده از قانون مجازات اسلامی نوشته شده که تحقق جرائم غیرعمدی منوط به احراز تقصیر مرتکب است. برای تفهیم بهتر این جمله نیاز است تا بدانیم تقصیر به چه معنایی می باشد؟ تقصیر بر اساس تبصره ماده مذکور در برگیرنده هرگونه بی احتیاطی، بی مبالاتی، غفلت، مسامحه، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی می باشد. پس زمانی جرم غیرعمد تحقق پیدا می کند که فردی بدون نیت و قصد قبلی بنا به یکی از دلایل فوق تقصیری انجام دهد و این تقصیر منجر به وقوع پیوستن جرمی گردد که در قانون جرم انگاری شده است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در چهل و پنجمین ماده از قانون مجازات اسلامی نوشته شده که تحقق جرائم غیرعمدی منوط به احراز تقصیر مرتکب است. برای تفهیم بهتر این جمله نیاز است تا بدانیم تقصیر به چه معنایی می باشد؟ تقصیر بر اساس تبصره ماده مذکور در برگیرنده هرگونه بی احتیاطی، بی مبالاتی، غفلت، مسامحه، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی می باشد. پس زمانی جرم غیرعمد تحقق پیدا می کند که فردی بدون نیت و قصد قبلی بنا به یکی از دلایل فوق تقصیری انجام دهد و این تقصیر منجر به وقوع پیوستن جرمی گردد که در قانون جرم انگاری شده است.


بهنام رحمانی فرد

با سلام جرائم شبه عمد می باشد. در واقع در صورتی که مرتکب قصد رفتاری علیه مجنی علیه را داشته؛ اما قصد جنایتی که در نهایت به وقوع پیوسته را نداشته باشد. این جرائم به وقوع می پیوندند. مثلا مرتکب می خواسته با نگه داشتن سر فرد در زیر آب او را بترساند. ولی فرد کشته شده است. به علاوه در شرایطی که مرتکب به علت جهل نسبت به موضوع، جرمی را انجام داده و سپس خلاف آن معلوم شده است نیز این جرم شبه عمد به حساب می آید. مثلا فرد تصور می کرده که تیری به یک حیوان ولگرد می زند، ولی بعد مشخص شود که به یک انسان تیراندازی کرده است. همچنین در صورتی که تقصیر مرتکب احراز شود و جرم به وقوع پیوسته مشمول تعریف جرایم عمدی نباشد، آن را شبه عمد در نظر خواهیم گرفت. خطای محض شامل جرایمی است که افراد در هنگام خواب و بیهوشی انجام می دهند. همچنین جرایم ارتکابی مجنون و صغیر را می توان زیر مجموعه این مورد دانست. علاوه بر این موارد در شرایطی که مرتکب نه قصد و نه فعلی مبنی بر جنایت علیه مجنی علیه انجام نداده است نیز عمل او خطای محض حساب می شود. در نهایت می توان جرایم در حکم شبه عمد و در حکم خطای محض را نیز زیر مجموعه جرائم غیرعمد دانست.


امین حسنوند

اصولاً خطای محض شامل جرایمی است که افراد در هنگام خواب و بیهوشی انجام می دهند. همچنین جرایم ارتکابی مجنون و صغیر را می توان زیر مجموعه این مورد دانست. علاوه بر این موارد در شرایطی که مرتکب نه قصد و نه فعلی مبنی بر جنایت علیه مجنی علیه انجام نداده است نیز عمل او خطای محض حساب می شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.