مطالبه دیه صدمات ناشی از جراحات مسری و غیر مسری

مطالبه دیه صدمات ناشی از جراحات مسری و غیر مسری

مطالبه دیه صدمات ناشی از جراحات مسری و غیر مسری

ممکن است تا به حال در مفاهیم حقوقی به لفظ صدمات مسری و غیر مسری برخورده‌اید. اما واقعا این نوع صدمات در قانون اساسی، چه جایگاهی دارند؟ چه مجازاتی برای آنها در نظر گرفته شده است؟ در این مقاله سعی می‌کنیم تا حد امکان به این دو سوال مهم و برخی از این قبیل سوال‌ها در رابطه با صدمات مسری و غیر مسری پاسخ دهیم.

برای شناخت صدمات مسری و غیر مسری، ابتدا به تعریف سرایت در علوم مختلف می‌پردازیم. در علم پزشکی، سرایت به معنای انتقال یک بیماری از فردی بیمار به فردی سالم است. اما در مباحث حقوقی، منظور از سرایت، عدم بهبودی کامل و از بین رفتن آثار جراحت در بدن فرد مصدوم است. از جمله جراحات مسری می‌توان به آسیب‌های روحی و جسمی که تا آخر عمر با فرد باقی می‌مانند، اشاره کرد.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از جراحات غیر مسری چیست؟

اگر جراحت دچار عفونت شود و به سایر بخش‌ها سرایت کند، به گونه‌ای که سبب قطع عضو و یا مرگ شود، جراحت وارد شده مسری است. اما در رابطه با جراحات غیر مسری، پس از طی شدن طول درمان، جراحت و آثار روحی و جسمی آن از بین خواهند رفت. به عبارت دیگر، هر آسیبی که در تعریف جراحات مسری گنجانده نشود، جراحت غیر مسری است.

برای تمیز دادن صدمات مسری و غیر مسری از یکدیگر، بهتر است به یک مثال توجه کنید. فرض کنید شخصی بر اثر یک تصادف دچار شکستگی در ناحیه‌ی پا شود و پس از مدتی فوت کند. اگر معلوم شود که در پی شکستگی پا، دچار عفونت شود و رابطه‌ای بین عفونت‌ و فوت وی وجود دارد، مرگ وی در اثر جراحت مسری است. در نتیجه، متخطی علاوه بر پرداخت دیه‌ی نفس، می‌بایست جریمه‌ی جراحت مسری را نیز بپردازد. اما اگر فوت بیمار به علت شکستگی پا نباشد، فوت وی در نتیجه‌ی جراحت غیر مسری است و مجرم تنها می‌بایست دیه‌ی نفس را بپردازد.

 

 

مطالبه دیه در جراحات مسری

دیه یا خون‌بها در مباحث صدمات مسری و غیر مسری، مبلغی است که در زمان وارد شدن خسارت جانی و مالی، از سوی متخلف به متضرر، پرداخت می‌شود. قانون اساسی، جرم را به دو گروه عمدی و غیر عمدی تقسیم‌بندی می‌کند. در مواردی که قاتل با نیت قبلی اقدام به کشتن مقتول می‌کند، قانونگذاران برای قاتل دو نوع مجازات در نظر می‌گیرند. حکم چنین فردی یا قصاص است و یا پرداخت دیه!

برای محاسبه دیه، در درجه‌ی اول به آسیب وارد شده و  نوع آن توجه می‌کنند و پس از آن به زمان و مکان ارتکاب جرم. به عنوان مثال، در پرونده‌های قتل، دیه به صورت کامل در نظر گرفته می‌شود. دیه‌ی اعضای بدن، با توجه به عضو آسیب‌دیده، تعیین می‌گردد. حتی ارتکاب جرم در ماه‌های محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه و همچنین در محدوده‌ی مکان‌های مقدس به صورت{دیه‌ی مورد نظر + یک سوم آن دیه} محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که دیه‌ی خانم‌ها در تمامی موارد، نصف آقایون است.

 

دیه در جراحات غیر مسری به چه صورت است؟

یکی از بحث برانگیزترین پرونده‌های حقوقی، مربوط به صدمات مسری و غیر مسری و محاسبه‌ی دیه‌ی این نوع جراحات است. ممکن است با توضیحاتی که تاکنون ارائه دادیم، به این نتیجه رسیده باشید که تنها در پرونده‌های مربوط به صدمات مسری، متخلف ملزم به پرداخت دیه می‌باشد. اما اینگونه نیست! قوانین قاطعی برای چگونگی، شرایط و میزان دیه‌ی جراحات غیر مسری وجود دارد.

در برخی موارد، در بین علما برای تعیین دیه اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال، اگر فردی حجامت کند و حجامت‌کننده از بندآوردن خون پس از درمان امتناع کند و فرد فوت کند! گروهی باور دارند، از آنجایی که متوفی، خود اجازه‌ی این عمل را داده است، مرگ وی جراحت غیر مسری است و نیازی به پرداخت دیه نیست. اما گروهی دیگر باور دارند که حجامت‌کننده مقصر است و باید دیه‌ی متوفی را پرداخت نماید.

        

 

 

 

مشاوره حقوقی محاسبه دیه
مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
مشاوره حقوقی صندوق تامین
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

مشاوره حقوقی با وکیل مطالبه دیه

در پرونده‌های حقوقی مربوط به صدمات مسری و غیر مسری به علت پیچیدگی‌های فراوان، حضور یک مشاوره حقوقی دیه مسری و غیر مسری بسیار حائز اهمیت است. زیرا که این افراد با تکیه بر علمی که نسبت به اینگونه پرونده‌ها دارند، می‌توانند روند دادرسی را سرعت ببخشند. علاوه بر آن، با تجربه‌ی چندین ساله‌ی خود می‌توانند بهترین نتیجه را برای شما رقم بزنند و خون‌بها را از متخلف اخذ نمایند. از این رو، حتما توجه داشته باشید که برای مطالبه دیه توسط وکیل، حتما به سابقه‌ی کاری، طرز برخورد، صداقت و رازداری وکیل مورد نظر توجه نمایید.

 

محاسبه آنلاین دیه در وکلای تلفنی

 شاید شما نیز در رابطه با نحوه‌ی محاسبه‌ی دیه‌ی صدمات مسری و غیر مسری سوالاتی داشته باشید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی برای رفاه شما عزیزان امکانات ویژه‌ای در نظر گرفته است. شما عزیزان می‌توانید از طریق راه‌های تماسی موجود در وب سایت ما، با بهترین وکلا ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید از طریق لینک‌های مشاوره حقوقی،  مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان، از تسهیلاتی که برای شما عزیزان در نظر گرفته‌ایم، بهره‌مند شوید.

وکلای ما با بهره‌گیری از دانش حقوقیِ و تجربه‌ی فراوان، راهنمای شما عزیزان خواهند بود. شما می‌توانید دلسوزترین وکلا را در شرکت حقوقی ما بیابید. باعث افتخار است که با همراهی وکلای خود در روند دادخواهی صدمات مسری و غیر مسری، بار سنگینی را از روی دوش شما عزیزان برداریم.

                 


سوالات متداول

نظرات

Alirezaamohamadian

خیلی خوشحالم کهداز ابتدای طرح شکایت با همکاران موسسه شما آشنا شدم و کلیه مراحل تنظیم و ثبت شکوایه و گزارشات پزشکی قانونی و... را با کمک و راهنمایی های ارزشمند شما پیش بردم موفق باشید


پروانه برغمدی

با سلام اگر به مصدوم جراحت مسری وارد شود و سپس در اثر این جراحات فوت شود فقط به اولیای دم ، دیه فوت تعلق می‌گیرد مثلا شخص در اثر پارگی قلب فوت شود .اگر به شخص،جراحت غیر مسری وارد شود و سپس فوت کند دیه فوت به انضمام دیه جراحات،به اولیای دم،تعلق میگیرد مثلا شخص پایش بشکند و سپس فوت کند اگر ارتباطی بین شکستگی پا و فوت نباشد یعنی در اثر شکستگی پا فوت نکرده باشد،هر دو دیه پرداخت می‌شود.کسی که در کما است اگر علائم حیاتی و نباتی نداشته باشد دیه فوت تعلق می‌گیرد.


فاطمه عمادی

باسلام،، وفق نص صریح ماده 538 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 اصل بر عدم تداخل جنایات می‌باشد. وفق ماده مذکور در تعدد جنایات، اصل بر تعدد دیات و عدم تداخل آنها است مگر مواردی که در این قانون خلاف آن مقرر شده است. ضمن اینکه بند ب ماده 539 قانون مذکور مقرر داشته در صورت تعدد صدمات چنانچه مرگ یا قطع عضو یا آسیب بیشتر در اثر سرایت تمام صدمات باشد، تنها دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگ‌تر ثابت می‌شود و اگر مرگ یا قطع عضو یا آسیب بزرگ‌تر در اثر سرایت برخی از صدمات باشد،‌ دیه صدمات مسری در دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگ‌تر تداخل می‌کند و دیه صدمات غیرمسری، جداگانه محاسبه و مورد حکم واقع می‌شود.


رسول متقی راد

اگر به مصدوم جراحت مسری وارد شود و سپس در اثر این جراحات فوت شود فقط به اولیای دم ، دیه فوت تعلق می‌گیرد مثلا شخص در اثر پارگی قلب فوت شود اگر به شخص،جراحت غیر مسری وارد شود و سپس فوت کند دیه فوت به انضمام دیه جراحات،به اولیای دم،تعلق میگیرد مثلا شخص پایش بشکند و سپس فوت کند اگر ارتباطی بین شکستگی پا و فوت نباشد یعنی در اثر شکستگی پا فوت نکرده باشد،هر دو دیه پرداخت می‌شود.کسی که در کما است اگر علائم حیاتی و نباتی نداشته باشد دیه فوت تعلق می‌گیرد


مجید شیخی

با سلام در جراحت دچار عفونت شود و به سایر بخش‌ها سرایت کند، به گونه‌ای که سبب قطع عضو و یا مرگ شود، جراحت وارد شده مسری است. اما در رابطه با جراحات غیر مسری، پس از طی شدن طول درمان، جراحت و آثار روحی و جسمی آن از بین خواهند رفت. به عبارت دیگر، هر آسیبی که در تعریف جراحات مسری گنجانده نشود، جراحت غیر مسری است. برای تمیز دادن صدمات مسری و غیر مسری از یکدیگر، بهتر است به یک مثال توجه کنید. فرض کنید شخصی بر اثر یک تصادف دچار شکستگی در ناحیه‌ی پا شود و پس از مدتی فوت کند. اگر معلوم شود که در پی شکستگی پا، دچار عفونت شود و رابطه‌ای بین عفونت‌ و فوت وی وجود دارد، مرگ وی در اثر جراحت مسری است. در نتیجه، متخطی علاوه بر پرداخت دیه‌ی نفس، می‌بایست جریمه‌ی جراحت مسری را نیز بپردازد. اما اگر فوت بیمار به علت شکستگی پا نباشد، فوت وی در نتیجه‌ی جراحت غیر مسری است و مجرم تنها می‌بایست دیه‌ی نفس را بپردازد.


محدثه عابدی

مطالبه ی دیه ی جراحات مسری و غیر مسری قابل مطالبه بوده و شخص مکلف به پرداخت آن به محکوم له می باشد. جراحات مسری، جراحاتی هستند که مثلا به دلیل عفونت ممکن است شخص یکی از اعضای بدن خود را از دست بدهد و غیر مسری جراحاتی هستند که فقط ممکن است بر اثر حادثه به عنوان مثال پای شخص شکسته و بعد از مدتی مداوا شود. که بین علمای حقوق در پرداخت دیه ی جراحات مسری اختلاف نظر وجود دارد و برخی این دیه را قابل مطالبه نمی دانند.


ابوالفضل علی مددی

سلام‌.ممظور از جنایت مسری این است که شخص آسیب دیده بهبود نیابد و تاآخر عمر آثار جنایت وارده بر شخص باقی بماند.مثل آسیب جسمی که تااخر عمر باقی خواهد ماند.


امین چراغی شیخ آباد

در تصادفات مربوط به رانندگی چنانچه آسیب یا آسیب‌های بدنی وارده به متوفی در اثر یک رفتار (مجرمانه) مرتکب باشد و حادثه نیز بلافاصله منتهی به فوت مصدوم شود، مقصر تنها باید به پرداخت دیه نفس محکوم شود، لکن در صورتی که حادثه منتهی به مصدومیت فرد شود و متعاقباً مصدوم در اثر سرایت صدمه یا صدمات فوت نماید، موضوع حسب مورد مشمول مقررات بندهای الف یا ب ماده 539 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است. ثانیاً، سرایت در لغت به معنی اثر کردن است و منظور از سرایت در ماده 539 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 این است که فوت ناشی از صدمه یا صدمات وارده باشد، البته صرف فوت بعد از چند روز از وقوع حادثه موجب شمول عنوان سرایت نیست، زیرا ممکن است فوت به علت دیگری غیر از صدمه یا صدمات وارده باشد و در هر حال، تشخیص فوت ناشی از سرایت است یا خیر، با پزشکی قانونی است.


مجید پریدست فومنی

با سلام هر نوع آسیب بدنی وارد به فرد اعم از عمد یا غیر عمد از سوی جانی در قانون مجازات خاص تعریف گردیده لذا چنانچه فردی حتی از قصور پزشک معالج دچار آسیب گردد نوع درمان و قصور توامان تحت رسیدگی قرار خواهد گرفت تا آنجا که اگر اثبات شود عفونت حاصل به جسم و روح افراد آسیب وارد نموده قابلیت تعیین مجازات جهت جبران از جرائم مالی تا حتی حبس خواهد داشت


وحید فراست

دیه در جراحات مسری و غیرمسری تعیین می گردد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از منابع حقوقی ما در زمان فقدان قانون، استفاده از نظرات علمای حقوق و فتاوای معتبر می باشد و بر مبنای منابع و نظرات فقهی و حقوقی، مسئولیت ناشی از انتقال بیماری یا ویروس خطرناک مانند کرونا یا ایدز به دیگری، مصداق بارز ایراد صدمه به افراد است و تحقق رابطه سببیت در این گونه بیماری ها امکانپذیر می باشد و بر اساس معیار و تعریف جنایت عمدی، شبه عمدی و خطای محض در فروض مختلف مسأله، رفتار فرد ناقل می تواند جنایت عمدی، شبه عمدی یا خطای محض شناخته‌ شود. نقش عناصری چون علم ناقل از آسیب زا بودن بیماری یا ویروس، اطلاع او از ابتلای خود بیماری یا ویروس و امکان یا عدم امکان درمان تأثیری در اصل رابطه سببیت ندارد و فقط در نوع مسئولیت تأثیر دارد، البته اقدام فردی که بیماری یا ویروس به وی انتقال می یابد با توجه به شرایطی می تواند این رابطه انتساب را قطع کند. نکته مهمتر اینکه تمامی این موارد باید با تایید پزشکی قانونی بعنوان نهاد تصمیم گیرنده درخصوص تعیین میزان دیه نیز برسد و مساله آخر اینکه چون مواردی از این دست در کشور ما هنوز به صورت قانون مشخص در نیامده، بین شعب مختلف قضایی اختلافات زیادی در این زمینه وجود دارد پس بهتر است در همه این زمینه ها و گام به گام با استفاده از وکلای موسسه اقدام نمائید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما کاربر گرامی برای تمیز دادن صدمات مسری و غیر مسری از یکدیگر، بهتر است به یک مثال توجه کنید. فرض کنید شخصی بر اثر یک تصادف دچار شکستگی در ناحیه‌ی پا شود و پس از مدتی فوت کند. اگر معلوم شود که در پی شکستگی پا، دچار عفونت شود و رابطه‌ای بین عفونت‌ و فوت وی وجود دارد، مرگ وی در اثر جراحت مسری است. در نتیجه، متخطی علاوه بر پرداخت دیه‌ی نفس، می‌بایست جریمه‌ی جراحت مسری را نیز بپردازد. اما اگر فوت بیمار به علت شکستگی پا نباشد، فوت وی در نتیجه‌ی جراحت غیر مسری است و مجرم تنها می‌بایست دیه‌ی نفس بپردازد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.