باطل کردن ازدواج دائم

باطل کردن ازدواج دائم

باطل کردن ازدواج دائم

باطل کردن ازدواج دائم

یکی از راههای  باطل کردن ازدواج دائم فسخ نکاح است که دشواری های و محدودیت های طلاق را نداشته و بنا به وجود شرایطی که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم داشت زن و یا مرد میتواند بدون توافق طرف مقابل اقدام به باطل کردن ازدواج دائم کند.

در صورت هر گونه ابهام و سوال می توانید با ارتباطی آسان با تلفن و یا از طریق سایت و بصورت آنلاین با مشاورین حقوقی و یا وکلای پایه یک این موسسه حقوقی پاسخ سوالات خود را دریافت و بهترین و کوتاهترین راهکار برای باطل کردن ازدواج دائم را دریافت نمایید

 

تفاوت ازدواج دائم و موقت

در اسلام و شرع و قانون مدنی دو نوع از عقد نکاح یا ازدواج به رسمیت شناخته شده است. عقد ازدواج دائم و عقد ازدواج موقت. این دو نوع ازدواج علی رغم شباهت هایی دارند داری تفاوت های بسیاری نیز می باشند. تفاوت ازدواج دائم و موقت:

1-   در ازدواج دائم زوج و زوجه از یکدیگر ارث می برند ولی در عقد موقت زوجین از یکدیگر ارث نمی برند

2-   در ازدواج دائم از مهمترین موضوعاتی که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد موضوع نفقه  از اصول اصلی ازدواج دائم است و مرد بعد از جاری شدن صیغه محرمیت موظف به پرداخت نفقه است و در صورت عدم پرداخت نفقه از طرف مرد، زن می تواند دادخواست حقوقی مطالبه نفقه دهد و می تواند به جرم ترک انفاق، مرد از طریق مراجع قضایی بازداشت می شود. ولی در ازدواج موقت در صورتی که زن در شروط ضمن عقد درخواست نفقه نکند مرد از نظر قانون موظف به پرداخت نفقه نیست.

3-   یکی دیگر از تفاوت های عقد موقت و دائم این است که تعیین مدت در عقد موقت لازم و ضروری است و در غیر اینصورت عقد موقت باطل خواهد بود اما در ازدواج دائم، مدت زمان عقد همیشگی است.

4-   در ازدواج موقت تعیین مهریه از شرایط اساسی صحت صیغه می باشد در صورتی که در ازدواج دائم زوجین می توانند بعد از گذشت مدتی از جاری شدن عقد، با توافق، مهریه را تعیین کنند و در صورتی که مهریه ای ثبت نشده باشد زن از دیگر انواع مهریه برخوردار می شود.

5-   جدایی زوجین از یکدیگر در ازدواج موقت نمی تواند از طریق طلاق صورت گیرد و اتمام زوجیت از طریق انقضاء مدت، بذل مدت، صورت می گیرد . در صورتی باطل کردن ازدواج دائم با تشریفات و مراحل قانونی طلاق به ثبت می رسد.

6-   مدت عده در عقد موقت دو طهر است در صورتی که در ازدواج دائم سه طهر است ( طهر به معنای پاک شدن از عادت زنانگی است)

7-   در ازدواج موقت بر خلاف ازدواج دائم زن مکلف به تمکین در برابر شوهر نیست و عدم تمکین از طرف قانون قابل پیگیری نمی باشد.

 

مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل خانواده

مجازات عدم ثبت ازدواج دائم

قانونگذاران در قانون بر لزوم ثبت ازدواج تاکید بسیاری داشته اند و مجازات های سختی برای عدم انجام این تکلیف پیش بینی نموده اند و در کنار ثبت ازدواج، ثبت باطل کردن ازدواج دائم، ثبت طلاق و ثبت رجوع به طلاق را به عنوان نوعی تکلیف که بر الزام آن تاکید شده است بازگو نموده اند زیرا عدم ثبت ازدواج و رجوع از طلاق می تواند پیامدهایی همچون هرج و مرج و بی نظمی هایی در جامعه را به دنبال داشته باشد و حقوق افراد بویژه زوجه و فرزندان حاصل از ازدواج را به وجود آورد.

قانون در حمایت از حقوق خانواده در ماده 49 آورده است. چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی اقدام به ازدواج دائم نماید و از ثبت آن خودداری کند، علاوه بر اینکه ملزم به ثبت ازدواج می شود، به پرداخت جریمه نقدی ( از 80 میلیون ریال تا 180 میلیون ریال) و حبس از 91 روز تا 6 ماه، محکوم خواهد شد.

لازم به ذکر است با تصویب این قانون، مجازات پیش بینی شده در ماده قانون مجازات اسلامی در مورد عدم ثبت ازدواج (یک سال حبس) لغو شده است. و به دنبال این تغییر در قانون برای عدم ثبت ازدواج دائم فقط جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

 

مشاوره تلفنی با وکیل خانواده 
مشاوره با وکیل طلاق 
مشاوره با وکیل تخصصی 

شرایط باطل کردن ازدواج دائم

در قانون در مورد شرایط باطل کردن ازدواج دائم اینگونه اشاره نموده است، عیوبی در زن و یا عیوبی در مرد که به واسطه این عیوب مرد و یا زن میتواند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیکی مراجعه نماید و دادخواست فسخ نکاح را تنظیم و آن را ثبت کند. مطابق ماده 1132 قانون مدنی، در فسخ نکاح رعایت ترتیباتی که برای طلاق مقرراست شرط نیست. یعنی برای انجام فسخ نکاح شروط خاصی وجود ندارد و با اراده صاحب حق درخواست می شود و به اطلاع طرف مقابل می رسد. باطل کردن ازدواج دائم  یا فسخ نکاح در دوران عادت ماهیانه زن نیز ممکن می باشد.

همانطور که گفتیم فسخ نکاح یا باطل کردن ازدواج دائم می تواند از طرف زن درخواست شود و هم از جانب مرد و هم در ازدواج دائم و هم در ازدواج موقت، امکان پذیر است. از نکات قابل توجه اینکه در فسخ نکاح امکان رجوع وجود ندارد و بعد از باطل کردن ازدواج دائم اگر زن یا مرد خواهان برگشت به زندگی باشند فقط می توانند مجدد با هم ازدواج کنند.  مواردی که می توان مطابق قانون جهت فسخ نکاح به آن اشاره نمود.

عیوبی که به واسطه آن زن می تواند دادخواست حق فسخ  یا باطل کردن ازدواج دائم را داشته باشد.

  • خصاء، اخته بودن مرد
  • عنن یا ناتوانی مرد و وجود مشکل در دستگاه تناسلی او. عنن به شرط این است که مرد یک بار هم عمل زناشویی را انجام نداده باشد و در این نقص، کمر مرد سست شده و در نتیجه از عمل نزدیکی عاجز می گردد.
  • مقطوع بودن آلت تناسلی مرد به اندازه ای قادر به عمل زناشویی نباشد.

قابل توجه است اگر عیوب مورد نظر توسط عمل جراحی یا وسایل درمانی، از بین برود حق فسخ نکاح از بین خواهد رفت.

جنون مرد و زن: با استناد به ماده 1121 قانون مدنی «جنون هر یک از زوجین به شرط استقرار اعم از این که مستمر یا ادواری باشد برای طرف مقابل موجب حق فسخ است.»

عیوبی در زن که به واسطه آن مرد می تواند دادخواست حق فسخ یا باطل کردن ازدواج دائم را داشته باشد.

با استناد به ماده 1123 قانون مدنی« اگر عیوب در زمان عقد در زن وجود داشته باشد اما مرد به آن آگاهی نداشته باشد، مرد می تواند پس از اطلاع درخواست فسخ نکاح نماید.» این عیوب عبارتند از:

1-   قرن ( استخوانی در فرج که مانع نزدیکی می شود)

2-   جزام( نوعی بیماری عفونی حاد پوستی است که باعث تغییر شکل استخوان ها و آسیب به دستگاه عصبی می شود که  به آن بیماری خوره نیز گویند)

3-   افضاء ( یکی شدن مجرای بول و حیض)

4-   برص( نوعی دیگر از بیماری های پوستی است که در آن لک های سفید رنگ به دلیل از دست رفتن رنگدانه پوست بوجود می آید.)

5-   زمین گیری

6-   نابینایی از دو چشم

قابل توجه است، اگر زن یا مرد پیش از عقد دائم به این معایبی که موجب حق فسخ نکاح یا باطل شدن نکاح است آگاهی داشته باشد و با اطلاع و قبول ایرادات مبادرت به ازدواج نماید حق باطل کردن ازدواج دائم یا همان فسخ نکاح از او سلب می شود.

و نکته بعدی اینکه اگر زن به هر دلیلی بعد از عقد نکاح به یکی از معایب اشاره شده دچار شود حق فسخ نکاح برای مرد وجود ندارد.

 

فسخ نکاح همان باطل شدن ازدواج است؟

فسخ نکاح کاری است یک طرفه و بر خلاف طلاق نیاز به توافق طرفین و تشریفات خاصی نیست. در فسخ نکاح یا به عبارتی باطل کردن ازدواج دائم قانون فقط با گفتن لفظ یا انجام عملی که بر آن دلالت داشته باشد، صورت می گیرد، ولی نیاز است بعد از صدور حکم در دادگاه به فسخ نکاح، ثبت آن در دفاتر رسمی الزامی است.

نکته مهم اینکه در صورت عدم ثبت فسخ نکاح به صورت رسمی، متخلف به جزای نقدی درجه پنج و حبس تعزیری درجه هفت محکوم می شود.

با وجود یکی از موارد نام برده در شرایط باطل کردن ازدواج دائم ، زن و یا مرد می توانند با در دست داشتن شناسنامه و عقد نامه به همراه یکی از دلایل فسخ نکاح به همراه دادخواست و نامه پزشکی قانونی برای اثبات می تواند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید و دادخواست را تنظیم و ثبت کرده، تا به دادگاه رسیدگی فرستاده شود.( استفاده از فسخ نکاح در موارد بیان شده فوری می باشد و رسیدگی به آن در کوتاهترین زمان توسط مراجع قضایی انجام می گیرد.)

 

هزینه باطل کردن ازدواج دائم

دفاتر ثبت ازدواج و طلاق جهت خدماتی که ارائه می دهند هزینه ای را دریافت می کنند که میزان آن با توجه به تعرفه ای که مشخص شده است بیشتر نمی تواند باشد.

برای باطل نمودن ازدواج دائم باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید زیرا این دفاتر وظیفه ارائه خدمات در زمینه ثبتی و تنظیم اسناد را بر عهده دارند و برای ارائه هر یکی از خدمات با توجه به موضوع، مستحق دریافت مبلغی به عنوان حق التحریر می شوند.

هزینه ثبت واقعه باطل نمودن ازدواج دائم با توجه به تعرفه ای که هر ساله به دفاتر اسناد رسمی اعلام می شود باید پرداخت شود و بقیه هزینه های مربوط به قیمت دفترچه و .... جدا از نرخ باطل کردن ازدواج دائم محاسبه می شود.

جهت پاسخگویی به سوالات در زمینه هزینه باطل کردن ازدواج دائم از طریق ارتباط تلفنی و یا آنلاین با مشاوران حقوقی و  وکلای پایه یک این موسسه در ارتباط باشید.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام، یکی از راههای باطل کردن ازدواج دائم فسخ نکاح است که دشواری های و محدودیت های طلاق را نداشته و بنا به وجود شرایطی که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم داشت زن و یا مرد میتواند بدون توافق طرف مقابل اقدام به باطل کردن ازدواج دائم کند. در صورت هر گونه ابهام و سوال می توانید با ارتباطی آسان با تلفن و یا از طریق سایت و بصورت آنلاین با مشاورین حقوقی و یا وکلای پایه یک این موسسه حقوقی پاسخ سوالات خود را دریافت و بهترین و کوتاهترین راهکار برای باطل کردن ازدواج دائم را دریافت نمایید.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ ازدواج و طلاق مقوله ای است که در دنیای امروز ما بسیار گسترده شده و انواع گوناگونی پیدا کرده است. این که ازدواج دائم باشد یا موقت ، مهریه تعیین شده باشد یا خیر ، تلاق توافقی باشد یا با ارائه دادخواست، بائن باشد یا رجعی ، همگی مباحث حقوقی مخصوص به خود را دارند . یکی از راه های ابطال ازدواج ، فسخ کردن آن می باشد که معمولا در زمان وجود عیوبی در طرفین می باشد که حق فسخ برای طرف مقابل پیش می آید. اما گاهی اوقات نیز شرایطی پیش می آید که در صورت داشتن عیبی از سوی هریک از طرفین ، فسخ طلاق ممکن نیست مثلا اگر زنی بعد از عقد نکاح نابینا گردد مرد نمی تواند با استناد به قانون عقد خود ار فسخ نماید یا اگر مرد برخی از بیماری های مربوط به خود را مداوا نماید ، حق فسخ از زوجه سلب می گردد. دانستن تمام نکات مربوط به ازدواج ، ابطال آن و حق فسخ برای هر خانواده ایرانی لازم و ضروری است چرا که کمابیش اکثر خانواده ها با این موضوع درگیر بوده و نیازمند وکیلی آشنا و کاربلد در این حوزه هستند. این مهم نیز در موسسه وکیل تلفنی برای کلیه مردم عزیز ایران وجود دارد تا تمام مشکلات حقوقی خود را مطرح نموده و راه حل آن را پیدا کنند.


بهاره توکلی پور

با سلام خدمت موسسه و همکاران وکیل تلفنی،ضمن تشکر از خدمات ارزندتان در این شرایط خاص و مشکل ساز بیماری به هموطنان عزیز پیشنهاد میکنم با توجه به بودجه بسیار مناسبی که نسبت به حل مشکلات حقوقی خود می‌پردازید از همه مهمتر در زمان خود صرفه جویی میکنید و با تماسی که کمتر از 5دقیقه با شما گرفته میشود از مشاوره وکلای خبره پایه یک بهره مند می شوید و برای مراجعه به دادگاه دیگر استرس و دغدقه چندانی ندارید.باارزوی حل مشکلات حقوقی مردم عزیز.وکیل پایه یک بهاره توکلی پور در زمینه خانواده با کد 30972 در خدمت مردم عزیز هستم.با تشکر


علیرضا محمدی

در شرایطی که فضای مجازی پر است از اطلاعات غیرمفید و غیرضروری خوشبختانه سایت شما اطلاعات خیلی خوبی در اختیار کاربران قرار میدهد من مدتی است که با موسسه شما آشنا شدم و هرروز نکاتی که در سایت قرارمیدهید را دنبال میکنم از اینکه به افزایش سطح اطلاعات حقوقی افراد کمک میکنید تا با آگاهی بیشتر از قانون بهتر تصمیم بگیرند صمیمانه از شما ممنونم


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در اسلام و شرع و قانون مدنی دو نوع از عقد نکاح یا ازدواج به رسمیت شناخته شده است. عقد ازدواج دائم و عقد ازدواج موقت. این دو نوع ازدواج علی رغم شباهت هایی دارند داری تفاوت های بسیاری نیز می باشند. تفاوت ازدواج دائم و موقت: 1- در ازدواج دائم زوج و زوجه از یکدیگر ارث می برند ولی در عقد موقت زوجین از یکدیگر ارث نمی برند 2- در ازدواج دائم از مهمترین موضوعاتی که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد موضوع نفقه از اصول اصلی ازدواج دائم است و مرد بعد از جاری شدن صیغه محرمیت موظف به پرداخت نفقه است و در صورت عدم پرداخت نفقه از طرف مرد، زن می تواند دادخواست حقوقی مطالبه نفقه دهد و می تواند به جرم ترک انفاق، مرد از طریق مراجع قضایی بازداشت می شود.


Mohamad sheykhi

در صورتی که عقدی شرایط لازم برای صحت را نداشته باشد، باطل محسوب می­شود. مانند وضعیتی است که هیچ عقدی منعقد نشده است. در صورتی پس از نکاح کشف گردد که نکاح فاسد بوده یعنی یک یا چند شرط از شرایط صحت نکاح در آن وجود نداشته است، نکاح باطل است. برای اعلام باطل بودن نکاح از حین انعقاد عقد، دعوای بطلان نکاح طرح می­شود. موارد بطلان نکاح قانون مدنی در فصل سوم باب اول از مواد 1045 تا 1061 موانع ازدواج بین زن و مرد را برشمرده است. این موارد شامل نکاح با افراد زیر است: محارم دوخواهر به صورت همزمان خواهر زاده یا برادر زاده زوجه ( در صورت تنفیذ زوجه باطل نخواهد بود ) زنی که در علقه زوجیت است ، یا با زنی که در عده است(با علم به عده و حرمت نکاح) زنی که به واسطه لعان تفریق با وی حاصل شده است.( به این معنی که زوج سه بار سوگند یاد کند که همسر وی مرتکب زنا شده است و زوجه سه بار با واسطه سوگند گفته وی را رد کند) در حال احرام مادر، خواهر یا دختر پسری که مرد قبلاً با وی عمل شنیع لواط انجام داده است. زنی که سابقاً با دختر یا مادر وی نزدیکی به شبهه انجام شده است. هر زنی که سابقا شوهر دار بوده و مرد در حالی که او شوهر دار بوده یا در عده رجعیه بوده ، با وی زنا کرده باشد که در این صورت حرمت ابدی بین ایشان حادث میگردد. همسر سابق که سه دفعه با واسطه طلاق رجعی مطلقه شده باشد مگر با دخالت محلل. با همسر سابق که با نه طلاق که شش عدد آن رجعی باشد مطلقه شده باشد ( حرام موبد) مسلمه با غیر مسلمان نکاح معلق زن مجبور در صورتی که عقد به وسیله وی بعدا تنفیذ نشود. نکاح معلقی که مدت و مهر آن تعیین نشده باشد. در صورتی که توالی ایجاب و قبول آن رعایت نشده باشد. شخص نامعلوم دختر باکره بدون اذن ولی یا دادگاه خانواده به شرط عدم تنفیذ ولی یا در صورتی که نکاح توسط دادگاه به مصلحت زوجه تشخیص داد نشود. تفاوت بطلان و ابطال عقد بطلان و ابطال عقد بطلان و ابطال عقد در بطلان عقد، عقد از اساس و پایه باطل بوده است. علت آن نیز همان مواردی است که در بالا ذکر شد. اما در ابطال عقد ، عقد از اساس و پایه باطل نبوده است. بلکه به جهت وجود یکی از شرایط قابل ابطال است. لذا از حین اعلام ابطال ، آثار عقد از بین می­رود و قبل از آن تاریخ، آثار عقد صحیح اجرا می­شود. نکاح قابل ابطال نیست اما قابل بطلان است. برای طرح دعوا به کجا مراجعه کنیم؟ دعوای بطلان نکاح دعوای حقوقی بوده و برای تقدیم دادخواست باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنیم. مدارک لازم برای طرح دعوا تصویر مصدق سند ازدواج اصل کارت ملی یا شناسنامه برای احراز هویت همراه داشتن پول نقد و یا کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه دادرسی


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.