ایقاع چیست؟

ایقاع چیست؟

سوال ایقاع چیست و پاسخ به آن بسیار حائز اهمیت است. چرا که امروزه با توجه به افزایش روز افزون فعالیت های حقوقی، دانستن اینکه ایقاع چیست می تواند از بروز مشکلات و اختلافات حقوقی مختلف جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم در ابتدا با تعریف ایقاع آشنا شویم و اقسام و شرایط آن را بررسی کنیم. سپس در ادامه به تفاوت عقد و ایقاع خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از ایقاع چیست؟

اولین قدم برای پاسخ به سوال ایقاع چیست، بررسی معنای لغوی ایقاع است. ایقاع در لغت به معنای افکندن و یا گرفتار کردن کسی می باشد. در علم حقوق زمانی که اراده ی یک شخص، بدون نیاز به اراده ی شخص دیگری موجب ایجاد یا از بین بردن یک ماهیت حقوقی شود، آن را ایقاع می گویند. پس به عبارت ساده تر اگر فردی به تنهایی قصد از بین بردن یا ایجاد کردن یک نهاد حقوقی را داشته باشد، باید گفت ایقاع شکل گرفته است.

 

اقسام مختلف ایقاع در قانون

ایقاعات را با در نظر گرفتن دو عنصر می توان تقسیم بندی کرد؛ دسته بندی اول، تقسیم بر اساس تشریفات ایجاد آن ها است که بر توجه به آن به ایقاع رضایی و ایقاع تشریفاتی قابل تقسیم است.

  • ایقاع رضایی: به ایقاعی گفته می شود که صرفاً با اراده کردن یا بیان کردن شخص، ایجاد می شود و تشریفات و اقدامات خاصی را لازم ندارد. مانند فسخ قرارداد که فرد به صرف اراده کردن می تواند به زندگی یک قرارداد پایان دهد.

 

  • ایقاع تشریفاتی: به ایقاعی گفته می شود که علاوه بر وجود اراده و قصد فرد، باید یک سری تشریفات مشخصی نیز رعایت شود؛ مانند طلاق گرفتن. در واقع برابر قانون مدنی، طلاق باید با صیغه ی طلاق و حضور دو مرد عادل واقع شود.

 

دسته بندی دوم بر حسب اثری است که ایقاع می گذارد. به عبارتی این ایقاع، حقوق چه کسانی را درگیر می کند. بر اساس این دسته بندی، ایقاع به یک طرفه و دو طرفه قابل تقسیم است.

  • ایقاع یک طرفه: در این نوع ایقاع اثر آن فقط شامل حال صاحب اراده ایقاع می شود. برای مثال در اعراض، شخص، حق مالکیت خود را از بین می برد و اثری بر حقوق دیگران نمی گذارد.

 

  • ایقاع دو طرفه: ایقاعی را در نظر دارد که اثر آن علاوه بر ایقاع کننده، حقوق طرف مقابل ایقاع را هم در بر می گیرد. مثلا در طلاق اگر مرد درخواست طلاق کرد، حقوق همسر خود را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

 

 

 

مشاوره حقوقی ایقاع

 

شرایط لازم برای ایقاع

بعد از آن که به سوال ایقاع چیست پرداختیم و اقسام آن را نیز بررسی کردیم، حال به سراغ شرایط لازم برای ایجاد یک ایقاع می رویم. طبق ماده ۱۹۰ قانون مدنی شرایط لازم برای ایجاد ایقاعات همان است که برای ایجاد عقود عنوان شده است:

  • قصد و رضایت اعمال‌کننده ایقاع: فرد باید در شرایط عادی قصد انجام ایقاع را داشته باشد و اگر کسی وی را مجبور کرده باشد، چنین ایقاعی اعتبار قانونی ندارد.
  • اهلیت شخص اعمال کننده ایقاع: برای ایجاد ایقاع باید شخص اراده کننده، دارای اهلیت قانونی باشد. یعنی اراده وی معتبر شناخته شود.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

  • موضوع معین: باید موضوعی که قرار است ایقاع درباره آن صورت بگیرد مشخص و معین باشد مثلا در بحث طلاق، موضوع ایقاع، از بین بردن پیوند زوجیت است.
  • مشروعیت جهت ایقاع: دلیلی که ایقاع بخاطر آن صورت می‌گیرد، نباید خلاف شرع و قانون باشد. برای مثال اگر هدف از طلاق گرفتن عضویت در گروه خلافکارانه ای باشد که شرط آن مجرد بودن است، چنین طلاقی معتبر نمی باشد.

برای آشنایی بهتر با شرایط ایجاد ایقاع و بررسی پرونده های مربوط به ایقاعات می توانید با یک وکیل ایقاع مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته داشته باشید.

 

مصادیق بارز ایقاع

همان طور که دانستیم ایقاع چیست لازم است با یک سری از مهم ترین مصادیق ایقاع نیز آشنا شویم که به دلیل مفصل و تخصصی بودن مطالب صرفا به نام بردن آن ها کفایت می کنیم. از مهم ترین مصادیق ایقاع می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • لعان.
  • رجوع شوهر به همسر.
  • حیازت مباحات (آباد سازی اموال بی مالک).
  • فسخِ قرارداد.
  • طلاق.
  • ابراء (بخشش طلب).
  •  فرزند خواندگی.

اگر به دنبال اطلاعات دقیق تر و جامع تر نسبت به موارد فوق الذکر هستید، می توانید با مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی ایقاع داشته باشید.

 

 

وکیل امور پیمان
وکیل قراردادها 
حق الوکاله وکیل 
مشاوره حقوقی در نگارش قرارداد 
درباره ما 

 

آیا ایقاع همان قرارداد است؟

برای تکمیل پاسخ به سوال ایقاع چیست بهتر است در کنار آن قرارداد یا عقد را هم بشناسیم. قرارداد یا عقد در لغت به معنای گره زدن یا عهد و پیمان بستن است و در اصطلاح حقوقی برابر ماده ۱۸۳ قانون مدنی، عقد عبارت است از اینکه، یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند و مورد قبول آنها قرار گیرد. قرارداد بر خلاف ایقاع برای تشکیل شدن نیاز به دو اراده و قصد مجزا دارد و صرف اراده ی یک شخص باعث ایجاد آن نمی شود. همچنین آثار آن تنها برای طرفین قرارداد معتبر است. برای مثال زمانی که دو نفر تصمیم به خرید و فروش یک ماشین می گیرند، یک نفر می پذیرد که در قبال مبلغ مشخصی مالکیت ماشین خود را به دیگری منتقل کند و شخص دیگر با پرداخت مبلغ معینی، ماشین را از فروشنده خریداری می کند.

ایجاد یک قرارداد حقوقی و کتابت آن امری کاملا تخصصی و حائز اهمیت است که همواره عدم آگاهی عموم مردم نسبت به آن منتج به متضرر شدن ایشان و ایجاد بی نظمی شده است. بنابراین می توانید با مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی هر آن چه که باید را بدانید.

 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.