سامانه افراد ممنوع معامله

سامانه افراد ممنوع معامله

سامانه افراد ممنوع معامله

 

دولت الکترونیک برای بررسی افرادی که به دلیل انجام جرایم اقتصادی یا ورشکستگی، ممنوع المعامله شده‌اند، سامانه‌ای را راه اندازی کرده است. با مراجعه به سامانه به راحتی می‌توان وضعیت اقتصادی افراد را بررسی کنید. بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با چنین روندی، در انجام معامله با افراد مختلف دچار مشکل می‌شوند. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل منظور از ممنوع معامله بودن و نحوه استعلام گرفتن درباره آن را توضیح دهیم. در صورتی که برای موارد دیگر نیاز به مشورت و راهنمایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره حقوقی استفاده کرده تا از خدمات اختصاصی برخوردار شوید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از ممنوع المعامله شدن چیست؟

هر فردی ممکن است به دلایل مختلفی ممنوع المعامله شود، در این صورت امکان هیچگونه خرید و فروش و شرکت در معاملات اقتصادی را ندارد. علاوه بر افراد، شرکت‌ها و شخصیت‌های حقوقی هم ممکن است امکان معامله کردن را به طور کل یا به صورت موقت از دست بدهند. این اقدام برای این بوده که جلوی آسیب اقتصادی بیشتر گرفته شود. بنابراین فردی که شامل قانون منع معامله می‌شود نمی‌تواند هیچ دخل و تصرفی در اموالش داشته باشد. افراد به دلایل و موارد مختلفی ممکن است شامل این قانون شوند. سه دسته فرد هستند که به هیچ عنوان یا تا رفع مانع، امکان اینکه با آن‌ها معامله‌ای انجام شود، وجود ندارد. این گروه شامل افرادی هستند که در دادگاه به هر جرمی محکوم شده‌اند. در نتیجه تا پایان دوره محکومیت یا در صورت تبرئه نمی‌توانید با آن‌ها معامله کنید. علاوه بر این اشخاصی که ورشکسته شده باشند یا دارای عقل و منطق مناسبی نباشند، اصطلاحا فاقد اهلیت هستند. در ادامه این سه دسته را بیشتر توضیح خواهیم داد.

در چه مواردی افراد ممنوع المعامله می شوند؟

اگر فردی جرمی مرتکب شود و بابت آن جرم مجبور به گذراندن دوره‌ای در زندان باشد، نمی‌توان در مدت زمان محکومیت با او معامله‌ای انجام داد. بر همین اساس، بسیاری از افراد بعد از محکوم شدن توسط دادگاه وکالت بلاعزل به یکی از افراد نزدیک خود مانند همسر یا والدین می‌دهند. پس در مدت محکومیت، شخص وکیل می‌تواند تغییرات لازم در امور مالی و اقتصادی شخص را برعهده بگیرد. همچنین اگر شما به عنوان بازرگان دچار مشکلات اقتصادی زیادی شده باشید که منجر به ورشکستگی شود، دیگر امکان دخل و تصرف در اموالتان را نخواهید داشت. دلیل آن هم این بوده که باید به پرونده شما رسیدگی شود تا بعد از رفع ورشکستگی امکان معامله مجدد را به دست بیاورید. دسته آخر هم افرادی هستند که یا به دلیل کم بودن سن یا به دلیل مشکلات عقلی و ذهنی توانایی تشخیص خوب از بد و درست از غلط را ندارند. پس این افراد هم از هرگونه معامله‌ای منع می‌شوند. دلیل آن هم این بوده که ممکن است تحت تاثیر افراد دیگر یا به دلیل بی‌فکری آسیب‌های جبران ناپذیری به خود و دیگران وارد کنند.

 

برای استعلام اسامی افراد ممنوع المعامله چه باید کرد؟

اگر قصد معامله با فردی را دارید که هیچ شناختی نسبت به او وجود ندارد، بهتر است از قبل برای شناخت و بررسی ممنوع العمامله بودن وی اقدام کنید. بنابراین در قدم اول به سراغ دادستانی کل کشور یا دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید. مشخصات تمام افراد حقیقی و حقوقی در بایگانی این دفاتر وجود دارد و در صورتی که فرد منع معامله داشته باشد، از آن اطلاع پیدا می‌کنید. البته این مساله فقط شامل استعلام می‌شود اما برای بررسی رفتارهای شک برانگیز طرف مقابل معامله خود هم شاید بهتر باشد تا قبل از هرگونه اقدام قانونی مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان را امتحان کنید. در این صورت شاید کمی در انجام معامله تعلل کنید؛ اما جلوی ضرر مالی به خود را خواهید گرفت.

آشنایی با سامانه افراد ممنوع المعامله

برای اینکه بتوانید با افرادی که ممنوعیت معامله دارند آشنا شوید باید به سامانه سیما مراجعه کنید. سامانه Sima724 یک سامانه یکپارچه بوده که برای اطلاع از ممنوعیت یا عدم آن برای معامله ایجاد شده است. شما می‌توانید در این سامانه هر فرد عادی در جامعه را با داشتن کد ملی بررسی کنید.البته این سامانه در دست ساخت بوده و هنوز دسترسی به آن آزاد نشده است. به محض اینکه چنین اتفاقی رخ بدهد، شما به راحتی و با چند کلیک می‌توانید متوجه شوید که با چه کسانی امکان انجام معامله را خواهید داشت. علاوه بر این هم سامانه‌ای وابسته به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار است طراحی شده و در دسترس قرار بگیرد. این سامانه هم کارکردی مشابه سامانه سیما دارد و کار شما را برای دسترسی و استعلام راحت می‌کند.

 

ارتباط در واتس اپ

استعلام افراد ممنوع المعامله با کد ملی

هنگامی که سامانه سیما فعال شود شما با داشتن کد ملی هر فردی می‌توانید منع معامله وی را بررسی کنید. با این حال تا آن زمان تنها راهی که پیش روی شما قرار دارد مراجعه به اولین دفتر اسناد رسمی است. همه دفاتر اسناد رسمی به دلیل متصل بودن به شبکه امکان پیگیری این مورد را داشته و شما را قبل از معامله از این موضوع آگاه می‌کنند. بسیاری از افراد صرفا به این دلیل که قرار است با آشنا معامله کنند، این موضوع را بدیهی در نظر گرفته و درباره آن تحقیق و پرسشی انجام نمی‌دهند. با این حال ما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هرگونه معامله‌ای اقدام به دریافت استعلام درباره ممنوعیت معامله فرد کرده تا از هرگونه ضرر و زیانی در آینده جلوگیری کنید. برای این کار هم اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می‌توانید با شماره 09212242670 تماس گرفته و از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

 

معامله صوری به قصد فرار از دین
مشاوره حقوقی ورشکستگی
تبانی در معاملات دولتی
مشاوره حقوقی
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

Mohamad sheykhi

یکی از راه هایی که افراد، به وسیله آن و به واسطه داشتن حق مالکیت، اقدام به تصرف در اموال منقول یا غیر منقول خود می نمایند و امور مالی خود را سر و سامان می دهند، انجام معاملات است. همان طور که از دو کلمه عبارت ممنوع المعامله، مشخص است، ممنوع المعامله بودن، به این معنا می باشد که شخص، امکان انجام معاملات را از طریق عقود و قراردادهای معین یا غیر معین قانون مدنی نداشته و در صورت انجام معامله، بسته به وضعیت او، معامله، غیر نافذ یا باطل می باشد. در پاسخ به این پرسش که ممنوع المعامله کیست؟ باید گفت، ممنوع المعامله، هر شخص، اعم از حقیقی یا حقوقی است که به طور دائم یا موقت، به علت عدم اهلیت، حجر، ورشکستگی یا حکم و دستور قضایی، از انجام معاملات و مداخله در امور مالی خود، منع شده است و در صورت انجام معامله، به علت عدم نفوذ یا ابطال، معامله وی از اثر حقوقی، برخوردار نمی باشد. در ادامه، از قانون مدنی و قانون تجارت، موادی را ذکر خواهیم کرد که مستند مصادیق افراد ممنوع المعامله، از نظر قانون گذار هستند و به عبارتی، شرایط ممنوع المعامله شدن می باشند. شرایط ممنوع المعامله شدن پس از پاسخ به این پرسش که ممنوع المعامله کیست؟ در این قسمت از مقاله، قصد داریم، با مراجعه به دو قانون تجارت و قانون مدنی، شرایط ممنوع المعامله شدن را بررسی کرده و بگوییم، از نظر قانون گذار، چه افرادی، تحت چه شرایطی، ممنوع المعامله می شوند. بر اساس ماده 210 قانون مدنی، "متعاملین باید، برای معامله، اهلیت داشته باشند." و بر اساس ماده 211 قانون مدنی، "برای اینکه متعاملین، اهل محسوب شوند، باید بالغ و عاقل و رشید باشند." بر اساس این دو ماده، می توان گفت، برای معامله، طرفین معامله، باید، رشید بوده و از عقل و بلوغ، برخوردار باشند و به عبارتی، اهلیت داشته باشند و بدین ترتیب، می توان گفت، فرد فاقد اهلیت یا محجور، ممنوع المعامله است. مطابق ماده 1207 قانون مدنی، "صغار، اشخاص غیر رشید، مجانین." محجور محسوب می شوند و ممنوع از مداخله در اموال و حقوق مالی خودشان می باشند و به عبارتی، از مصادیق اشخاص ممنوع المعامله، محسوب می گردند. بر اساس ماده 418 قانون تجارت، "تاجر ورشکسته، از تاریخ صدور حکم ورشکستگی، از مداخله در تمام اموال خود، حتی آنچه که ممکن است، در مدت ورشکستگی، عاید او گردد‌، ممنوع است." به موجب این ماده نیز، تاجر، در صورتی که ورشکسته باشد، حق معامله، مداخله در اموال و امور مالی خود را ندارد و ممنوع المعامله است. گاهی نیز، اشخاص، به موجب ارتکاب برخی جرایم یا به علت بدهی، به موجب دستور قضایی، و حکم دادگاه، از انجام برخی معاملات، برای مدت دائم یا موقت، ممنوع می شوند و تا مادامی که رفع علت، نکرده باشند یا دستور قضایی، در خصوص رفع ممنوعیت آن ها از معامله، صادر نشده باشد، ممنوع المعامله می مانند.


فریبرز ذوالفقاری

دولت الکترونیک برای بررسی افرادی که به دلیل انجام جرایم اقتصادی یا ورشکستگی، ممنوع المعامله شده‌اند، سامانه‌ای را راه اندازی کرده است. با مراجعه به سامانه به راحتی می‌توان وضعیت اقتصادی افراد را بررسی کنید. بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با چنین روندی، در انجام معامله با افراد مختلف دچار مشکل می‌شوند. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل منظور از ممنوع معامله بودن و نحوه استعلام گرفتن درباره آن را توضیح دهیم. در صورتی که برای موارد دیگر نیاز به مشورت و راهنمایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره حقوقی استفاده کرده تا از خدمات اختصاصی برخوردار شوید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.