تکلیف دیه متوفی در صورت متواری بودن راننده مقصر

تکلیف دیه متوفی در صورت متواری بودن راننده مقصر

تکلیف دیه متوفی در صورت متواری بودن راننده مقصر

خسارت‌های مالی هرچقدر هم که سنگین باشند، قابل جبران هستند. در حالی که از دست رفتن یک جان می‌تواند خانواده‌های زیادی را عزادار کند. با این که هیچ چیزی نمی‌تواند فوت و از دست رفتن فردی را جبران کند اما پرداخت دیه متوفی می‌تواند کمی از بار هزینه‌های وارد شده به آن خانواده کم کند. بنابراین موضوعی بوده که در قانون به آن اهمیت داده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل درباره دیه متوفی و نحوه پرداخت و محاسبه آن صحبت کنیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

اهمیت تهیه کروکی در تصادف

همه رانندگان احتمالا در طول مدتی که رانندگی می‌کنند، درگیر انواع تصادف شده‌اند. در تصادف فرقی ندارد که شما مقصر باشید یا طرف مقابل، برای مشخص شدن خسارت لازم است تا از صحنه کروکی تهیه شود. گزارشی که افسر راهنمایی و رانندگی از صحنه تصادف تهیه می‌کند، کروکی نام دارد. بنابراین بعد از تصادف و تا رسیدن افسر به محل نباید خودروها از مکان خود جابجا شوند. اهمیت تهیه کروکی در تصادف برای دریافت خسارت از بیمه بدنه است. خود این گزارش هم به دو صورت سازشی و غیر سازشی وجود دارد. در کروکی سازشی، برای زمانی بوده که خسارت برابر با سقف تعهدات بیمه بوده و کروکی غیرسازشی برای زمانی است که خسارت در نظر گرفته شده از سقف تعهدات بیمه بالاتر است. در این حالت علاوه بر نحوه تصادف دو اتومبیل،‌ اطلاعاتی در مورد سایر خودروها، عابران و دیگر حاضران صحنه نیز تهیه می‌شود.

دیه چیست؟

براساس قانون مجازات اسلامی اگر شما به صورت عمدی یا غیر عمدی به فرد دیگری آسیب وارد کنید، موظف به پرداخت دیه شخص هستید. این آسیب چه به صورت مستقیم و چه در اثر تصادف باشد، در نتیجه تفاوتی ندارد. فقط موضوع مهم این بوده که اگر طرف مقابل در حین تصادف کشته شود، باید دیه متوفی به خانواده او پرداخت شود. همیشه محاسبه مبلغ دیه، برای افراد یک دغدغه محسوب می‌شود. بنابراین بسیاری از کسانی که مجبور به پرداخت دیه متوفی هستند، از یک وکیل، مشاوره حقوقی تلفنی یا کارگزار بیمه کمک می‌گیرند. برای بررسی‌های دقیق‌تر درباره دیه باید ابتدا میزان خسارت وارد شده به فرد مشخص شود که این کار را پزشکی قانونی انجام می‌دهد. با تعیین میزان خسارت، گزارش به قاضی داده شده و مبلغ دیه اعلام می‌شود. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از وکیل کاربلد با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

برای مطالبه دیه چه باید کرد؟

برای مطالبه دیه شما باید به دادسرای عمومی یا کلانتری محل خود مراجعه کنید. ابتدا باید گزارش تصادف توسط افسر راهنمایی رانندگی تهیه شود، سپس این گزارش به دادسرا ارسال شده و فرآیند دادرسی شروع شود. برای اینکه بتوانید مراحل مطالبه دیه را سریع‌تر و با دغدغه کمتری سپری کنید لازم است مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • کارت شناسایی
  • گزارش پزشکی قانونی
  • گزارش تصادفی که افسر تهیه کرده
  • برگه دادنامه

با تهیه این مدارک آن‌ها را به وکیل خود تحویل داده و از اجازه دهید تا مراحل تهیه دادخواست را شخصا انجام دهد. یکی از بهترین پیشنهادات این بوده که قبل از هرگونه اقدام حقوقی و مهمی یک مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با موسسه وکلای تلفنی داشته باشید. در این صورت کاملا با روند شکایت و نحوه پیگیری آشنا می‌شوید.

محاسبه فوری دیه 1401

نحوه محاسبه دیه متوفی و دیگر انواع دیه در قانون مجازات اسلامی آورده شده است. طبق این قانون، مبلغ کامل دیه یک انسان برابر با 100 شتر سالم است. در حالی که با پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف رخ داده، نحوه محاسبه دیه هم تغییر کرده است. بنابراین در حال حاضر قوه قضاییه سالیانه نرخ دیه‌های مختلف را اعلام می‌کند. دیه در ماه‌های حرام مانند محرم از ماه‌های غیر حرام بیشتر است. علاوه بر این نرخ رقم انواع دیه هم با توجه به مکان آسیب دیده تعیین می‌شود. به عنوان مثال براساس رقم‌های اعلام شده در سال 1401 دیه کامل در ماه حرام برابر با 800 میلیون تومان و دیه کامل در ماه غیر حرام برابر با 600 میلیون تومان است.

 

ارتباط در واتس اپ

دیه متوفی در صورت فرار کردن راننده مقصر

در صورتی که دو ماشین با هم تصادف کرده و فقط خسارت مالی به هر یک از طرفین وارد شود، در صورت فرار کردن راننده، وی مجرم محسوب نمی‌شود. فقط اگر راننده طرف مقابل پلاک اتومبیل را یادداشت کرده باشد، می‌توان برای دریافت خسارت شکایت کند. با این حال مواقعی پیش می‌آید که در اثر تصادف رانندگی عابر پیاده یا راننده و سرنشینان ماشین مقابل فوت می‌کنند. در این حالت اگر راننده متواری شود، مجرم بوده و پرونده کمی پیچیده می‌شود. در این حالت قاضی وظیفه دارد که راننده فراری را به بیش از دو سوم مجازاتی که در قانون گفته شده، محکوم کند. علاوه بر این موظف به پرداخت دیه متوفی هم است. در چنین شرایطی راننده به 6 ماه تا 3 سال حبس محکوم می‌شود. از آن جایی که پیگیری چنین پرونده‌ای سخت و کمی پیچیده بوده بهتر است با راهنمایی‌های مشاوره حقوقی پرونده را پیگیری کنید.

 

مشاوره حقوقی محاسبه دیه
مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
اورژانس آنلاین تعیین مقصر در تصادفات
مشاوره حقوقی تصادفات
درباره ما 


نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.