فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی

فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی

فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی

فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی، همان موضوعی است که قصد داریم در این مقاله بدان بپردازیم. یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر، موجب بر هم خوردن نظم ثبتی کشور شده است، همین موضوع می باشد. در ادامه، ضمن آشنایی با تعاریف این دو نهاد حقوقی و تفاوت آنها به مباحثی نظیر دادگاه صالح و مدارک مورد نیاز برای دادخواست افراز نیز خواهیم پرداخت پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تفکیک چیست؟

اولین و مهمترین قدم برای بحث پیرامون فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی، آشنایی با تعریف تفکیک است. در لغت نامه ها، تفکیک به معنای تجزیه و جداسازی مطرح شده است. دکترین حقوقی نیز تفکیک ملک را اینگونه تعریف کرده اند: « تفکیک ملک یعنی اموال غیر منقول را به اجزای کوچک تری با ویژگی های یکسان تقسیم کنیم». به عنوان مثال یک خانه ی هزار متری را به 5 خانه ی 200 متری با ویژگی های یکسان تقسیم نماییم. قبل از آشنایی با فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی، ضروری است که با معنای افراز نیز آشنا شویم. در قسمت بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

منظور از افراز چیست؟

قدم بعدی قبل از آشنایی با فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی، بررسی معنای افراز است. در لغت نامه ها، کلماتی نظیر تفکیک و جداسازی برای معنای افراز ذکر شده است که از نظر حقوقی دقت لازم را ندارند. در اصطلاح حقوقی افراز یعنی جدا کردن و تقسیم مال غیر منقول مشترک به نسبت سهم مالکان آن. به عنوان مثال یک زمین 6 دانگ را فرض کنید. اگر الف 1 دانگ، ب 3 دانگ و ج 2 دانگ داشته باشد، تقسیم این مال غیر منقول مشترک به نسبت سهم هر کدام، افراز نام دارد. اما فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی چیست؟

 

چه تفاوت هایی بین افراز و تفکیک وجود دارد؟

اکنون نوبت آن است که فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی را بدانیم. این دو نهاد حقوقی دارای تفاوت های زیر می باشند:

 

  • در افراز وجود اشاعه یا مالکیت مشترک لازم است. در صورتی که در تفکیک لازم نیست.
  • انجام تفکیک به خاطر رضایت مالکان است، در حالی که افراز بر پایه ی اختلاف آنها مطرح می شود.
  • در تفکیک ما تنها با تقسیم ملک رو به رو هستیم. اما در افراز، علاوه بر تقسیم، تسهیم یا تعیین سهم مالکان نیز انجام می گیرد.
  • اگر یکی از شرکا، نسبت به انجام تفکیک معترض باشد، امر تفکیک فورا متوقف خواهد شد. اما در هنگام انجام عمل افراز، هیچ کدام از شرکاء، حق اعتراض ندارند و باید تا پایان آن صبر کنند.
  • امر تفکیک تنها در اداره ی ثبت قابل پیگیری است، در حالی که پیگیری امر افراز در اداره ثبت و دادگاه امکان پذیر است.

این دو نهاد حقوقی، تفاوت های دیگری نیز دارند که دانستن آنها می تواند به تسریع روند پرونده های ثبتی کمک کند. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما، مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان داشته باشید.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده تفکیک و افراز

حال که با فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی، آشنا شدیم، ضروری است که با مرجع صالح برای رسیدگی به افراز و تفکیک ملک نیز آشنا شویم. اصولا مرجع صالح برای رسیدگی به افراز، اداره ثبت می باشد مگر این که در بین شرکاء، شخص محجور یا غایب وجود داشته باشد یا ملک مذکور، مجهول المالک باشد که در این صورت باید به دادگاه حقوقی مراجعه کرد. مرجع صالح برای رسیدگی به تفکیک نیز اداره ی ثبت می باشد. از آنجایی که تفکیک و افراز در مورد اموال غیر منقول مطرح می شوند، در نتیجه دادگاه حقوقی محل قرار گیری ملک، دادگاه صالح به رسیدگی می باشد. البته بهتر است برای اطلاعات دقیق تر با وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

مدارک لازم برای دادخواست افراز

انجام هر عمل حقوقی نیازمند ارائه ی مدارکی می باشد. برای دادخواست افراز ارائه مدارک ذیل الزامی است:

  • نام، اقامتگاه یا محل کار سایر شرکاء و فرد اقدام کننده.
  • مشخص کردن میزان سهم هر کدام از شرکاء و فرد متقاضی.
  • گواهی پایان ساختمان.
  • اسناد مصدق مالکیت و رونوشت آنها.
  • گواهی مبنی بر حجر یا غیبت هر کدام از شرکاء.
  • ارائه مدارک شناسایی نظیر کارت ملی.
  • درخواست کتبی برای شروع افراز.

هزینه نگارش دادخواست افراز توسط وکیل

مسلما نگارش دادخواست افراز توسط وکیل ثبتی، دارای هزینه می باشد. اما این هزینه چقدر است؟ مسائل زیادی از جمله سابقه ی وکیل و پیچیدگی پرونده در این هزینه تاثیر گذار است. به طور کلی می توان گفت هزینه ی نگارش دادخواست افراز توسط وکیل ثبتی، بین 300 هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است. در نتیجه ضروری است برای اطلاعات و قیمت دقیق تر، با مشاوران ما، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

شرایط ملک برای افراز

قدم آخر در بررسی فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی، آشنایی با شرایط ملک برای افراز است. اگر ملک شما دارای شرایط زیر باشد، می توانید برای افراز آن اقدام فرمایید.

  • اولین و مهمترین شرط این است که ملک شما مشاع باشد. یعنی دارای مالکین مشترک باشد.
  • ملک مشاع شما دارای یک سند واحد باشد.
  • نباید برای ملک شما، سند مالکیت معارضی وجود داشته باشد و در صورت وجود باید رفع تعارض شده باشد.
  • امکان تقسیم ملک بدون ضرر زدن به آن وجود داشته باشد.

 

الزام به اخذ صورت‌ مجلس تفکیکی
مشاوره حقوقي اثبات مالكيت
مشاوره حقوقی فروش ملک شراکتی
مشاوره حقوقی ملکی
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، هرچند بعضی از حقوقدانان و وکلا و یا اهل قانون ممکن است فرقی بین افراز و تفکیک قائل نباشند و در بعضی از قوانین هم متاسفانه بین افراز و تفکیک خلط شده باشد ولی باید گفت که افراز و تفکیک دارای دو مفهوم حقوقی است که به بیان آن می پردازیم . اصطلاح تفکیک که در حقوق جدید ایران پدید آمده است از جهاتی با مفهوم افراز و تقسیم مشابهت دارد . تفکیک:تفکیک در عرف ثبتی عبارت است از تقسیم مال غیر منقول به قطعات کوچکتر مثلا زمین به متراز 5000 متر که مالک یا مالکین آنرا به قطعات 500 متری تفکیک تقسیم می کنند. افراز: افراز در اصطلاح قضایی و ثبتی عبارت است از جدا کردن سهم مشاع شریک یا شرکا و یا به تعبیری دیگر افراز عبارت است از تقسیم مال غیر منقول مشاع بین شرکا به نسبت سهم آنان، در نگاه کلی می توان چند فق عمده بین افراز و تفکیک بر شمرد مثلا: در تفکیک لازم نیست ملک غیر منقول مشاع باشد یعنی یک نفر که مالک 6 دانگ زمین بزرگی است می تواند آن را به قطعات کوچکتر تفکیک و تقسیم کند همانطور که اگر چند نفر مالک آن باشند می توانند آن را تفکیک کنند اما در افراز لازم است که ملک مشاع باشد و در مورد تقسیم ملک غیر مشاع و غیر مشترک این اصطلاح به کار نمی رود. یا اینکه اگر ملک مشترک و مشاعی تفکیک شود حالت اشاعه و اشتراک آن از بین نمی رود یعنی پس از تفکیک نیز شرکا در هر قطعه ای به نسبت سهم خود مالکیت دارند اما در افراز سهم شریک مشخص و معین می شود و از حالت مشاع بودن و اشتراک خارج می شود. و دیگر اینکه در افراز ملک بر مبنای سهام شرکا تقسیم می شود مثلا اگر زمینی بین دو نفر مشترک باشد باین نحو که یکی از آنها 2 دانگ و دیگری 4 دانگ آنرا مالک باشد د ر موقع افراز آن زمین به دو قسمت متساوی تقسیم نمی شود بلکه به دو قسمتی که ارزش یکی از آنها دو برابر دیگری باشد تقسیم می شود. اما اگر ملک مشاعی تفکیک گردد معمولا تفکیک بر اساس میزان مالکیت شرکا صورت نمی گیرد بلکه به ترتیبی که مثلا فروش قطعات سهل تر باشد انجام می شود.


فاطمه عمادی

باسلام،، تفکیک در لغت به معنای جدا کردن و جزء جزء کردن و در اصطلاح حقوق ثبت، عبارت‌ است از تجزیه کردن مال غیرمنقول به قطعات کوچک‌تر. افراز عبارت است از جدا نمودن سهم مشاع شرکا از یکدیگر، به عبارت دیگر تقسیم مال غیرمنقول مشاع بین شرکا به نسبت سهم آنها، ملک با داشتن تنها یک مالک نیز قابل تفکیک است؛ به اصطلاح حقوقی، برای تفکیک، وجود حالت اشاعه لازم نیست ولی، در افراز، باید حتما بیش از یک مالک وجود داشته باشد یعنی حالت اشاعه لازم است. تفکیک، با رضایت و در حالت تفاهم مـالکان مشاع است؛ ولی در افراز، عدم تفاهم و رضایت و اختلاف مالکین وجود دارد و قصد آنها، قطع حالت اشتراک است. تفکیک، فقط تقسیم ملک است؛ اما، افراز، تقسیم ملک توام با تعیین سهام مالکان مشاعی است و قطعات افرازی به نسبت سهم مالک مشاع به آنان اختصاص می‌یابد؛ به همین دلیل، حالت اشاعه در افراز ضرورت دارد؛ ولی، در تفکیک، این ضروری نیست و مالک می‌تواند ملک خود را با رعایت مقررات حاکم بر تفکیک (ضوابط و مقررات شهرداری) به هر ترتیبی که می‌خواهد، تفکیک نماید. سن مالک یا مالکان، دخالتی در امر تفکیک ندارد؛ اما، به صراحت ماده‌ی ۳۱۳ قانون امور حسبی؛ اگر میان مالکان، شخصی محجور یا غایب باشد، تقسیم با دادگاه خواهد بود. در صورت اعتراض به تفکیک از طرف یکی از شرکا، ادامه‌ی عملیات تفکیک، متوقف می‌شود و با رضایت معترض می‌توان ادامه‌ی اقدام را انجام داد؛ ولی اعتراض به افراز در حین اقدام از شرکای دیگر پذیرفته نیست و پس از اتمام می‌توانند اعتراض نمایند و رسیدگی به اعتراض نسبت به افراز ملک، در صلاحیت مراجع قضایی است. افراز یا عدم افراز، همانند رای مراجع قضایی است و با افراز ملک و عدم اعـتـراض در مـهـلت مقرر، هر مالک مشاع می‌تواند بر سهم خود تسلط پیدا کند و با تسلیم سند مالکیت مشاع به واحد ثبت، سند مالکیت ۶ دانگ قطعه‌ی اختصاصی را تقاضا و دریافت نماید. تفکیک، در اداره‌ی ثبت انجام می‌شود؛ اما افراز، هم در اداره‌ی ثبت و هم در دادگاه قابل پیگیری است. در افراز، رای صادر می‌شود؛ ولی در تفکیک، صورت‌جلسه‌ی تفکیکی تنظیم می‌شود. در تفکیک، سهم تمامی افراد جدا و ملک از حالت مشاع خارج می‌شود یا اگر مالک یک نفر باشد، ملک به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌گردد؛ اما در افراز، فقط سهم خواهان جدا می‌شود و بقیه‌ی ملک، مشاع باقی می‌ماند. در صورتی که بر تفکیک اعتراض شود، موضوع اعتراض در اداره‌ی ثبت رسیدگی می‌شود؛ اما، اگر بر افراز اعتراض گردد، پرونده جهت بررسی به دادگاه ارسال می‌شود.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب فرق افراز و تفکیک چیست؟ در افراز طرح دعوا و شکایت الزامیست اما تفکیک بر پایه صلح مطرح میشود. تفکیک با رضایت مالک یا مالکان زمین انجام میشود ولی افراز در صورتی است که بین مالکان توافق وجود نداشته باشد. تفکیک به معنای تقسیم ملک است اما در حالیکه افراز بع معنای تعیین سهم هر یک از مالکین میباشد.


مجید پریدست فومنی

با سلام با توجه به اینکه در خصوص اموال غیر منقول مشاعی دراکثر اوقات اختلافاتی وجود دارد لذا تحدید نمودن از گزینه های لازم است که از طریق تفکیک که میتواند بین یک یا چند شخص به نسبت مساوی باشد یا افراز که فی مابین وراث در خصوص سهم الارث هرکدام قابل انجام است لذا تفاوت اصلی بین تفکیک و افراز همان جداسازی به قدر السهم ارث وراث میباشد که لزوم افراز را مبین میسازد اما تفکیک قدرالسهم به نسبت سهم الارث معنی نخواهد داشت


آزاده

درباره تفاوت افراز و تفکیک باید گفت هر دو مورد از موارد حقوقی می باشند. ولی با این تفاوت هر کدام برای اجرا و قرار گرفتن در دستور کار دارای شرایطی خاص هستند که در ادامه متن به تفاوت های هر دو مورد خواهیم پرداخت. اما در کل باید گفت تفاوت افراز و تفکیک در نحوه بکارگیری آن ها برای برطرف کردن اختلاف مابین دو یا چند نفر بر سر یک ملک یا املاک می باشد.


Mohammad sheykhi

در افراز وجود اشاعه یا مالکیت مشترک لازم است. در صورتی که در تفکیک لازم نیست. انجام تفکیک به خاطر رضایت مالکان است، در حالی که افراز بر پایه ی اختلاف آنها مطرح می شود. در تفکیک ما تنها با تقسیم ملک رو به رو هستیم. اما در افراز، علاوه بر تقسیم، تسهیم یا تعیین سهم مالکان نیز انجام می گیرد. اگر یکی از شرکا، نسبت به انجام تفکیک معترض باشد، امر تفکیک فورا متوقف خواهد شد. اما در هنگام انجام عمل افراز، هیچ کدام از شرکاء، حق اعتراض ندارند و باید تا پایان آن صبر کنند. امر تفکیک تنها در اداره ی ثبت قابل پیگیری است، در حالی که پیگیری امر افراز در اداره ثبت و دادگاه امکان پذیر است.


مهران رمضان پناه

باسلام؛ بطور کلی می توان گفت افراز یعنی اختلاف بین چند شریک مشاعی است اما تفکیک به معنای جدا کردن ملک و یا زمین توسط مالک می باشد و به عبارتی جایی که شرکا، اتفاق نظر در نحوه تقسیم ملک مشاعی نداشته باشند، چاره کار درخواست افراز است اما در موضوع تفکیک اینطور نبوده شخص میتواند نسبت به تفکیک زمین و یا ملک خود نیز اقدام نماید.


مجید شیخی

با سلام اصطلاح حقوقی افراز یعنی جدا کردن و تقسیم مال غیر منقول مشترک به نسبت سهم مالکان آن. به عنوان مثال یک زمین 6 دانگ را فرض کنید. اگر الف 1 دانگ، ب 3 دانگ و ج 2 دانگ داشته باشد، تقسیم این مال غیر منقول مشترک به نسبت سهم هر کدام، افراز نام دارد موفق باشید


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اولین و مهمترین قدم برای بحث پیرامون فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی، آشنایی با تعریف تفکیک است. در لغت نامه ها، تفکیک به معنای تجزیه و جداسازی مطرح شده است. دکترین حقوقی نیز تفکیک ملک را اینگونه تعریف کرده اند: « تفکیک ملک یعنی اموال غیر منقول را به اجزای کوچک تری با ویژگی های یکسان تقسیم کنیم». به عنوان مثال یک خانه ی هزار متری را به 5 خانه ی 200 متری با ویژگی های یکسان تقسیم نماییم. قبل از آشنایی با فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی، ضروری است که با معنای افراز نیز آشنا شویم. در قسمت بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اولین و مهمترین قدم برای بحث پیرامون فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی، آشنایی با تعریف تفکیک است. در لغت نامه ها، تفکیک به معنای تجزیه و جداسازی مطرح شده است. دکترین حقوقی نیز تفکیک ملک را اینگونه تعریف کرده اند: « تفکیک ملک یعنی اموال غیر منقول را به اجزای کوچک تری با ویژگی های یکسان تقسیم کنیم». به عنوان مثال یک خانه ی هزار متری را به 5 خانه ی 200 متری با ویژگی های یکسان تقسیم نماییم. قبل از آشنایی با فرق بین افراز و تفکیک در پرونده های ثبتی، ضروری است که با معنای افراز نیز آشنا شویم. در قسمت بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.


امین حسنوند

در یک معنای دقیق تفکیک ملک یعنی تفکیک ملک یعنی اموال غیر منقول را به اجزای کوچک تری با ویژگی های یکسان تقسیم کنیم». به عنوان مثال یک خانه ی هزار متری را به 5 خانه ی 200 متری با ویژگی های یکسان تقسیم نماییم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.