فرق متهم و مشتکی عنه

فرق متهم و مشتکی عنه

فرق متهم و مشتکی عنه

هنگام رسیدگی به پرونده های حقوقی و جزایی و بررسی شواهد و ادله ارائه شده از طرف خواهان پرونده،  با انواع مختلف افراد خوانده شده مواجه می شویم. مجرم، متهم، مشتکی عنه و سایر افرادی که دادخواست علیه آنها تنظیم و به مراجع قضایی احضار شده اند و هر کدام شرایط و تعاریف حقوقی خاصی را دارا هستند. توضیح فرق متهم و مشتکی عنه در تخصص است برای اطلاع از این موضوع و در یافت  مشاوره حقوقی تلفنی، با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

متهم کیست؟

متهم به فردی گفته می شود که به عنوان فاعل یا کننده کاری که از منظر قانون جرم محسوب می شود، تحت پیگرد قانونی باشد ولی با توجه به نقص در شواهد نمی توان جرم را به وی نسبت داد. از این روست که هر متهمی نمی تواند تا رای قطعی دادگاه مجرم باشد. پس هر فردی که مورد اتهام قرار می گیرد را نباید مجرم تلقی کنیم و با بدبینی و بی احترامی با وی رفتار کنیم و باید یاد بگیریم و آگاه باشیم هر فردی که به دادگاه مراجعه نمود مجرم نیست و مورد اتهام قرار نمی گیرد.

مشتکی عنه کیست؟

 مشتکی عنه یا مظنون فردی است که شاکی نسبت به او به قانون پناه برده است و در مورد جرمی که انجام داده شکایت نامه تنظیم نموده و مظنون پرونده است و قانون در تعقیب اوست.  مظنون بودن مشتکی عنه به دلیل این است که شاکی ادعا نموده است ولی هنوز ادعای او به اثبات نرسیده  و قانون هیچگاه بر اساس ادعای شاکی افراد را مجرم محسوب نمی کند زیرا مجرم بودن افراد آثار حقوقی بسیاری را در بر می گیرد. فرق متهم و مشتکی عنه  با مجرم بسیار است. عدم آگاهی از تفاوت های جزئی در برخی موضوعات قانونی مانند فرق متهم و مشتکی عنه می تواند پیامدهایی در پی داشته باشد در جریان قرار دادن وکیل از موضوع پیش آمده می تواند هوشمندانه ترین اقدام در اولین اقدام باشد. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

نگارش شکوائیه

آیا متهم همان مشتکی عنه است؟

مشتکی عنه مرحله قبل از متهم را گویند یعنی هرگاه شاکی، شکایتی را تنظیم کند و از فردی شکایت کند فردی که از وی شکایت شده است متشاکی(مشتکی عنه) و یا همان مظنون است . مظنون نمودن فرد به جهت ادعای شاکی از منظر قانون صحیح نیست و مظنون در روند تحقیق و رسیدگی به پرونده به دادگاه خوانده می شود و به وی تفهیم اتهام می شود و وی را در جریان موضع شکایت قرار می دهند تا مشخص شود اتهام وارده متوجه مظنون می باشد یا خیر. در این مرحله فرد مورد اتهام قرار می گیرد و متهم شناخته می شود. قانون برای متهم حقوقی را تعیین نموده است که متهم حق استفاده از آن را در پی پروسه دفاع از خود می تواند استفاده نماید مانند حق سکوت، داشتن وکیل و ... به طور کلی می توان گفت هر گاه اتهامی متوجه شخص مشتکی عنه شود و وی متهم شناخته شود. پروسه  تحقیق و رسیدگی  به آن شروع می شود و در صورت وجود ادله کافی اگر مسلم شود که متهم واقعا عمل مجرمانه ای انجام داده است عنوان مجرم برای وی بکار گرفته می شود. فرق متهم و مشتکی عنه در تخصص کارشناسان خبره ماست.

مراحل اثبات بی گناهی متهم

 با استناد به اصل 37 قانون اساسی « اصل برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.»

با توجه به فرق متهم و مشتکی عنه از نظر قانون و قرار گرفتن مشتکی عنه در مرحله اول شکایت، نیازی به اثبات عدم ارتکاب جرم از طرف مشتکی عنه وجود ندارد و متهم و یا وکیل وی نیز نیاز به اثبات بی گناهی نداشته تا اینکه شاکی ادله خود را به دادگاه ارائه دهد و دادگاه بر اساس مستندات و ادله و تحقیق احضار متهم در دادگاه را لازم بداند و متهم می تواند با ادله ای همچون اقرار، سوگند، شهادت شهود و علم قاضی بی گناهی اش ثابت شود و اگر اتهامات وارده توسط قاضی پرونده تایید شد فرد مجرم شناخته می شود. با توجه به فرق متهم و مشتکی عنه و تفاوت جزئی این دو واژه، در جریان قرار دادن وکیل از موضوع پیش آمده می تواند هوشمندانه ترین اقدام در اولین اقدام باشد. برای مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

شاکی و مشتکی عنه

چگونگی اثبات بی گناهی مشتکی عنه

همانطور که اشاره نمودیم مشتکی عنه کسی است که شکایت کیفری از وی صورت گرفته ولی هیچ اتهامی از طرف دادیار و یا بازپرس به ولی داده نشده است و چه بسا در بسیاری موارد مراجع قضایی با توجه به شواهد و دلایل شاکی و بررسی هر یک از آنها، نیازی با احضار مشتکی عنه نباشد و بدون احضار وی منع تعقیب یا موقوفی تعقیب صادر کنند. در صورتی که فردی مورد اتهام قرار گیرد و شکایتی از وی به دادگاه داده شود، شاکی پرونده باید بتواند ادله ای مبنی بر ارتکاب به جرم مشتکی عنه را به دادگاه ارائه کند و بعد از تشخیص مرجع قضایی مشتکی عنه به دادگاه احضار می شود و باید توضیحاتی را به دادگاه مبنی بر عدم انجام جرم به دادگاه ارائه کند و از خود در برابر شاکی دفاع کند. بهترین اقدام در موضوعات کیفری ارتباط با مشاوره حقوقی کاردان در این حوزه است تا از روشهای قانونی پرونده شما در دست بگیرد و آن را در پروسه رسیدگی هدایت کند. و بهترین روشها را جهت بی گناهی شما به دادگاه ارائه کند. . کمک به درک شباهت ها و فرق متهم و مشتکی عنه در تخصص کارشناسان خبره ماست.

هزینه وکیل جهت دفاع از مشتکی عنه و متهم چه تفاوتی دارد؟

وکیل مشتکی عنه باید در ابتدای امر تفهیم اتهام به مشتکی عنه که فقط شاکی از وی شکایت نموده را انجام دهد و وی را از ارائه هر گونه شواهد و سایر قرائن و امارات موجود منع کند. وکیل مشتکی عنه  نیاز به دوندگی زیادی جهت حل و فصل پرونده ندارد و با توجه فرق متهم و مشتکی عنه هنوز اقدامی از طرف دادگاه صورت نگرفته است فقط مشتکی عنه را راهنمایی میکند و هزینه ای بابت راهنمایی و تفهیم وی دریافت نمی کند و به طور کلی هزینه ای که وکیل از موکل خود دریافت می کند به صورت توافقی است و در ابتدای امر بین وکیل و موکل قرارداد تنظیم می شود.با توجه به اینکه اصل قانون بر برائت است، مطالبه هزینه های احتمالی از قبیل کارشناسی، استعلام و تنظیم شکوائیه و .... از متهم صحیح نیست زیرا اثبات اتهامات وارده به متهم بر عهده شاکی و یا وکیل وی است.با توجه به فرق متهم و مشتکی عنه از منظر قانون وکیل متخصص در امور کیفری می تواند بدون دریافت هزینه بهترین راهکار ار در ابتدای پرونده به متهم و مشتکی عنه ارائه کند تا بی گناهی مشتکی عنه و متهم در سریعترین زمان انجام گیرد.

 

ارتباط در واتس اپ

مرجع صالح به رسیدگی بزه انتسابی به متهم و مشتکی عنه

با استناد به ماده  11 قانون آیین دادرسی کیفری « تعقیب متهم و اقامه دعوی از جهت حیثیت عمومی بر عهده دادستان و اقامه دعوی و درخواست تعقیب متهم از جهت حیثیت خصوصی با شاکی یا مدعی خصوصی است.»

و به استناد به ماده 22 قانون آیین دادرسی کیفری

به منظور کشف جرم، تعقیب متهم، انجام تحقیقات، حفظ حقوق عمومی و اقامه دعوای لازم در این مورد، اجرای احکام کیفری، انجام امور حسبی و سایر وظایف قانونی، در حوزه قضایی هر شهرستان و در معیت دادگاه های آن حوزه، دادسرای عمومی و انقلاب و همچنین در معیت دادگاههای نظامی استان، دادسرای نظامی تشکیل می شود.با توجه به فرق متهم و مشتکی عنه و فاصله بسیار نزدیک این دو واژه، در جریان قرار دادن وکیل از موضوع پیش آمده می تواند هوشمندانه ترین اقدام در اولین اقدام باشد.

 

مشاوره حقوقی خیانت در امانت
مشاوره حقوقی جرم پولشویی
نگارش واخواهی 
مشاوره حقوقی جرم رباخواری
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

توحید هادی زاده

ضمن سلام و قدردانی از مطلب مفیدی که به اشتراک گذاشتید؛ اصطلاحات شاکی، مدعی خصوصی، متهم، مجرم و محکوم، به کرات قانونین کیفری، مطرح شده و احکام و قوانین متفاوتی نیز برای این اشخاص، در نظر گرفته شده است. نکته ای که باید به آن توجه نمود، آن است که گرچه این اصطلاحات، در نزد عموم مردم، گاها به جای یکدیگر استفاده می شود، اما از نظر علم حقوق، با یکدیگر تفاوت داشته که لازم است مورد توجه قرار گیرند و از طرف افراد و موسسات حقوقی برای آحاد جامعه تبیین و ابهام زدایی شوند


Mohamadi

سلام وقت بخیر امروز از طریق تبلیغات پیامکی که برام ارسال شد با موسسه شما آشنا شدم و تماس گرفتم تا مشاوره دریافت کنم در باب یک پرونده کیفری واقعا سریعا پاسخگویی انجام شد و مشاور متخصص در زمینه پرونده من در زمان کوتاهی با بنده تماس گرفتند ضمنا سطح آگاهی و تخصص و تجربه مشاورتون هم بسیار عالی و راضی کننده بود ممنونم از مدیریت موسسه و کلیه همکاران خوبشون


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان‌طوری که همه ما می‌دانیم پرونده‌های کیفری ابتدا در دادسرا که مرحله تحقیقات مقدماتی است رسیدگی شده و بعد و پس‌از احراز مجرمیت به دادگاه کیفری که حسب مورد می‌تواند ۱ یا ۲ باشد جهت صدور رای ارجاع خواهد شد و بعد از آن نیز قابلیت اعتراض به‌صورت تجدیدنظر یا فرجام‌خواهی را دارند ،از طرفی رسیدگی در بیشتر پرونده‌های کیفری به غیر از برخی موهرد خاص مستلزم ثبت شکواییه از طرف شاکیان پرونده می‌باشد، در همین خصوص باید بین تعاریفی چون متهم ، مشتکی‌عنه و مجرم تفاوت گذاشت و آن‌ها را از یکدیگر سوا نمود زیرا هرکدام تعاریف خاص حقوقی خود را داشته و دارای آثار و نتایج جداگانه‌ای می‌باشند. زمانی‌که شاکی شکواییه خود را ثبت می‌نماید نفری را که او را به‌عنوان زیر پا گزارنده حق خط مورد خطاب قرار می‌دهد را مشتکی‌عنه گویند و اگر نیاز به تحقیقات و یا جلب احضار او باشد آن طرف متهم خواهد بود و در صورت احراز مجرمیت وی و صدور رأی قطعی مبنی‌بر محکومیت او ، چنین شخصی مجرم قلمداد می‌گردد. برای دانستن دیگر جزئیات می‌چرخید و وکلای مؤسسه وکیل تلفنی هماهنگ کرده و مشکل خویش را برطرف نمایید، موفق باشید.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب خدمت تمام کسانی که در این وبسایت مشغول به کار هستند و با مطالب آموزنده و دسته اول وجود آگاهی هرچه بیشتر مردم می شود این مشاوره ها و این نوشته ها گره گشای کار مردم هستند و کسی که نیازمند این اطلاعات باشد به راحتی در هر ساعت از شبانه روز امکان دسترسی به این این موارد را با انجام چند کلیک به سادگی دارد گاهی اوقات تفاوت یک نکته بسیار کوچک در امر رسیدگی موجب به تعویق افتادن رسیدگی و اطاله دادرسی می گردد که مطالبی از این دست مانع این امر بر می گردد سپاسگزارم از زحمات بی شائبه شما عزیزان


مجید پریدست فومنی

با سلام وتشکر فراوان از انتخاب مطالب عالی و ریز بیننانه که به بالا بردن سطح آگاهی کمک دارد ودر حفظ سطح دانش متخصصین حقوق از مطالب به روز و قدیمی کمک رسان است تشکر


حمید مرادی نیا

با سلام عملا مشتکی‌عنه همان متهم است. در صورتی که پرونده بعد از شکایت به جریان بیفتد کسی که از او شکایت کرده‌ایم یعنی مشتکی‌عنه، متهم نام خواهد گرفت. این شخص تا صدور حکم قطعی از سوی دادگاه عنوان متهم را خواهد داشت و تا این لحظه هیچ کس حق ندارد او را مجرم بداند و مثل مجرم با او رفتار کند.


مجید شیخی

عملا مشتکی‌عنه همان متهم است. در صورتی که پرونده بعد از شکایت به جریان بیفتد کسی که از او شکایت کرده‌ایم یعنی مشتکی‌عنه، متهم نام خواهد گرفت.این شخص تا صدور حکم قطعی از سوی دادگاه عنوان متهم را خواهد داشت و تا این لحظه هیچ کس حق ندارد او را مجرم بداند و مثل مجرم با او رفتار کند.کسی ک شکواییه علیه اش مطرح شده مشتکی عنه هست


شیرزاد افشاری

باسلام مطالب خیلی عالی بود و بصورت موشکافانه فرق بین متهم و مشتکی عنه بررسی گردید و کمک شایانی به افرادی که در معرض شکایت و یا اتهام هستند می کند و آنها می توانند با آگاهی از قوانین و مقررات داخلی به موقع از حقوق خود دفاع کنند .


روح الله اسدی

سلام برای من پاپوش درست کرده بودند ولی مناخیم را ثابت کردم میخوام از کسی که پاپوش درست کرده شاکی بشویم توضیح دهید جرم ۳ گرم ۳۵ سانت شیشه خو


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.