هزینه اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت اسناد

هزینه اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت اسناد

هزینه اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت اسناد

اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت اسناد به عنوان یکی از مهم ترین مسائل حقوقی جامعه امروزی تلقی می شود چرا که در جامعه امروزی و با توجه به افزایش روابط بین مردم، اهمیت ثبت اسناد بیشتر از قبل به چشم می آید. ما در این مقاله به بررسی هزینه اجرای اسناد رسمی خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

اداره ثبت اسناد چه وظایفی دارد؟

وظایف اداره ثبت اسناد و املاک در ابتدا بسیار مختصر بود. این وظایف عبارت بودند از:

  • ثبت اسناد که به سازمان ارجاع داده می شود.
  • ارائه صورت از ثبت دفاتر و اسناد به متقاضیان.
  • ارائه رونوشت یا کپی همراه با اصل تصدیق اصالت امضاء، تصدیق اظهارنامه، تصدیق هویت، تصدیق تاریخ ثبت سند و تصدیق حیات اشخاص به مراجعین.
  • پذیرش و نگهداری تمامی اسناد و مدارک مطابق با اصول امانتداری.

اما در حال حاضر وظایف و مسئولیت های این سازمان گسترده تر شده است. چنانچه علاوه بر موارد مذکور، بایستی به برخی امور دیگر هم رسیدگی کند. به ذکر چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • ثبت اختراعات و علائم تجارتی در ایران مطابق با قوانین مربوطه.
  • اقدام به ثبت شرکت های غیرتجاری و تجاری خارجی و داخلی مطابق با قوانین و مقررات مربوطه.
  • همکاری با سازمان های دولتی و سایر وزارتخانه ها.
  • تنظیم روابط حقوقی افراد و جلوگیری از سوء استفاده، جعل و دعاوی مربوط به روابط مالی با استفاده از اجرای قوانین مربوطه.
  • اجرای مقررات و قوانین مطابق با سایر وزارتخانه ها و سازمان های دولتی.

 

برای مطالبه مهریه چه باید کرد؟

مهریه یا صداق مالی است که مرد ضمن عقد نکاح متعهد می شود آن را به زن بپردازد. به عبارت دیگر زن مهریه اش را از مرد طلبکار است و هر زمان بخواهد حق دارد آن را مطالبه کند. این حق، زمان عقد نکاح برای زوجه به وجود می آید. مهریه یا عندالمطالبه است یا عندالاستطاعه. عندالمطالبه یعنی به محض اراده و مطالبه زن، مرد موظف است مهریه او را بپردازد. عندالاستطاعه یعنی مرد زمانی که توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد باید آن را به زن بپردازد. برای مطالبه مهریه، زوجه باید اقدامات زیاد و پیچیده ای را انجام دهد که ما به ذکر چند مورد مهم آن می پردازیم:

  • مراجعه کردن به دفتر ازدواجی که عقد آنها در آن دفتر به ثبت رسیده است.
  • تقدیم اصل سند و کپی آن به دفترخانه مربوطه.
  • پرداخت هزینه حق الاجرا.
  • استعلام گرفتن از اموال مرد و غیره.

طی کردن مراحل لازم برای مطالبه مهریه، نیاز به علم و تجربه حقوقی دارد. شما می توانید با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید تا با کمک و راهنمایی ایشان مراحل لازم را به نحو احسن طی کنید.

 

مزایای اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت اسناد

یکی از موارد استفاده از اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت اسناد، مطالبه و اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت اسناد است. علاوه بر گرفتن مهریه از طریق مراجع قضایی صالح، زوجه می تواند از طریق اداره ثبت اسناد نیز اقدام به وصول مهریه کند. در ابتدای امر این اداره از بانک ها، پلیس راهور و اداره ثبت اسناد و املاک استعلام می گیرد و همه ی اموال مرد را توقیف می کند

 

 

 

مشاوره حقوقی خانواده 
مطالبه مهریه در ثبت 
وصول فوری انواع مهریه
مشاوره حقوقی مهریه 
درباره ما 

 

مزایای وصول مهریه از این طریق عبارتند از:

  • زوجه می تواند به محض تشکیل پرونده، تقاضای ممنوع الخروج کردن زوج را داشته باشد.
  • روند وصول مهریه یک الی دو ماه طول خواهد کشید. این در صورتی است که اگر از طریق دادگاه اقدام شود ممکن است چندین ماه طول بکشد.
  • به محض درخواست کتبی زن، عملیات اجرایی آغاز می شود. چنانچه از طریق دادگاه تا زمانی که حکم قطعی صادر نشود، مراحل اجرایی شروع نمی شود.

 

 

هزینه اجرای اسناد رسمی

در بحث اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت اسناد، آن چه اهمیت بسزایی دارد، هزینه اجرای اسناد رسمی است. برای بررسی هزینه اجرای اسناد رسمی لازم است با اصطلاح حقوقی نیم عشر اجرایی آشنا شویم.

نیم عشر اجرایی: در دعاوی حقوقی مبلغی مازاد بر محکوم به برای اجرای حکم و صدور اجراییه گرفته می شود. این هزینه با هزینه های دادرسی که در ابتدا توسط دادگاه ها گرفته می شود، تفاوت دارد. نیم عشر اجرایی به دولتی و اجرایی قابل تقسیم است. آنچه برای اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت اسناد از محکوم علیه گرفته می شود، نیم عشر اجرایی است. زمانی که طلبکار برای وصول طلبش با استناد کردن به سند رسمی به اداره ثبت اسناد مراجعه می کند، بعد از عدم امکان وصول طلب و توقیف اموال بدهکار، مزایده برگزار خواهد شد و اموال او به صورت مزایده فروخته خواهد شد.

 

 

مطالبه مهریه

 

بعد از انجام گرفتن پروسه مزایده و وصول طلب، محکوم علیه باید مبلغ نیم عشر مزایده را بپردازد.
لازم به ذکر است بدانید اگر ظرف مدت ۱۰روز، بدهکار با طلبکار درباره نحوه پرداخت بدهی به توافق برسد، نصف نیم عشر پرداخت خواهد شد. شما عزیزان می توانید برای بررسی دقیق تر پرونده خود با وکیل ثبت اسناد که دارای تجربه بسیار زیادی در این عرصه می باشد، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل اسناد رسمی

همان طور که دانستیم موضوع اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت اسناد، بسیار تخصصی می باشد. ما برای شما این شرایط را فراهم کرده ایم تا بتوانید با وکلای مجرب ایران، مشاوره حقوقی اداره ثبت اسناد داشته باشید. مشاوره حقوقی باعث می شود شما از تجربه وکلا در امر اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت اسناد بهره مند شوید و با اطمینان خاطر بیشتری اقدام کنید. همچنین بهره گیری از وکیل ثبت اسناد باعث می شود در وقت شما صرفه شویی شود. به علاوه وجود ایشان باعث دلگرمی شما حین اقدامات مربوط به اجرای اسناد رسمی نیز خواهد شد.

 


سوالات متداول

نظرات

محمدی

ضمن عرض ادب و احترام خواستم از مدیریت موسسه جناب آقای دکتر توکلی و کلیه وکلا و مشاورین موسسه تشکر کنم در تمام طول ۶ماهی که پرونده ام در شعب مختلف دادگاه حقوقی در جریان بود تا امروز که اجراییه صادر شد واقعا راهنمایی ها و کمک های صمیمانه شما خیلی برام دلگرم کننده بود موفق باشید


آزاده

طبق ماده‌ی 131 قانون ثبت و قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، حق‌الاجرای اسناد لازم‌الاجرا نیم‌عشر یعنی 5 درصد مبلغ مورد اجراست و از کسی که اجرائیه علیه او صادر گردیده، اخذ می‌شود و همچنین طبق ماده 158 آیین‌نامه اجرایی اسناد رسمی، در هر پرونده اجرائی پس از ابلاغ اجرائیه، حق‌الاجرا تعلق می گیرد و وصول می‌شود و براساس تبصره‌های 1و 2 ماده‌ی 158 آیین نامه و در جهت تشویق افراد به تسریع در ایفای تعهدات خود هر‌گاه بدهکار سند وثیقه‌ای یا ذمه‌ای از تاریخ ابلاغ اجرائیه ظرف 10 روز مفاد آن را به موقع اجرا بگذارد، از پرداخت حق‌الاجرا معاف خواهد بود و چنانچه تا قبل از تنظیم صورت‌مجلس مزایده توافق نمایند، ربع عشر به عنوان حقوق دولتی از بدهکار أخذ می گردد.


سیما غفوری

ماده 156 از آیین‌ نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی : وصول حق الاجرا به همان طریقی که برای وصول موضوع تعهد مقرر است به عمل خواهد آمد و رئیس ثبت می‌تواند نظر به مبلغ حق الاجرا هر طریق دیگری را که برای وصول مناسب بداند اختیار کند. ماده 157 حق‌ الاجرا از هر اداره یا دایره یا شعبه که وصول می‌ شود به حساب درآمد عمومی منظور و یک نسخه از قبض صادر شده به اداره صادرکننده اجرائیه ارسال می‌ شود. ماده 158 در هر پرونده اجرائی برابر ماده 131 قانون ثبت و تبصره آن و سایر مقررات مربوطه (حسب مورد) پس از ابلاغ اجرائیه حق‌ الاجرا وصول می‌ شود مگر اینکه مرجعی که پرداخت حق‌ الاجرا به عهده اوست به موجب مقررات خاصی از پرداخت آن معاف شده باشد. تبصره 1- چنانچه بدهکار از تاریخ ابلاغ اجرائیه ظرف مدت 10 روز مفاد آن را بموقع اجرا بگذارد از پرداخت حق‌ الاجرا معاف خواهد بود. تبصره 2 - هرگاه بدهکار قبل از تنظیم و امضاء صورتمجلس مزایده نسبت به پرداخت تمام بدهی خود اقدام نماید نصف حق‌ الاجرا وصول می‌ شود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ بعد از اینکه زوجین، در زندگی خانوادگی، به مشکل برخورد نمودند، یکی از مهمترین دعاوی که ممکن است از این اختلافات ناشی بشود، دعوای وصول مهریه است. مهریه دینی است که بر عهده متعهد آن (شوهر) است و باید پرداخت شود. بر اساس قانون، وصول مهریه به ترتیب به دو روش می تواند انجام بشود: ابتدا از طریق اجرای ثبت دادگاه و سپس از طریق دادگاه. برای مطالبه و وصول مهریه، زنان ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام نمایند. وصول مهریه از طریق اجرای ثبت روند و مراحل خاص خود را دارد. مهم ترین نکته در وصول مهریه از طریق اجرای ثبت، دریافت و پر کردن فرم وصول مهریه از اجرای ثبت می باشد که شیوه خاص خود را دارد. با پر کردن فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت، می توان به مطالبه مهریه پرداخت. هر فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت شامل قسمت هایی نظیر اطلاعات شخصی مربوط به درخواست کننده صدور اجراییه، اطلاعات شخصی متعهد پرداخت مهریه، موضوعی که اجرای آن مورد تقاضا است، می باشد. برای دانستن مفاد قانونی هزینه ها در زمان اقدامات قانونی باید گفت که فصل دوازدهم آیین‌ نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مصوب 1387 قوه قضائیه و مواد 156 الی 168 آن به هزینه های اجرائی اختصاص یافته است. برای دانستن جزئیات می توانید از وکلای موسسه وکیل تلفنی استفاده نمائید.


فاطمه عمادی

باسلام،، طبق ماده‌ی 131 قانون ثبت و قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، حق‌الاجرای اسناد لازم‌الاجرا نیم‌عشر یعنی 5 درصد مبلغ مورد اجراست و از کسی که اجرائیه علیه او صادر گردیده، اخذ می‌شود و همچنین طبق ماده 158 آیین‌نامه اجرایی اسناد رسمی، در هر پرونده اجرائی پس از ابلاغ اجرائیه، حق‌الاجرا تعلق می گیرد و وصول می‌شود و براساس تبصره‌های 1و 2 ماده‌ی 158 آیین نامه هر‌گاه بدهکار سند وثیقه‌ای یا ذمه‌ای از تاریخ ابلاغ اجرائیه ظرف 10 روز مفاد آن را به موقع اجرا بگذارد، از پرداخت حق‌الاجرا معاف خواهد بود و چنانچه تا قبل از تنظیم صورت‌مجلس مزایده توافق نمایند، ربع عشر به عنوان حقوق دولتی از بدهکار أخذ می گردد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام وظایف اداره ثبت اسناد و املاک در ابتدا بسیار مختصر بود‌. این وظایف عبارت بودند از: ثبت اسناد که به سازمان ارجاع داده می شود. ارائه صورت از ثبت دفاتر و اسناد به متقاضیان. ارائه رونوشت یا کپی همراه با اصل تصدیق اصالت امضاء، تصدیق اظهارنامه، تصدیق هویت، تصدیق تاریخ ثبت سند و تصدیق حیات اشخاص به مراجعین. پذیرش و نگهداری تمامی اسناد و مدارک مطابق با اصول امانتداری. اما در حال حاضر وظایف و مسئولیت های این سازمان گسترده تر شده است. چنانچه علاوه بر موارد مذکور، بایستی به برخی امور دیگر هم رسیدگی کند. به ذکر چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:


بهنام رحمانی فرد

با سلام ارائه رونوشت یا کپی همراه با اصل تصدیق اصالت امضاء، تصدیق اظهارنامه، تصدیق هویت، تصدیق تاریخ ثبت سند و تصدیق حیات اشخاص به مراجعین. پذیرش و نگهداری تمامی اسناد و مدارک مطابق با اصول امانتداری. اما در حال حاضر وظایف و مسئولیت های این سازمان گسترده تر شده است. چنانچه علاوه بر موارد مذکور، بایستی به برخی امور دیگر هم رسیدگی کند. به ذکر چند مورد از آن ها اشاره می کنیم: ثبت اختراعات و علائم تجارتی در ایران مطابق با قوانین مربوطه. اقدام به ثبت شرکت های غیرتجاری و تجاری خارجی و داخلی مطابق با قوانین و مقررات مربوطه. همکاری با سازمان های دولتی و سایر وزارتخانه ها. تنظیم روابط حقوقی افراد و جلوگیری از سوء استفاده، جعل و دعاوی مربوط به روابط مالی با استفاده از اجرای قوانین مربوطه. اجرای مقررات و قوانین مطابق با سایر وزارتخانه ها و سازمان های دولتی.


مجید پریدست فومنی

با سلام در تمامی مطالبات مالی اعم از اسناد تجاری و حقوق مالی زوجه از دو طریق قابلیت انجام دارد مراجعه به اجرائیات اداره ثبت اسناد و املاک و دادگستری ضمن آنکه در اجرای احکام قطعی دادگاه نیز در مرحله اجرا امکان توقیف اموال از طریق اداره ثبت اسناد ممکن خواهد شد فلذا طلبکار میتواند درمطالبه خود نسبت به توقیف اموال ازطریق اداره ثبت اقدام و چنانچه مطلوب حاصل نشد ضمن توقیف با تاییدیه ثبت نسبت به طرح دعوی در محکمه اقدام نمایید


مهران رمضان پناه

باسلام؛ در روش مراجعه به اداره ثبت ، مرجع تقاضا ، اداره ثبت می باشد و متقاضی باید بابت هزینه اجرای اسناد رسمی ، نیم عشر (پنج درصد مبلغ اجرا) پرداخت نماید. در برخی مناطق در ابتدا این مبلغ از متقاضی اخذ می شود (البته در نهایت از شخصی که اجرائیه علیه وی صادر شده است اخذ می گردد) و در برخی مناطق دیگر ، نیم عشر از شخصی که اجرائیه علیه وی صادر شده است ، اخذ می گردد.


Mohammad sheykhi

برای بررسی هزینه اجرای اسناد رسمی لازم است با اصطلاح حقوقی نیم عشر اجرایی آشنا شویم. نیم عشر اجرایی: در دعاوی حقوقی مبلغی مازاد بر محکوم به برای اجرای حکم و صدور اجراییه گرفته می شود. این هزینه با هزینه های دادرسی که در ابتدا توسط دادگاه ها گرفته می شود، تفاوت دارد. نیم عشر اجرایی به دولتی و اجرایی قابل تقسیم است. آنچه برای اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت اسناد از محکوم علیه گرفته می شود، نیم عشر اجرایی است. زمانی که طلبکار برای وصول طلبش با استناد کردن به سند رسمی به اداره ثبت اسناد مراجعه می کند، بعد از عدم امکان وصول طلب و توقیف اموال بدهکار، مزایده برگزار خواهد شد و اموال او به صورت مزایده فروخته خواهد شد.


امین حسنوند

مهریه یا صداق مالی است که مرد ضمن عقد نکاح متعهد می شود آن را به زن بپردازد. به عبارت دیگر زن مهریه اش را از مرد طلبکار است و هر زمان بخواهد حق دارد آن را مطالبه کند. این حق، زمان عقد نکاح برای زوجه به وجود می آید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.