بهترین شیوه ابطال اجرائیه چک های تضمینی و امانتی در اداره اجرای اسناد رسمی

بهترین شیوه ابطال اجرائیه چک های تضمینی و امانتی در اداره اجرای اسناد رسمی

بهترین شیوه ابطال اجرائیه چک های تضمینی و امانتی در اداره اجرای اسناد رسمی

منظور از شیوه ابطال اجرائیه چک های تضمینی و امانتی در اداره اجرای اسناد رسمی، راهکارهایی است که با توسل به آنها می توان اجرائیه ای را که اداره ثبت برای وصول وجه چک صادر نموده بلااثر کرد. مطابق با آخرین تغییرات قانون صدور چک، چنانچه وجه چکی در محل بانک محال علیه فاقد اعتبار بوده و واخواست شود، برای دریافت وجه آن می توان به دوایر ثبتی مراجعه نموده و اجرائیه ثبتی دریافت کرد. برای مطالبه وجه چک طلبکار می تواند با در دست داشتن اجرائیه ثبتی، اموال صادر کننده چک را توقیف کرده و از محل فروش آن وجه چک را دریافت کند. در این مقاله راهکارهایی را که می توان با استفاده از آنها اجراییه ثبتی چک را باطل کرد، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

هزینه مشاوره حقوقی

راه های ابطال اجرائیه چک تضمینی

مطابق با ماده 23 قانون صدور چک اصلاحی سال 1397، دارنده چک (طلبکار) با ارائه گواهینامه عدم پرداخت می تواند از دادگاه صالح صدور اجرائیه نسبت به کسری مبلغ چک و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی را تقاضا کند. دادگاه پس از احراز شرایط قانونی علیه صاحب حساب، صادرکننده چک و یا هر دو اجرائیه صادر می نماید. با صدور اجرائیه صادر کننده موظف است ظرف ده روز، بدهی خود را بپردازد. همچنین وی می تواند با موافقت طلبکار برای پرداخت وجه چک ترتیبی صورت دهد و یا با معرفی مالی اجرای حکم را میسر کند.

چنانچه هیچ یک از شرایط فوق محقق نگردید با درخواست طلبکار، واحد اجرای احکام دادگستری نسبت به وصول وجه چک مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مبادرت می نماید. به عبارت دیگر با صدور اجرائیه ثبتی چنانچه صادرکننده چک وجه آن را نپردازد، اموال وی توقیف خواهد شد و اگر مالی برای توقیف نداشته باشد، بازداشت می شود. در چنین شرایطی برای جلوگیری از توقیف اموال و یا بازداشت صادرکننده، باید از شیوه ابطال اجرائیه چک های تضمینی و امانتی در اداره اجرای اسناد رسمی، استفاده نمود. به طور کلی شیوه هایی که می توان با تمسک به آنها اجرائیه چک را ابطال نمود از قرار زیر است:

  • طرح دعوای مشروط بودن و یا بابت تضمین بودن آن: در صورتی که به هر طریقی ثابت شود که چک برای تضمین بوده و یا به صورت مشروط صادر شده است، مورد از موارد ابطال اجرائیه خواهد بود.
  • پرداخت وجه چک و خسارات تاخیر تادیه: با این شیوه نیز می توان در هر مرحله از اجرای چک، ابطال اجرائیه را از اداره اجرای اسناد رسمی تقاضا نمود.

 

ابطال اجرائیه

منظور از چک تضمینی و ضمانتی چیست؟

مطابق با ماده 2 قانون صدور چک منظور از چک ضمانتی شده چکی است، که پرداخت آن توسط بانک محال علیه تضمین شده است. مطابق با آخرین اصلاحات قانون صدور چک، چک تضمین شده باید هنگام صادر شدن، در سامانه صیاد ثبت گردد. تا زمانی که چک تضمین شده در سامانه صیاد (زیر نظر بانک مرکزی) ثبت نشده باشد، بانک داران و مسئولین بانک حق پرداخت وجه آن را ندارند.

وکیل چک کاربلد چه ویژگی هایی دارد؟

با توجه به گسترش قوانین و مقررات مربوط به چک در سالهای اخیر، وکالت در امور مربوط به چک از حیطه های تخصص وکالت به شمار می رود. با تصویب قانون تجارت الکترونیک مقررات مربوط به چک، در مورد چک های الکترونیکی که در قالب داده پیام صادر شده و انتقال می یابند نیز جاری است. امروزه وکیل چک کاربلد باید در زمینه های تخصصی بسیاری و بر قوانین و مقررات بیشماری، تسلط داشته باشد. برای داشتن مشاوره حقوقی در زمینه شیوه وصول، انتقال و ابطال چک ضمانتی می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تماس باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

نگارش فوری دادخواست ابطال اجرائیه چک های تضمینی

چک سند لازم الاجرا بوده و صدور اجرائیه اجرای آن به وسیله اداره اجرای اسناد رسمی، با قید فوریت امکان پذیر است. در نتیجه ممکن است به طور پیش بینی نشده و ناگهانی متوجه شوید در مورد یکی از چک هایی که صادر نموده اید، اجرائیه ثبتی صادر شده است. همانطور که گذشت با صدور اجرائیه ثبتی ممکن است اموال صادر کننده چک توقیف شده و یا وی بازداشت شود. در چین مواردی شما باید به صورت فوری دادخواست ابطال اجرائیه ثبتی تنظیم کرده و به دادگاه تقدیم کنید. برای نگارش فوری دادخواست ابطال اجرائیه چک های تضمینی در هر ساعت از شبانه روز می توانید با مجموعه حقوقی وکلای تلفنی در تماس باشید. سامانه وکلای تلفنی به صورت بیست و چهار ساعته و در هفت روز هفته آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان به شما هموطنان عزیز است.

حق الوکاله وکیل برای ابطال اجرائیه چک های امانتی در اداره اجرای اسناد رسمی

در حقوق ایران حق الوکاله وکیل اصولاً طبق توافق قبلی میان وکیل و موکل پرداخت می شود. در نتیجه میزان حق الوکاله برای ابطال اجرائیه چک های امانتی، معمولاً تابعی از مبلغ وجه چک و دیگر عوامل تاثیرگذار در آثار حقوقی اجرائیه چک است. در صورتی که وکیل و موکل در این خصوص تراضی نکرده باشند، حق الوکاله وکیل مطابق با تعرفه قوه قضاییه تعیین می گردد. در این خصوص همچنین می توانید به درگاه اینترنتی وکلای تلفنی وارد شده و از تعرفه های مذکور آگاهی یابید.

 

سامانه فوری استعلام چک 
مرور زمان در مورد چک هایی که دارای گواهی عدم پرداخت هستند
ابطال اجرائیه دادگاه در خصوص چک 
مشاوره حقوقی چک و سفته 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.